100 km/h som ny hastighetsgräns för bussar
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
100 km/h som ny hastighetsgräns för bussar
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: 100 km/h som ny hastighetsgräns för bussar
Fast en annan grej som skulle minska restiderna är ju att inte köra in i stadskärnorna överallt.
Som t.ex. Uppsala nu när E4 går en bit utanför staden. Varför inte ha busshållplatserna nära motorvägarna och låta de som vill in till stadskärnan byta till stadsbuss?
Som det är nu tar det väl 15 minuter extra bara att ta sig in och ut från Uppsalas "fjärrbussterminal". Det hade irriterat mig å det grövsta om jag åkte buss Stockholm - Sundsvall.
Som t.ex. Uppsala nu när E4 går en bit utanför staden. Varför inte ha busshållplatserna nära motorvägarna och låta de som vill in till stadskärnan byta till stadsbuss?
Som det är nu tar det väl 15 minuter extra bara att ta sig in och ut från Uppsalas "fjärrbussterminal". Det hade irriterat mig å det grövsta om jag åkte buss Stockholm - Sundsvall.
Re: 100 km/h som ny hastighetsgräns för bussar
Att behöva byta till stadsbuss blir sämre för många med bagage och extra väntetid. Som alltid måste man ha en avvägning mellan restid, uppehållsmönster och smidighet för resenärerna.
Re: 100 km/h som ny hastighetsgräns för bussar
Hmm... hade för mig att bussar redan fick köra 110 km/h, har ju sett flera bussar ligga i dessa hastigheter...
Efter en koll på transportstyrelsens hemsida uppdagades mitt misstag, 90 km/h är högsta tillåtna hastighet. Där ser man. Nåja, då blir de lite mindre olagliga, och höjningen gällde bara de bussar som har säkerhetsbälten för alla passagerare, vilket känns tryggt.
Efter en koll på transportstyrelsens hemsida uppdagades mitt misstag, 90 km/h är högsta tillåtna hastighet. Där ser man. Nåja, då blir de lite mindre olagliga, och höjningen gällde bara de bussar som har säkerhetsbälten för alla passagerare, vilket känns tryggt.
Re: 100 km/h som ny hastighetsgräns för bussar
Långfärdsbussar har väl en hastighetsvakt som står på 100 km/h eftersom det är tillåten hastighet i Tyskland. Man ska väl inte utesluta att någon kan ha fifflat med hastighetsvakten, men jag tycker inte att det är vanligt att bussar kör fortare än hundra. Jag brukar hålla 100 km/h på motorvägen och då blir jag inte omkörd av några bussar, men hinner ifatt en del. Då får man öka farten lite för att komma förbi innan man har en fartdåre i baken, så jag skulle uppskatta att bussar ofta ligger kring 95 km/h.
Re: 100 km/h som ny hastighetsgräns för bussar
När infördes den hastighetsvakten?
Jag har säkert redan tusen gånger berättat att jag pendlade mellan Arboga och Örebro i början av 90-talet. Ett minne därifrån var att Kässboher Setra-bussarna som "AB Mellansvensk Omnibusstrafik" körde med verkade ha riktigt bra drag och de lär inte ha haft nån 100-hastighetsgräns heller. Bussarna körde nämligen om rätt många bilar på den dåvarande motortrafikleden (som på västra halvan Örebro-Slyte i princip blev ena halvan av motorvägen, och på östra halvan lämnades kvar men med målade cykelbanor på sidorna eller nåt sånt). Man kände helt klart accelerationen vilket jag tycker är lite av en bedrift för en buss i vanlig linjetrafik. En vild uppskattning är att bussarna nog kunde ha gett några slöare personbilar en match i en accelerationstävling
Edit: P.S. vilka motorvägar har gränsen 100km/h?
Jag har säkert redan tusen gånger berättat att jag pendlade mellan Arboga och Örebro i början av 90-talet. Ett minne därifrån var att Kässboher Setra-bussarna som "AB Mellansvensk Omnibusstrafik" körde med verkade ha riktigt bra drag och de lär inte ha haft nån 100-hastighetsgräns heller. Bussarna körde nämligen om rätt många bilar på den dåvarande motortrafikleden (som på västra halvan Örebro-Slyte i princip blev ena halvan av motorvägen, och på östra halvan lämnades kvar men med målade cykelbanor på sidorna eller nåt sånt). Man kände helt klart accelerationen vilket jag tycker är lite av en bedrift för en buss i vanlig linjetrafik. En vild uppskattning är att bussarna nog kunde ha gett några slöare personbilar en match i en accelerationstävling
Edit: P.S. vilka motorvägar har gränsen 100km/h?
Re: 100 km/h som ny hastighetsgräns för bussar
Inga i Sverige såvitt jag vet. Motorvägar brukar ha 120, 110, 90 eller 70. 70 är rätt ovanligt, men finns ju t.ex. på E6 genom Göteborg och Rv 40 genom Borås. Gränsen 100 finns väl på en del trefältsvägar.M_M skrev:vilka motorvägar har gränsen 100km/h?
Senast redigerad av Harald den onsdag 31 oktober 2012 23:00, redigerad totalt 1 gånger.
Re: 100 km/h som ny hastighetsgräns för bussar
E4 från Järva krog till Västberga har 70, och längre söderut är det 100.
Re: 100 km/h som ny hastighetsgräns för bussar
Jag kollade lite googlebilder och det ser ut som om det är variabel hastighetsgräns söderut från Västberga, så där kan väl diverse gränser förekomma.
-
- Inlägg: 2689
- Blev medlem: måndag 17 november 2003 20:56
- Ort: Roslagen
Re: 100 km/h som ny hastighetsgräns för bussar
E18 mellan Danderyd till Arninge är numera alltid skyltad 70 km/t på långa sträckor. Detta sägs vara pga partikelutsläpp. Men innan denna (väldigt nyligen genomförda) förändring var det variabel hastighet även där, vilket ofta kunde stå på 100 km/t.
Senast redigerad av Verspieder den torsdag 01 november 2012 2:35, redigerad totalt 1 gånger.
-
- Inlägg: 2689
- Blev medlem: måndag 17 november 2003 20:56
- Ort: Roslagen
Re: 100 km/h som ny hastighetsgräns för bussar
"Vakt" är lite fel ordval, då det mera är en spärr utan någon form av märkbart larm. Vad jag minns så infördes hastighetsspärren 100 km/t (som lagkrav) på bussar från och med 1988 års modell. Jag har för mig att lag på ABS-bromsar på tunga bussar kom samma modellår. Med reservation för något felaktigt minne.M_M skrev:När infördes den hastighetsvakten?
Re: 100 km/h som ny hastighetsgräns för bussar
Då återstår frågan om det finns någon motorväg som har permanent hastighetsgräns 100. Det finns ingen i de delar av Sverige där jag brukar köra, däremot i Norge där 100 är den generella gränsen på motorväg.Verspieder skrev:E18 mellan Danderyd till Arninge är numera alltid skyltad 70 km/t på långa sträckor. Detta sägs vara pga partikelutsläpp. Men innan denna (väldigt nyligen genomförda) förändring var det variabel hastighet även där, vilket ofta kunde stå på 100 km/t.
Re: 100 km/h som ny hastighetsgräns för bussar
Japp, E4 genom/söder om Södertälje.Harald skrev:Då återstår frågan om det finns någon motorväg som har permanent hastighetsgräns 100. Det finns ingen i de delar av Sverige där jag brukar köra, däremot i Norge där 100 är den generella gränsen på motorväg.Verspieder skrev:E18 mellan Danderyd till Arninge är numera alltid skyltad 70 km/t på långa sträckor. Detta sägs vara pga partikelutsläpp. Men innan denna (väldigt nyligen genomförda) förändring var det variabel hastighet även där, vilket ofta kunde stå på 100 km/t.
-
- Inlägg: 2689
- Blev medlem: måndag 17 november 2003 20:56
- Ort: Roslagen
Re: 100 km/h som ny hastighetsgräns för bussar
Någonstans har jag nyligen hört/läst att Trafikverket vill fasa ner "de gamla" hastighetsgränserna 50, 70 och 90, och införa 40, 60, 80 och 100 på många fler sträckor än idag. Så många fler 100-sträckor kan det komma att bli framöver.
Re: 100 km/h som ny hastighetsgräns för bussar
Japp, det pågår förfullt. Men det innebär samtidigt en del ytterligare 120-vägar - även om väl en huvudtanke med förslaget (föutom färre gränser) har varit att också därmed sänka hastighetsgränserna.Verspieder skrev:Någonstans har jag nyligen hört/läst att Trafikverket vill fasa ner "de gamla" hastighetsgränserna 50, 70 och 90, och införa 40, 60, 80 och 100 på många fler sträckor än idag. Så många fler 100-sträckor kan det komma att bli framöver.