100 km/h som ny hastighetsgräns för bussar

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
twr
Inlägg: 8921
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

100 km/h som ny hastighetsgräns för bussar

Inlägg av twr »

twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Robert T
Inlägg: 29
Blev medlem: lördag 10 mars 2012 15:03

Re: 100 km/h som ny hastighetsgräns för bussar

Inlägg av Robert T »

Fast en annan grej som skulle minska restiderna är ju att inte köra in i stadskärnorna överallt.

Som t.ex. Uppsala nu när E4 går en bit utanför staden. Varför inte ha busshållplatserna nära motorvägarna och låta de som vill in till stadskärnan byta till stadsbuss?
Som det är nu tar det väl 15 minuter extra bara att ta sig in och ut från Uppsalas "fjärrbussterminal". Det hade irriterat mig å det grövsta om jag åkte buss Stockholm - Sundsvall.
BSB101
Inlägg: 2977
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: 100 km/h som ny hastighetsgräns för bussar

Inlägg av BSB101 »

Att behöva byta till stadsbuss blir sämre för många med bagage och extra väntetid. Som alltid måste man ha en avvägning mellan restid, uppehållsmönster och smidighet för resenärerna.
darthjpp
Inlägg: 591
Blev medlem: lördag 14 april 2012 23:15
Ort: Inom vallgraven

Re: 100 km/h som ny hastighetsgräns för bussar

Inlägg av darthjpp »

Hmm... hade för mig att bussar redan fick köra 110 km/h, har ju sett flera bussar ligga i dessa hastigheter...
Efter en koll på transportstyrelsens hemsida uppdagades mitt misstag, 90 km/h är högsta tillåtna hastighet. Där ser man. Nåja, då blir de lite mindre olagliga, och höjningen gällde bara de bussar som har säkerhetsbälten för alla passagerare, vilket känns tryggt.
Harald
Inlägg: 8661
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: 100 km/h som ny hastighetsgräns för bussar

Inlägg av Harald »

Långfärdsbussar har väl en hastighetsvakt som står på 100 km/h eftersom det är tillåten hastighet i Tyskland. Man ska väl inte utesluta att någon kan ha fifflat med hastighetsvakten, men jag tycker inte att det är vanligt att bussar kör fortare än hundra. Jag brukar hålla 100 km/h på motorvägen och då blir jag inte omkörd av några bussar, men hinner ifatt en del. Då får man öka farten lite för att komma förbi innan man har en fartdåre i baken, så jag skulle uppskatta att bussar ofta ligger kring 95 km/h.
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: 100 km/h som ny hastighetsgräns för bussar

Inlägg av M_M »

När infördes den hastighetsvakten?

Jag har säkert redan tusen gånger berättat att jag pendlade mellan Arboga och Örebro i början av 90-talet. Ett minne därifrån var att Kässboher Setra-bussarna som "AB Mellansvensk Omnibusstrafik" körde med verkade ha riktigt bra drag och de lär inte ha haft nån 100-hastighetsgräns heller. Bussarna körde nämligen om rätt många bilar på den dåvarande motortrafikleden (som på västra halvan Örebro-Slyte i princip blev ena halvan av motorvägen, och på östra halvan lämnades kvar men med målade cykelbanor på sidorna eller nåt sånt). Man kände helt klart accelerationen vilket jag tycker är lite av en bedrift för en buss i vanlig linjetrafik. En vild uppskattning är att bussarna nog kunde ha gett några slöare personbilar en match i en accelerationstävling :wink:


Edit: P.S. vilka motorvägar har gränsen 100km/h?
Harald
Inlägg: 8661
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: 100 km/h som ny hastighetsgräns för bussar

Inlägg av Harald »

M_M skrev:vilka motorvägar har gränsen 100km/h?
Inga i Sverige såvitt jag vet. Motorvägar brukar ha 120, 110, 90 eller 70. 70 är rätt ovanligt, men finns ju t.ex. på E6 genom Göteborg och Rv 40 genom Borås. Gränsen 100 finns väl på en del trefältsvägar.
Senast redigerad av Harald den onsdag 31 oktober 2012 23:00, redigerad totalt 1 gånger.
daniel_s
Inlägg: 14177
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: 100 km/h som ny hastighetsgräns för bussar

Inlägg av daniel_s »

E4 från Järva krog till Västberga har 70, och längre söderut är det 100.
Harald
Inlägg: 8661
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: 100 km/h som ny hastighetsgräns för bussar

Inlägg av Harald »

Jag kollade lite googlebilder och det ser ut som om det är variabel hastighetsgräns söderut från Västberga, så där kan väl diverse gränser förekomma.
Verspieder
Inlägg: 2689
Blev medlem: måndag 17 november 2003 20:56
Ort: Roslagen

Re: 100 km/h som ny hastighetsgräns för bussar

Inlägg av Verspieder »

E18 mellan Danderyd till Arninge är numera alltid skyltad 70 km/t på långa sträckor. Detta sägs vara pga partikelutsläpp. Men innan denna (väldigt nyligen genomförda) förändring var det variabel hastighet även där, vilket ofta kunde stå på 100 km/t.
Senast redigerad av Verspieder den torsdag 01 november 2012 2:35, redigerad totalt 1 gånger.
Verspieder
Inlägg: 2689
Blev medlem: måndag 17 november 2003 20:56
Ort: Roslagen

Re: 100 km/h som ny hastighetsgräns för bussar

Inlägg av Verspieder »

M_M skrev:När infördes den hastighetsvakten?
"Vakt" är lite fel ordval, då det mera är en spärr utan någon form av märkbart larm. Vad jag minns så infördes hastighetsspärren 100 km/t (som lagkrav) på bussar från och med 1988 års modell. Jag har för mig att lag på ABS-bromsar på tunga bussar kom samma modellår. Med reservation för något felaktigt minne.
Harald
Inlägg: 8661
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: 100 km/h som ny hastighetsgräns för bussar

Inlägg av Harald »

Verspieder skrev:E18 mellan Danderyd till Arninge är numera alltid skyltad 70 km/t på långa sträckor. Detta sägs vara pga partikelutsläpp. Men innan denna (väldigt nyligen genomförda) förändring var det variabel hastighet även där, vilket ofta kunde stå på 100 km/t.
Då återstår frågan om det finns någon motorväg som har permanent hastighetsgräns 100. Det finns ingen i de delar av Sverige där jag brukar köra, däremot i Norge där 100 är den generella gränsen på motorväg.
MartinW
Inlägg: 1381
Blev medlem: onsdag 27 augusti 2003 14:51
Kontakt:

Re: 100 km/h som ny hastighetsgräns för bussar

Inlägg av MartinW »

Harald skrev:
Verspieder skrev:E18 mellan Danderyd till Arninge är numera alltid skyltad 70 km/t på långa sträckor. Detta sägs vara pga partikelutsläpp. Men innan denna (väldigt nyligen genomförda) förändring var det variabel hastighet även där, vilket ofta kunde stå på 100 km/t.
Då återstår frågan om det finns någon motorväg som har permanent hastighetsgräns 100. Det finns ingen i de delar av Sverige där jag brukar köra, däremot i Norge där 100 är den generella gränsen på motorväg.
Japp, E4 genom/söder om Södertälje.
Verspieder
Inlägg: 2689
Blev medlem: måndag 17 november 2003 20:56
Ort: Roslagen

Re: 100 km/h som ny hastighetsgräns för bussar

Inlägg av Verspieder »

Någonstans har jag nyligen hört/läst att Trafikverket vill fasa ner "de gamla" hastighetsgränserna 50, 70 och 90, och införa 40, 60, 80 och 100 på många fler sträckor än idag. Så många fler 100-sträckor kan det komma att bli framöver.
spårlasse
Inlägg: 1916
Blev medlem: måndag 02 november 2009 23:24

Re: 100 km/h som ny hastighetsgräns för bussar

Inlägg av spårlasse »

Verspieder skrev:Någonstans har jag nyligen hört/läst att Trafikverket vill fasa ner "de gamla" hastighetsgränserna 50, 70 och 90, och införa 40, 60, 80 och 100 på många fler sträckor än idag. Så många fler 100-sträckor kan det komma att bli framöver.
Japp, det pågår förfullt. Men det innebär samtidigt en del ytterligare 120-vägar - även om väl en huvudtanke med förslaget (föutom färre gränser) har varit att också därmed sänka hastighetsgränserna.
Skriv svar