Sida 1 av 3

Lidingöbanan

Postat: måndag 29 oktober 2012 23:30
av Karlaplan 1948
Hur många motorvagnar och släpvagnar finns för Lidingöbanan?
Kör man någonsin med mer än fem tåg mv - släp - mv?
Kör man någonsin numera med bara mv?
Jag har sett att man vissa tider på lördagar kör med mv - släp - mv. Är detta betingat av stort antal resande?
Finns något intresse från Spårvägssällskapet att ta över en eller fler enheter från Lidingöbanan när de nuvarande enheterna utrangeras?

Bortsett från sträckan Aga - Skärsätra finns ju gott om utrymme för dubbelspårsutbyggnad på hela sträckan. Aga - Skärsätra går också att bygga ut till dubbelspår, men det kräver lite vilja och fantasi och blir liksom Torsvik - Baggeby dyr.

Jag bor inte på Lidingö, varför jag endast vid få tillfällen studerar trafiken. Senast idag åkte jag t o r Ropsten - Gåshaga Brygga. Förvånansvärt bekväma och välgående vagnar även om benutrymmet är trångt för långa personer.

När planeras Lidingöbanan att stängas av för upprustning och depåbygge? Planeras de nuvarande vagnarna användas en tid efter avstängningen?

Var det en tanke när Ängbyvagnarna anskaffades, att de skulle användas som tunnelbanevagnar? En tanke som dock i så fall slopades innan den riktiga tunnelbanan invigdes. Först talades om fyra vagnars tåg sedan fem vagnars tåg sedan sexvagnars tåg för att slutligen fastställa åttavagnars tåg med C1 - C2 som standard för den gröna linjen. Det sista beslutet krävde viss omprojektering av stationernas antal och storlek, men var ett klokt och framsynt beslut.

Har Ängbyvagnarna någonsin i normal trafik körts med fler än fyra enheter (linje 8 mv + mv + släp +mv). Vid nedläggningen av norra banan kördes sista officiella tåget Ropsten - Kyrkviken del av sträckan (bland annat över bron) med sex enheter sammankopplade.

Re: Lidingöbanan

Postat: tisdag 30 oktober 2012 0:05
av roggek
Många frågor kan du få besvarade i boken om "Södra Lidingöbanan" av Carl-Henrik Ankarberg. Den går att låna på biblioteket eller att köpa via t ex Bokbörsen:
http://www.bokborsen.se/Carl-Henrik-Ank ... an/1750824

Re: Lidingöbanan

Postat: tisdag 30 oktober 2012 22:21
av Hechtwagen
Dubbelspår mellan Torsvik och Baggeby blir nog otroligt dyrt att bygga, mycket berg att spränga bort ochså . Säkert fem gånger dyrare än dubbelspår Brevik-Högberga. Blir det ny bro så får vi hoppas att den blir dubbelspårig!

Re: Lidingöbanan

Postat: onsdag 31 oktober 2012 7:22
av Henrik Schütz
Det finns 14 motorvagnar, nr 311-324 och 6 manövervagnar, nr 605, och 609-613

SS körde inte fler än 4 vagnar i trafik hopkopplade

Helger kan det förekomma tvåvagnståg med två motorvagnar.

Trevagnståg förekommer utanför rusningstid pga stort resande.

Spårvägssällskapet hsr redan ett snarlikt (och trevligare) A30 tåg från Nockebybanan. Det lär inte bli aktuellt med ett lidingötåg till i samlingarna, en A24 och B24 från Lidingö finns i Malmköping.

Banan stängs för upprustning sommaren 2013 och öppnar igen vintern 14-15. De gamla vagnarna är inte tänkta att användas då banan öppnar igen.

Det fanns vissa planer att använda A24 i tunnelbanan, med kontaktledning, men det blev inget med det, utan det blev "riktiga tunnelbanevagnar"

Re: Lidingöbanan

Postat: onsdag 31 oktober 2012 19:34
av Karlaplan 1948
Tack för utförligt och upplysande svar!

Re: Lidingöbanan

Postat: onsdag 31 oktober 2012 22:10
av CS
3-vagnarståg körs numera på lördagar vintertid fram till kvällen.
Någon Arrivian kan kanske säga exakt när v3:orna kopplas av men jag gissar på 20:09 och 20:39 D.v.s. när 20-mintrafiken har övergått i 30-mintrafik.

Adventshelgerna även söndagar brukar trafikeras med V3-tåg dagtid

Sommaren 2012 kördes ett rusningstrafiksupplägg med
10-mintrafik och v2-tåg under för- och eftersommar
20-mintrafik och v3-tåg under högsommaren

Re: Lidingöbanan

Postat: torsdag 01 november 2012 10:03
av Kantorn
Hechtwagen skrev:Dubbelspår mellan Torsvik och Baggeby blir nog otroligt dyrt att bygga, mycket berg att spränga bort ochså . Säkert fem gånger dyrare än dubbelspår Brevik-Högberga. Blir det ny bro så får vi hoppas att den blir dubbelspårig!
Går det inte att bygga en brygga ut mot vattnet? (frågar en som inte åkt lidingöbanan på säkert tjugofem år...)

Re: Lidingöbanan

Postat: torsdag 01 november 2012 11:11
av Anders Hanquist
Blir det en ny bro (vilket det sannolikt blir eftersom inget parti verkar vara för en renovering av den nuvarande) så bör man allvarligt överväga en omdragning via Lidingö centrum. Den nya bron ska ju byggas med segelfri höjd (12,5 m, tror jag). Att sedan gå ner till nuvarande nivå vid Torsvik för att därefter åter stiga i backen upp mot Baggeby känns som lite "berg-och-dal-bana" i onödan. Att då låsa fast sig i den dragningen vore mindre lyckat.

Re: Lidingöbanan

Postat: torsdag 01 november 2012 12:19
av Odd
Jag vill slänga ut följande fråga till er: Vad är anledningen till att Lidingöbanan skall dras ut mot Lidingö Centrum?

1. Att förbinda befintliga banan med Lidingö Centrum?
2. Att förbinda Lidingö Centrum med Ropsten medelst spårtrafik?

Med en renoverad bro tänker jag mig nämligen en förgrening vid Brogrenen, där banan fortsätter in i en tunnel under Lidingö Centrum med en tunnelstation där, sen kan banan fortsätta ut mot norra ön i stort sett längs gamla banans sträckning på Kyrkvägen från Lejonvägen.
Brogrenen_LidngöC.jpg
Brogrenen_LidngöC.jpg (295.08 KiB) Visad 1531 gånger
Men det finns ju fler alternativ, man kan ju gå via rondellen och Lejonvägen, bussgatan, lejonstigen i stället, även om det blir långsammare. Då måste man även slåss med övrig trafik.

Jag beklagar, men jag vägrar att inte tänka framåt!

Re: Lidingöbanan

Postat: torsdag 01 november 2012 14:54
av Henrik Schütz
Om banan dras via centrum, så är det främst för att resandet mellan södra ön och centrum skall förbättras, Lidingö Centrum har extremt tät busstrafik idag.

Alla busslinjer passerar i praktiken kommunens centrum idag, det är bara den i särklass mest belastade linjen, lidingöbanan som inte gör det, och linje 221 och några förstärkningslinjer.

Re: Lidingöbanan

Postat: torsdag 01 november 2012 18:21
av Odd
Jag har funderat på det tidigare och enligt tidigare publicerat utkast till min fantasikarta över Stockholmsregionens spårtrafik så skulle det kunna se ut ungefär så här:
Brogrenen_Lidngö-agaC.jpg
Brogrenen_Lidngö-agaC.jpg (313.48 KiB) Visad 1463 gånger
Med bibehållet broläge och Torsvik-Aga-i nuvarande sträckning. Men det kanske är bättre/lättare/dyrare att låta den gå i princip som 201 går till Koa.

Re: Lidingöbanan

Postat: torsdag 01 november 2012 18:39
av Per Lind
Nackdelen är väl att man förlorar 4 hållplatser. Den vid Torsvik kan ersättas av en hållplats uppe på berget men de 3 andra blir utan spårförbindelse. Hur många påstigande finns det här? Är det inte ett stort hyreshusområde vid dessa 3?
-Per

Re: Lidingöbanan

Postat: torsdag 01 november 2012 19:41
av M_M
Är det för trångt för egen banvall / egna körfält längs Södra Kungsvägen till Baggeby?

Re: Lidingöbanan

Postat: torsdag 01 november 2012 20:55
av Henrik Schütz
Nej, det finns utrymme i södra kungsvägen. Anser i vart fall Lidingö Stad.

HS

Re: Lidingöbanan

Postat: torsdag 01 november 2012 22:55
av M_M
Då är det väl inte så mycket att vela om?

De som bor nära Torsvik idag får visserligen lite längre bensträckare men de slipper å andra sidan rätt stor höjdskillnad på hemvägen :)

Re: Lidingöbanan

Postat: torsdag 01 november 2012 23:13
av daniel_s
M_M skrev:Då är det väl inte så mycket att vela om?
Det är ingen som velar, alla är motståndare :cheesygrin:

Re: Lidingöbanan

Postat: fredag 02 november 2012 2:22
av Odd
Per Lind skrev:Nackdelen är väl att man förlorar 4 hållplatser. Den vid Torsvik kan ersättas av en hållplats uppe på berget men de 3 andra blir utan spårförbindelse. Hur många påstigande finns det här? Är det inte ett stort hyreshusområde vid dessa 3?
-Per
Man förlorar inget. Tov, Bag, Bod och Lab finns kvar på linje 21.

Re: Lidingöbanan

Postat: måndag 18 mars 2013 2:17
av Bussmicke
Henrik Schütz skrev:Det finns 14 motorvagnar, nr 311-324 och 6 manövervagnar, nr 605, och 609-613

SS körde inte fler än 4 vagnar i trafik hopkopplade

Helger kan det förekomma tvåvagnståg med två motorvagnar.

Trevagnståg förekommer utanför rusningstid pga stort resande.

Spårvägssällskapet hsr redan ett snarlikt (och trevligare) A30 tåg från Nockebybanan. Det lär inte bli aktuellt med ett lidingötåg till i samlingarna, en A24 och B24 från Lidingö finns i Malmköping.

Banan stängs för upprustning sommaren 2013 och öppnar igen vintern 14-15. De gamla vagnarna är inte tänkta att användas då banan öppnar igen.

Det fanns vissa planer att använda A24 i tunnelbanan, med kontaktledning, men det blev inget med det, utan det blev "riktiga tunnelbanevagnar"
Vilken dag blir sista trafikdag med A30B/B30B? Midsommar?

Re: Lidingöbanan

Postat: måndag 18 mars 2013 3:30
av Odd
Ej spikat ännu. Troligen kommer besked senast på fredag, men man kan aldrig veta.

Det planeras dock festiviteter strax innan midsommar, så håll utkik...

Re: Lidingöbanan

Postat: måndag 18 mars 2013 10:31
av Bussmicke
Odd skrev:Ej spikat ännu. Troligen kommer besked senast på fredag, men man kan aldrig veta.

Det planeras dock festiviteter strax innan midsommar, så håll utkik...
Okej. Skule vilja besöka Agadepån och ta lite A30-Bilder en sista gång samt fota när vagnar går ut.
Var därför jag undrade, B30 605 har jag ännu inte på bild på Lidingö. Tiden börjar bli knapp.