Veckans 12:a

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
A32
Inlägg: 1686
Blev medlem: fredag 16 september 2005 12:09
Ort: Stockholm

Veckans 12:a

Inlägg av A32 »

Jag kommer att lägga ut en bild i veckan från 12:an eller Nockebybanan..... om det finns andra som vill släppa en egen bild från 12:an så är det bara välkommet i samma tråd.

Bild
Eftersom sommaren är på uttåg så får det bli en sommarbild från Nockeby den 16 Juni 2007

/a32 :wink:
På fädernes grund skall det nya byggas, med trofast kärlek det gamla tryggas
Copyright A32 på mina bilder här på SSS Forum. לוהים גדול
Användarens profilbild
A32
Inlägg: 1686
Blev medlem: fredag 16 september 2005 12:09
Ort: Stockholm

Re: Veckans 12:a

Inlägg av A32 »

Bild
En morgonpigg tolva på väg upp från Brommahallen till Alvik på det gemensamma Tunneltåg/spårvagnsspåret September 2007
På fädernes grund skall det nya byggas, med trofast kärlek det gamla tryggas
Copyright A32 på mina bilder här på SSS Forum. לוהים גדול
Användarens profilbild
Tramman
Inlägg: 503
Blev medlem: tisdag 11 november 2008 20:13
Ort: Sundbyberg, Stockholm

Re: Veckans 12:a

Inlägg av Tramman »

Tyckte det verkade lite konstigt med 604 i Brommahallen innan jag såg datumet. :lol:

Men en snygg bild är det.
"Spårvagn till Ropsten! All aboard!"
ålstensgård
Inlägg: 366
Blev medlem: torsdag 04 juni 2009 18:55

Re: Veckans 12:a

Inlägg av ålstensgård »

Mycket trevligt med dina veckobilder.

Detta tåg ser nu närmast ut att vara på väg nedåt, men det är förstås du själv som är föraren som fattas:-) Rött i infarten, väntar på att ett annat tåg skall lämna Alvik först?

//henrik
Användarens profilbild
A32
Inlägg: 1686
Blev medlem: fredag 16 september 2005 12:09
Ort: Stockholm

Re: Veckans 12:a

Inlägg av A32 »

Ja Tramman, datumet säger allt ibland :)

Jag stod och väntade på en avgående tolva på påstigningen innan jag fick fortsätta fram så jag passade på att ta bilden då.
Normal väg för ingående vagnar är via plattformsdel 3 antingen vändning innan signalen vid krysset eller ifrån avstigningen, men även denna väg kan förekomma.

Du borde väl ha ett antal godbitar i fotoväg som du kan bidra med i denna tråd?

/a32 :wink:
På fädernes grund skall det nya byggas, med trofast kärlek det gamla tryggas
Copyright A32 på mina bilder här på SSS Forum. לוהים גדול
Användarens profilbild
Tramman
Inlägg: 503
Blev medlem: tisdag 11 november 2008 20:13
Ort: Sundbyberg, Stockholm

Re: Veckans 12:a

Inlägg av Tramman »

A32 skrev:Du borde väl ha ett antal godbitar i fotoväg som du kan bidra med i denna tråd?
Jag? Ja, jag har lite bilder på Nockeby vagnar, men inte så många från Nockebybanan. Visserligen får jag ta och rota igenom mitt "lilla" bildarkiv, men jag kan nog hitta några.

Edit: Jag hittade några bilder från 2011.
Bild
Bild
Bild
Bild

Har även några bilder från i år på en fd. 12a som lever vidare. Passande nog tillsammans med 604an.
Bild
Bild
Bild
"Spårvagn till Ropsten! All aboard!"
Användarens profilbild
A32
Inlägg: 1686
Blev medlem: fredag 16 september 2005 12:09
Ort: Stockholm

Re: Veckans 12:a

Inlägg av A32 »

Javisst du eller vem annan som helst får gärna bidra med tolvanbilden i denna tråd.

Veckans bild blir denna interörsbild....
Bild

/a32 :wink:
På fädernes grund skall det nya byggas, med trofast kärlek det gamla tryggas
Copyright A32 på mina bilder här på SSS Forum. לוהים גדול
Användarens profilbild
Tramman
Inlägg: 503
Blev medlem: tisdag 11 november 2008 20:13
Ort: Sundbyberg, Stockholm

Re: Veckans 12:a

Inlägg av Tramman »

Snyggt!
A32 skrev:Javisst du eller vem annan som helst får gärna bidra med tolvanbilden i denna tråd.
Kul att veta. Får nog ta och ge mig ut till Nockeby snart igen. Var ett tag sedan man var där.
"Spårvagn till Ropsten! All aboard!"
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Veckans 12:a

Inlägg av M_M »

Tråden gillas helt klart!

Sidospår: Finns det nån slags forskning på vilka egenskaper som utmärker de som tycker att en fläkt som bara cirkulerar liktempererad luft är en bra idé? Jag tycker det bara liksom drar utan att det blir nån egentlig avkylning med en sån fläkt...
Harald
Inlägg: 8658
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Veckans 12:a

Inlägg av Harald »

M_M skrev:Tråden gillas helt klart!

Sidospår: Finns det nån slags forskning på vilka egenskaper som utmärker de som tycker att en fläkt som bara cirkulerar liktempererad luft är en bra idé? Jag tycker det bara liksom drar utan att det blir nån egentlig avkylning med en sån fläkt...
Givetvis är det en bra idé att cirkulera luften, Cirkulerande luft kyler mera än stillastående luft, förutsatt förstås att luften är tillräckligt mycket svalare än huden. Med en fläkt för man bort uppvärmd luft från hudytan och tillför svalare luft. Tycker du att pumpen som cirkulerar liktempererad kylvätska i bilmotorn också är en dålig idé? Ställer du dig inte i vindskyddet om det blåser kallt när du väntar på spårvagnen?
MWE
Inlägg: 587
Blev medlem: fredag 14 juli 2006 9:19

Re: Veckans 12:a

Inlägg av MWE »

Harald skrev:
M_M skrev:Tråden gillas helt klart!

Sidospår: Finns det nån slags forskning på vilka egenskaper som utmärker de som tycker att en fläkt som bara cirkulerar liktempererad luft är en bra idé? Jag tycker det bara liksom drar utan att det blir nån egentlig avkylning med en sån fläkt...
Givetvis är det en bra idé att cirkulera luften, Cirkulerande luft kyler mera än stillastående luft, förutsatt förstås att luften är tillräckligt mycket svalare än huden. Med en fläkt för man bort uppvärmd luft från hudytan och tillför svalare luft. Tycker du att pumpen som cirkulerar liktempererad kylvätska i bilmotorn också är en dålig idé? Ställer du dig inte i vindskyddet om det blåser kallt när du väntar på spårvagnen?
I praktiken fungerar det naturligtvis inte. Luften i A30/B30-hytterna blev ju snabbt så varm att den effekten inte hade någon betydelse. Möjligen förbättrade den svettkylningen, när svetten började pärla i pannan. Annat hade det kanske varit om fläktarna blåst in kyligare uteluft. Nu fick man köra med öppen dörr istället, och blev på köpet halvdöv på vänsterörat

Jag kommer mycket väl ihåg när SL behagade skruva i de där fläktarna - SL och Connex/Veolia spjärnade i det längsta emot att göra något åt förarmiljön i A30/B30. Efter en varm sommar med uppåt 40 grader i hytterna lyckades vi efter många om och men få in några AC-aggregat i några Lidingövagnar. Nockebyvagnarna är ju tack och lov borta nu, men fick i princip inte köras varma sommardagar de sista åren.
Harald
Inlägg: 8658
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Veckans 12:a

Inlägg av Harald »

Som jag skrev så är förutsättningen för att det ska vara en bra idé med en fläkt att luften är tillräckligt mycket svalare än huden. Att den inte var det i A30 betyder ju inte att fläktar generellt är en dålig idé.
ålstensgård
Inlägg: 366
Blev medlem: torsdag 04 juni 2009 18:55

Re: Veckans 12:a

Inlägg av ålstensgård »

OK en bild på samma vagn som interiörbilden. Det är vagn 377 som den 1 februari 1977 bogserar ett tåg med den braxade 389 vid Ålstens Gård.

Det var mycket sällsynt utanför vagnhallsområdet att en A24 (utom 373, 379, 389 och 390) kördes från B-änden. Man hade snålat vid ombyggnaden till enmansbetjäning så att vagnarna bara kunde dörrmanövreras från A-änden och alltså inte kunde gå som enkelvagnar. Men den här bilden visar att åtminstone 377 fortfarande fungerade i båda ändar.

Vagnen byggdes senare om till A30 305, en av dem som aldrig blev ommålade till "Järvablått".

//henrik
Bilagor
377-1.jpg
377-1.jpg (92.71 KiB) Visad 18094 gånger
Användarens profilbild
A32
Inlägg: 1686
Blev medlem: fredag 16 september 2005 12:09
Ort: Stockholm

Re: Veckans 12:a

Inlägg av A32 »

Ja dom där fläktarna kunde vi ju ha varit utan, när dom inte fungerade tillfredställande i SL´s bussar så borde man ha skippat idén.
Vi hade en kollega som körde fast på tolvan på 90 talet som konstruerade en "vindintagare" som sattes fast på det öppningsbara fönstret i hyttdörren just för att få in frisk uteluft, men den konstruktionen hamnade nog aldrig i den berömda förslagslådan på jobbet.

Fin bild Henrik, allt i svartvitt gör sig bra, vilka minnen man har förknippat med bergknallen i bakgrunden... undrar hur många spårspringare man tutat på i nacken där mellan berget och spåret och som trodde att dom skulle få åka med också när dom redan har spårsprungit :roll: , på själva berget har en och annan tårta intagits samt i slingan.

Jag har såå svårt att hålla mig till en bild i veckans 12:a... så här kommer en annan bild på 305 fd 377 från sommaren 2007 i Nockeby.
Bild
På fädernes grund skall det nya byggas, med trofast kärlek det gamla tryggas
Copyright A32 på mina bilder här på SSS Forum. לוהים גדול
HSS F2
Inlägg: 220
Blev medlem: lördag 09 juli 2011 23:10

Re: Veckans 12:a

Inlägg av HSS F2 »

Trevlig tråd detta. Jag bidrar med min egen bild av B30 604 i Nockeby 2007-09-26.

Bild

Jag har också fotograferat samt åkt med den i Malmköping. Trevligt att ha åkt med vagnen både i ordinarie trafik samt som museivagn. Samma sak med M67K.
Lennart Hjelm.
Inlägg: 126
Blev medlem: fredag 02 januari 2009 14:13

Re: Veckans 12:a

Inlägg av Lennart Hjelm. »

A30 306, 309, 310
Bilagor
Blivande A30.jpg
Blivande A30.jpg (84.32 KiB) Visad 17986 gånger
Lars_J
Inlägg: 299
Blev medlem: tisdag 26 september 2006 23:14

Re: Veckans 12:a

Inlägg av Lars_J »

1975?

Givetvis var alla A24 körbara i båda ändarna, men i B-änden fanns inte radio, inga knappar för dörrarna (det blev för svårt att skriva dörrmanövreringsmöjlighet) och B-änden utrustades inte med dödmansgrepp heller, så B-änden gick inte att använda i trafik. Detta gällde för övrigt också alla C1 och C2 som hade två förarhytter, det var endast A-ändens förarhytt som utrustades med "nya systemet" för dörrmanövrering och med tågradio. Då blev dessa ändar markerade med vita hörn på långbalken.

/Lars J
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Veckans 12:a

Inlägg av daniel_s »

Lars_J skrev:det blev för svårt att skriva dörrmanövreringsmöjlighet
Tur att du inte försökte :wink:
Användarens profilbild
roggek
Inlägg: 2537
Blev medlem: måndag 17 maj 2010 20:05

Re: Veckans 12:a

Inlägg av roggek »

Lars_J skrev:Detta gällde för övrigt också alla C1 och C2 som hade två förarhytter, det var endast A-ändens förarhytt som utrustades med "nya systemet" för dörrmanövrering och med tågradio. Då blev dessa ändar markerade med vita hörn på långbalken.

/Lars J
Å jag som alltid trott att de vita hörnen var "krigsmålning". :cheesygrin:.
Man vet ju aldrig när 3:e världskriget skulle bryta ut... :roll:
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Harald
Inlägg: 8658
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Veckans 12:a

Inlägg av Harald »

Lars_J skrev:Då blev dessa ändar markerade med vita hörn på långbalken.
Nej då blev de markerade med gula hörn. När man senare höjde driftbromsledningstrycket så måste man under övergångstiden kunna skilja mellan ombyggda och icke ombyggda vagnar. Då bytte man till vita hörn på ombyggda vagnar.
Skriv svar