Sida 1 av 21

Veckans 12:a

Postat: onsdag 26 september 2012 16:52
av A32
Jag kommer att lägga ut en bild i veckan från 12:an eller Nockebybanan..... om det finns andra som vill släppa en egen bild från 12:an så är det bara välkommet i samma tråd.

Bild
Eftersom sommaren är på uttåg så får det bli en sommarbild från Nockeby den 16 Juni 2007

/a32 :wink:

Re: Veckans 12:a

Postat: måndag 01 oktober 2012 20:23
av A32
Bild
En morgonpigg tolva på väg upp från Brommahallen till Alvik på det gemensamma Tunneltåg/spårvagnsspåret September 2007

Re: Veckans 12:a

Postat: måndag 01 oktober 2012 22:41
av Tramman
Tyckte det verkade lite konstigt med 604 i Brommahallen innan jag såg datumet. :lol:

Men en snygg bild är det.

Re: Veckans 12:a

Postat: söndag 07 oktober 2012 7:44
av ålstensgård
Mycket trevligt med dina veckobilder.

Detta tåg ser nu närmast ut att vara på väg nedåt, men det är förstås du själv som är föraren som fattas:-) Rött i infarten, väntar på att ett annat tåg skall lämna Alvik först?

//henrik

Re: Veckans 12:a

Postat: söndag 07 oktober 2012 13:03
av A32
Ja Tramman, datumet säger allt ibland :)

Jag stod och väntade på en avgående tolva på påstigningen innan jag fick fortsätta fram så jag passade på att ta bilden då.
Normal väg för ingående vagnar är via plattformsdel 3 antingen vändning innan signalen vid krysset eller ifrån avstigningen, men även denna väg kan förekomma.

Du borde väl ha ett antal godbitar i fotoväg som du kan bidra med i denna tråd?

/a32 :wink:

Re: Veckans 12:a

Postat: söndag 07 oktober 2012 14:28
av Tramman
A32 skrev:Du borde väl ha ett antal godbitar i fotoväg som du kan bidra med i denna tråd?
Jag? Ja, jag har lite bilder på Nockeby vagnar, men inte så många från Nockebybanan. Visserligen får jag ta och rota igenom mitt "lilla" bildarkiv, men jag kan nog hitta några.

Edit: Jag hittade några bilder från 2011.
Bild
Bild
Bild
Bild

Har även några bilder från i år på en fd. 12a som lever vidare. Passande nog tillsammans med 604an.
Bild
Bild
Bild

Re: Veckans 12:a

Postat: måndag 08 oktober 2012 13:37
av A32
Javisst du eller vem annan som helst får gärna bidra med tolvanbilden i denna tråd.

Veckans bild blir denna interörsbild....
Bild

/a32 :wink:

Re: Veckans 12:a

Postat: måndag 08 oktober 2012 15:44
av Tramman
Snyggt!
A32 skrev:Javisst du eller vem annan som helst får gärna bidra med tolvanbilden i denna tråd.
Kul att veta. Får nog ta och ge mig ut till Nockeby snart igen. Var ett tag sedan man var där.

Re: Veckans 12:a

Postat: måndag 08 oktober 2012 20:49
av M_M
Tråden gillas helt klart!

Sidospår: Finns det nån slags forskning på vilka egenskaper som utmärker de som tycker att en fläkt som bara cirkulerar liktempererad luft är en bra idé? Jag tycker det bara liksom drar utan att det blir nån egentlig avkylning med en sån fläkt...

Re: Veckans 12:a

Postat: måndag 08 oktober 2012 21:03
av Harald
M_M skrev:Tråden gillas helt klart!

Sidospår: Finns det nån slags forskning på vilka egenskaper som utmärker de som tycker att en fläkt som bara cirkulerar liktempererad luft är en bra idé? Jag tycker det bara liksom drar utan att det blir nån egentlig avkylning med en sån fläkt...
Givetvis är det en bra idé att cirkulera luften, Cirkulerande luft kyler mera än stillastående luft, förutsatt förstås att luften är tillräckligt mycket svalare än huden. Med en fläkt för man bort uppvärmd luft från hudytan och tillför svalare luft. Tycker du att pumpen som cirkulerar liktempererad kylvätska i bilmotorn också är en dålig idé? Ställer du dig inte i vindskyddet om det blåser kallt när du väntar på spårvagnen?

Re: Veckans 12:a

Postat: måndag 08 oktober 2012 21:39
av MWE
Harald skrev:
M_M skrev:Tråden gillas helt klart!

Sidospår: Finns det nån slags forskning på vilka egenskaper som utmärker de som tycker att en fläkt som bara cirkulerar liktempererad luft är en bra idé? Jag tycker det bara liksom drar utan att det blir nån egentlig avkylning med en sån fläkt...
Givetvis är det en bra idé att cirkulera luften, Cirkulerande luft kyler mera än stillastående luft, förutsatt förstås att luften är tillräckligt mycket svalare än huden. Med en fläkt för man bort uppvärmd luft från hudytan och tillför svalare luft. Tycker du att pumpen som cirkulerar liktempererad kylvätska i bilmotorn också är en dålig idé? Ställer du dig inte i vindskyddet om det blåser kallt när du väntar på spårvagnen?
I praktiken fungerar det naturligtvis inte. Luften i A30/B30-hytterna blev ju snabbt så varm att den effekten inte hade någon betydelse. Möjligen förbättrade den svettkylningen, när svetten började pärla i pannan. Annat hade det kanske varit om fläktarna blåst in kyligare uteluft. Nu fick man köra med öppen dörr istället, och blev på köpet halvdöv på vänsterörat

Jag kommer mycket väl ihåg när SL behagade skruva i de där fläktarna - SL och Connex/Veolia spjärnade i det längsta emot att göra något åt förarmiljön i A30/B30. Efter en varm sommar med uppåt 40 grader i hytterna lyckades vi efter många om och men få in några AC-aggregat i några Lidingövagnar. Nockebyvagnarna är ju tack och lov borta nu, men fick i princip inte köras varma sommardagar de sista åren.

Re: Veckans 12:a

Postat: måndag 08 oktober 2012 22:01
av Harald
Som jag skrev så är förutsättningen för att det ska vara en bra idé med en fläkt att luften är tillräckligt mycket svalare än huden. Att den inte var det i A30 betyder ju inte att fläktar generellt är en dålig idé.

Re: Veckans 12:a

Postat: tisdag 09 oktober 2012 17:08
av ålstensgård
OK en bild på samma vagn som interiörbilden. Det är vagn 377 som den 1 februari 1977 bogserar ett tåg med den braxade 389 vid Ålstens Gård.

Det var mycket sällsynt utanför vagnhallsområdet att en A24 (utom 373, 379, 389 och 390) kördes från B-änden. Man hade snålat vid ombyggnaden till enmansbetjäning så att vagnarna bara kunde dörrmanövreras från A-änden och alltså inte kunde gå som enkelvagnar. Men den här bilden visar att åtminstone 377 fortfarande fungerade i båda ändar.

Vagnen byggdes senare om till A30 305, en av dem som aldrig blev ommålade till "Järvablått".

//henrik

Re: Veckans 12:a

Postat: tisdag 09 oktober 2012 18:44
av A32
Ja dom där fläktarna kunde vi ju ha varit utan, när dom inte fungerade tillfredställande i SL´s bussar så borde man ha skippat idén.
Vi hade en kollega som körde fast på tolvan på 90 talet som konstruerade en "vindintagare" som sattes fast på det öppningsbara fönstret i hyttdörren just för att få in frisk uteluft, men den konstruktionen hamnade nog aldrig i den berömda förslagslådan på jobbet.

Fin bild Henrik, allt i svartvitt gör sig bra, vilka minnen man har förknippat med bergknallen i bakgrunden... undrar hur många spårspringare man tutat på i nacken där mellan berget och spåret och som trodde att dom skulle få åka med också när dom redan har spårsprungit :roll: , på själva berget har en och annan tårta intagits samt i slingan.

Jag har såå svårt att hålla mig till en bild i veckans 12:a... så här kommer en annan bild på 305 fd 377 från sommaren 2007 i Nockeby.
Bild

Re: Veckans 12:a

Postat: tisdag 09 oktober 2012 20:09
av HSS F2
Trevlig tråd detta. Jag bidrar med min egen bild av B30 604 i Nockeby 2007-09-26.

Bild

Jag har också fotograferat samt åkt med den i Malmköping. Trevligt att ha åkt med vagnen både i ordinarie trafik samt som museivagn. Samma sak med M67K.

Re: Veckans 12:a

Postat: onsdag 10 oktober 2012 12:39
av Lennart Hjelm.
A30 306, 309, 310

Re: Veckans 12:a

Postat: onsdag 10 oktober 2012 17:03
av Lars_J
1975?

Givetvis var alla A24 körbara i båda ändarna, men i B-änden fanns inte radio, inga knappar för dörrarna (det blev för svårt att skriva dörrmanövreringsmöjlighet) och B-änden utrustades inte med dödmansgrepp heller, så B-änden gick inte att använda i trafik. Detta gällde för övrigt också alla C1 och C2 som hade två förarhytter, det var endast A-ändens förarhytt som utrustades med "nya systemet" för dörrmanövrering och med tågradio. Då blev dessa ändar markerade med vita hörn på långbalken.

/Lars J

Re: Veckans 12:a

Postat: onsdag 10 oktober 2012 17:04
av daniel_s
Lars_J skrev:det blev för svårt att skriva dörrmanövreringsmöjlighet
Tur att du inte försökte :wink:

Re: Veckans 12:a

Postat: onsdag 10 oktober 2012 18:04
av roggek
Lars_J skrev:Detta gällde för övrigt också alla C1 och C2 som hade två förarhytter, det var endast A-ändens förarhytt som utrustades med "nya systemet" för dörrmanövrering och med tågradio. Då blev dessa ändar markerade med vita hörn på långbalken.

/Lars J
Å jag som alltid trott att de vita hörnen var "krigsmålning". :cheesygrin:.
Man vet ju aldrig när 3:e världskriget skulle bryta ut... :roll:

Re: Veckans 12:a

Postat: onsdag 10 oktober 2012 20:06
av Harald
Lars_J skrev:Då blev dessa ändar markerade med vita hörn på långbalken.
Nej då blev de markerade med gula hörn. När man senare höjde driftbromsledningstrycket så måste man under övergångstiden kunna skilja mellan ombyggda och icke ombyggda vagnar. Då bytte man till vita hörn på ombyggda vagnar.