Veckans 12:a

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
ålstensgård
Inlägg: 366
Blev medlem: torsdag 04 juni 2009 18:55

Re: Veckans 12:a

Inlägg av ålstensgård »

Sedan niotiden i morse är det totalstopp på 12:an pga "strömavbrott". Det är andra gången på kort tid, senast var en vardag i slutet av april då det var ersättningsbussar från dagtrafikens början till lunchtid. Normalt är det annars mycket ovanligt med stopp på 12:an. Någon som vet vad som händer, kanske nåt allvarligt fel på en likriktarstaion?

//henrik
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Veckans 12:a

Inlägg av daniel_s »

ålstensgård skrev:Sedan niotiden i morse är det totalstopp på 12:an pga "strömavbrott". Det är andra gången på kort tid, senast var en vardag i slutet av april då det var ersättningsbussar från dagtrafikens början till lunchtid. Normalt är det annars mycket ovanligt med stopp på 12:an. Någon som vet vad som händer, kanske nåt allvarligt fel på en likriktarstaion?

//henrik
Troligtvis inte, för strömmen kom tillbaka av sig själv efter en stund utan att någon egentligen gjorde något. Jag hörde däremot att en kabel blivit avgrävd i Värtan (!) vid ungefär den tiden, det behöver ju inte alls ha något samband men det skulle ändå inte förvåna mig om det fanns ett.
C12C3C3C12
Inlägg: 2077
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Re: Veckans 12:a

Inlägg av C12C3C3C12 »

Jag vill minnas att 367 fanns kvar när jag körde på 12:an då, känner igen numret, måste ha körts bakom den yttersta växeln efter det att jag slutade på SL. Kanske var det där tågsättet jag spårade ur med vid Smedslätten och körde med ett hjul utanför rälen till Klövervägen, det var V1 som spårade ur.
Användarens profilbild
Bussmicke
Inlägg: 8016
Blev medlem: söndag 01 september 2002 1:38
Ort: Hammarby, Västerås
Kontakt:

Re: Veckans 12:a

Inlägg av Bussmicke »

1 skrev:
daniel_s skrev: Blanda inte in mig i det där, jag skulle ha kört A27 som en kung! Det var den lågpresterande massan som var problemet, det skrev du ju själv för en stund sedan :mrgreen:
Hörru skrytputte;

SS A27 nr 500 står redo i Malmköping....

Bild

Låt oss hänga på ett tungt släp och kolla Dina konungsliga egenskaper.

Eftersom jag betraktar mig som spårvagnskörningarnas Drottning, skulle Du kanske få sitta vid sidan av min tron om Du bevisar Din upphöjelse! :twisted:

I all ödmjukhet / Drottning Lena

Hmm, 500 lika bucklig bak nu som 1992... Trodde den hade blivit fixad..

Bild

Bild
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Användarens profilbild
Sven Blomberg
Inlägg: 927
Blev medlem: fredag 19 september 2008 11:15

Re: Veckans 12:a

Inlägg av Sven Blomberg »

Blir varm i själen när jag ser bild på denna vackra spårvagn. Kanske nostalgi, men nog är den vackrare än nutidens vagnar, med eller utan bucklor.
Medlem nr 266
Användarens profilbild
Bussmicke
Inlägg: 8016
Blev medlem: söndag 01 september 2002 1:38
Ort: Hammarby, Västerås
Kontakt:

Re: Veckans 12:a

Inlägg av Bussmicke »

Tänk om Spårvagnar kunde fortsätta se ut så här istf alla dessa moderna runda konstiga former.
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Veckans 12:a

Inlägg av daniel_s »

Bussmicke skrev:Tänk om Spårvagnar kunde fortsätta se ut så här istf alla dessa moderna runda konstiga former.
Fast mustanger är bara snygga om de är smala och enriktnings (och de är inte så snygga bakifrån heller!). Bomhusmustangerna var säkert praktiska, men de var ju faktiskt jättefula! De är till och med snyggare idag, efter göteborgarnas ombyggnader.

Sen tycker jag att A27 med sin egendomliga blandning av runda och fyrkantiga hörn egentligen ser ganska konstig ut. A26 i originalutförande var snyggare men A25 är väl faktiskt den enda som var riktigt snygg.
218
Inlägg: 949
Blev medlem: fredag 02 februari 2007 13:48

Re: Veckans 12:a

Inlägg av 218 »

daniel_s skrev:
Bussmicke skrev:Tänk om Spårvagnar kunde fortsätta se ut så här istf alla dessa moderna runda konstiga former.
Fast mustanger är bara snygga om de är smala och enriktnings (och de är inte så snygga bakifrån heller!). Bomhusmustangerna var säkert praktiska, men de var ju faktiskt jättefula! De är till och med snyggare idag, efter göteborgarnas ombyggnader.

Sen tycker jag att A27 med sin egendomliga blandning av runda och fyrkantiga hörn egentligen ser ganska konstig ut. A26 i originalutförande var snyggare men A25 är väl faktiskt den enda som var riktigt snygg.
Fast Daniel du vet ju av historien att Hägglunds byggde fyrkantigt A23, A26 och B25 serie 1 exempelvis. Så det är klart när man skulle gå över till något annat så blir det ju en halvmesyr under en övergångsperiod för att senare utmynna i den kanske inte snyggaste men väl mäktigaste spårvagnen typ A29 där runda hörnen tillämpades fullt ut! Å andra sidan så har A29 i mitt medvetande vunnit i utseende med tiden, från att faktiskt ha varit lite åbäkig i trafik så känns den nu betydligt vackrare. Kanske det beror på att diverse moderna konstigheter ändrat ribbhöjden för vad som är snyggt? Håller f.ö. med dig om A25, och A26 skulle ha varit bra kul att minnas i originalutförande! Men jag tycker nog att A27 (och B25) är snygga vagnar också speciellt i ett gemensamt designriktigt tågsätt. Min första upplevelse av A27 var fö en skräckupplevelse! Som vanligt sprang man snabbt fram genom vagnen efter biljettering för att ockupera "diggarplatsen" men den saknades helt plötsligt! Förvirring utbröt och tanken kom att man kanske höll på att bygga bort den heliga "diggarplatsen"! Hemska tanke! Men föraren berättade lugnande att det bara var ett fåtal vagnar som såg ut på det sättet. Lugnet sänkte sig åter över linje 4.

Hälsn
218
AGR
Inlägg: 2124
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 19:15
Ort: Högdalen
Kontakt:

Re: Veckans 12:a A27

Inlägg av AGR »

218 skrev:
daniel_s skrev:
Bussmicke skrev:Tänk om Spårvagnar kunde fortsätta se ut så här istf alla dessa moderna runda konstiga former.
Fast mustanger är bara snygga om de är smala och enriktnings (och de är inte så snygga bakifrån heller!). Bomhusmustangerna var säkert praktiska, men de var ju faktiskt jättefula! De är till och med snyggare idag, efter göteborgarnas ombyggnader.

Sen tycker jag att A27 med sin egendomliga blandning av runda och fyrkantiga hörn egentligen ser ganska konstig ut. A26 i originalutförande var snyggare men A25 är väl faktiskt den enda som var riktigt snygg.
Fast Daniel du vet ju av historien att Hägglunds byggde fyrkantigt A23, A26 och B25 serie 1 exempelvis. Så det är klart när man skulle gå över till något annat så blir det ju en halvmesyr under en övergångsperiod för att senare utmynna i den kanske inte snyggaste men väl mäktigaste spårvagnen typ A29 där runda hörnen tillämpades fullt ut! Å andra sidan så har A29 i mitt medvetande vunnit i utseende med tiden, från att faktiskt ha varit lite åbäkig i trafik så känns den nu betydligt vackrare. Kanske det beror på att diverse moderna konstigheter ändrat ribbhöjden för vad som är snyggt? Håller f.ö. med dig om A25, och A26 skulle ha varit bra kul att minnas i originalutförande! Men jag tycker nog att A27 (och B25) är snygga vagnar också speciellt i ett gemensamt designriktigt tågsätt. Min första upplevelse av A27 var fö en skräckupplevelse! Som vanligt sprang man snabbt fram genom vagnen efter biljettering för att ockupera "diggarplatsen" men den saknades helt plötsligt! Förvirring utbröt och tanken kom att man kanske höll på att bygga bort den heliga "diggarplatsen"! Hemska tanke! Men föraren berättade lugnande att det bara var ett fåtal vagnar som såg ut på det sättet. Lugnet sänkte sig åter över linje 4.

Hälsn
218
A27s förarhytt stälde till det för unga diggare. När man korde A27 så hörde man ofta ett besviket utrop " Mamma det finns ingen stol här framme".Men det var den roligaste mustangen att köra. Glömer inte linje 26 tur 17 med A27 497 och B25 1497. Rangeringen i SÖH för att få ihop tåget tog en stund. 497 Hade solskydd. Men bara på linje 26. Fick lova vagnmästare att montera bort solskydet.497 hade som enda mustang SL emblem.
AGR
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
ålstensgård
Inlägg: 366
Blev medlem: torsdag 04 juni 2009 18:55

Re: Veckans 12:a

Inlägg av ålstensgård »

hej här är jag igen. Trafiken på 12:an är mycket enformig, det går att ställa klockan efter spårvagnarna. Mycket sparsam A35-tursättning, de senaste 3 månaderna har jag bara sett 452 sporadiskt och det är ett bra tag sedan. Vissa veckor går endast holländarvagnarna 432-437, t o m en A32 med lägre nummer börjar bli diggabel.

Men de senaste dagarna har en ofotograferbar grej hänt: 433 har börjat låta som en Ängbyvagn med råmande pådrag :D :D :D - någon som vet något om detta och vad det kan bero på?

Har dessutom hört något köra förbi i svinottan före ordinarie trafik som inte var 304 - någon som vet vad det är?

//henrik
ålstensgård
Inlägg: 366
Blev medlem: torsdag 04 juni 2009 18:55

Re: Veckans 12:a

Inlägg av ålstensgård »

En ljuspunkt i höstmörkret - förarutbildning på 304 idag inför kommande frostkörningar.
304a.jpg
304a.jpg (73.14 KiB) Visad 7463 gånger
ålstensgård
Inlägg: 366
Blev medlem: torsdag 04 juni 2009 18:55

Re: Veckans 12:a

Inlägg av ålstensgård »

Nu börjar tiden efter tidtabellsbytet i december att synas i Reseplaneraren. För 12:ans del ser man att trafiken måndag 14 dec följer dagens vintertabell.

Men bland tidtabellerna på sl.se ligger sommartidtabellen kvar med slutdatum 10 januari 2016, det ser underligt ut. Tänker man köra sommartidtabellen under julperioden med sina långa omloppstider och därmed dåliga utnyttjande av de tursatta vagnarna? Någon med kremlologisk insikt som vet? Gäller det i så fall även andra linjer än 12:an?

//henrik
ålstensgård
Inlägg: 366
Blev medlem: torsdag 04 juni 2009 18:55

Re: Veckans 12:a

Inlägg av ålstensgård »

Frostmorgon, svårt att få igång trafiken. SL:s hemsida larmar om detta för Lidingöbanan men ej för 12:an.

Isvagnen var i drift nästan varje natt under den förra kalla perioden kring Lucia, men inte nu. Och hur är det på Lidingö, skulle inte vagn 17 få denna roll?

Denna morgon har hittills en enda A32 i snigelfart med tomteblossfunktion synts till...

//henrik
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3015
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Veckans 12:a

Inlägg av Stefan Widén »

Jodå visst har vagnen den uppgiften.

Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Vagnen
Inlägg: 46
Blev medlem: måndag 21 december 2015 19:37

Re: Veckans 12:a

Inlägg av Vagnen »

Jag ser att den vackra vagn nr 500 har bucklor i bakpartiet. Är det från trafiken före nedläggningen 1967 eller har de uppkommit i ett senare skede?
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Veckans 12:a

Inlägg av daniel_s »

Bucklan bak på 500 har uppstått efter 1967.
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Veckans 12:a

Inlägg av daniel_s »

ålstensgård skrev:Nu börjar tiden efter tidtabellsbytet i december att synas i Reseplaneraren. För 12:ans del ser man att trafiken måndag 14 dec följer dagens vintertabell.

Men bland tidtabellerna på sl.se ligger sommartidtabellen kvar med slutdatum 10 januari 2016, det ser underligt ut. Tänker man köra sommartidtabellen under julperioden med sina långa omloppstider och därmed dåliga utnyttjande av de tursatta vagnarna? Någon med kremlologisk insikt som vet? Gäller det i så fall även andra linjer än 12:an?

//henrik
Det har väl redan visat sig, men nej, det är normal vintertidtabell som gäller på linjerna 12 och 22-29 under mellandagarna.
ålstensgård
Inlägg: 366
Blev medlem: torsdag 04 juni 2009 18:55

Re: Veckans 12:a

Inlägg av ålstensgård »

hm ja Daniel, nu är ju konstigheterna bortplockade från sl:s hemsida. Det var liksom förra året bara julafton som hade specialtidtabell, i övrigt är det vanlig vintertabell.

Även efter 11 januari kan jag inte se några förändringar. Men man kan hoppas på att en del oekonomiska långuppehåll i Alvik tas bort i turlistan, dels vid halvsjutiden på morgonen, dels på sena kvällen/natten. Det verkar som om (ibland?) båda tågen blir kvar efter klockan 23, trots 30-minuterstrafik. Under Solnalinjens senaste avstängning var det en del A35-trafik på 12:an, och jag är säker på att jag hörde både A32- och A35-dunk efter midnatt en fredagskväll.

//henrik
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Veckans 12:a

Inlägg av daniel_s »

I så fall gissar jag att det var natten efter den 4 december. Planenligt är det bara en tur ute efter midnatt men den dagen blev det spänningslöst på en del av banan i slutet av kvällsrusningen och två vagnar blev kvar på banans yttre del, så när trafiken kom igång igen vid 1-tiden på natten bör tre olika vagnar ha passerat dig inom loppet av säg en halvtimme.
ålstensgård
Inlägg: 366
Blev medlem: torsdag 04 juni 2009 18:55

Re: Veckans 12:a

Inlägg av ålstensgård »

OK Daniel det var säkert den 4 december och det du skriver förklarar förstås övernärvaron av vagnar den natten.

Men jag har även sett att efter avgången kl 23.08 från Alvik så kommer den andra turen strax in och ställer sig och tar upp passagerare inför 23.38-avgången, varför går den inte till vagnhallen? Är detta regelmässigt så måste det kosta skjortan, till synes helt i onödan. Men jag är medveten att jag ev leder in diskussionen på gamla teman som behovet av en bajamaja i Nockeby o dyl...

//henrik
Skriv svar