Veckans 12:a

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Veckans 12:a

Inlägg av daniel_s »

Den där grejen i Alvik kostar inte nödvändigtvis någonting, det är en fråga om tröskelvärden som jag inte klarar av att utreda här. Men obs att det ska vägas mot risken att vagnarna blir försenade, ju fler varv i rad en vagn ska tillryggalägga i halvtimmestrafiken desto mer kan det kosta i förseningar i slutänden.

En toa i Nockeby har man definitivt ingen nytta av i halvtimmestrafiken. För att kunna använda den så behöver man ju sätta in ytterligare en vagn i trafiken så att vagnarna hinner stå där en stund. DÅ kostar det garanterat skjortan :cheesygrin:
ålstensgård
Inlägg: 366
Blev medlem: torsdag 04 juni 2009 18:55

Re: Veckans 12:a

Inlägg av ålstensgård »

Vintern lider vidare på 12:an med en lång kallperiod.

Inte mycket till fukt i luften men tillräckligt svaj i tempen mellan dag och natt för att det ska bli betydande frostutfällning på småtimmarna. Isvagnen 304 går de flesta nätter, ofta mer än ett varv.

Banan sopades från snö med biltvättsborstarna för några dagar sedan, först spåret mot Nockeby och sedan det andra spåret någon natt senare. Antingen kör traktorn tillbaka i gatunätet (Västerled) eller så backar man tillbaka på motspår för att förbättra sopningsresultatet.

Inte tillräckligt mycket (tung eller hård) snö för att 9205 skall ha plogat ännu, men jag såg loket på en provkörningsmässig tur på Tvärbanan vid Alviks strand för någon vecka sedan.

Om tursättningen så går 1-2 A35-turer på 12:an nästan varje dag nu i januari, ofta heldagsturer och även i nattrafik. Solnalinjen har vardagar 10-minuterstrafik med 5 enkla A35:or, i helgernas 15-minuterstrafik ofta tre tvåvagnståg A35. Jag får för mig att man försöker långtidsprova koppelhuvorna i yrsnö.

//henrik
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Veckans 12:a

Inlägg av daniel_s »

Inte bara det utan allt som är relaterat till körning med tvåvagnståg skall provas, med eller utan snö!
ålstensgård
Inlägg: 366
Blev medlem: torsdag 04 juni 2009 18:55

Re: Veckans 12:a

Inlägg av ålstensgård »

Fortsätter diskussionen på 170-tråden om lokalbetjäningen på 12:an i början på 70-talet. Blev litet av ett avskedreportage för vagn 366:-)
Tidig vår i Bromma år 1973, kupongzontaxan har just kommit och även konduktörerna tillbaka för en kort tid, de röda dekalerna om automatbetjäningen övermålade.
Tidig vår i Bromma år 1973, kupongzontaxan har just kommit och även konduktörerna tillbaka för en kort tid, de röda dekalerna om automatbetjäningen övermålade.
1973-1a.jpg (31.43 KiB) Visad 7867 gånger
6 juni 1973, nu är det röda dekaler på 366 igen, biljettautomaterna är fullmatade med kuponger och tioöringar.
6 juni 1973, nu är det röda dekaler på 366 igen, biljettautomaterna är fullmatade med kuponger och tioöringar.
1973-2a.jpg (31.92 KiB) Visad 7867 gånger
636 med 366 drivande därbak den 6 juni 1973, nu har även B24 fått biljettautomater.
636 med 366 drivande därbak den 6 juni 1973, nu har även B24 fått biljettautomater.
1973-3a.jpg (32.39 KiB) Visad 7867 gånger
Tro det eller ej, detta är dödskyssen mellan 366 och 393 den 21 september 1973. Någon har hävdat att 366 (t v) var urspårad när 393 körde på, och bilden bekräftar väl detta eftersom smällen var såpass sned. Ingen av vagnarna kom någonsin i trafik igen, båda hamnade på Heden, där 393 1978 var enda kvarvarande spårvagn, medan 366 fick sin intakta B-förarhytt använd för experinenterande inför andra vagnars A30-ombyggnad.
Tro det eller ej, detta är dödskyssen mellan 366 och 393 den 21 september 1973. Någon har hävdat att 366 (t v) var urspårad när 393 körde på, och bilden bekräftar väl detta eftersom smällen var såpass sned. Ingen av vagnarna kom någonsin i trafik igen, båda hamnade på Heden, där 393 1978 var enda kvarvarande spårvagn, medan 366 fick sin intakta B-förarhytt använd för experinenterande inför andra vagnars A30-ombyggnad.
1973-4a.jpg (23.07 KiB) Visad 7867 gånger
//Henrik
Lars_J
Inlägg: 299
Blev medlem: tisdag 26 september 2006 23:14

Re: Veckans 12:a

Inlägg av Lars_J »

Jo, den hade spårat ur. Orsaken lär ha varit ett brustet hjul, ett problem som A24 och A30 brottades med under många år (första bilden jag sett är från 1949). Först när vagnarna ställdes av för utbyte av hjulen till en ny, liknande typ, eliminerades detta problem, vilket skedde 1994-1995. Idag finns inga hjul kvar (på någon vagn i alla fall) av den typ som brast, inte ens på någon av de kvarvarande A24-vagnarna.

/Lars J
ålstensgård
Inlägg: 366
Blev medlem: torsdag 04 juni 2009 18:55

Re: Veckans 12:a

Inlägg av ålstensgård »

Bildgåta: Vagn 371 på ganska lättidentifierad plats med likriktning i bakgrunden. Men dateringen av bilden är knivigare, vem kan se igenom anakronismerna? En mångårigt överlevande vagn med intressant historik!

//henrik
Bilagor
371b.jpg
371b.jpg (51.97 KiB) Visad 7746 gånger
Lars_J
Inlägg: 299
Blev medlem: tisdag 26 september 2006 23:14

Re: Veckans 12:a

Inlägg av Lars_J »

371 reviderades ganska sent, kanske sista A24 som fick revision, minns dock inte när. A30 introducerades och sista A24 försvann från 12:an innan den blev 12:an igen 1989. Alltså måste bilden vara före 1975, jag tror det var i januari 75 som 12:an blev 120. Låt mig därför gissa på 1974. Röda dekaler invid dörrarna motsäger inte detta.

Platsen - kan det vara strax väster om Ålstens Gård, då borde det vara LS Höglandet som skymtar längre bort i bilden.

Trevlig bild för övrigt.

Funderar/Lars J
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3058
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Veckans 12:a

Inlägg av Hechtwagen »

ålstensgård skrev:Bildgåta: Vagn 371 på ganska lättidentifierad plats med likriktning i bakgrunden. Men dateringen av bilden är knivigare, vem kan se igenom anakronismerna? En mångårigt överlevande vagn med intressant historik!

//henrik
Fattas en nolla sist i linjenumret i förhållande till den stora frontrutan? :D
Lars_J
Inlägg: 299
Blev medlem: tisdag 26 september 2006 23:14

Re: Veckans 12:a

Inlägg av Lars_J »

Hm, den stora frontrutan är ju en A30-ruta. Fanns knappast på A24 före 1983. Kan det vara som skrivs, att vagnen har fel linjenummer? Verkar trots allt rimligt. En utfärd kanske? Vagnen ser nymålad ut = sannolikt nyreviderad. 1981?

Noterar att vagnen är skyltad Nockeby i den ände som vetter mot Alvik - vilket styrker utfärd eller möjligen någon förare som bemödar sig att skylta om vid varje ändhållplats.

/Lars J
C12C3C3C12
Inlägg: 2077
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Re: Veckans 12:a

Inlägg av C12C3C3C12 »

Lars_J skrev:Hm, den stora frontrutan är ju en A30-ruta. Fanns knappast på A24 före 1983. Kan det vara som skrivs, att vagnen har fel linjenummer? Verkar trots allt rimligt. En utfärd kanske? Vagnen ser nymålad ut = sannolikt nyreviderad. 1981?

Noterar att vagnen är skyltad Nockeby i den ände som vetter mot Alvik - vilket styrker utfärd eller möjligen någon förare som bemödar sig att skylta om vid varje ändhållplats.

/Lars J
På senare delen av 70-talet när jag körde på 12:an så hade dom nyrenoverade vagnarna hel frontruta på förarsidan även manövervagnarna.
ålstensgård
Inlägg: 366
Blev medlem: torsdag 04 juni 2009 18:55

Re: Veckans 12:a

Inlägg av ålstensgård »

371 var nog den senast reviderade av A24 på 12:an. På bilden är den helt nyreviderad. Den återkom från revisionen med denna look, glasrutan i nummerkrukan hade ej fått 120 påklistrat men någon hittade en järn-12:a i djupaste 120-tid. Kan mycket väl ha varit en protestflagg.

B24 633, 634 och 647 fick oxå "B30-frontruta" vid denna tid i en B24-revision som jag inte vet vad den omfattade förutom att de oxå blev omlackade.

Men en dateringsdetalj återstår: när skedde utbytet av de gamla strömavtagarna till de nya A30-mässiga (=fulare) ? Jag själv minns att bytet skedde inom ett par veckor, och det var bara 9205 som överlevde. Vem minns?

//Henrik
Lars_J
Inlägg: 299
Blev medlem: tisdag 26 september 2006 23:14

Re: Veckans 12:a

Inlägg av Lars_J »

Har från sakkunnigt håll fått reda på att det inte var någon protestflagg utan helt enkelt så att det saknades klistersiffror för att märka vagnen med linjenumret 120. För att få ut den i trafik hängde man upp "en gammal 12:a". Det lär inte ha kommit någon protest från lokalbefolkningen i alla fall.

När strömavtagarna byttes minns jag inte, men de gamla var säkert helt utslitna. Det var de i alla fall på Lidingö, visade det sig när de byttes ut några år senare.

Årtalet för övrigt skall ha varit 1981 eller 1982 och vagnen var precis nyreviderad. 371 var sista vagn A24 (och även B24) som fick en riktig revision. Däremot fick säkerligen några vagnar diverse rostskador åtgärdade, bland annat i fönsterpartiet, kanske andra åtgärder också, men inte några kompletta revisioner.

/Lars J
ålstensgård
Inlägg: 366
Blev medlem: torsdag 04 juni 2009 18:55

Re: Veckans 12:a

Inlägg av ålstensgård »

Här är 371 några månader senare, istället för oktoberlöv så är det marsvinter eller tidig vår. 120 är påklistrat och vagnsnumret i fronten flyttat av nån anledning. 633 är nylackad och har hel frontruta, det ser jag på en annan bild från samma film.
Här är 371 några månader senare, istället för oktoberlöv så är det marsvinter eller tidig vår. 120 är påklistrat och vagnsnumret i fronten flyttat av nån anledning. 633 är nylackad och har hel frontruta, det ser jag på en annan bild från samma film.
371-2a.jpg (122.88 KiB) Visad 7419 gånger
Om likriktarstationen på förra bilden så har den än idag en skylt "LS Ålsten". Höglandsparken ligger ju självklart i Ålsten, gränsen mot Höglandet går i Djupdalsvägen. Och en stor del av blåsipporna i parken är vita, varför skulle de inte vara det?

//henrik
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3058
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Veckans 12:a

Inlägg av Hechtwagen »

Den stora frontrutan på 371dök väl upp straxt före vagn 301 1983? Ska vi säga 1981 i samband med med revision av 371? :D
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3058
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Veckans 12:a

Inlägg av Hechtwagen »

C12C3C3C12 skrev:
Lars_J skrev:Hm, den stora frontrutan är ju en A30-ruta. Fanns knappast på A24 före 1983. Kan det vara som skrivs, att vagnen har fel linjenummer? Verkar trots allt rimligt. En utfärd kanske? Vagnen ser nymålad ut = sannolikt nyreviderad. 1981?

Noterar att vagnen är skyltad Nockeby i den ände som vetter mot Alvik - vilket styrker utfärd eller möjligen någon förare som bemödar sig att skylta om vid varje ändhållplats.

/Lars J
På senare delen av 70-talet när jag körde på 12:an så hade dom nyrenoverade vagnarna hel frontruta på förarsidan även manövervagnarna.
Fast nu blandar du nog ihop icke öppningsbara frontrutor med med frontrutor utan mittstolpe? Vagn 371 har ruta utan mittstolpe, det vill säga en stor ruta, 373 till exempel har två gummiinfattade ej öppningsbara frontrutor. :D Förtydligande gällande 373 så har den två gumminfattade frontrutor i varje ände, det vill säga FYRA frontrutor! :cheesygrin:
C12C3C3C12
Inlägg: 2077
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Re: Veckans 12:a

Inlägg av C12C3C3C12 »

Hechtwagen skrev:
C12C3C3C12 skrev:
Lars_J skrev:Hm, den stora frontrutan är ju en A30-ruta. Fanns knappast på A24 före 1983. Kan det vara som skrivs, att vagnen har fel linjenummer? Verkar trots allt rimligt. En utfärd kanske? Vagnen ser nymålad ut = sannolikt nyreviderad. 1981?

Noterar att vagnen är skyltad Nockeby i den ände som vetter mot Alvik - vilket styrker utfärd eller möjligen någon förare som bemödar sig att skylta om vid varje ändhållplats.

/Lars J
På senare delen av 70-talet när jag körde på 12:an så hade dom nyrenoverade vagnarna hel frontruta på förarsidan även manövervagnarna.
Fast nu blandar du nog ihop icke öppningsbara frontrutor med med frontrutor utan mittstolpe? Vagn 371 har ruta utan mittstolpe, det vill säga en stor ruta, 373 till exempel har två gummiinfattade ej öppningsbara frontrutor. :D Förtydligande gällande 373 så har den två gumminfattade frontrutor i varje ände, det vill säga FYRA frontrutor! :cheesygrin:
Hör nu gäddvagn och före detta kollega, nyss nämda 373 var nattvagn med säkerhetsgrepp i båda ändar tillsammans med 390, övriga motorvagnar hade bara säkerhetsgrepp i A-ändan där bågen satt, det var alltså förarsidan av dom övriga motorvagnarna som några fick hel frontruta efter revision.
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3058
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Veckans 12:a

Inlägg av Hechtwagen »

Som gammal järnvägare borde du minnas att motsatsen till förarsidan heter biträdessidan! Missförstod vad du menade! Kanske är föraränden ett bättre ordval? Eller A-änden, för jag antar att det är den det rör sig om? :D

Men när fick första vagnen stor framruta på 12:an? :shock:
C12C3C3C12
Inlägg: 2077
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Re: Veckans 12:a

Inlägg av C12C3C3C12 »

Hechtwagen skrev:Som gammal järnvägare borde du minnas att motsatsen till förarsidan heter biträdessidan! Missförstod vad du menade! Kanske är föraränden ett bättre ordval? Eller A-änden, för jag antar att det är den det rör sig om? :D

Men när fick första vagnen stor framruta på 12:an? :shock:
OK ska vi sluta slänga diverse verktyg på varandra, jag lägger ner bromsklubban samt fartnyckeln :)

Du har rätt, skulle skrivit föraränden för att undvika missförstånd :oops:

Tror att hela frontrutan kom under tiden jag körde 12:an alltså senare delen av 70-talet
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Veckans 12:a

Inlägg av daniel_s »

Nog fanns det väl två vagnar till med säkerhetsgrepp m m i båda ändarna, 379 och kanske 389 gissar jag?

Vad beträffar 371 så gissar jag att vagnsnumrets flyttning, SL-märkets tillkomst och elhuvudets avlägsnande på kopplet sammanhänger med någon krock under året mellan ålstensgårds bilder.
C12C3C3C12
Inlägg: 2077
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Re: Veckans 12:a

Inlägg av C12C3C3C12 »

daniel_s skrev:Nog fanns det väl två vagnar till med säkerhetsgrepp m m i båda ändarna, 379 och kanske 389 gissar jag?
Är det någon här som vet vad som hände med 379 samt 389, då när jag körde fanns bara 373 samt 390 för natt-trafiken. Har Harald något minne av det?
Skriv svar