Veckans 12:a

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
ålstensgård
Inlägg: 366
Blev medlem: torsdag 04 juni 2009 18:55

Re: Veckans 12:a

Inlägg av ålstensgård »

En nattlig monstervagn går på 12:an i denna tid. Den har både strömavtagare och dieselmuller, samt tvåaxligt skendunk. Eller är det ingen strömavtagare utan bara en bygel för framtida frostskrapning?

En annan "egenskap" är att den ibland tycks bryta mot regeln att "allt som går utåt kommer tillbaka efter en stund". Med reservartion för att den kan ha vänt i växeln vid Rimmargatan, så måste jag anta att den kan häva sig upp på gatan vid Nockeby torg och sedan köra hem på gummihjul via Västerled.

Säkert någon som vet. Nu kom första trafikvagnen A32 433 utan att monstervagnen kommit tillbaka. Jag är inte säker på att jag gillar den...

//henrik
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7469
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Veckans 12:a

Inlägg av Kantorn »

ålstensgård skrev:En nattlig monstervagn går på 12:an i denna tid. Den har både strömavtagare och dieselmuller, samt tvåaxligt skendunk. Eller är det ingen strömavtagare utan bara en bygel för framtida frostskrapning?

En annan "egenskap" är att den ibland tycks bryta mot regeln att "allt som går utåt kommer tillbaka efter en stund". Med reservartion för att den kan ha vänt i växeln vid Rimmargatan, så måste jag anta att den kan häva sig upp på gatan vid Nockeby torg och sedan köra hem på gummihjul via Västerled.

Säkert någon som vet. Nu kom första trafikvagnen A32 433 utan att monstervagnen kommit tillbaka. Jag är inte säker på att jag gillar den...

//henrik
Kanske en bygel för att kolla spänningen (inte den elektriska (jo kanske den också)) eller höjden på tråden? SSJF har en sådan manick vill jag minnas.
EDIT som vanligt mindes jag fel. De hade en lift på taket... http://ssjf.nu/2501-2/
Professionell tyckare
ålstensgård
Inlägg: 366
Blev medlem: torsdag 04 juni 2009 18:55

Re: Veckans 12:a

Inlägg av ålstensgård »

hej alla, jag återupptar denna gamla tråd.

Säsongen för Isvagnen A30 304 är i full gång sedan en tid tillbaka, och i natt var det ett lysande grönt skådespel. Nu på morgonen så kommer trafiken trots två varv med 304 inte igång. Det första tåget är försenat med 10 minuter vid det här laget.

Fortsättning följer:-)

//henrik
ålstensgård
Inlägg: 366
Blev medlem: torsdag 04 juni 2009 18:55

Re: Veckans 12:a

Inlägg av ålstensgård »

ok det blev inte så dramatiskt. Vid sjutiden hade man fått igång tre A32:or (fast det bara skall vara en för klockan 8). Två var mörka och "Ej i trafik" medan den tredje gick enligt tidtabell:-)

//henrik
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Veckans 12:a

Inlägg av daniel_s »

Första vagnen kom bara till Höglandstorget, sedan gick en säkring och då stod den där tills de andra två kommit för att hämta hem den :-)
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Veckans 12:a

Inlägg av daniel_s »

Idag behövde en akut spåravstängning anordnas under ett par timmar för att avlägsna ett trädrelaterat hot, vilket krävde att kontaktledningen frånkopplades. Under tiden bedrevs trafiken på enkelspår förbi arbetet. Jag råkade givetvis vara i närheten och tog några bilder.
Vagnarna möts vid Ålstens gård. Vagnen mot Alvik får strax köra fram för att ta emot tågstaven och fortsätta ut på enkelspåret.
Vagnarna möts vid Ålstens gård. Vagnen mot Alvik får strax köra fram för att ta emot tågstaven och fortsätta ut på enkelspåret.
IMG_9651_.jpg (285.94 KiB) Visad 4731 gånger
Vagnen mot Alvik passerar arbetet vid Smedslätten på motspår.
Vagnen mot Alvik passerar arbetet vid Smedslätten på motspår.
IMG_9669_.jpg (315.19 KiB) Visad 4731 gånger
CS
Inlägg: 662
Blev medlem: fredag 30 december 2005 16:41

Re: Veckans 12:a

Inlägg av CS »

Användes tågstav för denna begivenhet eller hur gjorde man?
Lägg ned kommunerna och ersätt dem med landstinget
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Veckans 12:a

Inlägg av daniel_s »

CS skrev:Användes tågstav för denna begivenhet eller hur gjorde man?
Japp!
IMG_9678_.jpg
IMG_9678_.jpg (108.9 KiB) Visad 4564 gånger
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5909
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Veckans 12:a

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Kaffe (eller möjligen helt vanligt vatten), Red Bull, snus, tågstav och blankett S1! Vad kan man mer begära av tillvaron?
Senast redigerad av dr Cassandra Nojdh den lördag 18 augusti 2018 7:40, redigerad totalt 1 gånger.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5909
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Veckans 12:a

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

I övrigt har jag erfarit (utan bildmaterial, tyvärr) att åskan under gårdagen hade ofinheten att delvis slå ut likriktarstationen vid Höglandstorget, vilket resulterade en tids strömavbrott på sträckan därifrån och ut till Nockeby. Med åtföljande vändning vid Ålstens Gård och omläggning av klotväxlarna därstädes. Sedan återupptogs trafiken på hela banan, dock med reducerad effekt, tydligen.

Det för mig osökt över till den bristande strömförsörjningen på banan. Såvitt jag förstår matas den bara på två ställen, och åtminstone LS Höglandstorget matas med växelström från samma lokalnät som hushållen i området. Detta till skillnad från t.ex. Tvärbanan som matas med eget kablage direkt från Ellevios fördelningsstationer (10 el. 30 kV).
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
wax
Inlägg: 168
Blev medlem: måndag 19 maj 2014 19:05

Re: Veckans 12:a

Inlägg av wax »

ålstensgård skrev: onsdag 13 november 2013 17:40 Jag tjatar vidare i mörkret.

Det är full fart idag på förarutbildningen, både på A32 och A35. 453 som blev reklamstrajpad redan dagen efter Solnainvigningen går nu i kvällsrusningen som "7:e tur", det är intressant eftersom det är 40 år sedan (våren 1973) som det var "5-minuterstrafik med 7 tåg" på 12:an senast.

Ett nytt fenomen här är A32:or där dörrhalvor med halvmånefönster blivit utbytta mot dylika med fyrkantiga fönster. Det ser underligt ut och nästan som om man tagit dörrhalvor från nylevererade A35. Snart kommer väl förklaringen till detta...

//henrik

Halvmånefönster, haha asg!
Tycker att det är dags att byta ut A35:ornas röst!
Användarens profilbild
Bussmicke
Inlägg: 8016
Blev medlem: söndag 01 september 2002 1:38
Ort: Hammarby, Västerås
Kontakt:

Re: Veckans 12:a

Inlägg av Bussmicke »

wax skrev: måndag 14 mars 2022 19:17 Tycker att det är dags att byta ut A35:ornas röst!
Det har jag tyck från dag 1, fånigare röst får man leta efter.
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
wax
Inlägg: 168
Blev medlem: måndag 19 maj 2014 19:05

Re: Veckans 12:a

Inlägg av wax »

Bussmicke skrev: tisdag 22 mars 2022 20:14
wax skrev: måndag 14 mars 2022 19:17 Tycker att det är dags att byta ut A35:ornas röst!
Det har jag tyck i från dag 1, fånigare röst får man leta efter.
Hahaha, tack för skrattet.
Skriv svar