Var är bilden tagen?

Övriga lokaltrafikbilder som exempelvis båtar här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga lokaltrafikbilder som exmpelvis båtar här!
Allmänna forumregler
Harald
Inlägg: 8664
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Var är bilden tagen?

Inlägg av Harald »

Spårvägsmuseet visar denna bild på Flickr under rubriken "Okänd plats". Jag har en teori om var det är, men är inte säker. Är det någon här som kan avgöra det?

Bild

Bild från Spårvägsmuseets photostream under licens CC BY-NC 2.0
Användarens profilbild
bruse
Inlägg: 9158
Blev medlem: fredag 31 maj 2002 8:50
Ort: Km 5+7 Vx 583 Kät (zon E2)

Re: Var är bilden tagen?

Inlägg av bruse »

Roslagstull
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Harald
Inlägg: 8664
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Var är bilden tagen?

Inlägg av Harald »

Ja, eller i alla fall i närheten (Ingemarsgatan) är min gissning också. Vad är det som gör att du menar det?
Användarens profilbild
bruse
Inlägg: 9158
Blev medlem: fredag 31 maj 2002 8:50
Ort: Km 5+7 Vx 583 Kät (zon E2)

Re: Var är bilden tagen?

Inlägg av bruse »

Berget i bakgrunden
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Harald
Inlägg: 8664
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Var är bilden tagen?

Inlägg av Harald »

Kan man känna igen det? Det har väl byggts en massa hus där.
Användarens profilbild
bruse
Inlägg: 9158
Blev medlem: fredag 31 maj 2002 8:50
Ort: Km 5+7 Vx 583 Kät (zon E2)

Re: Var är bilden tagen?

Inlägg av bruse »

Jag kan ju ha fel, men det är en känsla jag fick.

Å andra sidan, är stan helt ny sen 1970 typ.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
daniel_s
Inlägg: 14194
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Var är bilden tagen?

Inlägg av daniel_s »

Jag tänkte också omedelbart på Roslagstull. Om det är någonting som för säkerhets skull bör uteslutas, så är det ju tanken på att det i själva verket skulle vara Vanadisberget i bakgrunden. Men jag tycker att slänterna är för branta, och Observatorielunden kan det väl i alla fall inte vara?
Harald
Inlägg: 8664
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Var är bilden tagen?

Inlägg av Harald »

Eftersom en busskondis står och snackar i en stolptelefon så är det en ändhållplats för buss. Linje 57 vände i motsolsvarv Valhallavägen-Ingemarsgatan-Birger Jarlsgatan-Frejgatan med hållplats på Ingemarsgatan. Det är den enda ändhållplats jag kan komma på som passar in. Min teori är alltså att det är Ingemarsgatan och den stöds ju av det ni skriver. Berget är sig inte riktigt likt idag och jag har inte hittat några gamla bilder hos vare sig Stockholmskällan eller Spårvägsmuseet.
Användarens profilbild
Stefan Isaksson
Inlägg: 590
Blev medlem: måndag 02 september 2002 15:26
Ort: Uppsala

Re: Var är bilden tagen?

Inlägg av Stefan Isaksson »

Jag tror inte på Ingemarsgatan. Anledningen är att backen i bakgrunden är obebyggd. Det hus som står i backen idag - engelska skolan är det väl - byggdes 1964 eller så som Engelbrekts daghem. I samband med detta revs det gamla daghemmet som låg på samma plats (vilket halverade parken, något som jag - som gick på daghemmet medan allt detta hände - inte tyckte alls om). När det gamla huset byggdes har jag inte en aning om, men jag tycker det är sannorlikt att det stod där redan på 20- eller 30-talet när bilden bör vara tagen. Mina föräldrar tyckte i alla fall att det gamla huset var ruffigt.

Å andra sidan vände väl linje 55 runt kvarteret Sveavägen-Vanadisvägen-Hagagatan-Frejgatan ett tag på den tiden? Och bussen vid hållplats på Vanadisvägen med Vanadislunden i bakgrunden skulle jag kunna tänka mig. Stämmer detta är bilden tagen före Vanadisbadets byggande (invigdes väl 1937?). Men i ärlighetens namn kan jag inte säga att jag känner igen mig alls, så det kan ju vara någon helt annanstans.

SI
Harald
Inlägg: 8664
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Var är bilden tagen?

Inlägg av Harald »

Jag var inne på Vanadisvägen och 55:an också, men tyckte inte riktigt att det stämde med den här bilden:

Bild

Bild från Stockholmskällan (Licens: CC BY-NC-SA 2.5).

Den är dock cirka 20 år äldre och bildvinkeln på bussbilden kan göra att man inte ser vattenreservoaren på toppen så det kan hända att du har rätt.
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3024
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Var är bilden tagen?

Inlägg av Stefan Widén »

Det jag funderar på är kondisens mössmärke. Inte ser det ut som spårvägens..... SS loggan kom ju 1917 kan man anta och bussarna hade rött i bakgrunden. Det leder fram till att det verkar vara ett privatbolag. Kan på rakhand inte komma på en stor plan och berg som det ser ut att vara i bakgrunden och som var utgångspunkt för privatbussar.

Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Harald
Inlägg: 8664
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Var är bilden tagen?

Inlägg av Harald »

Stefan Widén skrev:Det jag funderar på är kondisens mössmärke. Inte ser det ut som spårvägens..... SS loggan kom ju 1917 kan man anta och bussarna hade rött i bakgrunden. Det leder fram till att det verkar vara ett privatbolag. Kan på rakhand inte komma på en stor plan och berg som det ser ut att vara i bakgrunden och som var utgångspunkt för privatbussar.

Stefan
Bussbolaget var ju privat från början och busspersonalen fortsatte att ha den uniformen ett bra tag efter att SS hade köpt bussarna. Jag vet inte när de fick SS-uniform, men här finns en bild på en halvhyttare på just 55:an på Vanadisvägen med personal i "privatbolagsuniform": http://www.flickr.com/photos/sparvagsmu ... otostream/

Det är väl också tveksamt om privatbolagen kostade på sig stolptelefoner.
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3084
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Var är bilden tagen?

Inlägg av Hechtwagen »

Kondisen? Detdär är väl föraren?
Harald
Inlägg: 8664
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Var är bilden tagen?

Inlägg av Harald »

Inge skrev:Telefonen blev tidigt populär och något av ett nödvändigt modeting. Stockholm var faktiskt världens telefontätaste huvudstad vid sekelskiftet 1900, efter en fenomenal ekonomisk tillväxt under 1800-talets slutskede.
Ja. telefoner i hemmen, kontor, affärer o.s.v. blev tidigt vanliga, men egna telefoner på stolpar runt om i stan var det nog i stort sett bara SS som hade.
Harald
Inlägg: 8664
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Var är bilden tagen?

Inlägg av Harald »

Vad är det som låter märkligt?
Harald
Inlägg: 8664
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Var är bilden tagen?

Inlägg av Harald »

Inge skrev:Det finns alltså inget skäl att tro att det verkligen funnits någon skillnad i telefonanvändning mellan bolagen.
Jo, det gör det. Satte man upp en telefon utomhus tillgänglig för alla så var det antingen en mynttelefon, vilka sattes upp av Televerket, eller en telefon som ingick i ett eget nät, alltså ett där man inte kunde ringa vart som helst utom möjligen genom en växel. SS nät var ett sådant nät. Utöver SS kan jag tänka mig att Taxi och polisen hade egna nät med telefoner som kunde användas av förare eller polismän och även av allmänheten för att beställa taxi resp. kalla på polis. Jag tror inte att de privata bussbolagen investerade i egna nät. Vid deras Stockholmsterminaler fanns ju i allmänhet en godsexpedition och där fanns säkert en telefon som busspersonalen kunde använda för sina tjänstesamtal. SS var nog ganska ensamt bland trafikföretagen om att ha telefoner vid ändstationerna. Vi hade det t.ex. inte i Uppsala när jag arbetade där på 60-talet, utan där fick man leta reda på en telefonkiosk eller låna telefon i en affär om man behövde ringa trafikledningen. De relativt små privata bolagen som skulle ge vinst eller i varje fall inte förlust kostade nog inte på sig egna telefonnät.
Harald
Inlägg: 8664
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Var är bilden tagen?

Inlägg av Harald »

Du blandar in irrelevanta saker och yttrar dig om saker du inte vet något om. Att Stockholm hade flera telefonbolag vet jag också, men bilden är från 30-talet när Televerket hade monopol.

Ser du något lås på luckan på bilden? SS hade på den tiden ingen nyckel för all personal utom fyrkantsnycklen och den var ju inte dyrksäker direkt.

Vad gäller kostnaderna så finns det en artikel i Spårväg och Buss 1946 där det står att bara avgifterna till Televerket var 100.000 kronor per år, vilket motsvarar cirka 2 miljoner kronor nu.

Men jag tror vi kan avsluta diskussionen. Du kommer inte att ändra dig och inte jag heller, så vi kan ju enas om att vi är oense.
Användarens profilbild
Per Lind
Inlägg: 2507
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:50
Ort: Åsbro

Re: Var är bilden tagen?

Inlägg av Per Lind »

Harald skrev:Spårvägsmuseet visar denna bild på Flickr under rubriken "Okänd plats". Jag har en teori om var det är, men är inte säker. Är det någon här som kan avgöra det?

Bild

Bild från Spårvägsmuseets photostream under licens CC BY-NC 2.0
Nu har jag inte den blekaste aning om var bilden är tagen men vad vi kan se i bilden:
1. Väldigt brant backe som ser ut att vara en stenmur. Krönt med ett räcke.
2. Uppe på denna stenmursbacke verkar det gå någon gata som verka stiga från vgänster till höger.
Var finns det sådana?
Lidingön? Nja, inte vad jag sett.
Söder: Utefter Saltsjöbanan finns väl några tänkbara platser?

-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
daniel_s
Inlägg: 14194
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Var är bilden tagen?

Inlägg av daniel_s »

Södermalm tror jag inte att det är. Snarare tror jag på Valhallavägen, och att det är Roslagstullsbacken som går uppför berget på betongkonstruktionen i bakgrunden. I så fall är väl inte bilden tagen vid Ingemarsgatan, utan närmare Roslagstull.

Eller skulle det kunna vara Nybohovsberget eller något sådant?
Harald
Inlägg: 8664
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Var är bilden tagen?

Inlägg av Harald »

Det är 55:ans ändstation på Vanadisvägen. Spårvägsmuseets gamla sida med bilder har blivit oåtkomlig, men nu har jag lärt mig hur man hittar bilder på den nya. Se på den här bilden: http://sparvagsmuseet.sl.se/databas/gen ... r-8208778/
Skriv svar