Munkebäckslänken

Övriga lokaltrafikbilder som exempelvis båtar här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga lokaltrafikbilder som exmpelvis båtar här!
Allmänna forumregler
Harald
Inlägg: 8660
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Munkebäckslänken

Inlägg av Harald »

Här är några bilder från idag. Först en etta vid avstigningshållplatsen i Härlanda:
Bild

Resenärerna har bytt till buss:
Bild

Slänten mot Kålltorpslinjen grävs ur:
Bild

Vid Munkebäckstorget har man börjat lägga ut växlarna:
Bild

Ersättningsbussen vid Östra Sjukhuset:
Bild

Arbetet med slingan:
Bild

Bild

Bild
Användarens profilbild
Erik Sandblom
Inlägg: 2591
Blev medlem: tisdag 20 juni 2006 13:42

Re: Munkebäckslänken

Inlägg av Erik Sandblom »

Tack för trevliga bilder!

Finns det någon undersökning med förväntat resande när det är klart?
Johan
Inlägg: 351
Blev medlem: fredag 20 september 2002 10:37
Ort: Göteborg

Re: Munkebäckslänken

Inlägg av Johan »

En sådan undersökning efterlyser jag också.

Spårväg till Östra sjukhuset är självklart viktig. Vissa timmar kan det vara en hel del resande till Östra sjukhuset men annars är ettan i regel väldigt glest besatt efter Kaggeledstorget och då börjar resenärerna troppa av redan från Olskroken.

När man förra sommaren körde femman till Östra sjukhuset, visserligen via Härlanda, valde 95% (min ovetenskapliga studie, dock såg jag vad jag såg) att byta till ersättningsbuss och åka den gamla vanliga vägen. Trots att bussen ibland stack iväg när vagnen närmade sig hållplatsen så folk fick stå och vänta på nästa ersättningsbuss som befann sig i bilköerna någonstans på Redbergsvägen. Men men.

Vad man borde gjort, om det nu inte till något pris går att avstå en direktförbindelse mellan Korsvägen och Östra, vore att lägga en linje via Korsvägen, Skånegatan, Ullevi Norra och ettans ordinarie väg. Antingen genom att dra om en linje på det sättet eller vänta tills man fått vagnar så det räcker till en ny linje.
Jag gissar att det är fler som känner för att åka direkt mellan Östra och Scandinavium än mellan Östra och Bäckeliden. Men vad vet jag. Det har säkert tagits fram någon utredning som syftat till att bevisa motsatsen.
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9753
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: Munkebäckslänken

Inlägg av 2763 »

Inge skrev:Hmm, det man kan göra efter att 5:an förlängts är att korta av 3:an eller låta den gå till annan ändpunkt. Det förvånar mig lite att man inte vid ombyggnaden av gamlestadstorget ser till att få en slinga där.
Vilket vore syftet att korta ner trean?

När det gäller gamlestadstorget så har man gjort bedömningen att det räcker med slingan vid Nymånegatan som i framtiden kommer att kunna nås även från Angered.

/T
Med reservation för tyckfel.
Johan
Inlägg: 351
Blev medlem: fredag 20 september 2002 10:37
Ort: Göteborg

Re: Munkebäckslänken

Inlägg av Johan »

Tror inte att så många vill åka till Ejdergatan att de förtjänar tre linjer dit. :D Det är nog fler som skall till Stockholmsgatan och där bortom.
Av de som åker till ändhållplatsen verkar hälften byta till femman och resten promenera någon annanstans. Många tar nog också en extra gångväg istället för att byta och åka en kort bit.
Med femman från motsatt håll är det betydligt färre som byter vid Torp, här verkar de flesta ha nått målet. En märklig ekvation till att gå ihop.
Att på något sätt lägga ihop 3 och 5 hade varit det enda vettiga.
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9753
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: Munkebäckslänken

Inlägg av 2763 »

Äsch. Bygg om Korsvägen och förläng trean till Lana i stället!

/T
Med reservation för tyckfel.
Johan
Inlägg: 351
Blev medlem: fredag 20 september 2002 10:37
Ort: Göteborg

Re: Munkebäckslänken

Inlägg av Johan »

2763 skrev:Äsch. Bygg om Korsvägen och förläng trean till Lana i stället!

/T
:lol: Detta är inte helt enkelt nej. Rör man på strukturerna har man snart ändrat om halva stan.
T.ex. så räcker det knappt idag med bara två linjer på hela sträckan Brunnsparken-Redbergsplatsen, som det är sedan tian flyttades för snart tio år sedan.

Nej, jag håller fast vid att pengarna man "slösat" bort på länken kunde använts till nya vagnar så man fick en linje till via Skånegatan. Eller, om man vill vara mer snål, ändra linje 13 från att gå till Hisingen till Östra istället. Där verkar resenärerna ännu inte hittat hem.

Sedan kan det väl vara tveksamt om Ullevi Norra-Redbergsplatsen skulle klara att svälja fem linjer.
Användarens profilbild
Martin
Inlägg: 1572
Blev medlem: fredag 02 maj 2003 23:47
Ort: Hjärtat av Bohuslän

Re: Munkebäckslänken

Inlägg av Martin »

2763 skrev: När det gäller gamlestadstorget så har man gjort bedömningen att det räcker med slingan vid Nymånegatan som i framtiden kommer att kunna nås även från Angered.

/T
Framtida slinga vid Nymånegatan? Eller tolkar jag dig fel?? :?:
------------------------------------
Det är ni som är dom konstiga, det är jag som är normal! (J.Thåström)
darthjpp
Inlägg: 591
Blev medlem: lördag 14 april 2012 23:15
Ort: Inom vallgraven

Re: Munkebäckslänken

Inlägg av darthjpp »

Bellevue skall på sikt byggas om i samband med utbyggnaden av bostäder på Kviberg, och då försvinner slingan där. Den flyttas då till Nymånegatan.
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9753
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: Munkebäckslänken

Inlägg av 2763 »

Inge skrev:
2763 skrev:
Inge skrev:Hmm, det man kan göra efter att 5:an förlängts är att korta av 3:an eller låta den gå till annan ändpunkt. Det förvånar mig lite att man inte vid ombyggnaden av gamlestadstorget ser till att få en slinga där.
Vilket vore syftet att korta ner trean?

När det gäller gamlestadstorget så har man gjort bedömningen att det räcker med slingan vid Nymånegatan som i framtiden kommer att kunna nås även från Angered.

/T
Man spar pengar med kortare sträckning...

Det gäller som svar på båda styckena. ;-)
Då törs jag påstå att du har rätt såtillvida att man inte fraktade resenärer.

En avkortning av linje 3 till Härlanda skulle innebära att fler finge byta och då med lång bytessträcka. Det är oattraktivt och minskar intäkterna, vilket i sin tur ökar utgifterna för gatuunderhåll eftersom fler då tar bilen.

Att vända en linje vid Gamlestadstorget vore helt enkelt puckat, när exempelvis Artillerigatan skulle behöva ytterligare en.

Du har rätt i att man får lägre utgifter om man kör kortare sträcka, men om man inte kör där man behöver köra så påverkas intäkterna. De som har koll på hur resandemönster m.m. ser ut har konstaterat att trean inte skall kortas av eftersom det inte är ekonomiskt försvarbart.

Sen skulle den stora besparingen bestå i om man kunde minska antalet omlopp. Jag är osäker, men jag tror att du klarar att köra till Kålltorp på lika många omlopp som till Härlanda och då är den förhållandevis lilla besparingen i det närmsta obefintlig.

/T

//T

//T
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9753
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: Munkebäckslänken

Inlägg av 2763 »

Inge skrev:1:an bör klara sig ensam från Redbergsplatsen och utåt, så nog spar man omlopp. Vitsen med att köra upp till gamlestadstorget vore givetvis pendeltågsstationen, i synnerhet om inte alla pendeltåg kan tillåtas gå till centralen utan vissa måste fortsätta mot Kungsbacka eller något annat. För övrigt vore det inte någon nackdel om Ejdergatn återfick direkt förbindelse med centrum.
Om du minskar resandet på sträckan Härlanda-Redbergsplatsen kan jag ge dig rätt i att ettan ensam "borde" klara det. Nu gör den inte det.

Håller med dig om att det vore bra att Ejdergatan återfick direktförbindelse med centralen men ifrågasätter hur du tänker med direktlinje för att ersätta tåg. Den mängden resenärer som ett pendeltåg genererar finns det inte plats för på den sträckan.

//T
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Munkebäckslänken

Inlägg av M_M »

En intressant fråga är väl om det skulle finnas underlag för en linje som kör via en (idag obefintlig) triangelförbindelse vid Redbergsplatsen, för att länka Gamlestadstorget (och kanske vidare till t.ex. Bellevuetrakten) till Redbergsplatsen, Torp, Korsvägen o.s.v.?

Det bästa vore väl om 2763's förslag från annan mer visionär tråd blev verklighet, d.v.s. spårväg från Munkebäckstorget rakt norrut via Munkebäcksmotet över motorvägen och järnvägen, över/bredvid SKF och upp mot Bellevue/Kvibergtrakten.
IJsbeer
Inlägg: 26
Blev medlem: torsdag 22 december 2011 17:53

Re: Munkebäckslänken

Inlägg av IJsbeer »

6:an till Östra och 3:an till Aprilgatan, istället för en Munkebäckstriangel? Så får Korsvägen och Sahlgrenska förbindelse till Östra, och Ejdergatan åter sin direktlinje till C/BP och man sparar några miljoner på spårbygge.
Harald
Inlägg: 8660
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Munkebäckslänken

Inlägg av Harald »

IJsbeer skrev:6:an till Östra och 3:an till Aprilgatan, istället för en Munkebäckstriangel? Så får Korsvägen och Sahlgrenska förbindelse till Östra, och Ejdergatan åter sin direktlinje till C/BP och man sparar några miljoner på spårbygge.
Hur hade du tänkt dig att man skulle göra med sträckan Härlanda-Kålltorp då?
Användarens profilbild
Martin
Inlägg: 1572
Blev medlem: fredag 02 maj 2003 23:47
Ort: Hjärtat av Bohuslän

Re: Munkebäckslänken

Inlägg av Martin »

Hur långt har bygget kommit? Någon som har varit på plats och tittat senaste tiden?
------------------------------------
Det är ni som är dom konstiga, det är jag som är normal! (J.Thåström)
Harald
Inlägg: 8660
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Munkebäckslänken

Inlägg av Harald »

Här kommer lite bilder från idag.

Här läggs växlarna i Torpagatans backe in:

Bild

Spåren från Munkebäckstorget delar sig mitt i den blivande rondellen fast växeltungorna ligger vid hållplatsen:

Bild

Snart försvinner den här sträckan mellan Solrosgatan och Härlanda:

Bild

Vagnen på bilden ovan passerar över Göteborgs första gångtunnel under spårväg som alltså snart också försvinner:

Bild

Banan till Östra sjukhuset ska tydligen få gräs runt spåren:

Bild

Det här så långt som man har kommit vid Östra sjukhuset:

Bild

Busshållplatser invid slingan:

Bild

Det verkar inte som om det ska göras något åt att stolparna mellan Kaggeledstorget och Tingvallsvägen står snett:

Bild

Jag trodde det berodde på sättningar, men när jag tittade närmare på saken så visade det sig att fundamenten står rätt, men stolparna står snett i dem. Hur har det gått till? Betyder det att de har stått så här sedan banan byggdes?

Bild
Senast redigerad av Harald den fredag 05 oktober 2012 22:41, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Munkebäckslänken

Inlägg av M_M »

Harald skrev:
IJsbeer skrev:6:an till Östra och 3:an till Aprilgatan, istället för en Munkebäckstriangel? Så får Korsvägen och Sahlgrenska förbindelse till Östra, och Ejdergatan åter sin direktlinje till C/BP och man sparar några miljoner på spårbygge.
Hur hade du tänkt dig att man skulle göra med sträckan Härlanda-Kålltorp då?
Femman vänder vid centralen eller kanske Polhemsplatsen? :wink:

Ett annat problem är att hela Kortedalabanan blir utan sina direktvagnar till Skånegatan-Korsvägen.

Det är väl också delvis ett problem, må vara lyxproblem, att Göteborgs linjenät använder infrastrukturen såpass bra att det är svårt att införa någon förbättring som inte också blir en försämring för andra. Munkebäckslänken är nog en av få förändringar som inte torde innebära någon nackdel för några inblandade.
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9753
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: Munkebäckslänken

Inlägg av 2763 »

M_M skrev: Munkebäckslänken är nog en av få förändringar som inte torde innebära någon nackdel för några inblandade.
10 minuter längre mellan bensträckarna för den som kör kanske?

//T
Med reservation för tyckfel.
hej
Inlägg: 1727
Blev medlem: onsdag 12 juli 2006 19:12
Ort: Göteborg

Re: Munkebäckslänken

Inlägg av hej »

Anledning till att man månar om att ha förbindelse mellan Korsvägen och Östra är flera.

Dels så är Sahlgrenska sjukhuset, Östra sjukhuset och Mölndals sjukhus sammanslaget till Sahlgrenska Universitets sjukhuset, genom att ha förbindelse från Korsvägen till alla tre möjliggör att man enklare kan åka kollektiv mellan de tre enheterna med endast ett byte vid Korsvägen istället för att behöva åka genom Brunnsparken.

Dels så är sedan Västra Götalandsregionen och SUs bildande Östra sjukhuset inte längre främst för Göteborgare utan även den betjänar fler kommuner. De som kommer från exempelvis Mölndal eller Härryda får det enklare att åka till Östra om det finns en direktlinje från Korsvägen.
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Munkebäckslänken

Inlägg av M_M »

Fast Sahlgrenska-Mölndal lär väl gå fortare med buss, eller?


Jag har för övrigt aldrig fattat konceptet att det ska vara bra att kunna åka mellan flera exemplar av något mer eller mindre likvärdigt, förutom möjligen butiker/nöjen. Linjer bostäder-bostäder, arbetsplatser-arbetsplatser, sjukhus-sjukhus o.s.v. torde väl inte direkt riskera att bli fullsatta på nolltid?
Skriv svar