Resenärerna har bytt till buss:

Slänten mot Kålltorpslinjen grävs ur:

Vid Munkebäckstorget har man börjat lägga ut växlarna:

Ersättningsbussen vid Östra Sjukhuset:

Arbetet med slingan:

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Vilket vore syftet att korta ner trean?Inge skrev:Hmm, det man kan göra efter att 5:an förlängts är att korta av 3:an eller låta den gå till annan ändpunkt. Det förvånar mig lite att man inte vid ombyggnaden av gamlestadstorget ser till att få en slinga där.
2763 skrev:Äsch. Bygg om Korsvägen och förläng trean till Lana i stället!
/T
Framtida slinga vid Nymånegatan? Eller tolkar jag dig fel??2763 skrev: När det gäller gamlestadstorget så har man gjort bedömningen att det räcker med slingan vid Nymånegatan som i framtiden kommer att kunna nås även från Angered.
/T
Då törs jag påstå att du har rätt såtillvida att man inte fraktade resenärer.Inge skrev:Man spar pengar med kortare sträckning...2763 skrev:Vilket vore syftet att korta ner trean?Inge skrev:Hmm, det man kan göra efter att 5:an förlängts är att korta av 3:an eller låta den gå till annan ändpunkt. Det förvånar mig lite att man inte vid ombyggnaden av gamlestadstorget ser till att få en slinga där.
När det gäller gamlestadstorget så har man gjort bedömningen att det räcker med slingan vid Nymånegatan som i framtiden kommer att kunna nås även från Angered.
/T
Det gäller som svar på båda styckena.
Om du minskar resandet på sträckan Härlanda-Redbergsplatsen kan jag ge dig rätt i att ettan ensam "borde" klara det. Nu gör den inte det.Inge skrev:1:an bör klara sig ensam från Redbergsplatsen och utåt, så nog spar man omlopp. Vitsen med att köra upp till gamlestadstorget vore givetvis pendeltågsstationen, i synnerhet om inte alla pendeltåg kan tillåtas gå till centralen utan vissa måste fortsätta mot Kungsbacka eller något annat. För övrigt vore det inte någon nackdel om Ejdergatn återfick direkt förbindelse med centrum.
Hur hade du tänkt dig att man skulle göra med sträckan Härlanda-Kålltorp då?IJsbeer skrev:6:an till Östra och 3:an till Aprilgatan, istället för en Munkebäckstriangel? Så får Korsvägen och Sahlgrenska förbindelse till Östra, och Ejdergatan åter sin direktlinje till C/BP och man sparar några miljoner på spårbygge.
Femman vänder vid centralen eller kanske Polhemsplatsen?Harald skrev:Hur hade du tänkt dig att man skulle göra med sträckan Härlanda-Kålltorp då?IJsbeer skrev:6:an till Östra och 3:an till Aprilgatan, istället för en Munkebäckstriangel? Så får Korsvägen och Sahlgrenska förbindelse till Östra, och Ejdergatan åter sin direktlinje till C/BP och man sparar några miljoner på spårbygge.
10 minuter längre mellan bensträckarna för den som kör kanske?M_M skrev: Munkebäckslänken är nog en av få förändringar som inte torde innebära någon nackdel för några inblandade.