Sida 1 av 2

Norrköping spårvagnslöst

Postat: lördag 25 augusti 2012 21:17
av leifd
Från måndag 27 augusti fram till ca 7 oktober så förekommer ingen planenlig spårvagnstrafik i Norrköping.

Se länk till ÖstgötaTrafikens hemsida...
Bussar ersätter spårvagnar mellan den 27 augusti och 7 oktober

Re: Norrköping spårvagnslöst

Postat: söndag 26 augusti 2012 13:41
av Martin
Vilka spårarbeten ska utföras?

Re: Norrköping spårvagnslöst

Postat: söndag 26 augusti 2012 14:19
av Memius
Känns lite konstigt att man kan stoppa hela spårvagnstrafiken i över en månad. Tror jag läst någonstans att spårvagnarna står för 2/3 av kollektivtrafiken i Norrköping.

Re: Norrköping spårvagnslöst

Postat: söndag 26 augusti 2012 15:06
av leifd
Memius skrev:Känns lite konstigt att man kan stoppa hela spårvagnstrafiken i över en månad. Tror jag läst någonstans att spårvagnarna står för 2/3 av kollektivtrafiken i Norrköping.
ÖstgötaTrafiken tycker de är viktigare att resenärerna slipper byta fordon, än att man kör t.ex. Kvarnberget - SöderTull - Vikboplan - SöderTull - Klockaretorpet med spårvagn.
kommunen ville köra så, med två linjer, som kopplats med varandra omloppsmässigt vid Vikboplan. Samt två busslinjer på övriga delen av spårvägsnätet.
Arbeten ska utföras vid Östra promenaden - Lindövägen, Rådhuset, Saltängsbron och Riksvägen.

Dessutom går det nu att använda det ordinarie tjänstepaketet för förarna, ett speciellt skulle ha krävts om man kört med både spårvagn och buss. Men kommunen hade nog gärna betalat för detta ändå.

Re: Norrköping spårvagnslöst

Postat: söndag 26 augusti 2012 15:35
av darthjpp
En fundering, hur löser de arbetsuppgifter till spårvagnsförarna under avsängningen?
Eller är de ålagda att ta semester under perioden? Eller tjänstledighet/permittering? För alla spårvagnsförare har väl inte körkort för buss?

Re: Norrköping spårvagnslöst

Postat: söndag 26 augusti 2012 17:01
av Verspieder
darthjpp skrev:För alla spårvagnsförare har väl inte körkort för buss?
Jojomen, i Norrköping är D-körkort uppenbarligen ett krav för att kunna arbeta som spårvagnsförare. :)

Re: Norrköping spårvagnslöst

Postat: söndag 26 augusti 2012 18:50
av darthjpp
Verspieder skrev:
darthjpp skrev:För alla spårvagnsförare har väl inte körkort för buss?
Jojomen, i Norrköping är D-körkort uppenbarligen ett krav för att kunna arbeta som spårvagnsförare. :)
Oj, här i Göteborg räcker det med B körkort för att få köra spårvagn. Ja, och så en spårvagnsförarutbildning :-)

Re: Norrköping spårvagnslöst

Postat: söndag 26 augusti 2012 18:54
av roggek
Martin skrev:Vilka spårarbeten ska utföras?
Om du laddar ner denna pdf-fil:
http://www.ostgotatrafiken.se/Documents ... 120821.pdf

så ser du var spårarbetena kommer att utföras...
darthjpp skrev:
Verspieder skrev:
darthjpp skrev:För alla spårvagnsförare har väl inte körkort för buss?
Jojomen, i Norrköping är D-körkort uppenbarligen ett krav för att kunna arbeta som spårvagnsförare. :)
Oj, här i Göteborg räcker det med B körkort för att få köra spårvagn. Ja, och så en spårvagnsförarutbildning :-)
Ja, så har man "Vasaplastolyckor" och kollisioner bakifrån också...

Re: Norrköping spårvagnslöst

Postat: söndag 26 augusti 2012 18:58
av daniel_s
Såja, det där sista (om Vasaplatsolyckan) var väl ganska smaklöst och dessutom felaktigt, med hänsyn till inblandningen av personal som faktiskt hade busskompetens.

Det nationella kravet (enligt förordningen om säkerhet vid tunnelbana och spårväg) är B-körkort, men i Norrköping har man huvudsakligen bara anställt förare med D-behörighet.

Re: Norrköping spårvagnslöst

Postat: söndag 26 augusti 2012 19:28
av alex87
Vad jag fattat så har väl de i Norrköping kört buss innan några år och sen gått över till spårvagn?

Sen har vi faktiskt något fler spårvagnar i Göteborg än Norrköping... olyckor händer också rätt sällan. Vi har en bra och skärpt förarkår i Göteborg!

Re: Norrköping spårvagnslöst

Postat: söndag 26 augusti 2012 21:05
av Eleganten
Memius skrev:Känns lite konstigt att man kan stoppa hela spårvagnstrafiken i över en månad. Tror jag läst någonstans att spårvagnarna står för 2/3 av kollektivtrafiken i Norrköping.
Spårvagnslinjerna svarar för 46 procent av andelen resenärer inom tätortstrafiken. Men antalet resenärer per tur är inte mer än vad ledbussar klarar av. Så att ställa in spårvagnarna i en månad är inget problem. Spårvägen har man mest av nostalgiska skäl :wink:

Re: Norrköping spårvagnslöst

Postat: söndag 26 augusti 2012 21:12
av leifd
darthjpp skrev:
Verspieder skrev:
darthjpp skrev:För alla spårvagnsförare har väl inte körkort för buss?
Jojomen, i Norrköping är D-körkort uppenbarligen ett krav för att kunna arbeta som spårvagnsförare. :)
Oj, här i Göteborg räcker det med B körkort för att få köra spårvagn. Ja, och så en spårvagnsförarutbildning :-)
Det är inte ett krav att ha körkort D för att köra spårvagn i Norrköping, o har aldrig varit.
Däremot anställer Veolia ingen som inte har har D-kort, eftersom de måste kunna köra buss också.

Klart och tydligt nu ?? Alltså ett krav som arbetsgivare satt, inte tillståndsmyndigheten.

Re: Norrköping spårvagnslöst

Postat: söndag 26 augusti 2012 21:14
av leifd
Eleganten skrev:
Memius skrev:Känns lite konstigt att man kan stoppa hela spårvagnstrafiken i över en månad. Tror jag läst någonstans att spårvagnarna står för 2/3 av kollektivtrafiken i Norrköping.
Spårvagnslinjerna svarar för 46 procent av andelen resenärer inom tätortstrafiken. Men antalet resenärer per tur är inte mer än vad ledbussar klarar av. Så att ställa in spårvagnarna i en månad är inget problem. Spårvägen har man mest av nostalgiska skäl :wink:
Tyvärr kvalificerat skitsnack !! Och de vet du med innerst inne.

Re: Norrköping spårvagnslöst

Postat: söndag 26 augusti 2012 21:17
av leifd
alex87 skrev:Vad jag fattat så har väl de i Norrköping kört buss innan några år och sen gått över till spårvagn?

Sen har vi faktiskt något fler spårvagnar i Göteborg än Norrköping... olyckor händer också rätt sällan. Vi har en bra och skärpt förarkår i Göteborg!
Nja, de finns nog de som börjat med att köra spårvagn också...
Klart att antalet olyckor blir större med större trafik, men Gbg har inget problem, de funkar bra.
Wasaplatsen har inget med detta att göra, de var ett systemfel i organisationen som orsakade det...

Tyvärr så finns de många okunniga som tycker saker de inget vet om här, de får vi nog tyvärr leva med.

Re: Norrköping spårvagnslöst

Postat: söndag 26 augusti 2012 22:24
av Verspieder
leifd skrev:Det är inte ett krav att ha körkort D för att köra spårvagn i Norrköping, o har aldrig varit.
Däremot anställer Veolia ingen som inte har har D-kort, eftersom de måste kunna köra buss också.

Klart och tydligt nu ?? Alltså ett krav som arbetsgivare satt, inte tillståndsmyndigheten.
Vilket ju var exakt det jag menade, men jag skulle väl ha varit ännu mer detaljerad och övertydlig och skrivit "D-körkort krav för att kunna få anställning på Veolia Transport som spårvagnsförare". Någon tillståndsmyndighet har jag inte nämnt.

Re: Norrköping spårvagnslöst

Postat: söndag 26 augusti 2012 22:26
av Verspieder
Eleganten skrev:Spårvagnslinjerna svarar för 46 procent av andelen resenärer inom tätortstrafiken. Men antalet resenärer per tur är inte mer än vad ledbussar klarar av. Så att ställa in spårvagnarna i en månad är inget problem. Spårvägen har man mest av nostalgiska skäl :wink:
Du menar att det bara åker max 55 st resenärer i Norrköpings spårvagnar åt gången? Ty 55 st är ju antalet stolar i en 18,75 meter lång ledbuss idag. Utöver stolarna finns plats för ett mindre antal stående samt någon enstaka barnvagn eller rullstol.

Re: Norrköping spårvagnslöst

Postat: söndag 26 augusti 2012 22:46
av leifd
Verspieder skrev:
leifd skrev:Det är inte ett krav att ha körkort D för att köra spårvagn i Norrköping, o har aldrig varit.
Däremot anställer Veolia ingen som inte har har D-kort, eftersom de måste kunna köra buss också.

Klart och tydligt nu ?? Alltså ett krav som arbetsgivare satt, inte tillståndsmyndigheten.
Vilket ju var exakt det jag menade, men jag skulle väl ha varit ännu mer detaljerad och övertydlig och skrivit "D-körkort krav för att kunna få anställning på Veolia Transport som spårvagnsförare". Någon tillståndsmyndighet har jag inte nämnt.
:D :?

Re: Norrköping spårvagnslöst

Postat: söndag 26 augusti 2012 23:15
av roggek
daniel_s skrev:Såja, det där sista (om Vasaplatsolyckan) var väl ganska smaklöst och dessutom felaktigt, med hänsyn till inblandningen av personal som faktiskt hade busskompetens.

Det nationella kravet (enligt förordningen om säkerhet vid tunnelbana och spårväg) är B-körkort, men i Norrköping har man huvudsakligen bara anställt förare med D-behörighet.
Jag skrev Vasaplastolycka, inte Vasaplatsolycka...Två helt skilda saker...

Re: Norrköping spårvagnslöst

Postat: söndag 26 augusti 2012 23:41
av Verspieder
leifd skrev: :D :?
Jag hoppas inte jag lät grinig i mitt förra inlägg! Norrköping och Östergötland är (som jag ju skrivit på andra håll) ett föredöme på många sätt vad gäller kollektivtrafik.

Re: Norrköping spårvagnslöst

Postat: söndag 26 augusti 2012 23:56
av leifd
Verspieder skrev:
leifd skrev: :D :?
Jag hoppas inte jag lät grinig i mitt förra inlägg! Norrköping och Östergötland är (som jag ju skrivit på andra håll) ett föredöme på många sätt vad gäller kollektivtrafik.
Ääää... va gör de ! Alla är vi ju människor... Nästa gång äre ja som är sån.
Bara ta de med en klackspark :)