Kategoriregler
Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.Allmänna forumregler
Hej där!
Jag har ett allmänt intresse för kollektivtrafik och spårtrafik. Därför tänker jag att det skulle vara utmärkt om jag kunde utforma mitt projektarbete nu i trean efter det.
Problem: jag har inga konkreta idéer.
Så är det någon som har tankar/idéer kring ett projekt man kan ha?
Jag är tacksam för alla förslag oavett hur konkreta de är!
pojken skrev:Hej där!
Jag har ett allmänt intresse för kollektivtrafik och spårtrafik. Därför tänker jag att det skulle vara utmärkt om jag kunde utforma mitt projektarbete nu i trean efter det.
Problem: jag har inga konkreta idéer.
Så är det någon som har tankar/idéer kring ett projekt man kan ha?
Jag är tacksam för alla förslag oavett hur konkreta de är!
Nog har vi idéer här på forumet. Ta en titt på vad vi diskuterar så kanske du hittar något
Men i annat fall måste man nog veta vad du är intresserad av och inom vilket ämne du tänkt skriva. Det är ju helt olika saker om det handlar om historia, samhällsvetenskap eller kanske teknik.
Frågan är ju också hur självständig du tänkt att vara. Vill du skriva om hur det ser ut, eller om hur det kan se ut, eller hur det har sett ut eller kanske vill du jämföra hur det ser ut på olika ställen?
Att göra en jämförande studie (jämföra två städers kollektivtrafiksystem eller länders exempelvis) är ju dock alltid populärt. Man får ju då ganska lätt fram ett påvisbart resultat i alla fall (åtminstone om man börja ställa frågor kring vilka konskvenser det har/får på staden etc).
spårlasse skrev:
Nog har vi idéer här på forumet. Ta en titt på vad vi diskuterar så kanske du hittar något
Men i annat fall måste man nog veta vad du är intresserad av och inom vilket ämne du tänkt skriva. Det är ju helt olika saker om det handlar om historia, samhällsvetenskap eller kanske teknik.
Frågan är ju också hur självständig du tänkt att vara. Vill du skriva om hur det ser ut, eller om hur det kan se ut, eller hur det har sett ut eller kanske vill du jämföra hur det ser ut på olika ställen?
Att göra en jämförande studie (jämföra två städers kollektivtrafiksystem eller länders exempelvis) är ju dock alltid populärt. Man får ju då ganska lätt fram ett påvisbart resultat i alla fall (åtminstone om man börja ställa frågor kring vilka konskvenser det har/får på staden etc).
Oj, jag glömde ju att nämna min studieinriktning! Jag går naturvetenskap och därför kan jag länka arbetet till miljö, då detta också är ett ämne jag är intresserad av. Att ha ett projektarbete med fokus på historia skulle alltså inte gå, men en samhällsinriktning skulle kunna fungera om jag samtidigt kan dra in miljöperspektiv på det hela.
Jag tänker att jag på något sätt skulle kunna jobba med innovation av något slag. Jag intresserar mig mycket för framtida satsningar och effektivisering av kollektivtrafiken. Att på något sätt jobba med det vore ju kul, att kanske planera eller testa innovationer rent teoretiskt.
spårlasse skrev:
Oj, jag glömde ju att nämna min studieinriktning! Jag går naturvetenskap och därför kan jag länka arbetet till miljö, då detta också är ett ämne jag är intresserad av. Att ha ett projektarbete med fokus på historia skulle alltså inte gå, men en samhällsinriktning skulle kunna fungera om jag samtidigt kan dra in miljöperspektiv på det hela.
Jag tänker att jag på något sätt skulle kunna jobba med innovation av något slag. Jag intresserar mig mycket för framtida satsningar och effektivisering av kollektivtrafiken. Att på något sätt jobba med det vore ju kul, att kanske planera eller testa innovationer rent teoretiskt.
Det är ju ett spännande område! Miljö blir ju rätt samällsinriktat när det är samhällets resor som studeras (om man inte väljer ett rent teknikspår). Ofta handlar det ju om tänkta miljövinster och dessa styrs ju av det val som individerna gör (alltså resa med bil kontra att åka kollektivt etc). Det är ju ett angreppsätt alltså och titta på hur man lyckas öka resandet på olika håll (eller hur man kan tänkas göra det). Det andra är ju att se på olika energisnåla (miljövänliga) alternativ. Här finns det ju en rad projekt som nog finns en del länkar från här, men förstås går att hitta i litteraturen. Ett område som jag själv skulle tycka det var intressant att grotta ner sig i, är väl fossilfria drivmedel för bussar. Att exempelvis analysera några av de projekten och se vilka förutsättningar som finns och vad som behövs för att det skall lyckas är väl en möjlighet då. Tja, det är något att spinna vidare på i alla fall. Man kan ju också gå till logostikhållet - och se på busstorlekar, effektivisering av utnyttjande av vagnpark och sådant. Men då handlar det ju mer om logistik/matematik å andra sidan. Där kan det ju också vara svårt att komma åt information då det mesta nog uppfattas som företagshemligheter.
Det tredje benet är väl än mer samhällstillvänt och kan ju vara hur spårtrafiksatsningar lättare skall få lönsamhet, hur väl dagens samhällskonomiska beräkningar egentligen bidrar till ett hållbart samhälle. etc.
En komplettering till sista förslaget Spårlasse hade är att även lägga in gatuförslitningen som bussar har. Dagens bussar tenderar att bli länge och tyngre och hur blir då påverkan på gatubeläggningen. Behöver man t o m som vid busshållplatserna speciellt material i beläggningen även i kollektivkörfälten? Hur sliter det på däcken? och därmed blir det ändrade utsläppsnivåer? Från bussidan brukar man ju tona ner denna del. Att spårvagnar går på egna spår och därmed har en högre investringskostnad vet man ju om men hur är det i verkligeheten? håller dagens bussar på att minska den delen då de behöver så mycket "specialbeläggningar"? Här kan man gå vidare med att få fram den totala miljöpåverkan mellan trafikslagen och kostnaderna för det samma. Man bör även räkna in kostnaden för det större gatuutrymme som bussarna kräver förutsatt att man har helt reserverade körfält för spårväg. Och som krona på verket, om man har det och har ex gräsplantering eller annan växtlighet som påverkar miljön positivt, hur påverkas miljön av det?
Hoppas det gav ytterligare uppslag
Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
En kanske inte jättepoppis grej (på vissa håll) men som jag skulle tycka vara intressant vore nån slags studie i hur man kan MINSKA resandet (och då menar jag allt resande), d.v.s. göra det lättare att ha kortare avstånd mellan arbete och jobb.