Nationalparkerna i USA har många besökare och i stort sett alla bilburna. För minska trafiken i Zion Canyon har man parkering i utkanterna, mycket begränsad parkering inne i parken och gratis bussar med tät trafik. Nedan en buss med släpvagn:
Cykelställ har de också:
Så går vi över till Las Vegas. Där var det två busslinjer på huvudgatan, The Strip. En med ledbussar och ganska få hållplatser och en med dubbeldäckare och fler hållplatser:
Bussarna ovan är väl mest för besökarna. Nedan en mera vanlig ledbuss på en av tvärgatorna till The Strip:
Las Vegas har också en monorail enligt Alwegsystemet. Den var rätt dyr att åka med och komforten var inte imponerande. Det skakade och ruskade rätt mycket:
En trevlig bekantskap var däremot de s.k. trams. Det är inte spårvagnar utan korta automatbanor mellan två eller tre hotell som var gratis. Man kunde faktiskt göra en hel del gratis. Det är väl de som sitter vid spelmaskinerna som står för fiolerna antar jag.
En lite äldre tram som bara hade en vagn som gick fram och tillbaka:
Den eleganta Aria Express hade två tåg som möttes på mitten och var mycket bekväm att åka med:
Zion Canyon och Las Vegas
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Re: Zion Canyon och Las Vegas
I mitt tycke förträfflig prissättning där en 24-timmarbiljett lönar sig direkt om man bara ska göra två resor (med mer än två timmars mellanrum). Mer sånt tack!Harald skrev:
Re: Zion Canyon och Las Vegas
Vilka superpedagogiska biljettmaskiner? Välj stoppa in ta!
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Re: Zion Canyon och Las Vegas
Så funkar väl typ i stort sett alla maskiner? Däremot är det kanske inte riktigt lika tydligt skyltat överallt...bruse skrev:Vilka superpedagogiska biljettmaskiner? Välj stoppa in ta!