Förvunna inlägg

Om själva Forum. Personalen försöker svara på alla frågor.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Om själva Forum. Personalen försöker svara på alla frågor.
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3018
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Förvunna inlägg

Inlägg av Stefan Widén »

Richard Grönstedt beskrev sin frustration i tråden om New Orleans om hur färdiga inlägget bara försvann i cyberrymden. Har hänt även mig, och säkert många andra, självklart då man suttit och filat på ett långt smaskigt inlägg. Orsaken att två lägger in inlägg samtidigt är en rimlig förklaring. Men borde det då inte finnas en funktion som gör att inlägget/inläggen studsar tillbaka utan att raderas tillsammans med en förklarande text och så man får försöka på nytt.

Detta hoppas jag blir en trivsam nöt för ärande forumadministratörer att lösa.

Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarens profilbild
webmaster
Webmaster
Webmaster
Inlägg: 365
Blev medlem: torsdag 30 maj 2002 14:01
Ort: /dev/null
Kontakt:

Re: Förvunna inlägg

Inlägg av webmaster »

Exakt den funktionen finns. Om någon postar något medans du skriver, så blir ditt inlägg inte postat. Utan du får meddelande därom, för att få en chans att eventuellt formulera om ditt inlägg.

Jag har själv flera gånger missat det hela, och trott att mitt inlägg blivit postat och stängt webbläsaren eller klickat mig vidare. Och så så försvann inlägget.

Forumet är som det är direkt ut lådan, med de inställningar och möjliga anpassningar som vi själva valt inom ramen för phpBB:s inbyggda funktioner. Jag har medvetet hållit antalet plug-ins/mods på så låg nivå som möjligt, då varje extratillägg gör att varje uppdatering av programvaran är en lätt rysare. Utan mods, som nu, tar en uppdatering 30-60 minuter. Med gamla versionen med flera mods, tog det flera dagar.
Läs alltid FAQ:en och Reglerna först innan du frågar om Forum.
Harald
Inlägg: 8660
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Förvunna inlägg

Inlägg av Harald »

Orsaken till att det inträffar är väl något slag av överbelastning, antingen av servern eller förbindelsen dit. Förmodligen har texten aldrig kommit in till servern, och då kan ju servern inte heller lägga ut den igen. Tidigare kunde man väl rädda texten genom att backa i webbläsaren, men med https går det inte eftersom webbläsaren inte backar till en cachad sida utan hämtar sidan igen från servern och då får den en sida med tomt inmatningsfält. Det man kan göra är att själv kopiera hela texten innan man skickar iväg inlägget.
Användarens profilbild
webmaster
Webmaster
Webmaster
Inlägg: 365
Blev medlem: torsdag 30 maj 2002 14:01
Ort: /dev/null
Kontakt:

Re: Förvunna inlägg

Inlägg av webmaster »

Med nuvarande statistik över trafik till vår server, föreligger det inte stor risk att servern blir överbelastad. Men visst kan toppar förekomma, särskilt vid attacker.

Förty är det lika retligt när inlägg försvinner, om det så är orsakat av sin egen brist på tålamod eller noggrannhet. Fördelen med försvunna inlägg, är att version 2 blir kortare och mer kärnfull. Anser jag av egna erfarenheter. Klen tröst kanske.
Läs alltid FAQ:en och Reglerna först innan du frågar om Forum.
Harald
Inlägg: 8660
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Förvunna inlägg

Inlägg av Harald »

Det kan också vara webbläsarens tålamod som tar slut. Det händer emellanåt att man får vänta väldigt länge när man försöker gå in på forum och till slut dyker det upp en sida där Firefox meddelar att servern tar för lång tid på sig att svara. Om det inte är servern som är överbelastad, så är det uppenbarligen någonstans på vägen något som stoppar upp.
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Förvunna inlägg

Inlägg av daniel_s »

Har man hållit på länge med ett inlägg så finns det i flera forum en timeout som har den effekten att inlägget nekas när man trycker på "Skicka". Tror att det gäller detta forum också.

Tips: Innan man skickar iväg ett långt och välskrivet inlägg, kopiera hela texten med ctrl+C så är det bara att klistra in den i ett nytt inlägg om det skulle misslyckas.
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3018
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Förvunna inlägg

Inlägg av Stefan Widén »

Oki va bra att den finns ska kika om det fungerar nästa gång ....annarså kopieravarianten är oxå bra eller skriva i ordbehandlaren.....då får man ju rättstavning vilket jag behöver ibland ser jag ... alltid i efterhand trots man tycker man läst.....

Nästa fråga blir så klart....När får vi rättstavningsfunktion på forumet? :D :D

Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarens profilbild
bruse
Inlägg: 9158
Blev medlem: fredag 31 maj 2002 8:50
Ort: Km 5+7 Vx 583 Kät (zon E2)

Re: Förvunna inlägg

Inlägg av bruse »

Stefan, det finns inbyggt i bland annat Chrome och Firefox. Felstavade ord blir understrukna med rött. Sen att den inbyggda ordlistan är värdelös, är en annan sak.
Därför jag alltid stavar rätt numera.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Användarens profilbild
Karsten
Inlägg: 1480
Blev medlem: måndag 13 september 2004 23:54
Ort: Österåker - mer än bara en anstalt!

Re: Förvunna inlägg

Inlägg av Karsten »

bruse skrev:Därför jag alltid stavar rätt numera.
Men du skriver ofullständiga meningar i stället... :)
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3018
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Förvunna inlägg

Inlägg av Stefan Widén »

bruse skrev:Stefan, det finns inbyggt i bland annat Chrome och Firefox. Felstavade ord blir understrukna med rött. Sen att den inbyggda ordlistan är värdelös, är en annan sak.
Därför jag alltid stavar rätt numera.

Alltså jag använder Windows och det går så bra såååååå! Fast lite rättstavning på forum hade ju vart mumma. Alltså sätter upp det på önskelistan.....kanske jultomten är snäll.

Själv har även jag ambitionen att stava rätt! men ......ibland slinter man på tangenterna när man har bråtton.

Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarens profilbild
bruse
Inlägg: 9158
Blev medlem: fredag 31 maj 2002 8:50
Ort: Km 5+7 Vx 583 Kät (zon E2)

Re: Förvunna inlägg

Inlägg av bruse »

Jag använder också Windows! Men Chrome och Firefox som webbläsare.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Användarens profilbild
Per Lind
Inlägg: 2505
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:50
Ort: Åsbro

Re: Förvunna inlägg

Inlägg av Per Lind »

Det här med att inlägg försvunnit har jag mycket sällan blivit drabbad av - ända tills för några månader sedan, eller var det längre? Tiden rinner iväg. På sistone har det dock hänt flera gånger. Inga långa inlägg, inga långa funderingstider. Trycker på "skicka" och får bekräftelse på att inlägget gått iväg - men är borta nästa gång jag tittat.
Har trott att det varit något fel som städats bort men nu tycks som att det är något tekniskt problem.
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Förvunna inlägg

Inlägg av daniel_s »

Per Lind skrev:Det här med att inlägg försvunnit har jag mycket sällan blivit drabbad av - ända tills för några månader sedan, eller var det längre? Tiden rinner iväg. På sistone har det dock hänt flera gånger. Inga långa inlägg, inga långa funderingstider. Trycker på "skicka" och får bekräftelse på att inlägget gått iväg - men är borta nästa gång jag tittat.
Har trott att det varit något fel som städats bort men nu tycks som att det är något tekniskt problem.
-Per
Det där tycker jag låter skumt. Jag har också svårt att hitta mina egna inlägg ibland, men då är det oftast för att jag inte har koll på vilken tråd jag har skrivit vad i. Med funktionen "Visa dina inlägg" i fältet ovan så bör du kunna hitta även det mest svårfunna - jag har för mig att den även klarar av de fall där Jourmaster har brutit ut inlägg ur en tråd och lagt dem i en ny tråd (rätta mig om jag har fel).

Annars kan du ju helt enkelt ta för vana att läsa ditt eget inlägg direkt efter att du har skickat det. Efter några sekunder kommer man automatiskt till det nyskrivna inlägget, det går också att snabba på processen genom att klicka på länken i "bekräftelsemeddelandet". Om inlägget "försvinner" i samband med att det skickas så kommer inte detta att fungera, på det sättet kan man uppnå vetskap över om inlägget "gått fram" eller inte.
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4554
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Förvunna inlägg

Inlägg av leifd »

De kan ju tex bero på de som kallas för internet...
Dvs överföringssystemet egentligen. Det händer ju tex ofta att man får delay och time out om man är uppkopplad via mobilnätet tex, lite beroende på operatör o var man befinner sej.
Använder man sen undermåliga webbläsare (tex IE) och kanske rent av datorer med icke uppdaterade Windowsversioner, så då ber man ju om problem egentligen.

Rättstavningsfunktionen i Firefox säger att några ord är felstavad... tex, delay och time out, men e är ju inte svenska ord lixom.
Man ska ju inte bygga in en massa onödigt krafs i Forumet, när de ändå finns i webbläsaren tex tynger ju bara ner i onödan.
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Förvunna inlägg

Inlägg av M_M »

Harald skrev:Det kan också vara webbläsarens tålamod som tar slut. Det händer emellanåt att man får vänta väldigt länge när man försöker gå in på forum och till slut dyker det upp en sida där Firefox meddelar att servern tar för lång tid på sig att svara. Om det inte är servern som är överbelastad, så är det uppenbarligen någonstans på vägen något som stoppar upp.

Åtminstone med vissa webbläsare så kan man trycka på reload (ctrl+r eller reloadknappen) och svara ja på eventuell "vill du återsända data"-fråga, och med lite tur postas inlägget på andra försöket.

Ett fåtal webbläsare (Opera, kanske?) brukar ha det man skrivit kvar ifall man klickar på backa-knappen.


Jag tror inte jag råkat ut för just detta problemet att text jag skrivit försvunnit, men det kan bero på att det kanske fungerar att trycka reload med Chrome och Opera (som är de två webbläsare jag brukar använda, oftast Chrome) och jag därför inte lagt det på minnet.


Här finns ju också funktionen "Spara utkast" om man skrivit en bit på ett långt inlägg, då förlorar man "bara" en del om man fortsätter skriva och något går snett.


Förslag:
Den däringa Någon (som aldrig gör vad man önskar :wink: ) skulle kanske kunna inventera vilka webbläsare där reload funkar, och vilka man kan backa tillbaka till texten man skrivit, och sedan skulle webbmaster kunna lägga in det som nån slags klistrat tips att använda dessa webbläsare ifall man råkar ut för problem med forumet.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Förvunna inlägg

Inlägg av LÅ1 »

Förut kunde man backa tillbaka och ha inskriven text kvar, men sedan alla sidor på forumet går över https-protokollet så får man bara en tom textruta.
(Kör normalt Firefox på Windovs 7.)
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Förvunna inlägg

Inlägg av M_M »

LÅ1 skrev:Förut kunde man backa tillbaka och ha inskriven text kvar, men sedan alla sidor på forumet går över https-protokollet så får man bara en tom textruta.
(Kör normalt Firefox på Windovs 7.)
Nån plugin kanske kan fixa det?

Jag har inte provat själv, men denna verkar kanske lovande (eller så gör den precis tvärt emot vad man vill):
https://addons.mozilla.org/en-us/firefo ... y-control/
Harald
Inlägg: 8660
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Förvunna inlägg

Inlägg av Harald »

Tack för den länken. Den kunde göra precis det man ville, d.v.s. spara inmatningen i ett redigeringsfält. Sedan kan man plocka fram den och kopiera till klippbordet så att man kan klistra in den igen. Det går att ställa in vilka webbplatser den gör det för så att man inte sparar en massa i onödan.
Skriv svar