Sida 1 av 4
Gamlestadstorget (Angeredsbanan) 2012-08-12
Postat: söndag 12 augusti 2012 12:10
av Fredrik E
Nu börjar det likna något, tog lite bilder i samband med ett annat jobb på stället.
Gångtunneln under hållplatserna är färdig, blivande hissar kan ses på pendeltågshållplatsen.
Nytt spårkryss infarten till Slakthusbron
Utfart Slakthusbron in mot hållplatsen
Från hållplatsläget mot Hjällbo norrut
...riktning mot Snabbspåret
En närmare titt på motväxeln mot Bellevue från Hjällbo

Re: Gamlestadstorget (Angeredsbanan) 2012-08-12
Postat: söndag 12 augusti 2012 15:43
av josa8904
Tre frågor:
*Varför gaturäl?
*Varför träslipers?
*Varför så låg plattformshöjd?
(hoppas på ett korrekt och sakligt svar, tack!)
Re: Gamlestadstorget (Angeredsbanan) 2012-08-12
Postat: söndag 12 augusti 2012 16:28
av danneh
Anledning till träslipers har diskuterats innan, och ordentliga svar har givits. Men du verkar uppenbarligen inte ha lyssnat.
Re: Gamlestadstorget (Angeredsbanan) 2012-08-12
Postat: söndag 12 augusti 2012 17:12
av josa8904
danneh skrev:Anledning till träslipers har diskuterats innan, och ordentliga svar har givits. Men du verkar uppenbarligen inte ha lyssnat.
Nu bad jag förvisso om sakliga svar på mina tre frågor (kan jag få det) men där har du faktiskt fel. Svaret jag fick i någon tidigare tråd angående träslipers var att dessa med fördel lades ut under växlar! Fick absolut inget svar på varför dessa är att föredra i vanlig rak bangård...
Re: Gamlestadstorget (Angeredsbanan) 2012-08-12
Postat: söndag 12 augusti 2012 17:45
av Harald
Om du vill ha korrekta svar är det bättre att du frågar Trafikkontoret. Det är de som har beslutat om spårets konstruktion och därför bäst kan svara på varför det är som det är. Här kan du i bästa fall få informerade gissningar. Här är mina:
Vagnarna har en utskjutbar rullstolsramp för att man ska kunna rulla på och av en rullstol utan någon lucka. Den är konstruerad för en plattformshöjd som är anpassad för både spårvagnar och bussar. För att man ska kunna använda rampen måste man ha samma plattformshöjd överallt, alltså även på hållplatser där det inte stannar några bussar.
Du tydligen inte läst alla svar du fick om träslipers i den andra tråden. Du fick även svaret att man använder träslipers när man ska asfaltera över spåret p.g.a. att betongslipers lätt råkar ut för frostsprängning om de ligger under asfalt. Jag vet inte om spåret ska asfalteras över här, men det är inte otroligt. Man arbetar med en ny stadsplan för området som innebär att det ska bli ett stadsmässigt torg här, och då vill man nog inte ha ett öppet spår. Det kan också vara förklaringen till att man använder gatuspår.
Re: Gamlestadstorget (Angeredsbanan) 2012-08-12
Postat: söndag 12 augusti 2012 18:18
av josa8904
Harald skrev:Om du vill ha korrekta svar är det bättre att du frågar Trafikkontoret. Det är de som har beslutat om spårets konstruktion och därför bäst kan svara på varför det är som det är. Här kan du i bästa fall få informerade gissningar. Här är mina:
Vagnarna har en utskjutbar rullstolsramp för att man ska kunna rulla på och av en rullstol utan någon lucka. Den är konstruerad för en plattformshöjd som är anpassad för både spårvagnar och bussar. För att man ska kunna använda rampen måste man ha samma plattformshöjd överallt, alltså även på hållplatser där det inte stannar några bussar.
Du tydligen inte läst alla svar du fick om träslipers i den andra tråden. Du fick även svaret att man använder träslipers när man ska asfaltera över spåret p.g.a. att betongslipers lätt råkar ut för frostsprängning om de ligger under asfalt. Jag vet inte om spåret ska asfalteras över här, men det är inte otroligt. Man arbetar med en ny stadsplan för området som innebär att det ska bli ett stadsmässigt torg här, och då vill man nog inte ha ett öppet spår. Det kan också vara förklaringen till att man använder gatuspår.
Perfekt och utförligt svar, tack så mycket!
Precis som du säger verkar det ju väldigt logiskt med asfaltering med tanke på slipers- och rältyp. Trodde bara inte man skulle göra detta här med bakgrund till denna bilden...

Re: Gamlestadstorget (Angeredsbanan) 2012-08-12
Postat: söndag 12 augusti 2012 21:38
av Fredrik E
Jag tar fram en bild från en annan tråd angående rampen och höjden på hållplatserna.

Re: Gamlestadstorget (Angeredsbanan) 2012-08-12
Postat: söndag 12 augusti 2012 21:56
av M_M
Trevligt, det tar sig sa mordbrännarn!
Vad sägs om att istället för Slakthusbron börja säga Dumsnålbron, för det är väl ett ganska bra namn på den vid det här laget?
Visst är det så att M32 har ramp på någon/några av mittdörrarna men inte i änden? Om så är fallet kunde plattformen i princip ha lutat lite och varit högre vid änddörrarna på M32, fast då blir det kanske något annat spännande problem.
Dessa spårvagnshållplatser är väl delvis provisoriska, om än "permanent provisoriska" (kanske lika provisoriska som Dumsnålbron?) eftersom nån plan säger att hållplatser för alla fyra spåren ska ligga paralellt lite längre söderut i framtiden. Det lär dock bli ett framtida steg som fixas då spårvägen provisoriskt läggs om på östra sidan av "Vårdcentralen & co".
Vad gäller gatuspår så låg det till nyss såpass mycket grus & co i banvallen att slipersarna ändå knappt syntes och det gick rätt bra att gå på banvallen. Kan det kanske vara gräsbanvall planerad? Även då kanske det finns fördelar att använda trä istället för betong?
Det kan kanske också vara så att det är extra jobb att blanda gatuspår och vanligt spår, och eftersom åtminstone spåret som ansluter Angeredsbanan mot Bellevue/Bergsjöbanan ska vara gatuspår så slipper man byta spårtyp just i växeln.
Re: Gamlestadstorget (Angeredsbanan) 2012-08-12
Postat: söndag 12 augusti 2012 23:32
av josa8904
M_M skrev:Trevligt, det tar sig sa mordbrännarn!
Vad sägs om att istället för Slakthusbron börja säga Dumsnålbron, för det är väl ett ganska bra namn på den vid det här laget?
Visst är det så att M32 har ramp på någon/några av mittdörrarna men inte i änden? Om så är fallet kunde plattformen i princip ha lutat lite och varit högre vid änddörrarna på M32, fast då blir det kanske något annat spännande problem.
Dessa spårvagnshållplatser är väl delvis provisoriska, om än "permanent provisoriska" (kanske lika provisoriska som Dumsnålbron?) eftersom nån plan säger att hållplatser för alla fyra spåren ska ligga paralellt lite längre söderut i framtiden. Det lär dock bli ett framtida steg som fixas då spårvägen provisoriskt läggs om på östra sidan av "Vårdcentralen & co".
Vad gäller gatuspår så låg det till nyss såpass mycket grus & co i banvallen att slipersarna ändå knappt syntes och det gick rätt bra att gå på banvallen. Kan det kanske vara gräsbanvall planerad? Även då kanske det finns fördelar att använda trä istället för betong?
Det kan kanske också vara så att det är extra jobb att blanda gatuspår och vanligt spår, och eftersom åtminstone spåret som ansluter Angeredsbanan mot Bellevue/Bergsjöbanan ska vara gatuspår så slipper man byta spårtyp just i växeln.
Hur menar du provisorisk? Bygger man inte efter planen (bilden ovan) med en gång?

Re: Gamlestadstorget (Angeredsbanan) 2012-08-12
Postat: måndag 13 augusti 2012 0:30
av M_M
josa8904 skrev:Hur menar du provisorisk? Bygger man inte efter planen (bilden ovan) med en gång?

På bilden över hur det ska se ut när allt är klart så ligger hållplatserna för både Angeredsbanan och Bergsjöbanan invid varandra, och framförallt ligger de i skissen på södra sidan av gångtunneln som syns både på skissen och på Fredrik E's bilder.
På Fredrik E's bilder ser man hållplatskurer står rakt ovanpå gångtunneln och det är hållplatsläget för vagnar mot Angered, man ser också att hållplatsen för vagnar från Angered ligger ännu längre norrut.
Planen för ombyggnaden är att fortsätta med spåret som ger triangelspåret för att köra mellan Angered och Bergsjön, och när det är byggt kopplar man samtidigt in spår mot en provisorisk bro så att vagnarna kan köra utan att behöva köra vid nuvarande hållplatser. Då kan man riva och bygga om nuvarande spår så att det får plats fyra hållplatslägen i bredd lite längre söderut, så att det blir smidigare att byta mellan vagnar på Angeredsbanan och Bergsjöbanan (och så att det också blir smidigare att byta från tåg till spårvagn).
Att man planerar en tillfällig bro på östra sidan om "Vårdcentralen & co" istället för att bara låta vagnarna köra Bergsjön-Angered tur och retur och sätta in bussar till Redbergsplatsen och Centralen beror väl på att det dels blir väldigt många bussar, dels att man måste kunna köra mellan Angered/Bergsjöbanan och vagnhallen (skulle teoretiskt kunna lösas med nån slags övergångsväxlar till/från trafikverkets spår och diesellok, verkar rejält krångligt och inte så poppis...). Järnvägen (BJ) och Göteborg C lär för övrigt inte ha kapacitet för att köra tåg som ersätter spårvagn Gamlestadstorget-Centralen heller. Dessutom hinner man nog inte göra allt detta på en sommaravstängning, så det blir ännu mer trafik att ersätta och jobbigare byten för resenärerna när det även blir på höst-vinter-vår. (Det är ju ingen höjdare att behöva byta fler gånger, men det är oftast mer okej på sommaren).
Re: Gamlestadstorget (Angeredsbanan) 2012-08-12
Postat: måndag 13 augusti 2012 8:38
av Harald
josa8904 skrev:Hur menar du provisorisk? Bygger man inte efter planen (bilden ovan) med en gång?
Varifrån kommer den bilden? Vid snabb genombläddring av förslaget till detaljplan hittar jag den inte. Jag gissar att det är en arkitektvision från något av de arbeten som har föregått planen. Hur som helst så utgör en sådan bild ingen plan. Detaljplanen för Gamlestadstorget är inte antagen ännu, men det finns alltså ett förslag. Alla dokument som hör till förslaget finns
här.
En detaljplan anger inte exakt hur det ska se ut, t.ex. hur spåren ska dras. Den anger vad olika delar av marken får användas till och om det är byggnader vad som får finnas i dem (bostäder, kontor, affärer o.s.v.). Det anges på en
plankarta, som är det juridiskt bindande dokumentet.
Re: Gamlestadstorget (Angeredsbanan) 2012-08-12
Postat: måndag 13 augusti 2012 10:25
av Per Lind
Ser på bilderna att två dubbelspår ansluter och sedan direkt övergår till enkelspår.
Det pratas också om någon dumsnål byggnation.
Bredvid detta arrangemang går en dubbelspårig sträcka.
Är alla spårväg, eller är den dubbelspåriga järnväg?
Finns det någon tydlig "karta" över spårdragningen?
-Per
Re: Gamlestadstorget (Angeredsbanan) 2012-08-12
Postat: måndag 13 augusti 2012 11:50
av 2763
Per Lind skrev:Ser på bilderna att två dubbelspår ansluter och sedan direkt övergår till enkelspår.
Det pratas också om någon dumsnål byggnation.
Bredvid detta arrangemang går en dubbelspårig sträcka.
Är alla spårväg, eller är den dubbelspåriga järnväg?
Finns det någon tydlig "karta" över spårdragningen?
-Per
Norr om Angeredsbanan går BJ-banan som i december invigs som dubbelspår hela vägen mellan Olskroken och Öxnered. Idag är första trafikdagen med dubbelspår mellan Olskroken och Flunbo. Detta är alltså Järnväg.
Bron över Slakthusgatan har en spårförslingring eftersom det anses för dyrt i förhållande till vinsten med att få fullvärdigt dubbelspår på denna sträcka.
Växlarna precis väster om bron kommer att användas under ett par års tid då all spårvagnstrafik mot Angered kommer att gå genom dem. Därefter kommer de att ligga kvar som en reservväg så att trafik kan hållas igång mellan Angered och Kortedala-Bergsjön vid störningar mellan stan och Gamlestaden. Dessa växlar kommer då att ha betalt sig efter ett sådant stopp, med tanke på vad bussersättning kostar - bron däremot kommer inte helt självklart att betala sig ekonomiskt.
//T
Re: Gamlestadstorget (Angeredsbanan) 2012-08-12
Postat: måndag 13 augusti 2012 12:07
av Per Lind
Tack, det förklarfar en hel del.
-Per
Re: Gamlestadstorget (Angeredsbanan) 2012-08-12
Postat: måndag 13 augusti 2012 23:04
av olasand
Tack för fina och informativa bilder från detta bygge!
Om ganska precis en vecka och 12 timmar är det tänkt att jag skall köra vagn där för första gången. Skall bli kul att känna på "nya" och upprustade Angeredsbanan!
Fredrik E skrev:
På bilden ovan ser det ut som att man gjutit ett fäste för en ny kontaktledningsstolpe, men tills vidare hängt upp kontaktledningen i de gamla stolparna?! Antar att ryktet jag hört om att den planerade hastighetshöjningen på banan blivit uppskjuten pga. man inte fick tag på någon entreprenör som kunde byta kontaktledning under sommaren kan stämma då!?
Undrar också lite över enkelspårsbron och hur tillfälliga hållplatserna är. Som jag förstod det på GP skulle man göra den provisoriska spårdragningen förbi Kalles väg för att kunna riva (och bygga) två broar. Trodde fram tills nu att en av dem två skulle vara enkelspårsbron, men så är det alltså inte. Vilka är det då som skall rivas? Är det Angeredsbanans två broar över Fattighusån eller är det Bergsjöbanans två broar över Fattighusån? (Eller är det alla fyra som räknas som två?) Någon som vet?
Re: Gamlestadstorget (Angeredsbanan) 2012-08-12
Postat: tisdag 14 augusti 2012 0:44
av M_M
Broarna över ån är väl nästan "ihopbyggda", eller minns jag fel?
Jag tror iaf att hela rasket ska byggas om, just för att passa den där visionbilden som visats i tråden.
Om jag minns rätt så ändrades visionen till att spårvagnshållplatserna ska vara invid varandra efter samråd med ortsbefolkningen. Antagligen klokt.
Det o-kloka, speciellt efter den ändringen, är att gång+cykeltunneln blir just en gång+cykeltunnel. Om man ändå hade byggt den så att det blivit ett körfält för bussar här (hade räckt med "enkelspår"). Förvisso är det väl underlaget för trafik i en sån tunnel lågt, men inte helt försumbart.
Jag tror bestämt att 2763 menar väster snarare än norr när BJ's läge i förhållande till Angeredsbanan beskrivs. Förvisso går BJ-banan totalt sett mycket längre norrut, men just vid gamlestadstorget så går båda banorna ganska så rakt nord-sydligt.
Per Lind: Säger man enkelspår om en spårförslingring? Eftersom vagnarna är enriktnings och det i övrigt inte finns några övergångsväxlar så vinner man i princip inget på att kunna växla spår här, varpå det "bara" är en spårförslingring. Mer driftsäkert och sannolikt billigare underhåll.
Det där med huruvida brobyte lönar sig är väl en fråga om sannolikheten att två vagnar krockar (ytterligare en gång). Jag vill minnas att Harald berättat att det genom åren skett tillräckligt många krockar för att lagningen av krockskador hittils kostat mer än vad en utvidgning av bron hade kostat från början så att säga. Jag kan minnas fel.
Vad gäller växlarna så är det väl inte helt självklart att de "bara" blir reservspår i framtiden. Med tanke på att det är relativt många resenärer som åker mellan de båda banorna, kanske speciellt de tider som det inte är största rusningen, så kanske vi får se någon speciell förbindelselinje Angered-Bellevue/Kortedala/Bergsjön. Nog är det väl en del resande mellan Angered och Bellevue på helgerna?
Re: Gamlestadstorget (Angeredsbanan) 2012-08-12
Postat: tisdag 14 augusti 2012 10:37
av Fredrik E
De 2 broarna över Säveån kommer troligen att rivas och ersättas med en bro där delning mot Bergsjön och Angered sker vid det norra brofästet.
Re: Gamlestadstorget (Angeredsbanan) 2012-08-12
Postat: tisdag 14 augusti 2012 11:04
av Harald
Jaså, har man ändrat sig. Den föreslagna
detaljplanen har plats för två broar med delning söder om ån.
Illustrationsritningen, som dock inte är något bindande dokument, visar delning cirka 75 m söder om ån och Bergsjölinjens hållplatser delvis på bron, d.v.s. längre söderut än Angeredslinjens. Kanske har man kommit på att det blir lika bra eller rentav bättre om lägger Bergsjölinjens hållplatser längs torgets södra sida.
Re: Gamlestadstorget (Angeredsbanan) 2012-08-12
Postat: tisdag 14 augusti 2012 11:58
av Fredrik E
Jag skrev troligen då som du också säger att ingenting är spikat. Fram tills att det är spikat kan det ske fler ändringar. Att det ska bli nya broar vill jag nog dock vara väldigt säker på.
Re: Gamlestadstorget (Angeredsbanan) 2012-08-12
Postat: tisdag 14 augusti 2012 12:49
av Gbgcyklaren
Harald skrev:Jaså, har man ändrat sig. Den föreslagna
detaljplanen har plats för två broar med delning söder om ån.
Lite mer intressant material med bilder på sidan 13, 14, 15 och 53 (och några till sidor):
http://www5.goteborg.se/prod/fastighets ... penElement