Nostalgikalendern

Om själva Forum. Personalen försöker svara på alla frågor.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Om själva Forum. Personalen försöker svara på alla frågor.
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Jeff
Inlägg: 411
Blev medlem: söndag 23 januari 2005 19:21
Kontakt:

Nostalgikalendern

Inlägg av Jeff »

roggek skrev:
Usch har lite svårt för "Nostalgikalendern" (sidan skulle behöva en ny fräsch design, påminner om "Trafikmemory" på dagis!):

Här är en bättre länk, med tidtabell dessutom!
http://www.roslagsbanan.com/kommande/
Det är inget som jag stör mig på. :|
Men skulle gärna se att fler föreningar fanns med där och att informationen kom ut tidigare.
Idag måste man ju boka biljetter med tåg och flyg minst 6månader i förväg.
Mvh
Jeff

Mina youtube videos finns här!
Användarens profilbild
bruse
Inlägg: 9158
Blev medlem: fredag 31 maj 2002 8:50
Ort: Km 5+7 Vx 583 Kät (zon E2)

Re: Fråga

Inlägg av bruse »

roggek skrev:
Usch har lite svårt för "Nostalgikalendern" (sidan skulle behöva en ny fräsch design, påminner om "Trafikmemory" på dagis!):

Här är en bättre länk, med tidtabell dessutom!
http://www.roslagsbanan.com/kommande/
Haha, tack för den kängan! Men du har rätt. Kom gärna med konstruktiva förslag! Ta dom via PM.



Sent from my iPhone using Tapatalk
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Fråga

Inlägg av M_M »

roggek skrev:
Usch har lite svårt för "Nostalgikalendern" (sidan skulle behöva en ny fräsch design, påminner om "Trafikmemory" på dagis!):
Sidan har en RSS-funktion - bra.

Datumen i RSS-flödet avser publiceringsdatum och inte datum då faktisk händelse inträffar - inte så bra.

Jag la till den i RSS-flödet men det blev aldrig av att läsa för RSS-flödet fungerar ju inte som en kalenderfunktion.

Eller är det så att vissa RSS-läsare får tokspel ifall påstått publiceringsdatum ligger i framtiden? (I så fall kunde de väl ha två RSS-flöden).

Smidigast för oss som nödtorftigt låtsas vara unga vore väl att koppla det till facebookevent eller nåt? ;)
Användarens profilbild
bruse
Inlägg: 9158
Blev medlem: fredag 31 maj 2002 8:50
Ort: Km 5+7 Vx 583 Kät (zon E2)

Re: Fråga

Inlägg av bruse »

Tror RSS får spel om det är i framtiden. Det dyker inte upp förrän samma dag. Jag får nog lägga in själva datumet på nåt sätt. Tyvärr så begränsar min tid till att bars prioritera betalda projekt. Har ju ändå ett heltidsjobb.



Sent from my iPhone using Tapatalk
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Fråga

Inlägg av LÅ1 »

roggek skrev:Usch har lite svårt för "Nostalgikalendern" (sidan skulle behöva en ny fräsch design, påminner om "Trafikmemory" på dagis!):

Här är en bättre länk, med tidtabell dessutom!
http://www.roslagsbanan.com/kommande/
Det är ju en nostalgikalender! Kan väl passa bra att designen ger nostalgivibbar! :D
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Fråga

Inlägg av M_M »

bruse skrev:Tror RSS får spel om det är i framtiden. Det dyker inte upp förrän samma dag. Jag får nog lägga in själva datumet på nåt sätt. Tyvärr så begränsar min tid till att bars prioritera betalda projekt. Har ju ändå ett heltidsjobb.
Sant, RSS kan nog få tokspel.


Får jag föreslå att själva kalendervisningen görs stor nog att rymma såpass mycket text i varje "datumruta" att man kan avgöra vad för arrangemang som avses?

En trevlig funktion vore också ett geografiskt filter. Sannolikheten att jag besöker långtbortistans järnvägsmuseum är låg, men om det är något speciellt på gång nästgårds så kan det gärna bli en extraresa.

Jag inser problemet med begränsad tid till fritidssysslor. Efterlys nån "proffsbidragssökare" som kan söka kulturbidrag så kan du få lön för jobbet :wink:
Användarens profilbild
roggek
Inlägg: 2543
Blev medlem: måndag 17 maj 2010 20:05

Re: Nostalgikalendern

Inlägg av roggek »

Det mest störande är att Nostalgikalendern utnyttjar en tredjedel av en bildskärmsstorlek på 1280 x 1024
(d v s sidan är anpassad för en skärmstorlek på 800 x 600, hur många kör med den upplösningen idag?). På något sätt borde sidans bredd vara dynamisk.
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9753
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: Nostalgikalendern

Inlägg av 2763 »

roggek skrev:Det mest störande är att Nostalgikalendern utnyttjar en tredjedel av en bildskärmsstorlek på 1280 x 1024
(d v s sidan är anpassad för en skärmstorlek på 800 x 600, hur många kör med den upplösningen idag?). På något sätt borde sidans bredd vara dynamisk.
Många kör med den upplösningen. Betydligt fler än du tror.

//T
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7477
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Nostalgikalendern

Inlägg av Kantorn »

roggek skrev:Det mest störande är att Nostalgikalendern utnyttjar en tredjedel av en bildskärmsstorlek på 1280 x 1024
(d v s sidan är anpassad för en skärmstorlek på 800 x 600, hur många kör med den upplösningen idag?). På något sätt borde sidans bredd vara dynamisk.
Tex de som inte använder en dator att surfa med, utan en iPad. Tror nog att flera andra läsplattor kör med samma upplösning.
Professionell tyckare
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Nostalgikalendern

Inlägg av M_M »

Sidoterminologispår:

iPad är inte en läsplatta, det är en surfplatta.

Jag må låta som en besserwisser men distinktionen är rätt viktig. En surfplatta har en färgskärm, ofta med begränsad upplösning, och möjlighet att just surfa loss på nätet.

En läsplatta har en svartvit skärm med avsevärt högre upplösning, är ofta avsedd enbart att visa textfiler (i bästa fall pdf'er) och har en bildkvalitet som på riktigt kan konkurrera med en tryckt bok.

800x600 på surfplattor är förhoppningsvis nåt övergående.

Varför kör folk inte RSS istället för att surfa på sina småburkar?
Användarens profilbild
bruse
Inlägg: 9158
Blev medlem: fredag 31 maj 2002 8:50
Ort: Km 5+7 Vx 583 Kät (zon E2)

Re: Nostalgikalendern

Inlägg av bruse »

roggek skrev:Det mest störande är att Nostalgikalendern utnyttjar en tredjedel av en bildskärmsstorlek på 1280 x 1024
(d v s sidan är anpassad för en skärmstorlek på 800 x 600, hur många kör med den upplösningen idag?). På något sätt borde sidans bredd vara dynamisk.
Enligt alla loggar jag har tilgång, är det faktiskt majoriteten som har den skärmupplösningen. En smal sajt kan läsas av alla. En bred sajt kan bara läsas av de med skärm. Jag vill att alla ska kunna ta del av sajten.

Dessutom finns det mänskliga faktorer som begränsar bredden. Det är inte en tillfällighet att en A4-papper har den bredden den har. Om en textrad är för lång, tappas läsfokus vid radbrytning och läshastigheten sänkes. Intresset att läsa sjunker och till slut slutar läsaren läsa- Och 610 pixlar motsvarar bredden på en A4. Där är svaret till fixerad bredd.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Användarens profilbild
bruse
Inlägg: 9158
Blev medlem: fredag 31 maj 2002 8:50
Ort: Km 5+7 Vx 583 Kät (zon E2)

Re: Nostalgikalendern

Inlägg av bruse »

M_M skrev:Varför kör folk inte RSS istället för att surfa på sina småburkar?
Därför att RSS inte stöder alla taggar och funktioner i HTML.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Nostalgikalendern

Inlägg av M_M »

bruse skrev:
roggek skrev:Det mest störande är att Nostalgikalendern utnyttjar en tredjedel av en bildskärmsstorlek på 1280 x 1024
(d v s sidan är anpassad för en skärmstorlek på 800 x 600, hur många kör med den upplösningen idag?). På något sätt borde sidans bredd vara dynamisk.
Enligt alla loggar jag har tilgång, är det faktiskt majoriteten som har den skärmupplösningen. En smal sajt kan läsas av alla. En bred sajt kan bara läsas av de med skärm. Jag vill att alla ska kunna ta del av sajten.
Är det inte så att en site läses av de som den ser bäst ut hos?
bruse skrev:Dessutom finns det mänskliga faktorer som begränsar bredden. Det är inte en tillfällighet att en A4-papper har den bredden den har. Om en textrad är för lång, tappas läsfokus vid radbrytning och läshastigheten sänkes. Intresset att läsa sjunker och till slut slutar läsaren läsa- Och 610 pixlar motsvarar bredden på en A4. Där är svaret till fixerad bredd.
Nej, det finns ingen sådan koppling. Skärmar har olika antal DPI, och även utskrifter kan göras med olika DPI. Det finns kanske nån slags de-facto-standard men vi kan ju jämföra vilka upplösningar som var vanliga på tjockskärmarnas tid med plattskärmarna, och konstatera att "svenssons" DPI har ökat på datorerna. Om man sen tittar på bärbara datorer så är det riktigt många DPI.

Däremot är det väl så att det finns en gräns på antal tecken per rad som ger läsbar text, men den är rätt olika för olika personer. För min del så är tidningsspalter mer lättlästa än böcker, även om böcker oftast är okej. På en datorskärm går det däremot bra med i princip hur långa rader som helst, kanske för att skärmfonter utan serifer ger mer lättföljda radmellanrum än "pappersfonter" med serifer?

bruse skrev:
M_M skrev:Varför kör folk inte RSS istället för att surfa på sina småburkar?
Därför att RSS inte stöder alla taggar och funktioner i HTML.
Det är väl skönt om inget mer än rubrik/brödtext och länkar stödjs, så slipper man sidor som ser ut som en Geocities-sida från 1997 och man slipper också sidor som innehåller "web 2.0"-funktioner där de inte hör hemma :wink:
Användarens profilbild
bruse
Inlägg: 9158
Blev medlem: fredag 31 maj 2002 8:50
Ort: Km 5+7 Vx 583 Kät (zon E2)

Re: Nostalgikalendern

Inlägg av bruse »

Pc-skärmar har 72 dpi, Mac 76 (tror jag). Har inget med upplösning att göra.



Sent from my iPhone using Tapatalk
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Nostalgikalendern

Inlägg av M_M »

bruse skrev:Pc-skärmar har 72 dpi, Mac 76 (tror jag). Har inget med upplösning att göra.
Upplösning (i pixels) delat med storlek (i tum) = DPI. Det är definitivt olika DPI på olika datorskärmar. Oftast högre på bärbara datorer.
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7477
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Nostalgikalendern

Inlägg av Kantorn »

M_M skrev:Sidoterminologispår:

iPad är inte en läsplatta, det är en surfplatta.

Jag må låta som en besserwisser men distinktionen är rätt viktig. En surfplatta har en färgskärm, ofta med begränsad upplösning, och möjlighet att just surfa loss på nätet.

En läsplatta har en svartvit skärm med avsevärt högre upplösning, är ofta avsedd enbart att visa textfiler (i bästa fall pdf'er) och har en bildkvalitet som på riktigt kan konkurrera med en tryckt bok.

800x600 på surfplattor är förhoppningsvis nåt övergående.

Varför kör folk inte RSS istället för att surfa på sina småburkar?
Ouch! Den tog!
Givetvis har du rätt. Jag menade surfplattor. Det är riktigt stor skillnad på det ena och det andra.
bruse skrev:Pc-skärmar har 72 dpi, Mac 76 (tror jag). Har inget med upplösning att göra.
dpi betyder dots per inch. Punkter per tum. Har definitivt med upplösning att göra. Jag kan köra den här sidan så att jag inte kan se alla bilder, om jag ändrar upplösningen till 800x600. Nu har jag 1280x1024, vilket gör att jag får plats med fler dots per tum skärm.

http://www.monarda.se/extra/ppi-test/ppitest.htm
http://sv.wikipedia.org/wiki/Dpi
http://www.tydal.nu/article/upplosning, ... r-och-dpi/

Got the message?
Professionell tyckare
Skriv svar