Skjoldenæsholm del 2

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
alex87
Inlägg: 1208
Blev medlem: fredag 14 november 2008 11:25
Ort: Göteborg

Skjoldenæsholm del 2

Inlägg av alex87 »

Några av er har sett min första del med en film av dubbeldäckare i Skjoldenæsholm, här kommer del 2 med bilder, något senare lite fler filmer också :)

Bildtexter orkar jag inte skriva :lol:

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Spårvagnsförare i Göteborg samt aktiv i Spårvägssällskapet Ringlinien som trafikpersonal.
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
Eleganten
Inlägg: 162
Blev medlem: fredag 19 november 2010 10:17
Ort: Där 2:an och 3:an mötas och skiljas

Re: Skjoldenæsholm del 2

Inlägg av Eleganten »

Det är en imponerande anläggning. Man har skapat en vacker miljö, och med fina utställningshallar. Och den tycks vara populär med många besökare. Fina bilder var det också!

Trevlig sommar
Eleganten från vidderna är en finare benämning på bonden från vischan.
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Skjoldenæsholm del 2

Inlägg av M_M »

Trevligt, tack för bilderna! :)

Synd att det behövs specialbussar dit, det vore väl bättre om bussarna dit ingick i ordinarie trafiken, eller?

Men nog har åtminstone två bilder, dels närbilden på Malmövagnen 74 och dels på vagn 2412, fått lite konstiga x/y-proportioner? :wink:
Användarens profilbild
alex87
Inlägg: 1208
Blev medlem: fredag 14 november 2008 11:25
Ort: Göteborg

Re: Skjoldenæsholm del 2

Inlägg av alex87 »

M_M skrev:Trevligt, tack för bilderna! :)

Synd att det behövs specialbussar dit, det vore väl bättre om bussarna dit ingick i ordinarie trafiken, eller?

Men nog har åtminstone två bilder, dels närbilden på Malmövagnen 74 och dels på vagn 2412, fått lite konstiga x/y-proportioner? :wink:

Ibland blir de väl lite fel med bildredigering..
Spårvagnsförare i Göteborg samt aktiv i Spårvägssällskapet Ringlinien som trafikpersonal.
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
Svend Christensen
Inlägg: 496
Blev medlem: tisdag 15 oktober 2002 14:20

Re: Skjoldenæsholm del 2

Inlägg av Svend Christensen »

Desværre indstillede trafikselskabet Movia buslinjen fra Borup Station til Sporvejsmuseet. Derfor har Sporvejsmuseet etableret en buslinje fra Borup Station til museet nogle dage hver sæson. Det er altså en af Sporvejsmuseets museumsbusser, der er billeder af, men vi benytter fortrinsvis en af de nyeste busser fra 1990tallet.

Med venlig hilsen
Svend Christensen
Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm
salja
Inlägg: 1
Blev medlem: lördag 21 juli 2012 15:19

Re: Skjoldenæsholm del 2

Inlägg av salja »

Vad fint. Ska dit snart tror jag.
Användarens profilbild
643
Inlägg: 1096
Blev medlem: onsdag 11 januari 2012 10:58

Re: Skjoldenæsholm del 2

Inlägg av 643 »

Man FÅR granska det man publicerar... men mycket var synnerligen trevligt!
SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Skjoldenæsholm del 2

Inlägg av M_M »

Svend Christensen skrev:Desværre indstillede trafikselskabet Movia buslinjen fra Borup Station til Sporvejsmuseet. Derfor har Sporvejsmuseet etableret en buslinje fra Borup Station til museet nogle dage hver sæson. Det er altså en af Sporvejsmuseets museumsbusser, der er billeder af, men vi benytter fortrinsvis en af de nyeste busser fra 1990tallet.
Aha, tack för infon!

Hur fungerar det med skatt, försäkring o.s.v. på bussar i Danmark?

I Sverige blir alla vägfordon (tror jag? I alla fall personbilar och bussar) skattefria när de är 30 år gamla. Före det är skatten nog ganska hög på en buss. I Sverige blir det alltså troligtvis billigare att köra med en buss från 1982 eller äldre, än att köra en 90-talsbuss.
Svend Christensen
Inlägg: 496
Blev medlem: tisdag 15 oktober 2002 14:20

Re: Skjoldenæsholm del 2

Inlägg av Svend Christensen »

Skatten på en bus i Danmark er den samme uanset alder. Det kan variere efter køretøjets vægt (fordonets vikt). Det koster typisk mellem 1.000 og 1.350 DKK pr. år. Det årlige tekniske syn af en bus koster 644 DKK, og forsikringen varierer, men koster mellem 900 og 1.400 DKK pr. år.

Busser der er mere end 40 år gamle kan indregistreres som veteranbus, men så må de ikke anvendes til betalende passagerer. En veteranbus skal bare til syn hver 8. år. Trolleybus 101 fra København er indregistreret som veteranbus. Elektriske biler (også trolleybusser) er fri for skat i Danmark. Ud over KS 101 har vi bare en anden bus indregistreret som veteranbus, da den anvender benzin og i øvrigt anvendes meget lidt. SHS har i alt 12 -15 busser indregistreret til trafik. Busserne der er godkendt til trafik er bygget mellem 1933 og 2000.

I 2011 kostede skat, forsikring, dieselolie, og andre driftsudgifter 109.000 DKK for alle indregistrerede busser.
i 2011 var indtægterne fra billetter og bestillingstrafik 263.000 DKK.

Med venlig hilsen
Svend Christensen
Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9761
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: Skjoldenæsholm del 2

Inlägg av 2763 »

M_M skrev:I Sverige blir alla vägfordon (tror jag? I alla fall personbilar och bussar) skattefria när de är 30 år gamla. Före det är skatten nog ganska hög på en buss. I Sverige blir det alltså troligtvis billigare att köra med en buss från 1982 eller äldre, än att köra en 90-talsbuss.
Det gäller mig veterligen inte om fordonet används i s.k. Yrkesmässig trafik.

/T
Med reservation för tyckfel.
Skriv svar