Det är en imponerande anläggning. Man har skapat en vacker miljö, och med fina utställningshallar. Och den tycks vara populär med många besökare. Fina bilder var det också!
Trevlig sommar
Eleganten från vidderna är en finare benämning på bonden från vischan.
Desværre indstillede trafikselskabet Movia buslinjen fra Borup Station til Sporvejsmuseet. Derfor har Sporvejsmuseet etableret en buslinje fra Borup Station til museet nogle dage hver sæson. Det er altså en af Sporvejsmuseets museumsbusser, der er billeder af, men vi benytter fortrinsvis en af de nyeste busser fra 1990tallet.
Med venlig hilsen
Svend Christensen
Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm
Svend Christensen skrev:Desværre indstillede trafikselskabet Movia buslinjen fra Borup Station til Sporvejsmuseet. Derfor har Sporvejsmuseet etableret en buslinje fra Borup Station til museet nogle dage hver sæson. Det er altså en af Sporvejsmuseets museumsbusser, der er billeder af, men vi benytter fortrinsvis en af de nyeste busser fra 1990tallet.
Aha, tack för infon!
Hur fungerar det med skatt, försäkring o.s.v. på bussar i Danmark?
I Sverige blir alla vägfordon (tror jag? I alla fall personbilar och bussar) skattefria när de är 30 år gamla. Före det är skatten nog ganska hög på en buss. I Sverige blir det alltså troligtvis billigare att köra med en buss från 1982 eller äldre, än att köra en 90-talsbuss.
Skatten på en bus i Danmark er den samme uanset alder. Det kan variere efter køretøjets vægt (fordonets vikt). Det koster typisk mellem 1.000 og 1.350 DKK pr. år. Det årlige tekniske syn af en bus koster 644 DKK, og forsikringen varierer, men koster mellem 900 og 1.400 DKK pr. år.
Busser der er mere end 40 år gamle kan indregistreres som veteranbus, men så må de ikke anvendes til betalende passagerer. En veteranbus skal bare til syn hver 8. år. Trolleybus 101 fra København er indregistreret som veteranbus. Elektriske biler (også trolleybusser) er fri for skat i Danmark. Ud over KS 101 har vi bare en anden bus indregistreret som veteranbus, da den anvender benzin og i øvrigt anvendes meget lidt. SHS har i alt 12 -15 busser indregistreret til trafik. Busserne der er godkendt til trafik er bygget mellem 1933 og 2000.
I 2011 kostede skat, forsikring, dieselolie, og andre driftsudgifter 109.000 DKK for alle indregistrerede busser.
i 2011 var indtægterne fra billetter og bestillingstrafik 263.000 DKK.
Med venlig hilsen
Svend Christensen
Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm
M_M skrev:I Sverige blir alla vägfordon (tror jag? I alla fall personbilar och bussar) skattefria när de är 30 år gamla. Före det är skatten nog ganska hög på en buss. I Sverige blir det alltså troligtvis billigare att köra med en buss från 1982 eller äldre, än att köra en 90-talsbuss.
Det gäller mig veterligen inte om fordonet används i s.k. Yrkesmässig trafik.