Spårnumrering på Citybanans station City
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Spårnumrering på Citybanans station City
Funderade lite över detta.
Fanns äldre trådar som diskuterade namngivning o.s.v., men eftersom det var ganska länge sen startar jag en ny.
Skulle man inte kunna lösa numreringsfrågan på följande sätt:
Man betraktar hela "komplexet" som en station och numrerar spåren som följer:
1-8 Norra säcken (som i dag).
10-19 Genomgående spår på CST.
20-25 T-Centralens spår (20,21 övre plan grön/röd bana, 22,23 undre plan grön/röd, 24,25 blåa linjen).
30-33 Citybanans spår.
På så sätt får man ju avgränsade 10-talsserier per stationsdel.
Sen kan man ju fundera på hur det skulle bli om det någon gång i en avlägsen framtid blir en fjärde tub (och den skulle passera centralen).
Fanns äldre trådar som diskuterade namngivning o.s.v., men eftersom det var ganska länge sen startar jag en ny.
Skulle man inte kunna lösa numreringsfrågan på följande sätt:
Man betraktar hela "komplexet" som en station och numrerar spåren som följer:
1-8 Norra säcken (som i dag).
10-19 Genomgående spår på CST.
20-25 T-Centralens spår (20,21 övre plan grön/röd bana, 22,23 undre plan grön/röd, 24,25 blåa linjen).
30-33 Citybanans spår.
På så sätt får man ju avgränsade 10-talsserier per stationsdel.
Sen kan man ju fundera på hur det skulle bli om det någon gång i en avlägsen framtid blir en fjärde tub (och den skulle passera centralen).
Re: Spårnumrering på Citybanans station City
Ja, det är väl inget som hindrar att man gör så. Frågan är väl egentligen vad som är lättast - att hänvisa till tunnelbanan såsom det avvikande transportmedel som det är - eller ge det egna nummer. Ingen lär väl egentligen blanda ihop tågspår med tunnelbanespår. Så då kan man ju lika gärna ha dubbletter där. Å andra sidan kan det ju då bli ologiskt gentemot pendeltågsspåren. Och antagligen bör och måste de senare av praktiska skäl anges som samma station i systemet (och alltså inte kan ha samma nummer som andra spår).
Men jag skulle nog oavsett föreslå att pendeltågen i sådana fall får 20-23 - som ju hänger samman med järnvägsstationen på ett annat sätt och i sådana fall ge tunnelbanan 30-35. Men där är ju som sagt frågan om det inte är lättare att ha hänvisning till tunnelbanan som sådan än höga spårnummer? (och då ha kvar dagens numrering).
Men jag skulle nog oavsett föreslå att pendeltågen i sådana fall får 20-23 - som ju hänger samman med järnvägsstationen på ett annat sätt och i sådana fall ge tunnelbanan 30-35. Men där är ju som sagt frågan om det inte är lättare att ha hänvisning till tunnelbanan som sådan än höga spårnummer? (och då ha kvar dagens numrering).
En 4:e tub skulle lämpligen få spårnummer 26 och 27 om man följer den angivna skissen.
Nu gissar och spekulerar (och kanske raljerar) jag:
Problemet, om det nu är ett problem, är att T-banans spår inte är Trafikverkets spår och därför skulle i princip pendeltågens spår kunna numreras 1 - 4 om Trafikverket ser nya pendeltågsstationen som en annan station än Stockholms central. Men jag tror inte att räddningstjänsten skulle gilla den numreringen.
Redan nu har ju "allmänheten" svårt att skilja på Stockholms centralstation och T-centralen. Ändå finns spår 1 - 6 på båda ställena. Så varför inte spår 7 - 10 för pendelspåren?
Allvarligt:
En omnumrering så att "hela komplexet" får entydiga spårnummer skulle säkert ha sina fördelar. Finns det nackdelar?
Nu gissar och spekulerar (och kanske raljerar) jag:
Problemet, om det nu är ett problem, är att T-banans spår inte är Trafikverkets spår och därför skulle i princip pendeltågens spår kunna numreras 1 - 4 om Trafikverket ser nya pendeltågsstationen som en annan station än Stockholms central. Men jag tror inte att räddningstjänsten skulle gilla den numreringen.
Redan nu har ju "allmänheten" svårt att skilja på Stockholms centralstation och T-centralen. Ändå finns spår 1 - 6 på båda ställena. Så varför inte spår 7 - 10 för pendelspåren?
Allvarligt:
En omnumrering så att "hela komplexet" får entydiga spårnummer skulle säkert ha sina fördelar. Finns det nackdelar?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
- Hechtwagen
Fast nu används ju knappt spårnummer i tuben för att annonsera varifrån tunneltågen avgår/ankommer så det hela torde vara av mindre betydelse. Och SL som gärna är lite lagom motvals kanske till och med insisterar att det ska heta PFD och inte spår! Var/är det inte i skärmarbrink som spåren är skyltade PFD 1, PFD 2 och så vidare. Notera att saltsjöbanans spår på slussen skyltas spår 5.
Samtidigt är ju inte SL konsekventa. På Gullmarsplan tycks man älska att använda spårnummer i utrop och på skyltar- trots att det är omöjligt (iaf efter mina försök) att hitta någon synlig numrering. Men jag håller med, i tunnelbanan känns spårnummer ganska onödigt att använda utåt mot kunderna (givetvis behövs det väl internt) - det är bättre att tala om riktning - alltså att tågen går från plattform/spår för tåg mot Hagsätra/Gullmarsplan etc.Hechtwagen skrev:Fast nu används ju knappt spårnummer i tuben för att annonsera varifrån tunneltågen avgår/ankommer så det hela torde vara av mindre betydelse. Och SL som gärna är lite lagom motvals kanske till och med insisterar att det ska heta PFD och inte spår! Var/är det inte i skärmarbrink som spåren är skyltade PFD 1, PFD 2 och så vidare. Notera att saltsjöbanans spår på slussen skyltas spår 5.
Det gäller väl samma sak vid Centralstation. Att man i någon information säger att man skall ta tunnelbanan från plattform 24 - gör nog snarare resenärer förvirrade, än att säga att man skall gå mot tunnelbanestationen T-centralen och till blå linjen.
Att blanda i t-banan i numreringen tror jag inte på då det som flera redan påpekas normalt inte använda spårnummer i den externa kommunikationen mot kunder i t-banan. Enklast är helt enkelt att låta t-banan leva sitt eget liv. Ut mot allmänheten är det sedan enklast att ge pendeltågsspåren nr. 20 - 23 då det i allmänhetens ögon säkert kommer uppfattas som en enda stor station och då är det dumt att ha dubbletter av spår 1-4.
Har de? Visst att folk kallar hela komplexet för T-centralen, Centralen etc men att det skulle råda någon större förvirring på att skilja de två åt tror jag inte på.LÅ1 skrev:Redan nu har ju "allmänheten" svårt att skilja på Stockholms centralstation och T-centralen.
Jag menar naturligtvis rent namnmässigt. Det är nog sällan någon springer runt på T-centralen och undrar var tåget till Malmö skall gå. Eller nattåget till norra Norrland.BSB101 skrev:Har de? Visst att folk kallar hela komplexet för T-centralen, Centralen etc men att det skulle råda någon större förvirring på att skilja de två åt tror jag inte på.LÅ1 skrev:Redan nu har ju "allmänheten" svårt att skilja på Stockholms centralstation och T-centralen.

Men nog hör man "folk" säga att de skall ta pendeln till T-centralen. Visst, man kan ju mena stationen i närheten av T-centralen ungefär som att säga att man tar T-banan till Sergels torg, men jag uppfattar det inte så, utan som om man säger T-centralen när de menar Centralen.
Och i SvT:s ABC, där de borde kunna sin stad, påstod man man att Centralhallen var en del av T-centralen. (Man påannonserade ett inslag med schackspel i Centralhallen som om det spelades schack på T-centralen.)
Det är dock inte så ovanligt som du kanske tror...LÅ1 skrev:Jag menar naturligtvis rent namnmässigt. Det är nog sällan någon springer runt på T-centralen och undrar var tåget till Malmö skall gå. Eller nattåget till norra Norrland.![]()
Tunnelbanan har väl tydligt skyltade spårnummer vid T-centralen?
Eftersom det redan finns spårnummer så bör man behålla dem som entalssiffra.
Eftersom nya pendeltågtunneln tillhör trafikverket så är det väl bättre att låta dem få 2X-nummer och låta tunnelbanespåren få nummer 31-36.
Annars funkar nog tunnelbanans färger bra även i framtiden, men då bör det inte bara stå "Hässelby" och en grön färgmarkering utan också stå "Underground" och "U-Bahn" och "Green line" / "U-Grün" eller nåt sånt.
Det som framförallt skulle behövas är fler kartor över centralen + närområdet, placerade på övertydligt synliga ställen för de som anländer med fjärr/regionaltåg.
Centralen är en rätt förvirrande plats om man som helt ny resenär anländer med tåg för första gången - tro mig, jag har provat och under mina första Stockholmsbesök så hittade jag bara ut från centralen genom "övervåningsutgången" som jag dessutom trodde var en del av world trade center
(Det här var långt före det fanns några karttjänster på nätet eller liknande, i bästa fall kunde man varit förutseende att ha gått till biblioteket eller telebutiken och kollat på Stockholms-telefonkatalogen och typ ritat av nån slags karta (det fanns knappast kopieringsmaskiner för allmänheten heller), men vem gjorde sånt?
Eftersom nya pendeltågtunneln tillhör trafikverket så är det väl bättre att låta dem få 2X-nummer och låta tunnelbanespåren få nummer 31-36.
Annars funkar nog tunnelbanans färger bra även i framtiden, men då bör det inte bara stå "Hässelby" och en grön färgmarkering utan också stå "Underground" och "U-Bahn" och "Green line" / "U-Grün" eller nåt sånt.
Det som framförallt skulle behövas är fler kartor över centralen + närområdet, placerade på övertydligt synliga ställen för de som anländer med fjärr/regionaltåg.
Centralen är en rätt förvirrande plats om man som helt ny resenär anländer med tåg för första gången - tro mig, jag har provat och under mina första Stockholmsbesök så hittade jag bara ut från centralen genom "övervåningsutgången" som jag dessutom trodde var en del av world trade center

Men är det inte så att de då letar efter järnvägsstationen snarare än efter "rätt" perrong nere på T-banestationen?daniel_s skrev:Det är dock inte så ovanligt som du kanske tror...LÅ1 skrev:Jag menar naturligtvis rent namnmässigt. Det är nog sällan någon springer runt på T-centralen och undrar var tåget till Malmö skall gå. Eller nattåget till norra Norrland.![]()
Vid T-centralens ingång under Vasagatan skyltar man faktiskt på fler språk än svenska och engelska. Det står Tunnelbana på svenska, engelska, tyska och franska, om jag mins rätt. I övrigt är det sällsynt att det skyltas på annat främmande språk än engelska i Stockholm. Finska förekommer nog också på en del ställen.M_M skrev:Annars funkar nog tunnelbanans färger bra även i framtiden, men då bör det inte bara stå "Hässelby" och en grön färgmarkering utan också stå "Underground" och "U-Bahn" och "Green line" / "U-Grün" eller nåt sånt.
- TimK
- Kontakt:
PFD och spår är ju inte samma sak.Hechtwagen skrev:Fast nu används ju knappt spårnummer i tuben för att annonsera varifrån tunneltågen avgår/ankommer så det hela torde vara av mindre betydelse. Och SL som gärna är lite lagom motvals kanske till och med insisterar att det ska heta PFD och inte spår! Var/är det inte i skärmarbrink som spåren är skyltade PFD 1, PFD 2 och så vidare. Notera att saltsjöbanans spår på slussen skyltas spår 5.
Tänk på Högdalen t.ex. Där finns ju tre spår och två plattformar, och mittspåret "vetter" mot båda plattformar. Det finns därför fyra PFD i Högdalen, men det är ändå bara tre spår.
PFD heter för övrigt "platform face" på engelska, vilket åtminstone jag tycker utgör en bättre beskrivning av vad det handlar om.
Mvh Tim
There's nothing in the world like Action Park!
Och "plattformsdel" på SL-svenska. En plattform utgörs (normalt) av två plattformsdelar.TimK skrev:PFD och spår är ju inte samma sak.Hechtwagen skrev:Fast nu används ju knappt spårnummer i tuben för att annonsera varifrån tunneltågen avgår/ankommer så det hela torde vara av mindre betydelse. Och SL som gärna är lite lagom motvals kanske till och med insisterar att det ska heta PFD och inte spår! Var/är det inte i skärmarbrink som spåren är skyltade PFD 1, PFD 2 och så vidare. Notera att saltsjöbanans spår på slussen skyltas spår 5.
Tänk på Högdalen t.ex. Där finns ju tre spår och två plattformar, och mittspåret "vetter" mot båda plattformar. Det finns därför fyra PFD i Högdalen, men det är ändå bara tre spår.
PFD heter för övrigt "platform face" på engelska, vilket åtminstone jag tycker utgör en bättre beskrivning av vad det handlar om.
Mvh Tim
Än mer snurrigt blir det vid Västra Skogen där det finns två plattformar med tre plattformsdelar och tre spår.
Vid pfd 2 går spår 1, pfd 3 hyser spår 2 och pfd 4 hyser spår 3. Pfd 1 är imaginär och befinner sig någonstans inuti urberget intill pfd 2

Jag tror för de flesta är spårnummer, linjenummer och framförallt PFD rätt ointressanta när det gäller t-banan. Man har istället koll på vilka stationer man ska åka mellan. Själv har jag klarat av betydligt större t-system än Stockholms utan att ha någon som helst koll på verken linjenummer, PDF eller spårnummer. Om man har en linjekarta med namn och vet vilka stationer man ska åka mellan så går bra.
Gällande vilka språk skriftlig information ska ges på är det alltid en frågan om avvägning då platsen är begränsad. Svenska och engelska är givna men sedan blir det svårare. Ska man ha skriftlig skyltinformation på tyska? spanska? franska? ryska? Etc. Blir rätt stora skyltar till sist.
Gällande vilka språk skriftlig information ska ges på är det alltid en frågan om avvägning då platsen är begränsad. Svenska och engelska är givna men sedan blir det svårare. Ska man ha skriftlig skyltinformation på tyska? spanska? franska? ryska? Etc. Blir rätt stora skyltar till sist.

Man kan kanske benämna citybanans fyra spår med bokstäver i stället för siffror (förslagsvis då A-D).
------------------------------------
Det är ni som är dom konstiga, det är jag som är normal! (J.Thåström)
Det är ni som är dom konstiga, det är jag som är normal! (J.Thåström)
Varför? Hur skulle det underlätta för normaltrafikanten?Martin skrev:Man kan kanske benämna citybanans fyra spår med bokstäver i stället för siffror (förslagsvis då A-D).
Just på T-centralen så är plattformsdel och spårnummer väl samma sak (om det nu inte är någon ologisk mappning mellan numren - hur som helst så finns det sex spår och de är numrerade "plattformsdel 1-6"), så just på centralen kan man kalla allt "spår".
Om SL vill så kan de ju skylta allt "plattformsdel" på sin del av komplexet så kan Trafikverket kalla allt "spår".
Faktum är att "plattformsdel" skulle vara bättre än "spår" för 8/10 på centralen. Det är ju trots allt samma spår men olika delar av plattformen, om än olika delar på ett annat sätt än vad SL avser med plattformsdel.
Hur benämner SL plattformar som liksom är kilformade? Tänk om man skulle bygga en plattform vid Södertälje Syd Undre mot Svealandsbanan, som då skulle ha norra spetsen gemensam med norrgående SL-pendelplattform, men resten inte hänga ihop.
Om SL vill så kan de ju skylta allt "plattformsdel" på sin del av komplexet så kan Trafikverket kalla allt "spår".
Faktum är att "plattformsdel" skulle vara bättre än "spår" för 8/10 på centralen. Det är ju trots allt samma spår men olika delar av plattformen, om än olika delar på ett annat sätt än vad SL avser med plattformsdel.

Hur benämner SL plattformar som liksom är kilformade? Tänk om man skulle bygga en plattform vid Södertälje Syd Undre mot Svealandsbanan, som då skulle ha norra spetsen gemensam med norrgående SL-pendelplattform, men resten inte hänga ihop.

Ja, att låta t-banespåren behålla samma entalssiffra som idag låter väl som en lämplig idé.M_M skrev:Tunnelbanan har väl tydligt skyltade spårnummer vid T-centralen?
Centralen är en rätt förvirrande plats om man som helt ny resenär anländer med tåg för första gången - tro mig, jag har provat och under mina första Stockholmsbesök så hittade jag bara ut från centralen genom "övervåningsutgången" som jag dessutom trodde var en del av world trade center(Det här var långt före det fanns några karttjänster på nätet eller liknande, i bästa fall kunde man varit förutseende att ha gått till biblioteket eller telebutiken och kollat på Stockholms-telefonkatalogen och typ ritat av nån slags karta (det fanns knappast kopieringsmaskiner för allmänheten heller), men vem gjorde sånt?
Anledningen till att jag valde 30-serien för pendeltågen var att den stationsdelen ligger "längre ner" än t-banan. Hur blir det nu, kommer man kunna ta sig direkt ner till pendeltågsstationen via förbindelsegången från centralen (utan att passera någon t-bane-perrong)? Vad jag vet kommer det bli en direkt nergång från Vasagatan (men det blir ju lite som en alternativ ingång).
Jag tänkte lite i termer av sekvensiell numrering, inte för att det kanske har så stor betydelse.
Sen är jag ju såklart medveten om att det handlar om olika infrastrukturförvaltare här, men för en vanlig resenär tror jag nog det hela känns som en station, framförallt tror jag T-Centralen och pendelstationen i mångas ögon kommer ses som en och samma station. Då dessa båda trafikeras av "lokaltrafik" till skillnad från "riktiga" centralen.
Sen antar jag att pendelstationen får en helt egen stationssignatur i Trafikverkets system?
Ja, det kommer att gå från Vasagatan. Såvitt jag kan se är denna ansluten till förbindelsegången.Marcus L skrev:Hur blir det nu, kommer man kunna ta sig direkt ner till pendeltågsstationen via förbindelsegången från centralen (utan att passera någon t-bane-perrong)? Vad jag vet kommer det bli en direkt nergång från Vasagatan (men det blir ju lite som en alternativ ingång).
Professionell tyckare
-
Den nya pendelstågsstationen i City bekostas av Stockholms stad och Stockholms landsting och kommer att användas och disponeras av SL för deras trafik enbart 8åtminstone under översiktligt tid )
Den blir en integrerad del av T-Centralen med t.ex gemensam spärrlinje. Det är väl rimligt att SL beslutar om hur spårnumreringen och resandeinformationen ser ut. rimligt tycker jag är att man fortsätter på befintlig spårnumrering så att den nya stationsdelen får nr 7-10.
Den blir en integrerad del av T-Centralen med t.ex gemensam spärrlinje. Det är väl rimligt att SL beslutar om hur spårnumreringen och resandeinformationen ser ut. rimligt tycker jag är att man fortsätter på befintlig spårnumrering så att den nya stationsdelen får nr 7-10.
Fast formellt sett är det Trafikverkets spår, och de bestämmer spårnummer, och t.ex. räddnignstjänsten, Transportstyrelsen (eller vad de råkar heta för ögonblicketLennart Petersen skrev:Den nya pendelstågsstationen i City bekostas av Stockholms stad och Stockholms landsting och kommer att användas och disponeras av SL för deras trafik enbart 8åtminstone under översiktligt tid )

Å andra sidan lär det inte uppstå nån konflikt om inte en av dessa två parter kommer på någon fullständigt idiotisk idé och envist driver den...