En busshållplats - men vad är fel?

Visa bilder på övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
roggek
Inlägg: 2543
Blev medlem: måndag 17 maj 2010 20:05

En busshållplats - men vad är fel?

Inlägg av roggek »

"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: En busshållplats - men vad är fel?

Inlägg av daniel_s »

Jag fattar inte riktigt vart busslinjen tar vägen efter hållplatsen för om man fortsätter rakt fram (bortåt i bilden) så verkar man komma till något slags hästgård där det bara finns smala grusvägar. Är det möjligen så att bussen svänger höger in vid sandlådan och sedan backar runt hörnet och återvänder "hitåt"? (jaja, jag fattar att det är vänstertrafik)

För övrigt är jag nyfiken på din signatur, det borde stå "Lokföraren ser tre idioter i spåret" men du har i stället skrivit "Maskinisten"; översättning från slaviskt språk?
Användarens profilbild
roggek
Inlägg: 2543
Blev medlem: måndag 17 maj 2010 20:05

Re: En busshållplats - men vad är fel?

Inlägg av roggek »

daniel_s skrev:Jag fattar inte riktigt vart busslinjen tar vägen efter hållplatsen för om man fortsätter rakt fram (bortåt i bilden) så verkar man komma till något slags hästgård där det bara finns smala grusvägar. Är det möjligen så att bussen svänger höger in vid sandlådan och sedan backar runt hörnet och återvänder "hitåt"? (jaja, jag fattar att det är vänstertrafik)

För övrigt är jag nyfiken på din signatur, det borde stå "Lokföraren ser tre idioter i spåret" men du har i stället skrivit "Maskinisten"; översättning från slaviskt språk?
En ledtråd: Titta lite närmare på husen...Det är något som inte stämmer...
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Joakim W
Inlägg: 469
Blev medlem: tisdag 22 september 2009 23:42
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: En busshållplats - men vad är fel?

Inlägg av Joakim W »

Det är en by som används för filminspelning?
Besök gärna min hemsida http://www.jowahlen.se!
Användarens profilbild
roggek
Inlägg: 2543
Blev medlem: måndag 17 maj 2010 20:05

Re: En busshållplats - men vad är fel?

Inlägg av roggek »

Joakim W skrev:Det är en by som används för filminspelning?
Precis, det är här TV-serien Emmerdale eller "Hem till Gården" som vi är vana att se den, spelas in, och busshållplatsen finns alltså inte på riktigt.

Kul iallfall att Google-bilen hittade dit...
Senast redigerad av roggek den tisdag 05 juni 2012 18:58, redigerad totalt 1 gånger.
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: En busshållplats - men vad är fel?

Inlägg av M_M »

Edit: svaret har egentligen avslöjats, men postar ändå eftersom jag fick med en fråga & co...

Vad, att de inte har VVS-installationerna utvändigt eller? :mrgreen:

Är det vanligt att såhär stora vägar inte finns med på kartvyn?

Eller är hela kalaset kulisser för TV-serien Woolpack (vilket inzoomning på puben + nätsökning avslöjar, jag har inte sett serien). Används byggnaderna som nåt annat än kuliss + turistattraktion?
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: En busshållplats - men vad är fel?

Inlägg av daniel_s »

roggek skrev:
Joakim W skrev:Det är en by som används för filminspelning?
Precis, det är här TV-serien Emmerdale eller "Hem till Gården" som vi är vana att se den, spelas in, och busshållplatsen finns alltså inte på riktigt.
Tja, det förklarar i alla fall dess märkliga placering!
Användarens profilbild
roggek
Inlägg: 2543
Blev medlem: måndag 17 maj 2010 20:05

Re: En busshållplats - men vad är fel?

Inlägg av roggek »

M_M skrev:Edit: svaret har egentligen avslöjats, men postar ändå eftersom jag fick med en fråga & co...

Vad, att de inte har VVS-installationerna utvändigt eller? :mrgreen:

Är det vanligt att såhär stora vägar inte finns med på kartvyn?

Eller är hela kalaset kulisser för TV-serien Woolpack (vilket inzoomning på puben + nätsökning avslöjar, jag har inte sett serien). Används byggnaderna som nåt annat än kuliss + turistattraktion?
Byggnaderna står på ägor tillhörandes Harewood estate, Eccup, nära Leeds, West Yorkshire
Byggnader som uppfördes enbart för tv-serien, och används alltså som sådana.

Sedan 1998 har en specialbyggd uppsättning på Harewood estate i Leeds använts (man startade 1996). De första scenerna som filmades i specialbyggda uppsättningen på Harewood Estate sändes den 17 februari 1998 från framsidan av Woolpack (även om vissa scener filmades redan 1997).
Det "fiktiva" Emmerdale i Harewood är en replika av den riktiga byn Esholt med några smärre ändringar.

Husen i nya byn vid Harewood är av träkonstruktioner som omgärdas av stenfasader.
Byn är byggd på åkermark så att alla byggnader klassificeras som "tillfälliga strukturer" och måste rivas inom tio år såvida inte nya bygglov ges. Det finns inga planer på att riva uppsättningen och nya planer har nu tagits fram.
I byn ingår en kyrka och en kyrkogård full av gravstenar (vissa av dem för de karaktärer som har dött i serien).

Således är detta den enda fiktiva busshållplatsen i Storbritannien som inte har någon förbindelse med omvärlden...
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Skriv svar