Sida 1 av 1

Strandvägen 1989

Postat: måndag 04 juni 2012 14:55
av micke b
Studsade till när jag jag såg den vita bussen på dessa bilder citerade från leifds bilder i konkurrerande busstrafik-tråden.

Vänstertrafik på Strandvägen? 1989?
leifd skrev: Bild
Linjebuss 224, på linje 47E Strandvägen. Foto 1989 Leif D.

Bild
CCP698 Vallentuna Buss, fd SL H49 4688, på linje 47E Strandvägen. Foto 1989 Leif D.
Med den andra bilden klarar läget lite, var det så här länge, eller är det under någon marathon / spårläggning / bygge av södra bussfilen?

Och 76, gick den från Ropsten/Frihamnen redan då? Jag som trodde 7x var ett ganska sent påfund...

Re: Strandvägen 1989

Postat: måndag 04 juni 2012 15:53
av LÅ1
Det var en motriktad bussfil på den norra sidan av trädallén under lång tid. Har inga datum. Bussarna mot Nybroplan gick närmast trottoaren och bussarna från Nybroplan närmast träden men som sagt på norra sidan. Var nog orsak till en och annan krock eller i alla fall krocktillbud då ovana bilister (och cyklister och fotgängare) inte förväntade sig trafik från "fel" håll.
Vet inte varför det var löst på det sättet. Kanske var kajområdet bredare då?

76:an var nog en av de första vanliga linjen i 70-serien. Den ersatte en kort linje från Ropsten till Siljaterminalen. 60 eller 61 hette väl den?

Re: Strandvägen 1989

Postat: måndag 04 juni 2012 16:37
av Thomas Lange
LÅ1 skrev:Det var en motriktad bussfil på den norra sidan av trädallén under lång tid. Har inga datum. Bussarna mot Nybroplan gick närmast trottoaren och bussarna från Nybroplan närmast träden men som sagt på norra sidan. Var nog orsak till en och annan krock eller i alla fall krocktillbud då ovana bilister (och cyklister och fotgängare) inte förväntade sig trafik från "fel" håll.
Vet inte varför det var löst på det sättet. Kanske var kajområdet bredare då?

76:an var nog en av de första vanliga linjen i 70-serien. Den ersatte en kort linje från Ropsten till Siljaterminalen. 60 eller 61 hette väl den?
Nog ver det en rest från spårvägstrafiken som gick där till 2 sep 1967, dvs båda spåren låg på norra sidan om allén? Eftersom kollektivtrafiken hade gått där "sedan Hedenhös" i båda riktningar var det inte så märkvärdigt. Åtminstone Stockholmarna visste vad som gällde och Stockholm var inte en särskilt stor turiststad med dåtidens valutapolitik och andra inhemska restriktioner för det vanliga (turist)livet.

Re: Strandvägen 1989

Postat: måndag 04 juni 2012 21:00
av Karsten
Linjerna 75,76 och 79 startades 1986.

Re: Strandvägen 1989

Postat: måndag 04 juni 2012 21:11
av Kantorn
LÅ1 skrev:Det var en motriktad bussfil på den norra sidan av trädallén under lång tid. Har inga datum. Bussarna mot Nybroplan gick närmast trottoaren och bussarna från Nybroplan närmast träden men som sagt på norra sidan. Var nog orsak till en och annan krock eller i alla fall krocktillbud då ovana bilister (och cyklister och fotgängare) inte förväntade sig trafik från "fel" håll.
Vet inte varför det var löst på det sättet. Kanske var kajområdet bredare då?

76:an var nog en av de första vanliga linjen i 70-serien. Den ersatte en kort linje från Ropsten till Siljaterminalen. 60 eller 61 hette väl den?
60 hette den. 61 var en kortvarig linje mellan Ropsten och Universitetet. Med tanke på 76:ans ganska långa sträckning och hyggligt täta trafik kan man litegrand undra varför inte den var på tal som stomlinje 6. Men nu blir en stor del av den i stället en del av spårväg city.