1923 fick en gata i Krokslätt namnet Bockhornsgatan efter gatans form. Dock försvann namnet 1930 p.g.a. ändrad stadsplan, men 1932 återkom det i övre Masthugget eller Stigberget som stadsdelen egentligen heter.
Linje 60 är helt klart värd en buss-safari-resa från Järntorget upp till ändhållplatsen på Masthugget och tillbaka (eller till Fjällskolan och promenad ned till hållplats Fjällgatan för spårvagnslinje 11).
En idé som kanske verkar knäpp vid en första tanke, men som kanske inte vore så dum (speciellt om den tänkts ut och genomförts i samband med att en del relativt nya hus byggts i trakten av Vegagatan, Jungmansgatan o.s.v.) vore rulltrappor från hållplats Prinsgatan med "rulltrappsbyten" istället för vanliga hållplatser. Resandemängden torde vara rätt så lagom för rulltrappor och restiden att åka rulltrappa hela vägen torde kunna vara konkurrenskraftigt jämfört med buss eftersom bussen snirklar sig sick-sack och det blir dessutom ingen väntetid för att åka rulltrappa.
Finns det någon sådan lösning annorstäders?
En bonusfråga angånde trafikförsörjningen i detta område är hur resandet ser ut på den där industribussen som kör Masthugget-Fjällgatan-"Volvo" (eller hur den nu kör)?
Intressant i grannområdena är att det verkar inte finnas någon buss, rulltrappa eller liknande för att nå uppför backen till Dahlströmsgatans övre ända, och det verkar märkligt nog inte heller finnas någon gångväg mellan Kabelgatan (Gråberget) och hållplats Ekedal.
Ytterligare en bonusfråga för att glida lite lagom från ämnet: Hur ser tankarna ut på spårvägstunnel Linnéplatsen-Stigbergstorget ut? Är tanken att ha en "Hammarkullen"-hållplats under Masthugget eller är tanken att komma ut så att man ansluter till hållplats Fjällgatan?
M_M skrev:
Finns det någon sådan lösning annorstäders?
Det har funnits! Från Gallileis gata i Bergsjön kunde du ta rulltrappan upp mot Tycho Brahes gata.
Den försvann redan efter tio år eller något sådant.
Är det förresten kommunal mark runt hållplatsen på Bockhornsgatan? Det liknar ju rena förfallet. Sammanfattar väldigt bra hur det brukar se ut här i Göteborg.
M_M skrev:
Finns det någon sådan lösning annorstäders?
Det har funnits! Från Gallileis gata i Bergsjön kunde du ta rulltrappan upp mot Tycho Brahes gata.
Den försvann redan efter tio år eller något sådant.
Även här (uppifrån)(nerifrån) finns rulltrappa. Dock bara ett kvarter, inte en sammanhängade kedja av rulltrappor som du föreslår. Det skulle vara intressant att se en sådan lösning, men då har man väl ofta valt bergbana eller kabelspårväg istället.
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
Kristofer skrev:Dock bara ett kvarter, inte en sammanhängade kedja av rulltrappor som du föreslår. Det skulle vara intressant att se en sådan lösning, men då har man väl ofta valt bergbana eller kabelspårväg istället.
Inte i Hong Kong, Central–Mid-levels escalators.
Tjugo rulltrappor av olika längd, åktid ca 20 min. Funkar för att det är målpunkter längs hela vägen och inte bara högst upp och längst ned. Och att klämma in (en till) bergbana kanske hade varit svårt eftersom den smala gränd den går ovanför inte går rakt uppför berget. Kapacitetsmässigt hade det nog också blivit problem.
Finns bara en uppsättning rulltrappor, så de går i rusningsriktningen.