Järnvägstrafiken i Mälardalen

Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Stefan B
Inlägg: 617
Blev medlem: söndag 01 september 2002 11:09
Ort: Bagarmossen

Järnvägstrafiken i Mälardalen

Inlägg av Stefan B »

En presentation över pågående planering av hur regionaltågtrafiken i Mälardalen skall fungera "post Citybanan".

http://www.vectura.se/PageFiles/2444/Et ... anguage=sv

Hälsningar
Stefan B
spårlasse
Inlägg: 1916
Blev medlem: måndag 02 november 2009 23:24

Re: Järnvägstrafiken i Mälardalen

Inlägg av spårlasse »

Inge skrev:Tycker att man lyckas minst sagt dåligt med att motivera varför generlpunkten, ett sammanhållet system, skulle behövas. För vad? För vem? För att någon skall kunna beställa denna typ av helt intetsägande rapporter?
Intetsägande kanske - men nu är ju detta en powerpointpresentation. Själva resultateten är ju rätt självklara. Att börja med genomgående trafik i större utsträckning när citybanan är invigd är ju närmast självklart. Tågbyte förlänger restid och uppfattas som attraktivt av resenärerna. Se där två tunga skäl! Att man skall ha en samordnad taxa är ju också ganska givet. Att man skall försöka ha timmestrafik dagtid som minimum är också rätt givet för att skapa en bra trafik.

Så, jag kan hålla med om att det inte behövs någon större utredning för att komma fram till detta. Men samtidigt måste man ju ändå ha en plan och en strategi och någon måste presentera en sådan. En av de största bristerna i Stockholm idag är ju att man inte har ett samordnat taxesystem (för den regionala tågtrafiken) ens i Storstockholm. Är det något som behöver utvecklas och göras tydligare så är det ju trots allt regionaltrafiken.
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Järnvägstrafiken i Mälardalen

Inlägg av M_M »

Ja, powerpointpresentationen sa verkligen i stort sett ingenting.

Det som glädjer mig är att det föreslås entimmestrafik 06-23, klar förbättring jämfört med tvåtimmarsluckor här och var och sista tåg tidigare än så. Men i vilken ända av en enskild tur avses klockslaget 06 respektive 23? Är det avgång eller ankomst? Bäst vore förstås ankomst 06 för första turen och avgång 23 för sista, men så blir det kanske inte.

Något som förvånar mig är att man inte tar med linjen Västerås-Hallstamallar-Fagersta-Ludvika? Eftersom man ändå lär ha högre turtäthet Stockholm-Västerås än Västerås-Arboga-Örebro under delar av dygnet så kan man väl lika gärna koppla dessa "tätare" förstärkningsavgångar med Fagersta-Ludvikatågen?

Eller innebär det en "omöjlig" tidtabell? Jag är inte helt säker på hur TiB-systemet ser ut men det torde väl vara så att man vill ha byten i Gävle, AvestaKrylbo+Fagersta / Borlänge+Ludvika, Örebro-Hallsberg(-Laxå) och Mjölby för "huvudlinjerna" Mjölby/Laxå-Gävle via Krylbo respektive Borlänge. Gången för att lägga tidtabeller (och tillhörande busstrafik) borde egentligen vara att man kopplar TiB-tågen till här-och-där-tågen på sträckan Hallsberg-Örebro (och på något klurigt sätt får till Mjölbykopplingen bra, kanske genom att anpassa här-och-där-tågen efter SSB?, och gärna dessutom få de Laxåvändande TiB-tågen att matcha Tågabs tåg Karlstad-Laxå-Göteborg), och sedan låta SJ's tåg på Dalabanan i sin tur styras av TiB-tågen (eftersom de i övrigt bara har byte med TiM i Sala och Ostkustbanan i Uppsala) och sedan styra hela trafiken mellan Stockholm/Mellansverige och Gävle-norrut med TiB-tågen i Gävle.

Skulle man med vettiga byten mellan TiB och tåg Örebro-Stockholm över Västerås i Örebro få en tidtabell där det inte går att få vettiga byten mellan Ludvika-Fagersta-Västerås-tåg i Ludvika och/eller Fagersta och dessutom passa att kopplas till insatståg Västerås-Stockholm?

karta på resplus (pdf) (Som synes på kartan så är det bara via Gävle det körs persontåg mellan norra och södra Sverige, om man bortser från trafiken på Inlandsbanan. Med tät trafik Stockholm-Uppsala så kan man låta trafiken både i Uppsala och Stockholm till stor del köras utan större hänsyn till byten, "långregionala" resor kommer ändå kunna göras med TiB eller UVEN som kan ges bra byten samtidigt som entimmestrafik hela dygnet och än tätare i rusningen ändå ger rätt korta bytestider i Stockholm (där man faktiskt kan sysselsätta sig med nåt annat än introvert bokläsande/nätsurfande i en igenbommad håla som t.ex. Krylbo medan man väntar på sitt byte).
twr
Inlägg: 9221
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Järnvägstrafiken i Mälardalen

Inlägg av twr »

Vilka utbyggnader av infrastrukturen krävs för att förverkliga detta? Till exempel stannar tågen på Svealandsbanan i Arboga nu. Kan de utan problem förlängas till Örebro?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Järnvägstrafiken i Mälardalen

Inlägg av M_M »

Vissa Svealandsbanetåg körs redan till Örebro och i den banans barndom så tror jag att alla de tågen gick till Örebro.

Som mest körs det / har körts halvtimmestrafik till Västerås och timmestrafik till Örebro-Hallsberg via Västerås och timmestrafik via Eskilstuna till Arboga.

Om tanken skulle vara att köra timmetrafik till Örebro på båda banorna så att de sammanflätas till halvtimmetrafik så kanske det behlövs mer dubbelspår Arboga-Örebro. Om jag fattat rätt så är den mittersta tredjedelen av den banan ett gigantiskt långt mötesspår med 100km/h-växlar eller nåt sånt.

För att klara halvtimmestrafik Stockholm-Eskilstuna så gissar jag att Svealandsbanan behöver utvidgas.

Yterligare en potentiell flaskhalls är Rekarne-Eskilstuna, d.v.s. den sträcka som är gemensam för Eskilstuna-Arboga och UVEN. Ja, om UVEN tas tillbaka till Uppsala så är väl sträckan Sala-Uppsala också en potentiell flaskhals.


Det som verkligen borde göras bums är att samordna taxorna bättre. Det verkar t.ex. inte gå att köpa en TiM-biljett enbart för att få busstrafiken från två län på samma kort, och angränsande länstrafikbolag har inte heller alltid något vettigt samarbete. Exempelvis verkar det kosta över en tusenlapp per månad att pendla mellan Fellingsbro och Arboga teknikpark (två mil enkel resa, aldrig några bilköer, tillräckligt med parkeringsplatser för att alla som jobbar där ska kunna bilpendla), dessutom tar det ungefär en timma att åka kollektivt med halvlånga byten vid Arboga Station...

Hur ser motsvarande ut vid andra länsgränser?
Skriv svar