Sida 19 av 19

Re: A37

Postat: måndag 21 november 2022 17:55
av C12C3C3C12
Per Lind skrev: måndag 21 november 2022 17:03 Obekväma har jag aldrig skrivit, det får stå för andra, men fler dörrar och mindre sittplatser då man oftast åker betydligt kortare sträckor i stan än man gör på förortsspårvägar.
En spårvagn som kan köra 100 i stan kommer aldrig att göra detta idag. Skillnad innan polisen satte hastighetsbegränsningar för spårvagn. Var det inte en polis som på 1960-talet bad en spårvagnsförare som körde 80 på Strandvägen att ta det lite lugnare - även om han fick köra fort?
På Lidingöbanan, t.ex, behövs många sittplatser när man skall köra från Centrum till Ön - där kommer de flesta att åka långt.
-Per
Det går ju rykten om en ambulans? på utryckning blev omkörd av en spårvagn på St Eriksbron...

Re: A37

Postat: måndag 21 november 2022 20:55
av Enceladus
M224 skrev: måndag 21 november 2022 17:06 Tvärbanan har också en del stora bytespunkter och resandet ökar. Det behövs vagnar som har fler dörrpar. Det är många som åker kortare sträckor, ex. Liljeholmen - Årstaberg.
Vidare behöver utbudet anpassas till efterfrågan. Förhoppningsvis blir det fler avgångar mellan Liljeholmen och Årstaberg när Kistagrenen förlängs till Ursvik.

Re: A37

Postat: måndag 21 november 2022 22:22
av Hechtwagen
Per Lind skrev: måndag 21 november 2022 17:03 Obekväma har jag aldrig skrivit, det får stå för andra, men fler dörrar och mindre sittplatser då man oftast åker betydligt kortare sträckor i stan än man gör på förortsspårvägar.
En spårvagn som kan köra 100 i stan kommer aldrig att göra detta idag. Skillnad innan polisen satte hastighetsbegränsningar för spårvagn. Var det inte en polis som på 1960-talet bad en spårvagnsförare som körde 80 på Strandvägen att ta det lite lugnare - även om han fick köra fort?
På Lidingöbanan, t.ex, behövs många sittplatser när man skall köra från Centrum till Ön - där kommer de flesta att åka långt.
-Per
A24 hade mindre sittplstser än A29 trots att de i grunden var tänkta för samma trafikuppgifter.

Re: A37

Postat: måndag 21 november 2022 23:24
av Pluppiplopp
Enceladus skrev: måndag 21 november 2022 20:55
M224 skrev: måndag 21 november 2022 17:06 Tvärbanan har också en del stora bytespunkter och resandet ökar. Det behövs vagnar som har fler dörrpar. Det är många som åker kortare sträckor, ex. Liljeholmen - Årstaberg.
Vidare behöver utbudet anpassas till efterfrågan. Förhoppningsvis blir det fler avgångar mellan Liljeholmen och Årstaberg när Kistagrenen förlängs till Ursvik.
Vi får ju hoppas att de kör Kista grenen till Årstaberg som minst. Hela vägen till Sickla är troligen helt onödigt men jag skulle se hur Gullmarsplan kanske skulle funka, dock vet jag ej om det finns plats för ett extra spår för spårvagnarna som stannar att byta håll på.

Re: A37

Postat: tisdag 22 november 2022 0:20
av twr
Pluppiplopp skrev: måndag 21 november 2022 23:24
Enceladus skrev: måndag 21 november 2022 20:55
M224 skrev: måndag 21 november 2022 17:06 Tvärbanan har också en del stora bytespunkter och resandet ökar. Det behövs vagnar som har fler dörrpar. Det är många som åker kortare sträckor, ex. Liljeholmen - Årstaberg.
Vidare behöver utbudet anpassas till efterfrågan. Förhoppningsvis blir det fler avgångar mellan Liljeholmen och Årstaberg när Kistagrenen förlängs till Ursvik.
Vi får ju hoppas att de kör Kista grenen till Årstaberg som minst. Hela vägen till Sickla är troligen helt onödigt men jag skulle se hur Gullmarsplan kanske skulle funka, dock vet jag ej om det finns plats för ett extra spår för spårvagnarna som stannar att byta håll på.
Det finns vändspår i Årstaberg och Mårtensdal.

Re: A37

Postat: tisdag 22 november 2022 11:37
av Pluppiplopp
twr skrev: tisdag 22 november 2022 0:20 Det finns vändspår i Årstaberg och Mårtensdal.
Finns planer om att köra Kistagrenen längre än Alviks strand?

Re: A37

Postat: tisdag 22 november 2022 12:12
av twr
Pluppiplopp skrev: tisdag 22 november 2022 11:37
twr skrev: tisdag 22 november 2022 0:20 Det finns vändspår i Årstaberg och Mårtensdal.
Finns planer om att köra Kistagrenen längre än Alviks strand?
Alviks strand är bara tillfälligt. Kistagrenen till Mårtensdal är tanken på sikt.

Re: A37

Postat: tisdag 22 november 2022 12:14
av Pluppiplopp
Ok. Kommer de inte köra ett enda tåg till Alviks strand i framtiden?

Re: A37

Postat: tisdag 22 november 2022 12:55
av daniel_s
Pluppiplopp skrev: tisdag 22 november 2022 12:14 Ok. Kommer de inte köra ett enda tåg till Alviks strand i framtiden?
Jo, merparten av alla tåg kommer att gå dit. Men det är nog inte så många som kommer att vända där, i alla fall inte i rusningen. På kvällar och sånt är det fullt möjligt att det blir vändningar där.

Re: A37

Postat: tisdag 22 november 2022 13:06
av Enceladus
daniel_s skrev: tisdag 22 november 2022 12:55
Pluppiplopp skrev: tisdag 22 november 2022 12:14 Ok. Kommer de inte köra ett enda tåg till Alviks strand i framtiden?
Jo, merparten av alla tåg kommer att gå dit. Men det är nog inte så många som kommer att vända där, i alla fall inte i rusningen. På kvällar och sånt är det fullt möjligt att det blir vändningar där.
I nuläget är behovet av utökad trafik troligen störst på helger. Naturligtvis är det just då SL väljer att göra kortvändningar...

Re: A37

Postat: tisdag 22 november 2022 23:19
av Pluppiplopp
Iallafall, har någo idéer på tåg/spårvagnar som skulle kunna bli en A37?

Re: A37

Postat: onsdag 23 november 2022 0:22
av Hans Wibacke
Pluppiplopp skrev: tisdag 22 november 2022 23:19 Iallafall, har någo idéer på tåg/spårvagnar som skulle kunna bli en A37?
Škoda ForCity Alfa
Škoda skrev:Advantages include a high passenger capacity with a lower axle load thanks to the use of one extra bogie. Pivoting bogies are also gentle on the tracks and reduce vehicle maintenance and infrastructure costs.

ForCity Alfa also has the largest proportion of doors per length of vehicle. The layout of ForCity Alfa trams ensures easy and quick access to all seats throughout the entire car.
Dörrar framför skönhet! :D (och inget löjligt överhäng i ändarna)

Re: A37

Postat: onsdag 23 november 2022 11:22
av Pluppiplopp
Låter som en ganska bra idé faktiskt. Ska de köra A35 på spårväg syd då eller ska man ha en ny typ där med?

Re: A37

Postat: måndag 05 december 2022 22:36
av Pluppiplopp
Vet inte om jag ska göra en ny tråd eller säga det här men gör det ändå.

Delen mellan Gröndal och Liljeholmen är nog den mest obekväma delen av tvärbanan anledningen är i stort troligen för den går i gatan tillsammans med massa trafik.

Skulle en viadukt funka i detta område? På en viadukt kan du ju köra betydligt snabbare än om du måste samsas med trafikanter och fotgängare. I detta fall skulle man ju kunna köra i 80 mellan Liljeholmen hela vägen till Alvik strand vilket skulle sänka restiden på hela tvärbanan.

Re: A37

Postat: måndag 05 december 2022 22:48
av daniel_s
Pluppiplopp skrev: måndag 05 december 2022 22:36 Vet inte om jag ska göra en ny tråd eller säga det här men gör det ändå.

Delen mellan Gröndal och Liljeholmen är nog den mest obekväma delen av tvärbanan anledningen är i stort troligen för den går i gatan tillsammans med massa trafik.

Skulle en viadukt funka i detta område? På en viadukt kan du ju köra betydligt snabbare än om du måste samsas med trafikanter och fotgängare. I detta fall skulle man ju kunna köra i 80 mellan Liljeholmen hela vägen till Alvik strand vilket skulle sänka restiden på hela tvärbanan.
Haha ja en bro rakt över sjön skulle ju ge en rak och fin sträckning, du får riva några kvarter och dra in två hållplatser men det kortar ju restiden ytterligare, man kan nog spara nästan 3 minuter mellan Lih och Avs!

Eller menade du en ”elevated” genom Gröndal ungefär i dagens sträckning? Då har du ju fortfarande ungefär samma spårgeometri som idag, med ett gäng kurvor med sth 20-30. Lite snabbare på rakorna och inga trafiksignaler, skulle tro att tidsbesparingen landar på cirka 1 minut mot idag.

Re: A37

Postat: måndag 05 december 2022 23:02
av Pluppiplopp
Jag menar såklart det senare haha. Men är det verkligen en så liten tidsskillnad om man bygger så? Jag hade tänkt mig typ 5 minuter snabbare.

Re: A37

Postat: tisdag 06 december 2022 0:34
av ADDE
En sak jag anmärker mig på är att Lövholmsvägen mellan Gröndalsvägen och Trekantsvägen är den enda vägsträcka mellan Gröndal och Liljeholmen, och därmed känsligast för störningar. I övriga delar där spårvägen går på gatan kan man ju leda om genomgående biltrafik på andra vägar runt omkring.

Denna bit av Lövholmsvägen borde göras om till en allé a la Hammarby sjöstad.

Re: A37

Postat: tisdag 06 december 2022 6:36
av daniel_s
Pluppiplopp skrev: måndag 05 december 2022 23:02 Jag menar såklart det senare haha. Men är det verkligen en så liten tidsskillnad om man bygger så? Jag hade tänkt mig typ 5 minuter snabbare.
Hela gatuspårssträckan tar typ 5 minuter att köra idag, så det blir rätt svårt ;-)

Re: A37

Postat: tisdag 06 december 2022 13:57
av Stefan Widén
Poängen med spårväg är just att den på vissa sträckor kan gå i gaturummet för att få hållplatser lätt tillgängligt. Även att dra ner på kostnaderna för att bygga påverkar.. Det är ju detta som många trådar om framtida tunnelbanor handlar om.

Så gläds åt Gröndalsborna som enkelt kan glida ner till sin hållplats och ta vagnen mot en lämplig bytespunkt.

Stefan