Sida 18 av 19

Re: A37

Postat: lördag 19 november 2022 13:21
av M224
Jag är spårvägsintresserad och jag skulle liksom 99,9% av Stockholmarna inte bry mig ett skvatt!

Re: A37

Postat: lördag 19 november 2022 13:56
av Hechtwagen
M224 skrev: lördag 19 november 2022 13:21 Jag är spårvägsintresserad och jag skulle liksom 99,9% av Stockholmarna inte bry mig ett skvatt!

Mmm... men dedär 0,1% lär inte må bra! :cheesygrin:

Re: A37

Postat: lördag 19 november 2022 15:18
av Odd
Hechtwagen skrev: lördag 19 november 2022 13:56
M224 skrev: lördag 19 november 2022 13:21 Jag är spårvägsintresserad och jag skulle liksom 99,9% av Stockholmarna inte bry mig ett skvatt!

Mmm... men dedär 0,1% lär inte må bra! :cheesygrin:
Dessa 0,1% skulle inte ha påverkats eftersom de då inte skulle ha känt till att det var en annan numrering i en annan tidslinje :-D

Re: A37

Postat: lördag 19 november 2022 16:59
av Anders Hanquist
Det där med C20 hade väl att göra med att det var en helt ny konstruktion (alla tidigare var så att säga kompatibla med varandra) och att ett nytt millenium väntade bakom knuten. Allt nytt och modernt skull ju gärna heta något med "2000". Tram 2000 i Zürich kom redan på 1970-talet, när det var 25 år kvar av 1900-talet. Man ville ligga i framkant. Likaså SJ:s "X2000". Då var det kanske kul att de skulle få heta C20. Att man sedan fick hoppa över någon siffra spelade ingen roll.

Re: A37

Postat: lördag 19 november 2022 18:01
av Odd
Anders Hanquist skrev: lördag 19 november 2022 16:59 Det där med C20 hade väl att göra med att det var en helt ny konstruktion (alla tidigare var så att säga kompatibla med varandra) och att ett nytt millenium väntade bakom knuten. Allt nytt och modernt skull ju gärna heta något med "2000". Tram 2000 i Zürich kom redan på 1970-talet, när det var 25 år kvar av 1900-talet. Man ville ligga i framkant. Likaså SJ:s "X2000". Då var det kanske kul att de skulle få heta C20. Att man sedan fick hoppa över någon siffra spelade ingen roll.
Det är väl samma fenomen som att bron i slussen kallas för "Guldbron" och att det påbörjade bygget av gröna linjens förgrening till Solna kallas för "Gula linjen". Dekaltrimning!

Re: A37

Postat: lördag 19 november 2022 18:05
av twr
Odd skrev: lördag 19 november 2022 18:01
Anders Hanquist skrev: lördag 19 november 2022 16:59 Det där med C20 hade väl att göra med att det var en helt ny konstruktion (alla tidigare var så att säga kompatibla med varandra) och att ett nytt millenium väntade bakom knuten. Allt nytt och modernt skull ju gärna heta något med "2000". Tram 2000 i Zürich kom redan på 1970-talet, när det var 25 år kvar av 1900-talet. Man ville ligga i framkant. Likaså SJ:s "X2000". Då var det kanske kul att de skulle få heta C20. Att man sedan fick hoppa över någon siffra spelade ingen roll.
Det är väl samma fenomen som att bron i slussen kallas för "Guldbron" och att det påbörjade bygget av gröna linjens förgrening till Solna kallas för "Gula linjen". Dekaltrimning!
”Guldbron” är något helt annat. Den heter ju inte så. Det är snarare ett hånfullt namn som de som inte gillar den har hittat på.

Re: A37

Postat: lördag 19 november 2022 19:30
av Anders Hanquist
"Gula linjen" är väl närmast en rest av en tidigare planering, när det skulle bli en "egen" tub och man skulle byta vid Odenplan. Att man sedan fortsatte med det är ett mysterium. Förhoppningsvis tar man sitt förnuft tillfånga innan grenen öppnas. Man bör i stället reservera den färgen för den planerade sträckan Älvsjö-Fridhemsplan.

"Guldbron" är väl ett journalist-hittepå som alltför många tror är ett riktigt namn. Som "Plattan" som "alla" säger fast det finns inte skyltat med det namnet.

Re: A37

Postat: lördag 19 november 2022 19:31
av Stefan Widén
A37=guldvagnen!!!

Nu har vi haft caf vagnar med varierande framgång vilket ställer krav på att TF, liksom GBG, gjorde tar fram en vagn som verkligen är en guldvagn.

Re: A37

Postat: lördag 19 november 2022 19:34
av Odd
Anders Hanquist skrev: lördag 19 november 2022 19:30...Förhoppningsvis tar man sitt förnuft tillfånga innan grenen öppnas. Man bör i stället reservera den färgen för den planerade sträckan Älvsjö-Fridhemsplan....
Vad synd då att man lade miljoner på att byta färg på Tvärbanan, som ju var gul från början på alla kartor och informationsmaterial....

Re: A37

Postat: söndag 20 november 2022 12:07
av Anders Hanquist
Den gula markeringen Tvärbanan en gång fick har en viss London-inspiration. Tvärbanan skulle ju gå i en halvcirkel ("Hästskon") och kanske i en avlägsen framtid runt hela stan. Londons Circle Line är just gul på Londons legendariska karta. Tror till och med att jag "tipsade" lite om det till den som då för tiden hade hand om SL:s designprogram.

Re: A37

Postat: söndag 20 november 2022 23:18
av Pluppiplopp
Per Lind skrev: lördag 12 oktober 2019 14:12 För det optimala tycker jag vi skall ha en förortsvagn med största hastighet för det optimala.
För innerstadslinjerna behövs inte en vagn som kör i 90, vilket kostar ganska mycket mer pengar.
-Per
Har tänkt liknande. Är inte ett tåg liknande x15p bra för lättåg i förorter? För som jag förstått det är det betydligt lägre underhållskostnader och högre hastigheter för hög-golvs tåg.

Re: A37

Postat: måndag 21 november 2022 0:22
av daniel_s
Pluppiplopp skrev: söndag 20 november 2022 23:18
Per Lind skrev: lördag 12 oktober 2019 14:12 För det optimala tycker jag vi skall ha en förortsvagn med största hastighet för det optimala.
För innerstadslinjerna behövs inte en vagn som kör i 90, vilket kostar ganska mycket mer pengar.
-Per
Har tänkt liknande. Är inte ett tåg liknande x15p bra för lättåg i förorter? För som jag förstått det är det betydligt lägre underhållskostnader och högre hastigheter för hög-golvs tåg.
Jag tror att Per menar att man ska ha olika vagntyper på spårvägen, dels förortsvagnar med normal spårvagnskomfort och dels innerstadsvagnar som är extra obekväma. Per har framfört denna idé många gånger, dock gäller det att ha känsla för proportioner då det är ganska kostsamt att ha olika vagntyper också!

Re: A37

Postat: måndag 21 november 2022 9:50
av M224
daniel_s skrev: måndag 21 november 2022 0:22
Pluppiplopp skrev: söndag 20 november 2022 23:18
Per Lind skrev: lördag 12 oktober 2019 14:12 För det optimala tycker jag vi skall ha en förortsvagn med största hastighet för det optimala.
För innerstadslinjerna behövs inte en vagn som kör i 90, vilket kostar ganska mycket mer pengar.
-Per
Har tänkt liknande. Är inte ett tåg liknande x15p bra för lättåg i förorter? För som jag förstått det är det betydligt lägre underhållskostnader och högre hastigheter för hög-golvs tåg.
Jag tror att Per menar att man ska ha olika vagntyper på spårvägen, dels förortsvagnar med normal spårvagnskomfort och dels innerstadsvagnar som är extra obekväma. Per har framfört denna idé många gånger, dock gäller det att ha känsla för proportioner då det är ganska kostsamt att ha olika vagntyper också!
Varför ska de vara extra obekväma? Är Göteborgs och Oslos nya vagnar också extra obekväma? Det tycker inte jag iaf. Verkar som majoriteten här är anti stad och pro förort/landsbygd. Konstigt.

Re: A37

Postat: måndag 21 november 2022 10:56
av Diripsi
Om "stad" innebär att man ska ha boskapsvagnar som Lund så är jag definitivt anti stad.

Re: A37

Postat: måndag 21 november 2022 11:15
av M224
Diripsi skrev: måndag 21 november 2022 10:56 Om "stad" innebär att man ska ha boskapsvagnar som Lund så är jag definitivt anti stad.
Vilken skräll då. Ju färre dörrpar och fler stolar (helst så höga som möjligt) verkar vara melodin här.
Så ser ju inte spårvagnar ut någonstans. Men Stockholm är ju unikt i vanlig ordning.

Re: A37

Postat: måndag 21 november 2022 12:57
av Pluppiplopp
M224 skrev: måndag 21 november 2022 9:50 Varför ska de vara extra obekväma? Är Göteborgs och Oslos nya vagnar också extra obekväma? Det tycker inte jag iaf. Verkar som majoriteten här är anti stad och pro förort/landsbygd. Konstigt.
Jag har ingen aning om obekväm men jag tycker det är väldigt konstigt med förortsbanor (tex lidingöbanan, tvärbanan och spårvägsyd) som har, eller kommer ha, samma vagnar som Spårväg City även fast de har helt olika användning.

Re: A37

Postat: måndag 21 november 2022 16:26
av M224
Pluppiplopp skrev: måndag 21 november 2022 12:57
M224 skrev: måndag 21 november 2022 9:50 Varför ska de vara extra obekväma? Är Göteborgs och Oslos nya vagnar också extra obekväma? Det tycker inte jag iaf. Verkar som majoriteten här är anti stad och pro förort/landsbygd. Konstigt.
Jag har ingen aning om obekväm men jag tycker det är väldigt konstigt med förortsbanor (tex lidingöbanan, tvärbanan och spårvägsyd) som har, eller kommer ha, samma vagnar som Spårväg City även fast de har helt olika användning.
Ja visst är det konstigt att man ska ha förortsvagnar inne City... Spårväg City och Tvärbanan borde såklart ha vagnar anpassade för stadstrafik.

Re: A37

Postat: måndag 21 november 2022 16:51
av Pluppiplopp
M224 skrev: måndag 21 november 2022 16:26
Pluppiplopp skrev: måndag 21 november 2022 12:57
M224 skrev: måndag 21 november 2022 9:50 Varför ska de vara extra obekväma? Är Göteborgs och Oslos nya vagnar också extra obekväma? Det tycker inte jag iaf. Verkar som majoriteten här är anti stad och pro förort/landsbygd. Konstigt.
Jag har ingen aning om obekväm men jag tycker det är väldigt konstigt med förortsbanor (tex lidingöbanan, tvärbanan och spårvägsyd) som har, eller kommer ha, samma vagnar som Spårväg City även fast de har helt olika användning.
Ja visst är det konstigt att man ska ha förortsvagnar inne City... Spårväg City och Tvärbanan borde såklart ha vagnar anpassade för stadstrafik.
Tvärbanan också? Den har väl ändå många ställen där den går på egen banvall?

Re: A37

Postat: måndag 21 november 2022 17:03
av Per Lind
Obekväma har jag aldrig skrivit, det får stå för andra, men fler dörrar och mindre sittplatser då man oftast åker betydligt kortare sträckor i stan än man gör på förortsspårvägar.
En spårvagn som kan köra 100 i stan kommer aldrig att göra detta idag. Skillnad innan polisen satte hastighetsbegränsningar för spårvagn. Var det inte en polis som på 1960-talet bad en spårvagnsförare som körde 80 på Strandvägen att ta det lite lugnare - även om han fick köra fort?
På Lidingöbanan, t.ex, behövs många sittplatser när man skall köra från Centrum till Ön - där kommer de flesta att åka långt.
-Per

Re: A37

Postat: måndag 21 november 2022 17:06
av M224
Tvärbanan har också en del stora bytespunkter och resandet ökar. Det behövs vagnar som har fler dörrpar. Det är många som åker kortare sträckor, ex. Liljeholmen - Årstaberg.