A37

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: A37

Inlägg av TKO »

M_M skrev:En för mig märklighet är hur man lyckats fixa vad som fixats med Tvärbanans förlängning om man samtidigt inte redan haft kompetens nog för att ordna fortsättningen på Spårväg City?

Eller är det så att man insett att man kanske inte var så kompetenta när man beslutade att förlänga Tvärbanan genom att välja att bygga spårväg där det av en händelse är skitdyrt att bygga, och dessutom snurrade till det med diverse kors-å-tvärs-lösningar på hur spåren v.s. vägfilerna ska ligga?
Jag kan ha missuppfattat innehållet i diskusionen om "inkompetens", men jag trodde den handlade om förmågan att handla upp spårvagnar och inte inkompetens i största allmänhet?

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
MWE
Inlägg: 587
Blev medlem: fredag 14 juli 2006 9:19

Re: A37

Inlägg av MWE »

M_M skrev:En för mig märklighet är hur man lyckats fixa vad som fixats med Tvärbanans förlängning om man samtidigt inte redan haft kompetens nog för att ordna fortsättningen på Spårväg City?

Eller är det så att man insett att man kanske inte var så kompetenta när man beslutade att förlänga Tvärbanan genom att välja att bygga spårväg där det av en händelse är skitdyrt att bygga, och dessutom snurrade till det med diverse kors-å-tvärs-lösningar på hur spåren v.s. vägfilerna ska ligga?
Okunnigheten talar, ser jag. Det där är DN-populistiskt skitsnack, och det har jag ägnat en hel del tid åt att tillbakavisa, dock i andra trådar. Den som vill får läsa det jag skrivit där, den som vill behålla sina fördomar kan låta bli.
MWE
Inlägg: 587
Blev medlem: fredag 14 juli 2006 9:19

Re: A37

Inlägg av MWE »

TKO skrev:
Stefan Widén skrev:När det gäller statusen i projektet så är nog sanningen att man nu hunnit skaffa den kompetens inom Spv C Etapp 2 som krävs. Däremot så har man som bekant fått sparkrav, och ett sätt är att stryka alla de provisorier som var planerade för att få en snabb byggstart. Staden håller på med detaljplanearbetet och så fort det är klar är det bara att bygga på. Då blir det lika som i Sjöstaden där spåvägen var klar först sen byggdes husen. (Bortsett från halvön vid Sickla Kaj).

Stefan
Så du håller med om att kompetensen inte funnits tidigare? Ja det har jag hävdat hela tiden, men jag kan inte minnas att du hållit med...

Skall jag tolka det som att den misslyckade CAF-upphandlingen egentligen var bra, enligt principen "genom att göra fel lär vi oss göra rätt"?

/TKO
Ja. mycket kan sägas om A35-upphandlingen och det har landstingsrevisorerna redan gjort - bitande kritik, faktiskt, men det skiter politikerna som vanligt i! Att kalla upphandlingen för misslyckad tycker jag dock är att ta. Jag tror att A35 blir en hyfsat bra vagn för oss på Tvärbanan, och det är där den hör hemma. Vi kommer att behöva utöka vårt vagnbestånd en hel del nu. Sedan är ju frågan om CAF hinner leverera i tid. Egentligen skulle provkörningarna redan vara igång, men först ska två kolegor utbildas och skickas till Frankrike för att provköra förserievagnen där de 500 stipulerade milen.

Det största hotet mot Tvärbanan just nu, om jag får ta ett stickspår, är General Electrics groteska försening när det gäller installationen av det nya signalsystemet. Där kan man verkligen tala om en misslyckad upphandling.

I grunden är problemet att SL:s organisation är så avlövad att det inte finns någon kompetens kvar. Signalavdelningen har varit nerkörd i skoskaften längre och fordonsavdelningen existerar knappast ens till namnet. De figurer vi mötte när vi studerade och kritiserade fullskalemodellen av A35 var alla konsulter, och deras vilja till långsiktigt ansvarstagande är ju rätt begränsad, om man säger så. För intresserade publicerar jag här SL:s reaktioner på den kritik som vi, och i viss mån kamrat Widéns folk, framförde beträffande den nya modellen:
http://dl.dropbox.com/u/51079975/A35%20 ... ntarer.pdf

Själv skulle jag helst ha sett att man gick igenom och moderniserade A32-an, som i grunden är en bra konstruktion, och rättade till de brister som vidlät den förra upphandlingen, men det tillåter väl knappast lagen om offentlig upphandling. Bombardier hade nog inte varit så intresserade av ett sådant upplägg heller.
Senast redigerad av MWE den tisdag 27 november 2012 12:41, redigerad totalt 1 gånger.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: A37

Inlägg av TKO »

MWE skrev:
M_M skrev:En för mig märklighet är hur man lyckats fixa vad som fixats med Tvärbanans förlängning om man samtidigt inte redan haft kompetens nog för att ordna fortsättningen på Spårväg City?

Eller är det så att man insett att man kanske inte var så kompetenta när man beslutade att förlänga Tvärbanan genom att välja att bygga spårväg där det av en händelse är skitdyrt att bygga, och dessutom snurrade till det med diverse kors-å-tvärs-lösningar på hur spåren v.s. vägfilerna ska ligga?
Okunnigheten talar, ser jag. Det där är DN-populistiskt skitsnack, och det har jag ägnat en hel del tid åt att tillbakavisa, dock i andra trådar. Den som vill får läsa det jag skrivit där, den som vill behålla sina fördomar kan låta bli.
Upprepning är en beprövad pedagogisk metod!
(fast då kallas det "repetition" för att det skall låta mer märkvärdigt)
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
MWE
Inlägg: 587
Blev medlem: fredag 14 juli 2006 9:19

Re: A37

Inlägg av MWE »

Stefan Widén skrev:
TKO skrev:Jag har inte följt denna tråd på flera månader, ja jag får lov att erkänna att jag knappt läst något på detta forum sedan i våras...

Men både den verklighet som diskuteras och många inlägg är ju rent häpnadsväckande!

Ska SLL och SL få fortsätta på detta vis kommer vi aldrig att få ett vettigt spårvägsnät i Stockholms stad. Var finns orsaken till detta, är det inom förvaltningen, den politiska ledningen eller är inkompensen jämt fördelad?

Och var finns kritiken från våra vanligaste "spårvägsvänner"? Ska jag tolka det som att ni är nöjda?
(Ja detta var en favorit i repris - men frågan har ju inte blivit mindre aktuell...)

Och jag tar en närmast retorisk fråga när jag ändå fått upp ångan (fast det är väl fel uttryck på detta forum?):

- Hur uppskattad tror ni att SL är som kund hos de leverantörer som gång på gång får nya anbudsförfrågningar, men sällan eller aldrig någon order?

med de vänligaste hälsningar
Thomas K Ohlsson

Med dagens lågkonjukturer inom hela Europa är leverantörerna där på hugget att få sälja, oavsett vad SL gjort eller inte gjort de senaste åren.

När det gäller statusen i projektet så är nog sanningen att man nu hunnit skaffa den kompetens inom Spv C Etapp 2 som krävs. Däremot så har man som bekant fått sparkrav, och ett sätt är att stryka alla de provisorier som var planerade för att få en snabb byggstart. Staden håller på med detaljplanearbetet och så fort det är klar är det bara att bygga på. Då blir det lika som i Sjöstaden där spåvägen var klar först sen byggdes husen. (Bortsett från halvön vid Sickla Kaj).

Stefan
Bäste kamrat Widén, det där tror jag inte ett ögonblick på. Jag tillåter mig i sammanhanget att påminna om att varken Siemens eller Alstom ville offerera i samband med A35-upphandlingen Kvar stod till sist Stadler, AnsaldoBreda, Bombardier och CAF. Stadler var för dyra, AnsaldoBreda.... tja, tänk efter själv. Bombardier ställde högre krav på betalningsvillkoren, vilket är fullt förståeligt, med tanke på att SL inte ens löste ut hälften av av A32-optionen. Finns det någon som tror att SL kommer att bete sig så när det gäller A35-optionen (som är nästan dubbelt så står). Inte CAF, i alla fall tydligen, eftersom de förmodligen var beredda att erbjuda betydligt bättre kreditvillkor - allt för att få in en fot på den nordeuropeiska marknaden. A35 blir nog en hyfsat bra vagntyp hos oss på Tvärbanan. I övrigt är den oanvändbar. Och det förlängda missfostret, som tydligen ska kallas A36, ska vi bara inte tala om.
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3022
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: A37

Inlägg av Stefan Widén »

MWE skrev:Bäste kamrat Widén, det där tror jag inte ett ögonblick på. Jag tillåter mig i sammanhanget att påminna om att varken Siemens eller Alstom ville offerera i samband med A35-upphandlingen Kvar stod till sist Stadler, AnsaldoBreda, Bombardier och CAF. Stadler var för dyra, AnsaldoBreda.... tja, tänk efter själv. Bombardier ställde högre krav på betalningsvillkoren, vilket är fullt förståeligt, med tanke på att SL inte ens löste ut hälften av av A32-optionen. Finns det någon som tror att SL kommer att bete sig så när det gäller A35-optionen (som är nästan dubbelt så står). Inte CAF, i alla fall tydligen, eftersom de förmodligen var beredda att erbjuda betydligt bättre kreditvillkor - allt för att få in en fot på den nordeuropeiska marknaden. A35 blir nog en hyfsat bra vagntyp hos oss på Tvärbanan. I övrigt är den oanvändbar. Och det förlängda missfostret, som tydligen ska kallas A36, ska vi bara inte tala om.

Tja det blir väl en spännande fortsättning. Men jag håller fortfarande på att alla tillverkare vill sälja och att vilkoren förändras hela tiden både för köpare och säljare. Det som är en sanning idag kan vara en osanning i morron.

Om jag vore tillverkare så skulle jag hellre sälja vagnar utan vinst bara för att få sälja och slippa göra sig av med personal osv, t o m sälja till underpris. Och så länge köparen betalar så skulle jag strunta i ev tidigare strulerier.

Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
CS
Inlägg: 662
Blev medlem: fredag 30 december 2005 16:41

Re: A37

Inlägg av CS »

MWE skrev: I grunden är problemet att SL:s organisation är så avlövad att det inte finns någon kompetens kvar. Signalavdelningen har varit nerkörd i skoskaften längre och fordonsavdelningen existerar knappast ens till namnet. De figurer vi mötte när vi studerade och kritiserade fullskalemodellen av A35 var alla konsulter, och deras vilja till långsiktigt ansvarstagande är ju rätt begränsad, om man säger så. För intresserade publicerar jag här SL:s reaktioner på den kritik som vi, och i viss mån kamrat Widéns folk, framförde beträffande den nya modellen:
http://dl.dropbox.com/u/51079975/A35%20 ... ntarer.pdf

Om inkompetens:

Nedanstående siffror är höftade och inte någon exakt sanning andra debatörer för gärna korrigera dem
SL. är idag ett landstingsägt bolag som ska vara en kompetent beställarorganisation och strateg. Bolaget har ca 500 anställda, sysselsätter ca 200 projektledningskonsulter. Kanske två tusen tekniska och andra konsulter har uppdrag åt AB SL. Kanske 15 000 personer sysselsätts hos trafik- och underhålls och byggentreprenörer i varierande omfattning

Fr.o.m. årskiftet blir de 500 SLL trafikförvaltningen. De 20 000 totalt som kan då sägas vara varumärket "SL" eller förutsättningar för kollektivtrafiken i Stockholms län.
Det är hos de 20 000 som kompetensen eller inkompetensen ligger. Inte enbart hos de 500. Det är inte de 500 som ska förklara för MWE hur han ska ställa körspaken i A32:a för att utgöra en del av SL-trafiken. MWE och MWE:s arbetsgivare har ett eget ansvar att bidra till systemleveransen "SL-trafiken" och utgör en delmängd av kompetensen eller inkompetensen hos SL.

På samma sätt finns delar av inkompetensen/kompetensen hos "SL" att upphandla ett spårvagnsfordon i den grupp av projektledningskonsulter som driver A35-projektet. Eller den tekniske konsulten som ritar en komponent i VA-systemet för reningsverket till den tvättanläggning som ingår i den spårvagnsdepå som MWE nattar sin spårvagn i.

Problemet och möjligheten med en organisation på 20 000 människor är att det finns mycket goda möjligheter att utveckla specialistkunnnande. Men relativt begränsade möjligheter att utveckla systemkunnande. Systemtänkande individer har alltid ett underläge eftersom de inte besitter detaljkunskaperna inom respektive område gentemot specialisterna. Så av det skälet kan det finnas en rimlighet i att man lade ned de allvetande teknik- trafik- och marknadsavdelningarna

Tvärbanans Solnagren som är systemdesignad i "det gamla SL". D.v.s den upplagan av SL som gällde 2005-2011.
Resultatet blev att
Banavdelningen med sina konsulter drev ett spårprojekt och kom fram till en STH på 70 km/h
Signalavdelningen med sina konsulter drev ett signalprojekt som kom fram till STH 80 km/h
Fordonsavdelningnen med sina konsulter drev ett fordonsprojekt som kom fram till STH 90 km/h

Tanken med den nuvarande organisationen var just att riva ned revirtänkande och kanske odla lite mer system och funktionstänkande. Och det är någonstans avsaknaden av system- och funktionstänkande som jag tror "inkompetensen hos SL" ligger.
Vad tror ni?

Och o ja jag tillhör de 20 000 som är en del av SL-trafiken om ni nu undrade. :D

På 1980-talet hade väl AB SL anställda i den storleksordningen och sedan tillkom de delar av SJ som drev pendeltågstrafiken med infrastruktur.
Lägg ned kommunerna och ersätt dem med landstinget
daniel_s
Inlägg: 14180
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: A37

Inlägg av daniel_s »

Skulle snarare säga 13 000 på 80-talet. Idag är det ju svårt att dra gränsen mellan "SL-personal" och annan personal hos entreprenörer och konsulter, och trafiken har väl även ökat en smula, men faktum är ju också att det idag kan vara sex namn inblandade i något som det egentligen räcker med en gubbe för att göra. Det ökar naturligtvis antalet befattningshavare.

Jag tror inte att det existerar någon inkompetens på SL, eller på något annat företag heller för den delen. Inkompetens är ett samlingsbegrepp som städade medborgare med tilltagande ålder använder för att sammanfatta alla problem som de själva inte förstår, och inte anser sig ha varit med och orsakat. Det betyder dock inte nödvändigtvis att det verkligen finns något sådant fenomen. Snarare finns nog begreppet till för att fylla ett känslomässigt behov av förklaringar till upplevda dåligheter. Man vill liksom alltid tro att allting skulle ha fungerat jättebra om man bara inte hade råkat bemanna vissa centrala poster, alternativt hela organisationen, med oskickliga idioter.
Henrik Schütz
Inlägg: 1878
Blev medlem: måndag 09 november 2009 13:27

Re: A37

Inlägg av Henrik Schütz »

Och varör skulle en A35 vara sämre än en A34, som iofs inte är toppen. A35 klarar i vart fall, till skillnad från tex Madridvagnen som gästade stockholm, både 18m kurvor och multipeldrift.

HS
Klagomålen beror på att det är SL som köpt vagnen, kompetensen verkar där inte sämre ön tex göteborg eller oslo.
MWE
Inlägg: 587
Blev medlem: fredag 14 juli 2006 9:19

Re: A37

Inlägg av MWE »

CS skrev:
MWE skrev: I grunden är problemet att SL:s organisation är så avlövad att det inte finns någon kompetens kvar. Signalavdelningen har varit nerkörd i skoskaften längre och fordonsavdelningen existerar knappast ens till namnet. De figurer vi mötte när vi studerade och kritiserade fullskalemodellen av A35 var alla konsulter, och deras vilja till långsiktigt ansvarstagande är ju rätt begränsad, om man säger så. För intresserade publicerar jag här SL:s reaktioner på den kritik som vi, och i viss mån kamrat Widéns folk, framförde beträffande den nya modellen:
http://dl.dropbox.com/u/51079975/A35%20 ... ntarer.pdf

Om inkompetens:

Nedanstående siffror är höftade och inte någon exakt sanning andra debatörer för gärna korrigera dem
SL. är idag ett landstingsägt bolag som ska vara en kompetent beställarorganisation och strateg. Bolaget har ca 500 anställda, sysselsätter ca 200 projektledningskonsulter. Kanske två tusen tekniska och andra konsulter har uppdrag åt AB SL. Kanske 15 000 personer sysselsätts hos trafik- och underhålls och byggentreprenörer i varierande omfattning

Fr.o.m. årskiftet blir de 500 SLL trafikförvaltningen. De 20 000 totalt som kan då sägas vara varumärket "SL" eller förutsättningar för kollektivtrafiken i Stockholms län.
Det är hos de 20 000 som kompetensen eller inkompetensen ligger. Inte enbart hos de 500. Det är inte de 500 som ska förklara för MWE hur han ska ställa körspaken i A32:a för att utgöra en del av SL-trafiken. MWE och MWE:s arbetsgivare har ett eget ansvar att bidra till systemleveransen "SL-trafiken" och utgör en delmängd av kompetensen eller inkompetensen hos SL.

På samma sätt finns delar av inkompetensen/kompetensen hos "SL" att upphandla ett spårvagnsfordon i den grupp av projektledningskonsulter som driver A35-projektet. Eller den tekniske konsulten som ritar en komponent i VA-systemet för reningsverket till den tvättanläggning som ingår i den spårvagnsdepå som MWE nattar sin spårvagn i.

Problemet och möjligheten med en organisation på 20 000 människor är att det finns mycket goda möjligheter att utveckla specialistkunnnande. Men relativt begränsade möjligheter att utveckla systemkunnande. Systemtänkande individer har alltid ett underläge eftersom de inte besitter detaljkunskaperna inom respektive område gentemot specialisterna. Så av det skälet kan det finnas en rimlighet i att man lade ned de allvetande teknik- trafik- och marknadsavdelningarna

Tvärbanans Solnagren som är systemdesignad i "det gamla SL". D.v.s den upplagan av SL som gällde 2005-2011.
Resultatet blev att
Banavdelningen med sina konsulter drev ett spårprojekt och kom fram till en STH på 70 km/h
Signalavdelningen med sina konsulter drev ett signalprojekt som kom fram till STH 80 km/h
Fordonsavdelningnen med sina konsulter drev ett fordonsprojekt som kom fram till STH 90 km/h

Tanken med den nuvarande organisationen var just att riva ned revirtänkande och kanske odla lite mer system och funktionstänkande. Och det är någonstans avsaknaden av system- och funktionstänkande som jag tror "inkompetensen hos SL" ligger.
Vad tror ni?

Och o ja jag tillhör de 20 000 som är en del av SL-trafiken om ni nu undrade. :D

På 1980-talet hade väl AB SL anställda i den storleksordningen och sedan tillkom de delar av SJ som drev pendeltågstrafiken med infrastruktur.
Jag tycker du går som katten runt het gröt. Våra möjligheter att påverka de arbetsredskap vi får är rätt begränsade - de inskränker sig i stort sett till i vilket läge körspaken ska ställas. Att man sedan håller fast vid enbart tre dörrpar per sida, ledstångsplacering som hindrar trafikantflödet (våra simuleringar visar att....) och plockar bort tvångsstängningsfunktionen kan inte vi påverka, oavsett vilket ansvar du anser att vi bland trafikentreprenörerna har. Och de konsulter som arbetat fram detta behöver ju inte ta något långsiktigt ansvar. De slaskar vidare på nya äventyr när uppdraget är slutfört - det vet jag eftersom jag arbetat som konsult själv!

Jag tycker att du beskriver den problematik jag vill åt ganska träffande när du säger "Systemtänkande individer har alltid ett underläge eftersom de inte besitter detaljkunskaperna inom respektive område gentemot specialisterna. Så av det skälet kan det finnas en rimlighet i att man lade ned de allvetande teknik- trafik- och marknadsavdelningarna". Bortsett från att jag tycker att resultatet är orimligt. Någon måste ta ett långsiktigt ägaransvar! Annars kan man lika gärna överlåta i stort sett allting till trafikentreprenörerna. Eller sälja av t-banan och lokalbanorna. Det är kanske det som är målet?

PS. Jag utgår från att du har läst landstingsrevisorernas rapport över hur A35-projektet skötts. Både roande och skrämmande läsning.
Senast redigerad av MWE den onsdag 28 november 2012 23:12, redigerad totalt 1 gånger.
MWE
Inlägg: 587
Blev medlem: fredag 14 juli 2006 9:19

Re: A37

Inlägg av MWE »

daniel_s skrev:Skulle snarare säga 13 000 på 80-talet. Idag är det ju svårt att dra gränsen mellan "SL-personal" och annan personal hos entreprenörer och konsulter, och trafiken har väl även ökat en smula, men faktum är ju också att det idag kan vara sex namn inblandade i något som det egentligen räcker med en gubbe för att göra. Det ökar naturligtvis antalet befattningshavare.

Jag tror inte att det existerar någon inkompetens på SL, eller på något annat företag heller för den delen. Inkompetens är ett samlingsbegrepp som städade medborgare med tilltagande ålder använder för att sammanfatta alla problem som de själva inte förstår, och inte anser sig ha varit med och orsakat. Det betyder dock inte nödvändigtvis att det verkligen finns något sådant fenomen. Snarare finns nog begreppet till för att fylla ett känslomässigt behov av förklaringar till upplevda dåligheter. Man vill liksom alltid tro att allting skulle ha fungerat jättebra om man bara inte hade råkat bemanna vissa centrala poster, alternativt hela organisationen, med oskickliga idioter.
Var det där riktat till mig? I så fall tillåter jag mig att påpeka att du inte vet något, vare sig om min ålder eller min identitet.

Om man skalar bort musiken i ditt inlägg, så kanske vi är överens om att häxprocessliknande konspirationsteorier knappast bidrar till någonting konstruktivt. Det här handlar inte alls om individer, helt obegripligt hur du kan extemporera detta ur mitt inlägg. Däremot är bristen på systemtänkande rätt besvärande, och det gäller inte bara mellan teknikområdena utan även inom dem (och där är kamraten CS och jag kanske också överens, trots ordkaskaderna). Man kan ju fundera över varför Tvärbanans befintliga signalsystem blev som det blev. Eller varför man handlade upp ett nytt som leverantören inte klarar av att installera inom rimlig tid. Hela Tvärbaneprojektet - både Solnagrenen och modernisering av befintlig bana - står ju och väger just nu, pga. detta.
MWE
Inlägg: 587
Blev medlem: fredag 14 juli 2006 9:19

Re: A37

Inlägg av MWE »

Henrik Schütz skrev:Och varör skulle en A35 vara sämre än en A34, som iofs inte är toppen. A35 klarar i vart fall, till skillnad från tex Madridvagnen som gästade stockholm, både 18m kurvor och multipeldrift.

HS
Klagomålen beror på att det är SL som köpt vagnen, kompetensen verkar där inte sämre ön tex göteborg eller oslo.
Det där är ju struntprat, Henrik.

Däremot ska vi nog vara glada att det inte gick som i Göteborg - vi slapp i alla fall AnsaldoBreda.
CS
Inlägg: 662
Blev medlem: fredag 30 december 2005 16:41

Re: A37

Inlägg av CS »

MWE skrev: PS. Jag utgår från att du har läst landstingsrevisorernas rapport över hur A35-projektet skötts. Både roande och skrämmande läsning.
Nej faktiskt inte. Du får gärna länka till den
Lägg ned kommunerna och ersätt dem med landstinget
daniel_s
Inlägg: 14180
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: A37

Inlägg av daniel_s »

Det är ju egentligen ingen idé att gå omkring och formulera systemkritik på rubriknivå om det nu inte finns någon som kan ta emot den och omvandla den till något vettigt. Om alla som är missnöjda med något skulle ta tag i var sin konkret fråga och driva den, så tror jag att vi skulle komma tusen gånger längre än vad vi gör om alla bara går omkring och surar över att världen fungerar på fel sätt.
Henrik Schütz
Inlägg: 1878
Blev medlem: måndag 09 november 2009 13:27

Re: A37

Inlägg av Henrik Schütz »

Det blir ingen länk, landstingsrevisorerna har inte granskat upphandlingen av A35, det är ett faktum.

En usel upphandling, ur revisionssynpunkt, kan ge en bra vagn och vice versa, Hur revisionsmässigt usel var inte upphandlingen av A34 tex.

Att det gnälls på A35 är som sagt för att det är en SL vagn, och detta är ett Gnäll på SL forum. Man får nog precisera lite noggrannare varför A35 är sämre än A34.

HS
MWE
Inlägg: 587
Blev medlem: fredag 14 juli 2006 9:19

Re: A37

Inlägg av MWE »

daniel_s skrev:Det är ju egentligen ingen idé att gå omkring och formulera systemkritik på rubriknivå om det nu inte finns någon som kan ta emot den och omvandla den till något vettigt. Om alla som är missnöjda med något skulle ta tag i var sin konkret fråga och driva den, så tror jag att vi skulle komma tusen gånger längre än vad vi gör om alla bara går omkring och surar över att världen fungerar på fel sätt.
Men är det inte detta som det här forumet är till för? :) Jag har iofs. aldrig haft några som helst illusioner om att mina skriverier här skulle ha någon som helst påverkan på den sk. verkligheten. Har du (när det gäller dina skriverier alltså, inte mina :) )?
MWE
Inlägg: 587
Blev medlem: fredag 14 juli 2006 9:19

Re: A37

Inlägg av MWE »

Henrik Schütz skrev:Det blir ingen länk, landstingsrevisorerna har inte granskat upphandlingen av A35, det är ett faktum.

En usel upphandling, ur revisionssynpunkt, kan ge en bra vagn och vice versa, Hur revisionsmässigt usel var inte upphandlingen av A34 tex.

Att det gnälls på A35 är som sagt för att det är en SL vagn, och detta är ett Gnäll på SL forum. Man får nog precisera lite noggrannare varför A35 är sämre än A34.

HS
Du påstår väl inte att jag ljuger, Schütz? Det vore rätt magstarkt isåfall. Det är den här rapporten jag syftar på
http://www.sll.se/Handlingar/Trafiknämn ... 202011.pdf
Den handlar förvisso inte bara om A35, men det har jag redan behandlat i den här tråden
https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... na#p290146

Jag har i varje fall inte jämfört A35 med någonting annat än möjligen A32. M06/A34 intresserar mig inte så värst mycket. Dessutom skiljer sig upphandlingarna ganska rejält från varandra A34 är en ren tilläggsbeställning till Norrköpings serieproduktion. A35 däremot är en nykonstruktion, om än baserad på CAF:s systemplattform Urbos.
Henrik Schütz
Inlägg: 1878
Blev medlem: måndag 09 november 2009 13:27

Re: A37

Inlägg av Henrik Schütz »

Ingen lögn, en missuppfattning helt enkelt, landstingsrevisorerna har inte granskat A35 upphandlingen, de refererar dock till SL internrevisions granskning av A35 upphandlingen.
Diskuterar vi förövrigt upphandlingens formella kvaliteter eller A35 vagnarnas kvaliteter :?:

HS
MWE
Inlägg: 587
Blev medlem: fredag 14 juli 2006 9:19

Re: A37

Inlägg av MWE »

Henrik Schütz skrev:Ingen lögn, en missuppfattning helt enkelt, landstingsrevisorerna har inte granskat A35 upphandlingen, de refererar dock till SL internrevisions granskning av A35 upphandlingen.
Diskuterar vi förövrigt upphandlingens formella kvaliteter eller A35 vagnarnas kvaliteter :?:

HS
Vem har missuppfattat vad? Jag tycker nog det finns täckning för mig påstående, även om landstingsrevisorerna har ett bredare perspektiv i sin skrivelse. Sakligt sett har det dessutom ingen betydelse vilka offentliga revisorer som granskat projektet - projektet är vanskött. Vad gäller gnället så har jag, till skillnad från t.ex. dig, haft möjlighet att detaljgranska A35-konstruktionen, så talet om gnäll osv tar jag inte åt mig.

Vad vi diskuterar? Tja, av rubriken att döma handlar tråden om A37, dvs. det tänkta eller drömda innerstadsfordonet.
Henrik Schütz
Inlägg: 1878
Blev medlem: måndag 09 november 2009 13:27

Re: A37

Inlägg av Henrik Schütz »

Och hur var det då, var det vagnen eller upphandlingen som var sämst, och vilka brister och fördelar har A35, tex jämfört med M32 i tvåriktningsutförande.

HS
Skriv svar