MWE skrev:
I grunden är problemet att SL:s organisation är så avlövad att det inte finns någon kompetens kvar. Signalavdelningen har varit nerkörd i skoskaften längre och fordonsavdelningen existerar knappast ens till namnet. De figurer vi mötte när vi studerade och kritiserade fullskalemodellen av A35 var alla konsulter, och deras vilja till långsiktigt ansvarstagande är ju rätt begränsad, om man säger så. För intresserade publicerar jag här SL:s reaktioner på den kritik som vi, och i viss mån kamrat Widéns folk, framförde beträffande den nya modellen:
http://dl.dropbox.com/u/51079975/A35%20 ... ntarer.pdf
Om inkompetens:
Nedanstående siffror är höftade och inte någon exakt sanning andra debatörer för gärna korrigera dem
SL. är idag ett landstingsägt bolag som ska vara en kompetent beställarorganisation och strateg. Bolaget har ca 500 anställda, sysselsätter ca 200 projektledningskonsulter. Kanske två tusen tekniska och andra konsulter har uppdrag åt AB SL. Kanske 15 000 personer sysselsätts hos trafik- och underhålls och byggentreprenörer i varierande omfattning
Fr.o.m. årskiftet blir de 500 SLL trafikförvaltningen. De 20 000 totalt som kan då sägas vara varumärket "SL" eller förutsättningar för kollektivtrafiken i Stockholms län.
Det är hos de 20 000 som kompetensen eller inkompetensen ligger. Inte enbart hos de 500. Det är inte de 500 som ska förklara för MWE hur han ska ställa körspaken i A32:a för att utgöra en del av SL-trafiken. MWE och MWE:s arbetsgivare har ett eget ansvar att bidra till systemleveransen "SL-trafiken" och utgör en delmängd av kompetensen eller inkompetensen hos SL.
På samma sätt finns delar av inkompetensen/kompetensen hos "SL" att upphandla ett spårvagnsfordon i den grupp av projektledningskonsulter som driver A35-projektet. Eller den tekniske konsulten som ritar en komponent i VA-systemet för reningsverket till den tvättanläggning som ingår i den spårvagnsdepå som MWE nattar sin spårvagn i.
Problemet och möjligheten med en organisation på 20 000 människor är att det finns mycket goda möjligheter att utveckla specialistkunnnande. Men relativt begränsade möjligheter att utveckla systemkunnande. Systemtänkande individer har alltid ett underläge eftersom de inte besitter detaljkunskaperna inom respektive område gentemot specialisterna. Så av det skälet kan det finnas en rimlighet i att man lade ned de allvetande teknik- trafik- och marknadsavdelningarna
Tvärbanans Solnagren som är systemdesignad i "det gamla SL". D.v.s den upplagan av SL som gällde 2005-2011.
Resultatet blev att
Banavdelningen med sina konsulter drev ett spårprojekt och kom fram till en STH på 70 km/h
Signalavdelningen med sina konsulter drev ett signalprojekt som kom fram till STH 80 km/h
Fordonsavdelningnen med sina konsulter drev ett fordonsprojekt som kom fram till STH 90 km/h
Tanken med den nuvarande organisationen var just att riva ned revirtänkande och kanske odla lite mer system och funktionstänkande. Och det är någonstans avsaknaden av system- och funktionstänkande som jag tror "inkompetensen hos SL" ligger.
Vad tror ni?
Och o ja jag tillhör de 20 000 som är en del av SL-trafiken om ni nu undrade.
På 1980-talet hade väl AB SL anställda i den storleksordningen och sedan tillkom de delar av SJ som drev pendeltågstrafiken med infrastruktur.