A37

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Lars_L
Inlägg: 2933
Blev medlem: söndag 09 november 2014 11:47

Re: A37

Inlägg av Lars_L »

twr skrev:Dags att väcka liv i denna tråd igen. Både Lidingöbanan och tvärbanan behöver fler vagnar och det är inte självklart att A35 och A36 är svaret.
Fast man verkar ju nu vara inne på att köpa in A35 till 7:an nu under året, enligt tidigare citerat dokument. Så då tror jag nog vi får se långt fram i tiden till dess det blir en ny upphandling av en ny spårvagnstyp. Vi får inte glömma att det tar rätt mycket tid i anspråk, därtill att man får två olika vagnstyper (som med dagens datasystem knappast går att mulitpelkoppla med varandra) och det blir också dyrare med underhåll etc.

Det ska nog vara när och om Spårväg syd blir aktuellt som något sådant skulle bli aktuellt - men då säger jag dock snarare vad jag tror, än kanske önskar.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4554
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: A37

Inlägg av leifd »

ADDE skrev:En tanke är väl att ge CAF Feedback så de kan utveckla en förbättrad variant av A35/A36 som redan har levererats. SLL har redan gjort det med Alstom och resultatet blev X60B, så det är väl inte omöjligt att man gör samma sak med CAF och löser ut delar av optionen.

och X60 var inte problemfri när den kom heller för ca. 10 år sedan... :roll:
Nu var de väl såhär... Att det som är nyheter på X60B har funnits länge på X61 och X62.
Så jag vill nog påstå att de var Alstom som sa, att nu gör vi inte de där gamla mer, så varsågod o köp dessa nya.

Men såklart vill väl SL försöka glänsa lite på andras bekostnad. Hade de själva hittat på, så hade de ju som vanlig blivit skit och haveri...
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 6168
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: A37

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

ADDE skrev:En tanke är väl att ge CAF Feedback så de kan utveckla en förbättrad variant av A35/A36 som redan har levererats. SLL har redan gjort det med Alstom och resultatet blev X60B, så det är väl inte omöjligt att man gör samma sak med CAF och löser ut delar av optionen.

och X60 var inte problemfri när den kom heller för ca. 10 år sedan... :roll:
Nej, men att jämföra X60 och A35 leder tanken fel. Alstoms Coradia Lirex (X60 osv.) var ju tänkt att lanseras i en helt annan skala och så blev det ju också. Även om vissa lokförare skrev "RAGNAR, VAD HAR DU KÖPT" då (A60-anskaffningen var bland det sista som den välkände Ragnar T (även känd som RR) genomförde innan sin pensionering) så måste jag säga att problemen har varit förhållandevsi måttliga, särskilt om man jämför med den med vänster hand byggda A35. Det är nämligen inte alls fråga om "att ge CAF Feedback så de kan utveckla en förbättrad variant av A35/A36 som redan har levererats". CAF har nämligen inte ens levererat vad som utlovats. Hela perioden efter den första leveransen av A35 451 har vari ren projektverksamhet, där Arriva och sedermera AB SS har fått driva TF och CAF framför sig med hugg och slag för att över huvud taget få fram en fungerande vagn. Det gäller saker som

1. Motor- och framför allt bromsstyrningen, där nu även Transportstyrelsen engagerat sig
2. Ett klimatsystem värt namnet, som klarar av att hålla ett jämnt klimat i både hytter och kupéer
3. Fungerande dörrstyrning, idag är dörrfrigivning enda alternativet eftersom man inte säkert kan öppna dörrarna och veta att de förblir i öppet läge innan order om stängning ges
4. Bullerproblem, framför att från elsystemet, som medfört klagomål från boende kring banorna
5. Ett fungerande tryckluftsystem utan problem med frysta ventiler
6. Ett fungerande utropssystem i vagnarna, där utropen inte avbryts av att någon trycker på "nästa hållplats"-knappen

Ja, det var bara några exempel på saker som knappast kan betecknas som "förbättringar" utan som är rena felkonstruktioner, och som måste bytas ut. Listan på förändringar som CAF redan tvingats göra är lång och rätt tröttande, ibland genom hårdvaruförändringar, ofta genom mjukvaruförändring där de fått rätta sådant som måste betecknas som rena buggar (eller för att snacka IT-slang, ibland vet man inte om det är en bugg eller en feature) vilket får en att undra över kvalitetskontroller i CAF:s programutveckling. Vad gäller tillverkningskvaliteten kan man ju också ex.vis peka på det faktum att ungefär halva leveransen fick göra om underredsbehandlingen. Problemet är att CAF ofta förnekar att ett visst problem överhuvud taget existerar, vilket kräver en mödosam bevisinsamling hos trafikentreprenörerna.

Men det är klart, får Arriva och AB SS hålla på ett par tre år till kanske det blir en fungerande vagn av denna konstruktion också. Sådant här har ju faktiskt hänt tidigare. Sedan kan man ju ha synpunkter på uppbyggnaden i sig också, med berg- och dalbanegolvet och podestrarna, men det är ett annat kapitel.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 6168
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: A37

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Lars_L skrev:
twr skrev:Dags att väcka liv i denna tråd igen. Både Lidingöbanan och tvärbanan behöver fler vagnar och det är inte självklart att A35 och A36 är svaret.
Fast man verkar ju nu vara inne på att köpa in A35 till 7:an nu under året, enligt tidigare citerat dokument. Så då tror jag nog vi får se långt fram i tiden till dess det blir en ny upphandling av en ny spårvagnstyp. Vi får inte glömma att det tar rätt mycket tid i anspråk, därtill att man får två olika vagnstyper (som med dagens datasystem knappast går att mulitpelkoppla med varandra) och det blir också dyrare med underhåll etc.

Det ska nog vara när och om Spårväg syd blir aktuellt som något sådant skulle bli aktuellt - men då säger jag dock snarare vad jag tror, än kanske önskar.
Ja, det är väl här det citeras
https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... ty#p344266

och det berörda dokumentet är i så fall det här:
http://www.sll.se/Global/Politik/Politi ... D-2017.pdf

Jag hade faktiskt inte en tanke på att leasingavtalet för A34-orna löper ut så pass snart. Om man inte ha för avsikt att köpa in A34-orna därefter, och det verkar man inte ha (gissningsvis säljs de då till Norrköping), så är A35 det enda alternativet om man inte hittar något på begagnatmarknaden. Att handla upp en helt ny vagntyp tar i storleksordningen 3 år, att ropa av ur en befintlig option 1,5 - 2 år.

För spårväg citys del verkar det röra sig om 6-8 A35-vagnar, lägger man sedan på 2 A36-vagnar som kommer man upp i en rimlig beställning för att CAF ska vilja sätta upp en ny produktionslinje (med reservation för att jag inte vet vad som står i optionsavtalet). Volymen på beställningen var föremål för omfattande diskussioner mellan SL och Bombardier när delserie 3 av vagn A32 beställdes 2006. Med tidsgränserna ovan får man nog försöka få tummen ur ganska snart.

Påståendet
Men egentligen borde både A35 och A36 säljas till högstbjudande och nya, ändamålsenliga och fungerande vagnar, köpas in i stället.
tror jag inte alls på, dessvärre. Bortsett från timingen så lär någonting sådant bli en affär i klass med Vattenfalls brunkål, f´låt brunkol ska det vara (det förstnämnda är betydligt godare än det senare)
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4554
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: A37

Inlägg av leifd »

dr Cassandra Nojdh skrev:
ADDE skrev:En tanke är väl att ge CAF Feedback så de kan utveckla en förbättrad variant av A35/A36 som redan har levererats. SLL har redan gjort det med Alstom och resultatet blev X60B, så det är väl inte omöjligt att man gör samma sak med CAF och löser ut delar av optionen.

och X60 var inte problemfri när den kom heller för ca. 10 år sedan... :roll:
Nej, men att jämföra X60 och A35 leder tanken fel. Alstoms Coradia Lirex (X60 osv.) var ju tänkt att lanseras i en helt annan skala och så blev det ju också. Även om vissa lokförare skrev "RAGNAR, VAD HAR DU KÖPT" då (A60-anskaffningen var bland det sista som den välkände Ragnar T (även känd som RR) genomförde innan sin pensionering) så måste jag säga att problemen har varit förhållandevsi måttliga, särskilt om man jämför med den med vänster hand byggda A35. Det är nämligen inte alls fråga om "att ge CAF Feedback så de kan utveckla en förbättrad variant av A35/A36 som redan har levererats". CAF har nämligen inte ens levererat vad som utlovats. Hela perioden efter den första leveransen av A35 451 har vari ren projektverksamhet, där Arriva och sedermera AB SS har fått driva TF och CAF framför sig med hugg och slag för att över huvud taget få fram en fungerande vagn. Det gäller saker som

1. Motor- och framför allt bromsstyrningen, där nu även Transportstyrelsen engagerat sig
2. Ett klimatsystem värt namnet, som klarar av att hålla ett jämnt klimat i både hytter och kupéer
3. Fungerande dörrstyrning, idag är dörrfrigivning enda alternativet eftersom man inte säkert kan öppna dörrarna och veta att de förblir i öppet läge innan order om stängning ges
4. Bullerproblem, framför att från elsystemet, som medfört klagomål från boende kring banorna
5. Ett fungerande tryckluftsystem utan problem med frysta ventiler
6. Ett fungerande utropssystem i vagnarna, där utropen inte avbryts av att någon trycker på "nästa hållplats"-knappen

Ja, det var bara några exempel på saker som knappast kan betecknas som "förbättringar" utan som är rena felkonstruktioner, och som måste bytas ut. Listan på förändringar som CAF redan tvingats göra är lång och rätt tröttande, ibland genom hårdvaruförändringar, ofta genom mjukvaruförändring där de fått rätta sådant som måste betecknas som rena buggar (eller för att snacka IT-slang, ibland vet man inte om det är en bugg eller en feature) vilket får en att undra över kvalitetskontroller i CAF:s programutveckling. Vad gäller tillverkningskvaliteten kan man ju också ex.vis peka på det faktum att ungefär halva leveransen fick göra om underredsbehandlingen. Problemet är att CAF ofta förnekar att ett visst problem överhuvud taget existerar, vilket kräver en mödosam bevisinsamling hos trafikentreprenörerna.

Men det är klart, får Arriva och AB SS hålla på ett par tre år till kanske det blir en fungerande vagn av denna konstruktion också. Sådant här har ju faktiskt hänt tidigare. Sedan kan man ju ha synpunkter på uppbyggnaden i sig också, med berg- och dalbanegolvet och podestrarna, men det är ett annat kapitel.
Man kan faktiskt förstå den frustration man upplever. Särskilt som man på annat håll i sitt linjenät fått vagnar som i princip bara är att starta och köra ut (du förstår hur jag menar). Detta känns ju som parallell till Oslos SL-95 och Göteborgs M32. Såklart skiljer de ju i vad som är galet, men galet och frustrerande är det såklart.

Och i grunden finns det ju bara en orsak. Detta eländiga upphandlingssystem som lurar politiker och beslutsfattare att allt för ofta gå i fällan att köpa billigt skräp.
Det måste ju vara så att kunskaper och erfarenheter om vissa tillverkares produkter, väger mycket tyngre än pris, eftersom lågt pris ju ofta tenderar att bli otroligt dyrt med tiden.

Vi får väl hoppas att det går att på något vis få ordning på eländet. Det ska ju inte behöva bli som för Göteborg, att man får bryta kontakten med leverantören, för att sen själv göra de åtgärder som krävs. Men risken är väl att vi får se detta upprepas.
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: A37

Inlägg av daniel_s »

leifd skrev:Detta känns ju som parallell till Oslos SL-95 och Göteborgs M32. Såklart skiljer de ju i vad som är galet, men galet och frustrerande är det såklart.
Nja det som är galet är ju samma sak i alla tre fallen: "allt".
hgsldf
Inlägg: 976
Blev medlem: lördag 17 oktober 2009 21:09

Re: A37

Inlägg av hgsldf »

Finns det inga fler A32 att köpa i Nederländerna?
Användarens profilbild
R.Lindmark
Inlägg: 238
Blev medlem: tisdag 15 november 2005 16:12
Ort: Vallentuna

Re: A37

Inlägg av R.Lindmark »

hgsldf skrev:Finns det inga fler A32 att köpa i Nederländerna?
Nej, de är i Stockholm. Det finns 55 vagnar i Istanbul, men jag antar att Turkarna vill behålla dom. Annars hade jag en idé om att när vi i Stockholm har satt upp en produktionslina för halvtidsrevision av A32 köpa turkarnas vagnar och köra dom genom samma revision.

/R
hgsldf
Inlägg: 976
Blev medlem: lördag 17 oktober 2009 21:09

Re: A37

Inlägg av hgsldf »

R.Lindmark skrev:
hgsldf skrev:Finns det inga fler A32 att köpa i Nederländerna?
Nej, de är i Stockholm. Det finns 55 vagnar i Istanbul, men jag antar att Turkarna vill behålla dom. Annars hade jag en idé om att när vi i Stockholm har satt upp en produktionslina för halvtidsrevision av A32 köpa turkarnas vagnar och köra dom genom samma revision.

/R
Attans, det där hade vi väl kunnat fixa så länge en svensk minister hade goda kontakter med Erdogans parti :wink: men nu är det för sent.
/Göran
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 6168
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: A37

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Diskussionen återförd från denna tråd: https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... 21#p345521
hgsldf skrev:
dr Cassandra Nojdh skrev:Den dag det behövs kan ju ligga rätt långt bort. En sådan vagn borde väl littereras A37, och det har vi ju redan en tråd om:
https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... &start=240

Det borde väl den värderade hgsldf känna till eftersom det var vederbörande som skrev det senaste inlägget i denna.
Tack för påpekandet, jag letade förtvivlat efter den tråden utan att hitta, förmodligen därför att trådnamnet syftar på något som inte existerar. Hur som helst, mitt trådnamn kan nog de flesta förstå oavsett om man är insatt i alla hemligheter på forumet eller inte.

Det kommer att behövas ett antal nya vagnar till flera banor av olika skäl, även om det inte sker några stora nybyggen i morgon och då vore det tacknämligt om man inte köper fler spanjorer. Min tanke var att diskutera huruvida det finns några vettiga nya spårvagnar att köpa i dag och därav förslaget Flexity Classic 2,65 och jag ser fram mot att få synpunkter på förslaget eller andra idéer.

/Göran
hgsldf skrev:
leifd skrev:Vad jag vet löper leasingavtalet på nuvarande A34 ut 2018. Budgeterade medel finns för motsvarande mängd (+ några till) A35:or. De torde ju bara vara att avropa från befintlig option, något som troligen måste ske kanske under innevarande år. För leverans 2018... Att skaffa annan vagntyp kommer ju kräva ny upphandling och troligen högre pris. Dessutom måste man då utbilda förare och tekniker på ytterligare en vagntyp. Sånt finns nog inga pengar till...
Ursäkta min okunnighet, men det jag föreslog var väl en bredare A34 modell?
/Göran
Det är dessvärre som Leif säger. I sak håller jag med Göran m.fl. men av skäl som redan framförts här ovan lär vi inte kunna räkna med någonting annat än A35 under (relativt) överskådlig tid.Det är ju inte så att man bara kan beställa "en bredare variant av A34". Bombardier har förvisso byggt 2,65 m. breda vagnar baserade på systemvagnskonceptet Flexity Classic och kan givetvis offerera det igen (det är t.ex. vad som hänt i Göteborg, M33 kommer - om CAF(!):s överklagande inte vinner gehör att bli en sådan vagn). Men bara efter en normal upphandlingsrunda. Spårvagnar är som bekant ingen hyllvara. Dessutom kommer en sådan vagn ingalunda att vara identisk med A34, fastän bredare, om man säger så.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
hgsldf
Inlägg: 976
Blev medlem: lördag 17 oktober 2009 21:09

Re: A37

Inlägg av hgsldf »

dr Cassandra Nojdh skrev:Diskussionen återförd från denna tråd: https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... 21#p345521
hgsldf skrev:
dr Cassandra Nojdh skrev:Den dag det behövs kan ju ligga rätt långt bort. En sådan vagn borde väl littereras A37, och det har vi ju redan en tråd om:
https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... &start=240

Det borde väl den värderade hgsldf känna till eftersom det var vederbörande som skrev det senaste inlägget i denna.
Tack för påpekandet, jag letade förtvivlat efter den tråden utan att hitta, förmodligen därför att trådnamnet syftar på något som inte existerar. Hur som helst, mitt trådnamn kan nog de flesta förstå oavsett om man är insatt i alla hemligheter på forumet eller inte.

Det kommer att behövas ett antal nya vagnar till flera banor av olika skäl, även om det inte sker några stora nybyggen i morgon och då vore det tacknämligt om man inte köper fler spanjorer. Min tanke var att diskutera huruvida det finns några vettiga nya spårvagnar att köpa i dag och därav förslaget Flexity Classic 2,65 och jag ser fram mot att få synpunkter på förslaget eller andra idéer.

/Göran
hgsldf skrev:
leifd skrev:Vad jag vet löper leasingavtalet på nuvarande A34 ut 2018. Budgeterade medel finns för motsvarande mängd (+ några till) A35:or. De torde ju bara vara att avropa från befintlig option, något som troligen måste ske kanske under innevarande år. För leverans 2018... Att skaffa annan vagntyp kommer ju kräva ny upphandling och troligen högre pris. Dessutom måste man då utbilda förare och tekniker på ytterligare en vagntyp. Sånt finns nog inga pengar till...
Ursäkta min okunnighet, men det jag föreslog var väl en bredare A34 modell?
/Göran
Det är dessvärre som Leif säger. I sak håller jag med Göran m.fl. men av skäl som redan framförts här ovan lär vi inte kunna räkna med någonting annat än A35 under (relativt) överskådlig tid.Det är ju inte så att man bara kan beställa "en bredare variant av A34". Bombardier har förvisso byggt 2,65 m. breda vagnar baserade på systemvagnskonceptet Flexity Classic och kan givetvis offerera det igen (det är t.ex. vad som hänt i Göteborg, M33 kommer - om CAF(!):s överklagande inte vinner gehör att bli en sådan vagn). Men bara efter en normal upphandlingsrunda. Spårvagnar är som bekant ingen hyllvara. Dessutom kommer en sådan vagn ingalunda att vara identisk med A34, fastän bredare, om man säger så.
Jag har erfarenhet av liknande verksamhet i det privata näringslivet, dock inte av politisk eller tjänstemannastyrd verksamhet och det tror jag är problemet här. Jag tror att landstinget har en massa duktiga jurister som lurat spanjorerna med en stor köpoption, men jag tror inte att man förbundit sig att köpa mera. men sedan kommer problemet, ingen drar i bromsen när leverantören levererar sopor. I Stockholm är det egentligen igen ko på isen, spårvägen över Gärdet ligger ju långt bort, Sickla och Åhlens 2-3 år och är inte livsviktiga, Lidingöbanas östra del kunde man ersätta med buss t v och samma med Solna C-Solna stn, för att frigöra några missfoster t v.

Men jag skulle framför allt i det här läget kontakta Bombardier med mössa i hand och säga, mina föregångare har gjort fel och nu ser vi att det är Era produkter vi behöver (förutom att dom ju redan är huvudleverantör till SLL) och fråga hur mycket kan Ni hjälpa oss?
/Göran
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 6168
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: A37

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Ja, hehe, direktupphandling kallas det.

Skämt åsido så kan man knappast göra på detta sätt i offentlig verksamhet. En mindre kvantitet kan kanske direktupphandlas, som när A32-orna köptes in från Nederländerna (begagnat), eller A34-orna som ett "intrång" i Norrköpings pågående leverans. Att man skulle kunna göra så för en helt ny vagntyp håller jag för helt otroligt. Det sistnämnda förfarandet förutsätter dessutom någon pågående leverans till annan trafikhuvudman (även A32-orna från Nederländerna kom ursprungligen till som ett "intrång" i SL:s delserie 2.

I det privata näringslivet gör man ju som man vill, men en offentlig upphandlare måste som bekant förhålla sig till det legala regelverket. En ny upphandling (oavsett formen för denna) förutsätter dessutom en viss probleminsikt, den finns kanske på lägre nivå inom trafikförvaltningen, men knappast på politikernivå - se vidare div. inlägg ovan.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Lars_L
Inlägg: 2933
Blev medlem: söndag 09 november 2014 11:47

Re: A37

Inlägg av Lars_L »

dr Cassandra Nojdh skrev:Ja, hehe, direktupphandling kallas det.

Skämt åsido så kan man knappast göra på detta sätt i offentlig verksamhet. En mindre kvantitet kan kanske direktupphandlas, som när A32-orna köptes in från Nederländerna (begagnat), eller A34-orna som ett "intrång" i Norrköpings pågående leverans. Att man skulle kunna göra så för en helt ny vagntyp håller jag för helt otroligt. Det sistnämnda förfarandet förutsätter dessutom någon pågående leverans till annan trafikhuvudman (även A32-orna från Nederländerna kom ursprungligen till som ett "intrång" i SL:s delserie 2.

I det privata näringslivet gör man ju som man vill, men en offentlig upphandlare måste som bekant förhålla sig till det legala regelverket. En ny upphandling (oavsett formen för denna) förutsätter dessutom en viss probleminsikt, den finns kanske på lägre nivå inom trafikförvaltningen, men knappast på politikernivå - se vidare div. inlägg ovan.
Däremot kan man ju göra som i Göteborg - nu när man lärt sig sin läxa angående spansk kvalitet - det vill säga göra en kvalitetsupphandling. Man kan fortfarande förstås inte välja helt vilken vagnstyp man vill ha - men man kan ju utforma kvalitetskraven med en vagn i baktanke...Sedan kommer det å andra sidan bli överklagat och kanske håller det sedan inte i slutändan juridiskt. Vi får väl se hur det går i Göteborg....

Men det främsta skälet just nu för Stockholm är väl både tidsaspekten och de relativt små kvantiteter som det just nu handlar om

När man för några år sedan drömde om ett spårvägsnät i innerstaden var det ju faktiskt nästan på gång att beställa just det tråden handlar om - det vill säga en ny spårvägsmodelln A37, här. Men det var då det.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
hgsldf
Inlägg: 976
Blev medlem: lördag 17 oktober 2009 21:09

Re: A37

Inlägg av hgsldf »

dr Cassandra Nojdh skrev:Ja, hehe, direktupphandling kallas det.

Skämt åsido så kan man knappast göra på detta sätt i offentlig verksamhet. En mindre kvantitet kan kanske direktupphandlas, som när A32-orna köptes in från Nederländerna (begagnat), eller A34-orna som ett "intrång" i Norrköpings pågående leverans. Att man skulle kunna göra så för en helt ny vagntyp håller jag för helt otroligt. Det sistnämnda förfarandet förutsätter dessutom någon pågående leverans till annan trafikhuvudman (även A32-orna från Nederländerna kom ursprungligen till som ett "intrång" i SL:s delserie 2.

I det privata näringslivet gör man ju som man vill, men en offentlig upphandlare måste som bekant förhålla sig till det legala regelverket. En ny upphandling (oavsett formen för denna) förutsätter dessutom en viss probleminsikt, den finns kanske på lägre nivå inom trafikförvaltningen, men knappast på politikernivå - se vidare div. inlägg ovan.
Vi uttrycker oss kanske olika, jag tror emellertid inte att vi har så olika uppfattning om läget. Det finns trots allt anledning att dra i investeringsbromsen med hänvisning till vad jag skrivit ovan.

"det legala regelverket" kan man säga mycket om, men inte i den här tråden.
/Göran
Användarens profilbild
1
Inlägg: 849
Blev medlem: måndag 10 september 2007 21:33
Ort: Söderudd

Re: A37

Inlägg av 1 »

dr Cassandra Nojdh skrev:Ja, hehe, direktupphandling kallas det.

I det privata näringslivet gör man ju som man vill, men en offentlig upphandlare måste som bekant förhålla sig till det legala regelverket. En ny upphandling (oavsett formen för denna) förutsätter dessutom en viss probleminsikt, den finns kanske på lägre nivå inom trafikförvaltningen, men knappast på politikernivå - se vidare div. inlägg ovan.
Tja, det finns ju ett annat sätt också som antydes i Doktor Nöjds inlaga; Inget hindrar Trafikförvaltningen att sluta ett avtal med (privat) operatör att denna handlar upp en vagntyp lämplig för aktuellt entreprenadavtal. Vad jag tror så har väl SL/Tf inte kvar några bussar utan det är resp. operatör som tillhandahåller fordonen.

Och visst skulle vi i AB SS kunna shoppa upp lämpliga vagnar både för linje 7 och 21 vilket även diskuterats.

// Lena
hgsldf
Inlägg: 976
Blev medlem: lördag 17 oktober 2009 21:09

Re: A37

Inlägg av hgsldf »

1 skrev:
dr Cassandra Nojdh skrev:Ja, hehe, direktupphandling kallas det.

I det privata näringslivet gör man ju som man vill, men en offentlig upphandlare måste som bekant förhålla sig till det legala regelverket. En ny upphandling (oavsett formen för denna) förutsätter dessutom en viss probleminsikt, den finns kanske på lägre nivå inom trafikförvaltningen, men knappast på politikernivå - se vidare div. inlägg ovan.
Tja, det finns ju ett annat sätt också som antydes i Doktor Nöjds inlaga; Inget hindrar Trafikförvaltningen att sluta ett avtal med (privat) operatör att denna handlar upp en vagntyp lämplig för aktuellt entreprenadavtal. Vad jag tror så har väl SL/Tf inte kvar några bussar utan det är resp. operatör som tillhandahåller fordonen.

Och visst skulle vi i AB SS kunna shoppa upp lämpliga vagnar både för linje 7 och 21 vilket även diskuterats.

// Lena
Bravo, bara Ni inte köper några med kastanjetter, och helst inte 100 % låggolv!
/Göran
hgsldf
Inlägg: 976
Blev medlem: lördag 17 oktober 2009 21:09

Re: A37

Inlägg av hgsldf »

Och jag har glömt att säga det, inga nya spårvagnar bör vara vare sig längre eller kortare än 30 meter, allt annat försvårar utbyggnaden av spårväg i Stockholm. Det må finnas sträckor som motiverar 15 meter eller 40 meter,men det är vansinnigt att anskaffa sådana vagnar, det är kontraproduktivt. Tågen skall vara 30 eller 60 meter och all planering skall kunna utgå från detta, om en befintlig Hpl för närvarande är kortare än 60 meter, ja då kör man med 30 meter.
/Göran
darthjpp
Inlägg: 591
Blev medlem: lördag 14 april 2012 23:15
Ort: Inom vallgraven

Re: A37

Inlägg av darthjpp »

dr Cassandra Nojdh skrev:Diskussionen återförd från denna tråd: https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... 21#p345521
hgsldf skrev:
dr Cassandra Nojdh skrev:Den dag det behövs kan ju ligga rätt långt bort. En sådan vagn borde väl littereras A37, och det har vi ju redan en tråd om:
https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... &start=240

Det borde väl den värderade hgsldf känna till eftersom det var vederbörande som skrev det senaste inlägget i denna.
Tack för påpekandet, jag letade förtvivlat efter den tråden utan att hitta, förmodligen därför att trådnamnet syftar på något som inte existerar. Hur som helst, mitt trådnamn kan nog de flesta förstå oavsett om man är insatt i alla hemligheter på forumet eller inte.

Det kommer att behövas ett antal nya vagnar till flera banor av olika skäl, även om det inte sker några stora nybyggen i morgon och då vore det tacknämligt om man inte köper fler spanjorer. Min tanke var att diskutera huruvida det finns några vettiga nya spårvagnar att köpa i dag och därav förslaget Flexity Classic 2,65 och jag ser fram mot att få synpunkter på förslaget eller andra idéer.

/Göran
hgsldf skrev:
leifd skrev:Vad jag vet löper leasingavtalet på nuvarande A34 ut 2018. Budgeterade medel finns för motsvarande mängd (+ några till) A35:or. De torde ju bara vara att avropa från befintlig option, något som troligen måste ske kanske under innevarande år. För leverans 2018... Att skaffa annan vagntyp kommer ju kräva ny upphandling och troligen högre pris. Dessutom måste man då utbilda förare och tekniker på ytterligare en vagntyp. Sånt finns nog inga pengar till...
Ursäkta min okunnighet, men det jag föreslog var väl en bredare A34 modell?
/Göran
Det är dessvärre som Leif säger. I sak håller jag med Göran m.fl. men av skäl som redan framförts här ovan lär vi inte kunna räkna med någonting annat än A35 under (relativt) överskådlig tid.Det är ju inte så att man bara kan beställa "en bredare variant av A34". Bombardier har förvisso byggt 2,65 m. breda vagnar baserade på systemvagnskonceptet Flexity Classic och kan givetvis offerera det igen (det är t.ex. vad som hänt i Göteborg, M33 kommer - om CAF(!):s överklagande inte vinner gehör att bli en sådan vagn). Men bara efter en normal upphandlingsrunda. Spårvagnar är som bekant ingen hyllvara. Dessutom kommer en sådan vagn ingalunda att vara identisk med A34, fastän bredare, om man säger så.
Ett litet påpekande, det är Skoda Transportation A.S. som har överklagat upphandlingen i Göteborg.
twr
Inlägg: 8910
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: A37

Inlägg av twr »

hgsldf skrev:Och jag har glömt att säga det, inga nya spårvagnar bör vara vare sig längre eller kortare än 30 meter, allt annat försvårar utbyggnaden av spårväg i Stockholm. Det må finnas sträckor som motiverar 15 meter eller 40 meter,men det är vansinnigt att anskaffa sådana vagnar, det är kontraproduktivt. Tågen skall vara 30 eller 60 meter och all planering skall kunna utgå från detta, om en befintlig Hpl för närvarande är kortare än 60 meter, ja då kör man med 30 meter.
/Göran
Mycket klokt! 65 m bör vara standard för nya hållplatser, Tvärbanan och Lidingöbanan har det redan.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
Inlägg: 8910
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: A37

Inlägg av twr »

Lars_L skrev: När man för några år sedan drömde om ett spårvägsnät i innerstaden var det ju faktiskt nästan på gång att beställa just det tråden handlar om - det vill säga en ny spårvägsmodelln A37, här. Men det var då det.
Östlig förbindelse ska var färdig 2032. Vid det laget kanske det är dags för en ny upphandling? :D
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Skriv svar