A37
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: A37
Dessa 0,1% skulle inte ha påverkats eftersom de då inte skulle ha känt till att det var en annan numrering i en annan tidslinje
Genius on call
-
- Inlägg: 1721
- Blev medlem: söndag 28 september 2003 21:19
- Ort: LS Lugnet
Re: A37
Det där med C20 hade väl att göra med att det var en helt ny konstruktion (alla tidigare var så att säga kompatibla med varandra) och att ett nytt millenium väntade bakom knuten. Allt nytt och modernt skull ju gärna heta något med "2000". Tram 2000 i Zürich kom redan på 1970-talet, när det var 25 år kvar av 1900-talet. Man ville ligga i framkant. Likaså SJ:s "X2000". Då var det kanske kul att de skulle få heta C20. Att man sedan fick hoppa över någon siffra spelade ingen roll.
Re: A37
Det är väl samma fenomen som att bron i slussen kallas för "Guldbron" och att det påbörjade bygget av gröna linjens förgrening till Solna kallas för "Gula linjen". Dekaltrimning!Anders Hanquist skrev: ↑lördag 19 november 2022 16:59 Det där med C20 hade väl att göra med att det var en helt ny konstruktion (alla tidigare var så att säga kompatibla med varandra) och att ett nytt millenium väntade bakom knuten. Allt nytt och modernt skull ju gärna heta något med "2000". Tram 2000 i Zürich kom redan på 1970-talet, när det var 25 år kvar av 1900-talet. Man ville ligga i framkant. Likaså SJ:s "X2000". Då var det kanske kul att de skulle få heta C20. Att man sedan fick hoppa över någon siffra spelade ingen roll.
Genius on call
Re: A37
”Guldbron” är något helt annat. Den heter ju inte så. Det är snarare ett hånfullt namn som de som inte gillar den har hittat på.Odd skrev: ↑lördag 19 november 2022 18:01Det är väl samma fenomen som att bron i slussen kallas för "Guldbron" och att det påbörjade bygget av gröna linjens förgrening till Solna kallas för "Gula linjen". Dekaltrimning!Anders Hanquist skrev: ↑lördag 19 november 2022 16:59 Det där med C20 hade väl att göra med att det var en helt ny konstruktion (alla tidigare var så att säga kompatibla med varandra) och att ett nytt millenium väntade bakom knuten. Allt nytt och modernt skull ju gärna heta något med "2000". Tram 2000 i Zürich kom redan på 1970-talet, när det var 25 år kvar av 1900-talet. Man ville ligga i framkant. Likaså SJ:s "X2000". Då var det kanske kul att de skulle få heta C20. Att man sedan fick hoppa över någon siffra spelade ingen roll.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
-
- Inlägg: 1721
- Blev medlem: söndag 28 september 2003 21:19
- Ort: LS Lugnet
Re: A37
"Gula linjen" är väl närmast en rest av en tidigare planering, när det skulle bli en "egen" tub och man skulle byta vid Odenplan. Att man sedan fortsatte med det är ett mysterium. Förhoppningsvis tar man sitt förnuft tillfånga innan grenen öppnas. Man bör i stället reservera den färgen för den planerade sträckan Älvsjö-Fridhemsplan.
"Guldbron" är väl ett journalist-hittepå som alltför många tror är ett riktigt namn. Som "Plattan" som "alla" säger fast det finns inte skyltat med det namnet.
"Guldbron" är väl ett journalist-hittepå som alltför många tror är ett riktigt namn. Som "Plattan" som "alla" säger fast det finns inte skyltat med det namnet.
Senast redigerad av Anders Hanquist den lördag 19 november 2022 19:32, redigerad totalt 1 gånger.
- Stefan Widén
- Inlägg: 3018
- Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09
Re: A37
A37=guldvagnen!!!
Nu har vi haft caf vagnar med varierande framgång vilket ställer krav på att TF, liksom GBG, gjorde tar fram en vagn som verkligen är en guldvagn.
Nu har vi haft caf vagnar med varierande framgång vilket ställer krav på att TF, liksom GBG, gjorde tar fram en vagn som verkligen är en guldvagn.
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Re: A37
Vad synd då att man lade miljoner på att byta färg på Tvärbanan, som ju var gul från början på alla kartor och informationsmaterial....Anders Hanquist skrev: ↑lördag 19 november 2022 19:30...Förhoppningsvis tar man sitt förnuft tillfånga innan grenen öppnas. Man bör i stället reservera den färgen för den planerade sträckan Älvsjö-Fridhemsplan....
Genius on call
-
- Inlägg: 1721
- Blev medlem: söndag 28 september 2003 21:19
- Ort: LS Lugnet
Re: A37
Den gula markeringen Tvärbanan en gång fick har en viss London-inspiration. Tvärbanan skulle ju gå i en halvcirkel ("Hästskon") och kanske i en avlägsen framtid runt hela stan. Londons Circle Line är just gul på Londons legendariska karta. Tror till och med att jag "tipsade" lite om det till den som då för tiden hade hand om SL:s designprogram.
- Pluppiplopp
- Inlägg: 81
- Blev medlem: måndag 05 september 2022 18:23
Re: A37
Har tänkt liknande. Är inte ett tåg liknande x15p bra för lättåg i förorter? För som jag förstått det är det betydligt lägre underhållskostnader och högre hastigheter för hög-golvs tåg.
Proffesionella gissningar oftast utan faktagrund.
Re: A37
Jag tror att Per menar att man ska ha olika vagntyper på spårvägen, dels förortsvagnar med normal spårvagnskomfort och dels innerstadsvagnar som är extra obekväma. Per har framfört denna idé många gånger, dock gäller det att ha känsla för proportioner då det är ganska kostsamt att ha olika vagntyper också!Pluppiplopp skrev: ↑söndag 20 november 2022 23:18Har tänkt liknande. Är inte ett tåg liknande x15p bra för lättåg i förorter? För som jag förstått det är det betydligt lägre underhållskostnader och högre hastigheter för hög-golvs tåg.
Re: A37
Varför ska de vara extra obekväma? Är Göteborgs och Oslos nya vagnar också extra obekväma? Det tycker inte jag iaf. Verkar som majoriteten här är anti stad och pro förort/landsbygd. Konstigt.daniel_s skrev: ↑måndag 21 november 2022 0:22Jag tror att Per menar att man ska ha olika vagntyper på spårvägen, dels förortsvagnar med normal spårvagnskomfort och dels innerstadsvagnar som är extra obekväma. Per har framfört denna idé många gånger, dock gäller det att ha känsla för proportioner då det är ganska kostsamt att ha olika vagntyper också!Pluppiplopp skrev: ↑söndag 20 november 2022 23:18Har tänkt liknande. Är inte ett tåg liknande x15p bra för lättåg i förorter? För som jag förstått det är det betydligt lägre underhållskostnader och högre hastigheter för hög-golvs tåg.
Re: A37
Vilken skräll då. Ju färre dörrpar och fler stolar (helst så höga som möjligt) verkar vara melodin här.
Så ser ju inte spårvagnar ut någonstans. Men Stockholm är ju unikt i vanlig ordning.
- Pluppiplopp
- Inlägg: 81
- Blev medlem: måndag 05 september 2022 18:23
Re: A37
Jag har ingen aning om obekväm men jag tycker det är väldigt konstigt med förortsbanor (tex lidingöbanan, tvärbanan och spårvägsyd) som har, eller kommer ha, samma vagnar som Spårväg City även fast de har helt olika användning.
Proffesionella gissningar oftast utan faktagrund.
Re: A37
Ja visst är det konstigt att man ska ha förortsvagnar inne City... Spårväg City och Tvärbanan borde såklart ha vagnar anpassade för stadstrafik.Pluppiplopp skrev: ↑måndag 21 november 2022 12:57Jag har ingen aning om obekväm men jag tycker det är väldigt konstigt med förortsbanor (tex lidingöbanan, tvärbanan och spårvägsyd) som har, eller kommer ha, samma vagnar som Spårväg City även fast de har helt olika användning.
- Pluppiplopp
- Inlägg: 81
- Blev medlem: måndag 05 september 2022 18:23
Re: A37
Tvärbanan också? Den har väl ändå många ställen där den går på egen banvall?M224 skrev: ↑måndag 21 november 2022 16:26Ja visst är det konstigt att man ska ha förortsvagnar inne City... Spårväg City och Tvärbanan borde såklart ha vagnar anpassade för stadstrafik.Pluppiplopp skrev: ↑måndag 21 november 2022 12:57Jag har ingen aning om obekväm men jag tycker det är väldigt konstigt med förortsbanor (tex lidingöbanan, tvärbanan och spårvägsyd) som har, eller kommer ha, samma vagnar som Spårväg City även fast de har helt olika användning.
Proffesionella gissningar oftast utan faktagrund.
Re: A37
Obekväma har jag aldrig skrivit, det får stå för andra, men fler dörrar och mindre sittplatser då man oftast åker betydligt kortare sträckor i stan än man gör på förortsspårvägar.
En spårvagn som kan köra 100 i stan kommer aldrig att göra detta idag. Skillnad innan polisen satte hastighetsbegränsningar för spårvagn. Var det inte en polis som på 1960-talet bad en spårvagnsförare som körde 80 på Strandvägen att ta det lite lugnare - även om han fick köra fort?
På Lidingöbanan, t.ex, behövs många sittplatser när man skall köra från Centrum till Ön - där kommer de flesta att åka långt.
-Per
En spårvagn som kan köra 100 i stan kommer aldrig att göra detta idag. Skillnad innan polisen satte hastighetsbegränsningar för spårvagn. Var det inte en polis som på 1960-talet bad en spårvagnsförare som körde 80 på Strandvägen att ta det lite lugnare - även om han fick köra fort?
På Lidingöbanan, t.ex, behövs många sittplatser när man skall köra från Centrum till Ön - där kommer de flesta att åka långt.
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!