Det går ju rykten om en ambulans? på utryckning blev omkörd av en spårvagn på St Eriksbron...Per Lind skrev: ↑måndag 21 november 2022 17:03 Obekväma har jag aldrig skrivit, det får stå för andra, men fler dörrar och mindre sittplatser då man oftast åker betydligt kortare sträckor i stan än man gör på förortsspårvägar.
En spårvagn som kan köra 100 i stan kommer aldrig att göra detta idag. Skillnad innan polisen satte hastighetsbegränsningar för spårvagn. Var det inte en polis som på 1960-talet bad en spårvagnsförare som körde 80 på Strandvägen att ta det lite lugnare - även om han fick köra fort?
På Lidingöbanan, t.ex, behövs många sittplatser när man skall köra från Centrum till Ön - där kommer de flesta att åka långt.
-Per
A37
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
-
- Inlägg: 2077
- Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50
Re: A37
Re: A37
Vidare behöver utbudet anpassas till efterfrågan. Förhoppningsvis blir det fler avgångar mellan Liljeholmen och Årstaberg när Kistagrenen förlängs till Ursvik.
- Hechtwagen
- Inlägg: 3064
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: A37
A24 hade mindre sittplstser än A29 trots att de i grunden var tänkta för samma trafikuppgifter.Per Lind skrev: ↑måndag 21 november 2022 17:03 Obekväma har jag aldrig skrivit, det får stå för andra, men fler dörrar och mindre sittplatser då man oftast åker betydligt kortare sträckor i stan än man gör på förortsspårvägar.
En spårvagn som kan köra 100 i stan kommer aldrig att göra detta idag. Skillnad innan polisen satte hastighetsbegränsningar för spårvagn. Var det inte en polis som på 1960-talet bad en spårvagnsförare som körde 80 på Strandvägen att ta det lite lugnare - även om han fick köra fort?
På Lidingöbanan, t.ex, behövs många sittplatser när man skall köra från Centrum till Ön - där kommer de flesta att åka långt.
-Per
- Pluppiplopp
- Inlägg: 81
- Blev medlem: måndag 05 september 2022 18:23
Re: A37
Vi får ju hoppas att de kör Kista grenen till Årstaberg som minst. Hela vägen till Sickla är troligen helt onödigt men jag skulle se hur Gullmarsplan kanske skulle funka, dock vet jag ej om det finns plats för ett extra spår för spårvagnarna som stannar att byta håll på.
Proffesionella gissningar oftast utan faktagrund.
Re: A37
Det finns vändspår i Årstaberg och Mårtensdal.Pluppiplopp skrev: ↑måndag 21 november 2022 23:24Vi får ju hoppas att de kör Kista grenen till Årstaberg som minst. Hela vägen till Sickla är troligen helt onödigt men jag skulle se hur Gullmarsplan kanske skulle funka, dock vet jag ej om det finns plats för ett extra spår för spårvagnarna som stannar att byta håll på.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: A37
Alviks strand är bara tillfälligt. Kistagrenen till Mårtensdal är tanken på sikt.Pluppiplopp skrev: ↑tisdag 22 november 2022 11:37Finns planer om att köra Kistagrenen längre än Alviks strand?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
- Pluppiplopp
- Inlägg: 81
- Blev medlem: måndag 05 september 2022 18:23
Re: A37
Ok. Kommer de inte köra ett enda tåg till Alviks strand i framtiden?
Proffesionella gissningar oftast utan faktagrund.
Re: A37
Jo, merparten av alla tåg kommer att gå dit. Men det är nog inte så många som kommer att vända där, i alla fall inte i rusningen. På kvällar och sånt är det fullt möjligt att det blir vändningar där.Pluppiplopp skrev: ↑tisdag 22 november 2022 12:14 Ok. Kommer de inte köra ett enda tåg till Alviks strand i framtiden?
Re: A37
I nuläget är behovet av utökad trafik troligen störst på helger. Naturligtvis är det just då SL väljer att göra kortvändningar...daniel_s skrev: ↑tisdag 22 november 2022 12:55Jo, merparten av alla tåg kommer att gå dit. Men det är nog inte så många som kommer att vända där, i alla fall inte i rusningen. På kvällar och sånt är det fullt möjligt att det blir vändningar där.Pluppiplopp skrev: ↑tisdag 22 november 2022 12:14 Ok. Kommer de inte köra ett enda tåg till Alviks strand i framtiden?
- Pluppiplopp
- Inlägg: 81
- Blev medlem: måndag 05 september 2022 18:23
Re: A37
Iallafall, har någo idéer på tåg/spårvagnar som skulle kunna bli en A37?
Proffesionella gissningar oftast utan faktagrund.
- Hans Wibacke
- Inlägg: 747
- Blev medlem: lördag 22 augusti 2009 19:04
- Ort: Stockholm + Åbo
Re: A37
Škoda ForCity AlfaPluppiplopp skrev: ↑tisdag 22 november 2022 23:19 Iallafall, har någo idéer på tåg/spårvagnar som skulle kunna bli en A37?
Dörrar framför skönhet! (och inget löjligt överhäng i ändarna)Škoda skrev:Advantages include a high passenger capacity with a lower axle load thanks to the use of one extra bogie. Pivoting bogies are also gentle on the tracks and reduce vehicle maintenance and infrastructure costs.
ForCity Alfa also has the largest proportion of doors per length of vehicle. The layout of ForCity Alfa trams ensures easy and quick access to all seats throughout the entire car.
- Pluppiplopp
- Inlägg: 81
- Blev medlem: måndag 05 september 2022 18:23
Re: A37
Låter som en ganska bra idé faktiskt. Ska de köra A35 på spårväg syd då eller ska man ha en ny typ där med?
Proffesionella gissningar oftast utan faktagrund.
- Pluppiplopp
- Inlägg: 81
- Blev medlem: måndag 05 september 2022 18:23
Re: A37
Vet inte om jag ska göra en ny tråd eller säga det här men gör det ändå.
Delen mellan Gröndal och Liljeholmen är nog den mest obekväma delen av tvärbanan anledningen är i stort troligen för den går i gatan tillsammans med massa trafik.
Skulle en viadukt funka i detta område? På en viadukt kan du ju köra betydligt snabbare än om du måste samsas med trafikanter och fotgängare. I detta fall skulle man ju kunna köra i 80 mellan Liljeholmen hela vägen till Alvik strand vilket skulle sänka restiden på hela tvärbanan.
Delen mellan Gröndal och Liljeholmen är nog den mest obekväma delen av tvärbanan anledningen är i stort troligen för den går i gatan tillsammans med massa trafik.
Skulle en viadukt funka i detta område? På en viadukt kan du ju köra betydligt snabbare än om du måste samsas med trafikanter och fotgängare. I detta fall skulle man ju kunna köra i 80 mellan Liljeholmen hela vägen till Alvik strand vilket skulle sänka restiden på hela tvärbanan.
Proffesionella gissningar oftast utan faktagrund.
Re: A37
Haha ja en bro rakt över sjön skulle ju ge en rak och fin sträckning, du får riva några kvarter och dra in två hållplatser men det kortar ju restiden ytterligare, man kan nog spara nästan 3 minuter mellan Lih och Avs!Pluppiplopp skrev: ↑måndag 05 december 2022 22:36 Vet inte om jag ska göra en ny tråd eller säga det här men gör det ändå.
Delen mellan Gröndal och Liljeholmen är nog den mest obekväma delen av tvärbanan anledningen är i stort troligen för den går i gatan tillsammans med massa trafik.
Skulle en viadukt funka i detta område? På en viadukt kan du ju köra betydligt snabbare än om du måste samsas med trafikanter och fotgängare. I detta fall skulle man ju kunna köra i 80 mellan Liljeholmen hela vägen till Alvik strand vilket skulle sänka restiden på hela tvärbanan.
Eller menade du en ”elevated” genom Gröndal ungefär i dagens sträckning? Då har du ju fortfarande ungefär samma spårgeometri som idag, med ett gäng kurvor med sth 20-30. Lite snabbare på rakorna och inga trafiksignaler, skulle tro att tidsbesparingen landar på cirka 1 minut mot idag.
- Pluppiplopp
- Inlägg: 81
- Blev medlem: måndag 05 september 2022 18:23
Re: A37
Jag menar såklart det senare haha. Men är det verkligen en så liten tidsskillnad om man bygger så? Jag hade tänkt mig typ 5 minuter snabbare.
Proffesionella gissningar oftast utan faktagrund.
Re: A37
En sak jag anmärker mig på är att Lövholmsvägen mellan Gröndalsvägen och Trekantsvägen är den enda vägsträcka mellan Gröndal och Liljeholmen, och därmed känsligast för störningar. I övriga delar där spårvägen går på gatan kan man ju leda om genomgående biltrafik på andra vägar runt omkring.
Denna bit av Lövholmsvägen borde göras om till en allé a la Hammarby sjöstad.
Denna bit av Lövholmsvägen borde göras om till en allé a la Hammarby sjöstad.
Senast redigerad av ADDE den tisdag 06 december 2022 18:28, redigerad totalt 1 gånger.
Re: A37
Hela gatuspårssträckan tar typ 5 minuter att köra idag, så det blir rätt svårtPluppiplopp skrev: ↑måndag 05 december 2022 23:02 Jag menar såklart det senare haha. Men är det verkligen en så liten tidsskillnad om man bygger så? Jag hade tänkt mig typ 5 minuter snabbare.
- Stefan Widén
- Inlägg: 3018
- Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09
Re: A37
Poängen med spårväg är just att den på vissa sträckor kan gå i gaturummet för att få hållplatser lätt tillgängligt. Även att dra ner på kostnaderna för att bygga påverkar.. Det är ju detta som många trådar om framtida tunnelbanor handlar om.
Så gläds åt Gröndalsborna som enkelt kan glida ner till sin hållplats och ta vagnen mot en lämplig bytespunkt.
Stefan
Så gläds åt Gröndalsborna som enkelt kan glida ner till sin hållplats och ta vagnen mot en lämplig bytespunkt.
Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll