A37

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
C12C3C3C12
Inlägg: 2076
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Re: A37

Inlägg av C12C3C3C12 »

Per Lind skrev: måndag 21 november 2022 17:03 Obekväma har jag aldrig skrivit, det får stå för andra, men fler dörrar och mindre sittplatser då man oftast åker betydligt kortare sträckor i stan än man gör på förortsspårvägar.
En spårvagn som kan köra 100 i stan kommer aldrig att göra detta idag. Skillnad innan polisen satte hastighetsbegränsningar för spårvagn. Var det inte en polis som på 1960-talet bad en spårvagnsförare som körde 80 på Strandvägen att ta det lite lugnare - även om han fick köra fort?
På Lidingöbanan, t.ex, behövs många sittplatser när man skall köra från Centrum till Ön - där kommer de flesta att åka långt.
-Per
Det går ju rykten om en ambulans? på utryckning blev omkörd av en spårvagn på St Eriksbron...
Enceladus
Inlägg: 9694
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: A37

Inlägg av Enceladus »

M224 skrev: måndag 21 november 2022 17:06 Tvärbanan har också en del stora bytespunkter och resandet ökar. Det behövs vagnar som har fler dörrpar. Det är många som åker kortare sträckor, ex. Liljeholmen - Årstaberg.
Vidare behöver utbudet anpassas till efterfrågan. Förhoppningsvis blir det fler avgångar mellan Liljeholmen och Årstaberg när Kistagrenen förlängs till Ursvik.
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3058
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: A37

Inlägg av Hechtwagen »

Per Lind skrev: måndag 21 november 2022 17:03 Obekväma har jag aldrig skrivit, det får stå för andra, men fler dörrar och mindre sittplatser då man oftast åker betydligt kortare sträckor i stan än man gör på förortsspårvägar.
En spårvagn som kan köra 100 i stan kommer aldrig att göra detta idag. Skillnad innan polisen satte hastighetsbegränsningar för spårvagn. Var det inte en polis som på 1960-talet bad en spårvagnsförare som körde 80 på Strandvägen att ta det lite lugnare - även om han fick köra fort?
På Lidingöbanan, t.ex, behövs många sittplatser när man skall köra från Centrum till Ön - där kommer de flesta att åka långt.
-Per
A24 hade mindre sittplstser än A29 trots att de i grunden var tänkta för samma trafikuppgifter.
Användarens profilbild
Pluppiplopp
Inlägg: 81
Blev medlem: måndag 05 september 2022 18:23

Re: A37

Inlägg av Pluppiplopp »

Enceladus skrev: måndag 21 november 2022 20:55
M224 skrev: måndag 21 november 2022 17:06 Tvärbanan har också en del stora bytespunkter och resandet ökar. Det behövs vagnar som har fler dörrpar. Det är många som åker kortare sträckor, ex. Liljeholmen - Årstaberg.
Vidare behöver utbudet anpassas till efterfrågan. Förhoppningsvis blir det fler avgångar mellan Liljeholmen och Årstaberg när Kistagrenen förlängs till Ursvik.
Vi får ju hoppas att de kör Kista grenen till Årstaberg som minst. Hela vägen till Sickla är troligen helt onödigt men jag skulle se hur Gullmarsplan kanske skulle funka, dock vet jag ej om det finns plats för ett extra spår för spårvagnarna som stannar att byta håll på.
Proffesionella gissningar oftast utan faktagrund.
twr
Inlägg: 8892
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: A37

Inlägg av twr »

Pluppiplopp skrev: måndag 21 november 2022 23:24
Enceladus skrev: måndag 21 november 2022 20:55
M224 skrev: måndag 21 november 2022 17:06 Tvärbanan har också en del stora bytespunkter och resandet ökar. Det behövs vagnar som har fler dörrpar. Det är många som åker kortare sträckor, ex. Liljeholmen - Årstaberg.
Vidare behöver utbudet anpassas till efterfrågan. Förhoppningsvis blir det fler avgångar mellan Liljeholmen och Årstaberg när Kistagrenen förlängs till Ursvik.
Vi får ju hoppas att de kör Kista grenen till Årstaberg som minst. Hela vägen till Sickla är troligen helt onödigt men jag skulle se hur Gullmarsplan kanske skulle funka, dock vet jag ej om det finns plats för ett extra spår för spårvagnarna som stannar att byta håll på.
Det finns vändspår i Årstaberg och Mårtensdal.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Pluppiplopp
Inlägg: 81
Blev medlem: måndag 05 september 2022 18:23

Re: A37

Inlägg av Pluppiplopp »

twr skrev: tisdag 22 november 2022 0:20 Det finns vändspår i Årstaberg och Mårtensdal.
Finns planer om att köra Kistagrenen längre än Alviks strand?
Proffesionella gissningar oftast utan faktagrund.
twr
Inlägg: 8892
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: A37

Inlägg av twr »

Pluppiplopp skrev: tisdag 22 november 2022 11:37
twr skrev: tisdag 22 november 2022 0:20 Det finns vändspår i Årstaberg och Mårtensdal.
Finns planer om att köra Kistagrenen längre än Alviks strand?
Alviks strand är bara tillfälligt. Kistagrenen till Mårtensdal är tanken på sikt.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Pluppiplopp
Inlägg: 81
Blev medlem: måndag 05 september 2022 18:23

Re: A37

Inlägg av Pluppiplopp »

Ok. Kommer de inte köra ett enda tåg till Alviks strand i framtiden?
Proffesionella gissningar oftast utan faktagrund.
daniel_s
Inlägg: 14160
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: A37

Inlägg av daniel_s »

Pluppiplopp skrev: tisdag 22 november 2022 12:14 Ok. Kommer de inte köra ett enda tåg till Alviks strand i framtiden?
Jo, merparten av alla tåg kommer att gå dit. Men det är nog inte så många som kommer att vända där, i alla fall inte i rusningen. På kvällar och sånt är det fullt möjligt att det blir vändningar där.
Enceladus
Inlägg: 9694
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: A37

Inlägg av Enceladus »

daniel_s skrev: tisdag 22 november 2022 12:55
Pluppiplopp skrev: tisdag 22 november 2022 12:14 Ok. Kommer de inte köra ett enda tåg till Alviks strand i framtiden?
Jo, merparten av alla tåg kommer att gå dit. Men det är nog inte så många som kommer att vända där, i alla fall inte i rusningen. På kvällar och sånt är det fullt möjligt att det blir vändningar där.
I nuläget är behovet av utökad trafik troligen störst på helger. Naturligtvis är det just då SL väljer att göra kortvändningar...
Användarens profilbild
Pluppiplopp
Inlägg: 81
Blev medlem: måndag 05 september 2022 18:23

Re: A37

Inlägg av Pluppiplopp »

Iallafall, har någo idéer på tåg/spårvagnar som skulle kunna bli en A37?
Proffesionella gissningar oftast utan faktagrund.
Användarens profilbild
Hans Wibacke
Inlägg: 747
Blev medlem: lördag 22 augusti 2009 19:04
Ort: Stockholm + Åbo

Re: A37

Inlägg av Hans Wibacke »

Pluppiplopp skrev: tisdag 22 november 2022 23:19 Iallafall, har någo idéer på tåg/spårvagnar som skulle kunna bli en A37?
Škoda ForCity Alfa
Škoda skrev:Advantages include a high passenger capacity with a lower axle load thanks to the use of one extra bogie. Pivoting bogies are also gentle on the tracks and reduce vehicle maintenance and infrastructure costs.

ForCity Alfa also has the largest proportion of doors per length of vehicle. The layout of ForCity Alfa trams ensures easy and quick access to all seats throughout the entire car.
Dörrar framför skönhet! :D (och inget löjligt överhäng i ändarna)
Användarens profilbild
Pluppiplopp
Inlägg: 81
Blev medlem: måndag 05 september 2022 18:23

Re: A37

Inlägg av Pluppiplopp »

Låter som en ganska bra idé faktiskt. Ska de köra A35 på spårväg syd då eller ska man ha en ny typ där med?
Proffesionella gissningar oftast utan faktagrund.
Användarens profilbild
Pluppiplopp
Inlägg: 81
Blev medlem: måndag 05 september 2022 18:23

Re: A37

Inlägg av Pluppiplopp »

Vet inte om jag ska göra en ny tråd eller säga det här men gör det ändå.

Delen mellan Gröndal och Liljeholmen är nog den mest obekväma delen av tvärbanan anledningen är i stort troligen för den går i gatan tillsammans med massa trafik.

Skulle en viadukt funka i detta område? På en viadukt kan du ju köra betydligt snabbare än om du måste samsas med trafikanter och fotgängare. I detta fall skulle man ju kunna köra i 80 mellan Liljeholmen hela vägen till Alvik strand vilket skulle sänka restiden på hela tvärbanan.
Proffesionella gissningar oftast utan faktagrund.
daniel_s
Inlägg: 14160
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: A37

Inlägg av daniel_s »

Pluppiplopp skrev: måndag 05 december 2022 22:36 Vet inte om jag ska göra en ny tråd eller säga det här men gör det ändå.

Delen mellan Gröndal och Liljeholmen är nog den mest obekväma delen av tvärbanan anledningen är i stort troligen för den går i gatan tillsammans med massa trafik.

Skulle en viadukt funka i detta område? På en viadukt kan du ju köra betydligt snabbare än om du måste samsas med trafikanter och fotgängare. I detta fall skulle man ju kunna köra i 80 mellan Liljeholmen hela vägen till Alvik strand vilket skulle sänka restiden på hela tvärbanan.
Haha ja en bro rakt över sjön skulle ju ge en rak och fin sträckning, du får riva några kvarter och dra in två hållplatser men det kortar ju restiden ytterligare, man kan nog spara nästan 3 minuter mellan Lih och Avs!

Eller menade du en ”elevated” genom Gröndal ungefär i dagens sträckning? Då har du ju fortfarande ungefär samma spårgeometri som idag, med ett gäng kurvor med sth 20-30. Lite snabbare på rakorna och inga trafiksignaler, skulle tro att tidsbesparingen landar på cirka 1 minut mot idag.
Användarens profilbild
Pluppiplopp
Inlägg: 81
Blev medlem: måndag 05 september 2022 18:23

Re: A37

Inlägg av Pluppiplopp »

Jag menar såklart det senare haha. Men är det verkligen en så liten tidsskillnad om man bygger så? Jag hade tänkt mig typ 5 minuter snabbare.
Proffesionella gissningar oftast utan faktagrund.
Användarens profilbild
ADDE
Inlägg: 2042
Blev medlem: tisdag 17 mars 2009 16:14
Ort: Råcksta
Kontakt:

Re: A37

Inlägg av ADDE »

En sak jag anmärker mig på är att Lövholmsvägen mellan Gröndalsvägen och Trekantsvägen är den enda vägsträcka mellan Gröndal och Liljeholmen, och därmed känsligast för störningar. I övriga delar där spårvägen går på gatan kan man ju leda om genomgående biltrafik på andra vägar runt omkring.

Denna bit av Lövholmsvägen borde göras om till en allé a la Hammarby sjöstad.
Senast redigerad av ADDE den tisdag 06 december 2022 18:28, redigerad totalt 1 gånger.
daniel_s
Inlägg: 14160
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: A37

Inlägg av daniel_s »

Pluppiplopp skrev: måndag 05 december 2022 23:02 Jag menar såklart det senare haha. Men är det verkligen en så liten tidsskillnad om man bygger så? Jag hade tänkt mig typ 5 minuter snabbare.
Hela gatuspårssträckan tar typ 5 minuter att köra idag, så det blir rätt svårt ;-)
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3012
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: A37

Inlägg av Stefan Widén »

Poängen med spårväg är just att den på vissa sträckor kan gå i gaturummet för att få hållplatser lätt tillgängligt. Även att dra ner på kostnaderna för att bygga påverkar.. Det är ju detta som många trådar om framtida tunnelbanor handlar om.

Så gläds åt Gröndalsborna som enkelt kan glida ner till sin hållplats och ta vagnen mot en lämplig bytespunkt.

Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Skriv svar