A37

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
M224
Inlägg: 5759
Blev medlem: måndag 13 januari 2003 16:38
Ort: Stockholm

Re: A37

Inlägg av M224 »

Jag är spårvägsintresserad och jag skulle liksom 99,9% av Stockholmarna inte bry mig ett skvatt!
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3058
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: A37

Inlägg av Hechtwagen »

M224 skrev: lördag 19 november 2022 13:21 Jag är spårvägsintresserad och jag skulle liksom 99,9% av Stockholmarna inte bry mig ett skvatt!

Mmm... men dedär 0,1% lär inte må bra! :cheesygrin:
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6448
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: A37

Inlägg av Odd »

Hechtwagen skrev: lördag 19 november 2022 13:56
M224 skrev: lördag 19 november 2022 13:21 Jag är spårvägsintresserad och jag skulle liksom 99,9% av Stockholmarna inte bry mig ett skvatt!

Mmm... men dedär 0,1% lär inte må bra! :cheesygrin:
Dessa 0,1% skulle inte ha påverkats eftersom de då inte skulle ha känt till att det var en annan numrering i en annan tidslinje :-D
Genius on call
Anders Hanquist
Inlägg: 1721
Blev medlem: söndag 28 september 2003 21:19
Ort: LS Lugnet

Re: A37

Inlägg av Anders Hanquist »

Det där med C20 hade väl att göra med att det var en helt ny konstruktion (alla tidigare var så att säga kompatibla med varandra) och att ett nytt millenium väntade bakom knuten. Allt nytt och modernt skull ju gärna heta något med "2000". Tram 2000 i Zürich kom redan på 1970-talet, när det var 25 år kvar av 1900-talet. Man ville ligga i framkant. Likaså SJ:s "X2000". Då var det kanske kul att de skulle få heta C20. Att man sedan fick hoppa över någon siffra spelade ingen roll.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6448
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: A37

Inlägg av Odd »

Anders Hanquist skrev: lördag 19 november 2022 16:59 Det där med C20 hade väl att göra med att det var en helt ny konstruktion (alla tidigare var så att säga kompatibla med varandra) och att ett nytt millenium väntade bakom knuten. Allt nytt och modernt skull ju gärna heta något med "2000". Tram 2000 i Zürich kom redan på 1970-talet, när det var 25 år kvar av 1900-talet. Man ville ligga i framkant. Likaså SJ:s "X2000". Då var det kanske kul att de skulle få heta C20. Att man sedan fick hoppa över någon siffra spelade ingen roll.
Det är väl samma fenomen som att bron i slussen kallas för "Guldbron" och att det påbörjade bygget av gröna linjens förgrening till Solna kallas för "Gula linjen". Dekaltrimning!
Genius on call
twr
Inlägg: 8892
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: A37

Inlägg av twr »

Odd skrev: lördag 19 november 2022 18:01
Anders Hanquist skrev: lördag 19 november 2022 16:59 Det där med C20 hade väl att göra med att det var en helt ny konstruktion (alla tidigare var så att säga kompatibla med varandra) och att ett nytt millenium väntade bakom knuten. Allt nytt och modernt skull ju gärna heta något med "2000". Tram 2000 i Zürich kom redan på 1970-talet, när det var 25 år kvar av 1900-talet. Man ville ligga i framkant. Likaså SJ:s "X2000". Då var det kanske kul att de skulle få heta C20. Att man sedan fick hoppa över någon siffra spelade ingen roll.
Det är väl samma fenomen som att bron i slussen kallas för "Guldbron" och att det påbörjade bygget av gröna linjens förgrening till Solna kallas för "Gula linjen". Dekaltrimning!
”Guldbron” är något helt annat. Den heter ju inte så. Det är snarare ett hånfullt namn som de som inte gillar den har hittat på.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Anders Hanquist
Inlägg: 1721
Blev medlem: söndag 28 september 2003 21:19
Ort: LS Lugnet

Re: A37

Inlägg av Anders Hanquist »

"Gula linjen" är väl närmast en rest av en tidigare planering, när det skulle bli en "egen" tub och man skulle byta vid Odenplan. Att man sedan fortsatte med det är ett mysterium. Förhoppningsvis tar man sitt förnuft tillfånga innan grenen öppnas. Man bör i stället reservera den färgen för den planerade sträckan Älvsjö-Fridhemsplan.

"Guldbron" är väl ett journalist-hittepå som alltför många tror är ett riktigt namn. Som "Plattan" som "alla" säger fast det finns inte skyltat med det namnet.
Senast redigerad av Anders Hanquist den lördag 19 november 2022 19:32, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3012
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: A37

Inlägg av Stefan Widén »

A37=guldvagnen!!!

Nu har vi haft caf vagnar med varierande framgång vilket ställer krav på att TF, liksom GBG, gjorde tar fram en vagn som verkligen är en guldvagn.
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6448
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: A37

Inlägg av Odd »

Anders Hanquist skrev: lördag 19 november 2022 19:30...Förhoppningsvis tar man sitt förnuft tillfånga innan grenen öppnas. Man bör i stället reservera den färgen för den planerade sträckan Älvsjö-Fridhemsplan....
Vad synd då att man lade miljoner på att byta färg på Tvärbanan, som ju var gul från början på alla kartor och informationsmaterial....
Genius on call
Anders Hanquist
Inlägg: 1721
Blev medlem: söndag 28 september 2003 21:19
Ort: LS Lugnet

Re: A37

Inlägg av Anders Hanquist »

Den gula markeringen Tvärbanan en gång fick har en viss London-inspiration. Tvärbanan skulle ju gå i en halvcirkel ("Hästskon") och kanske i en avlägsen framtid runt hela stan. Londons Circle Line är just gul på Londons legendariska karta. Tror till och med att jag "tipsade" lite om det till den som då för tiden hade hand om SL:s designprogram.
Användarens profilbild
Pluppiplopp
Inlägg: 81
Blev medlem: måndag 05 september 2022 18:23

Re: A37

Inlägg av Pluppiplopp »

Per Lind skrev: lördag 12 oktober 2019 14:12 För det optimala tycker jag vi skall ha en förortsvagn med största hastighet för det optimala.
För innerstadslinjerna behövs inte en vagn som kör i 90, vilket kostar ganska mycket mer pengar.
-Per
Har tänkt liknande. Är inte ett tåg liknande x15p bra för lättåg i förorter? För som jag förstått det är det betydligt lägre underhållskostnader och högre hastigheter för hög-golvs tåg.
Proffesionella gissningar oftast utan faktagrund.
daniel_s
Inlägg: 14160
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: A37

Inlägg av daniel_s »

Pluppiplopp skrev: söndag 20 november 2022 23:18
Per Lind skrev: lördag 12 oktober 2019 14:12 För det optimala tycker jag vi skall ha en förortsvagn med största hastighet för det optimala.
För innerstadslinjerna behövs inte en vagn som kör i 90, vilket kostar ganska mycket mer pengar.
-Per
Har tänkt liknande. Är inte ett tåg liknande x15p bra för lättåg i förorter? För som jag förstått det är det betydligt lägre underhållskostnader och högre hastigheter för hög-golvs tåg.
Jag tror att Per menar att man ska ha olika vagntyper på spårvägen, dels förortsvagnar med normal spårvagnskomfort och dels innerstadsvagnar som är extra obekväma. Per har framfört denna idé många gånger, dock gäller det att ha känsla för proportioner då det är ganska kostsamt att ha olika vagntyper också!
Användarens profilbild
M224
Inlägg: 5759
Blev medlem: måndag 13 januari 2003 16:38
Ort: Stockholm

Re: A37

Inlägg av M224 »

daniel_s skrev: måndag 21 november 2022 0:22
Pluppiplopp skrev: söndag 20 november 2022 23:18
Per Lind skrev: lördag 12 oktober 2019 14:12 För det optimala tycker jag vi skall ha en förortsvagn med största hastighet för det optimala.
För innerstadslinjerna behövs inte en vagn som kör i 90, vilket kostar ganska mycket mer pengar.
-Per
Har tänkt liknande. Är inte ett tåg liknande x15p bra för lättåg i förorter? För som jag förstått det är det betydligt lägre underhållskostnader och högre hastigheter för hög-golvs tåg.
Jag tror att Per menar att man ska ha olika vagntyper på spårvägen, dels förortsvagnar med normal spårvagnskomfort och dels innerstadsvagnar som är extra obekväma. Per har framfört denna idé många gånger, dock gäller det att ha känsla för proportioner då det är ganska kostsamt att ha olika vagntyper också!
Varför ska de vara extra obekväma? Är Göteborgs och Oslos nya vagnar också extra obekväma? Det tycker inte jag iaf. Verkar som majoriteten här är anti stad och pro förort/landsbygd. Konstigt.
Diripsi
Inlägg: 550
Blev medlem: torsdag 16 maj 2019 14:11

Re: A37

Inlägg av Diripsi »

Om "stad" innebär att man ska ha boskapsvagnar som Lund så är jag definitivt anti stad.
Användarens profilbild
M224
Inlägg: 5759
Blev medlem: måndag 13 januari 2003 16:38
Ort: Stockholm

Re: A37

Inlägg av M224 »

Diripsi skrev: måndag 21 november 2022 10:56 Om "stad" innebär att man ska ha boskapsvagnar som Lund så är jag definitivt anti stad.
Vilken skräll då. Ju färre dörrpar och fler stolar (helst så höga som möjligt) verkar vara melodin här.
Så ser ju inte spårvagnar ut någonstans. Men Stockholm är ju unikt i vanlig ordning.
Användarens profilbild
Pluppiplopp
Inlägg: 81
Blev medlem: måndag 05 september 2022 18:23

Re: A37

Inlägg av Pluppiplopp »

M224 skrev: måndag 21 november 2022 9:50 Varför ska de vara extra obekväma? Är Göteborgs och Oslos nya vagnar också extra obekväma? Det tycker inte jag iaf. Verkar som majoriteten här är anti stad och pro förort/landsbygd. Konstigt.
Jag har ingen aning om obekväm men jag tycker det är väldigt konstigt med förortsbanor (tex lidingöbanan, tvärbanan och spårvägsyd) som har, eller kommer ha, samma vagnar som Spårväg City även fast de har helt olika användning.
Proffesionella gissningar oftast utan faktagrund.
Användarens profilbild
M224
Inlägg: 5759
Blev medlem: måndag 13 januari 2003 16:38
Ort: Stockholm

Re: A37

Inlägg av M224 »

Pluppiplopp skrev: måndag 21 november 2022 12:57
M224 skrev: måndag 21 november 2022 9:50 Varför ska de vara extra obekväma? Är Göteborgs och Oslos nya vagnar också extra obekväma? Det tycker inte jag iaf. Verkar som majoriteten här är anti stad och pro förort/landsbygd. Konstigt.
Jag har ingen aning om obekväm men jag tycker det är väldigt konstigt med förortsbanor (tex lidingöbanan, tvärbanan och spårvägsyd) som har, eller kommer ha, samma vagnar som Spårväg City även fast de har helt olika användning.
Ja visst är det konstigt att man ska ha förortsvagnar inne City... Spårväg City och Tvärbanan borde såklart ha vagnar anpassade för stadstrafik.
Användarens profilbild
Pluppiplopp
Inlägg: 81
Blev medlem: måndag 05 september 2022 18:23

Re: A37

Inlägg av Pluppiplopp »

M224 skrev: måndag 21 november 2022 16:26
Pluppiplopp skrev: måndag 21 november 2022 12:57
M224 skrev: måndag 21 november 2022 9:50 Varför ska de vara extra obekväma? Är Göteborgs och Oslos nya vagnar också extra obekväma? Det tycker inte jag iaf. Verkar som majoriteten här är anti stad och pro förort/landsbygd. Konstigt.
Jag har ingen aning om obekväm men jag tycker det är väldigt konstigt med förortsbanor (tex lidingöbanan, tvärbanan och spårvägsyd) som har, eller kommer ha, samma vagnar som Spårväg City även fast de har helt olika användning.
Ja visst är det konstigt att man ska ha förortsvagnar inne City... Spårväg City och Tvärbanan borde såklart ha vagnar anpassade för stadstrafik.
Tvärbanan också? Den har väl ändå många ställen där den går på egen banvall?
Proffesionella gissningar oftast utan faktagrund.
Användarens profilbild
Per Lind
Inlägg: 2500
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:50
Ort: Åsbro

Re: A37

Inlägg av Per Lind »

Obekväma har jag aldrig skrivit, det får stå för andra, men fler dörrar och mindre sittplatser då man oftast åker betydligt kortare sträckor i stan än man gör på förortsspårvägar.
En spårvagn som kan köra 100 i stan kommer aldrig att göra detta idag. Skillnad innan polisen satte hastighetsbegränsningar för spårvagn. Var det inte en polis som på 1960-talet bad en spårvagnsförare som körde 80 på Strandvägen att ta det lite lugnare - även om han fick köra fort?
På Lidingöbanan, t.ex, behövs många sittplatser när man skall köra från Centrum till Ön - där kommer de flesta att åka långt.
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Användarens profilbild
M224
Inlägg: 5759
Blev medlem: måndag 13 januari 2003 16:38
Ort: Stockholm

Re: A37

Inlägg av M224 »

Tvärbanan har också en del stora bytespunkter och resandet ökar. Det behövs vagnar som har fler dörrpar. Det är många som åker kortare sträckor, ex. Liljeholmen - Årstaberg.
Skriv svar