Trådbusslinje 41 återuppstod i helgen!

Visa bilder på bussar i reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på bussar i reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
carltram
Inlägg: 880
Blev medlem: söndag 11 mars 2007 8:41
Kontakt:

Trådbusslinje 41 återuppstod i helgen!

Inlägg av carltram »

I lördags och söndags (den 19/5 & 20/5 2012) kördes sällskapets trådbuss F3 A74038 delvis längs den f.d. trådbusslinjen 41. I brist på tråd var man tvungen att hänga på ett dieselaggregat som alstrade elektrisk ström.
Så här gick färden: Alkärrshallen-Narvavägen-Karlaplan-Karlavägen-Sturegatan-Kungsgatan-Flemmingatan-Stadshagsberget-Linnégatan-Banérgatan-Karlavägen-Narvavägen-Alkärrshallen.
Här följer bilder och film:
Bild
Spänd förväntan utanför Alkärrshallen. :)
Bild
Dieselaggregatet klarade inte den kraftiga Stadshagsbacken, därav fotostoppet :D
Bild
Två Scaniabussar möts!
Bild
Stadshagen.
Bild
Stadshagen.
Bild
Stadshagen.
Bild
Stadshagen.
Bild
Stadshagen.
Bild
Stadshagen.
Bild
Fotostopp på Linnégatan. :D
Bild
Fotostopp på Linnégatan. :D
Bild
Framme igen vid Alkärret efter cirka 1½ timme.


I väntan på den permanenta museisträckan mellan Skansen och Karlaplan hoppas jag att få se bussen under tråd i våra närliggande östersjöstäder Riga,Talinn och Sankt Petersburg. Vad tror ni? :)
Användarens profilbild
643
Inlägg: 1096
Blev medlem: onsdag 11 januari 2012 10:58

Re: Trådbusslinje 41 återuppstod i helgen!

Inlägg av 643 »

Fina bilder! Tillåter mig tillfoga bild från 20/5:
[img]DSCN2027[/img]
Björn Sylvén (t v) talar om Stadshagens byggnadshistoria till trådbussprojektets huvudansvariga
Thomas Johansson och Johan Wågberg. Stadsdelens nutida innebyggare håller sig försiktigtvis
på visst avstånd från denna okända relikt från urtiden....
SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
Användarens profilbild
roggek
Inlägg: 2543
Blev medlem: måndag 17 maj 2010 20:05

Re: Trådbusslinje 41 återuppstod i helgen!

Inlägg av roggek »

643 skrev:Fina bilder! Tillåter mig tillfoga bild från 20/5:
[img]DSCN2027[/img]
Björn Sylvén (t v) talar om Stadshagens byggnadshistoria till trådbussprojektets huvudansvariga
Thomas Johansson och Johan Wågberg. Stadsdelens nutida innebyggare håller sig försiktigtvis
på visst avstånd från denna okända relikt från urtiden....

Nja, lägg upp bilden på www.forumbilder.se och klistra in IMG-taggen här så ser vi andra bilden också...
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarens profilbild
bruse
Inlägg: 9158
Blev medlem: fredag 31 maj 2002 8:50
Ort: Km 5+7 Vx 583 Kät (zon E2)

Trådbusslinje 41 återuppstod i helgen!

Inlägg av bruse »

Mötte bussen på S:t Eriksbron



Sent from my iPhone using Tapatalk
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6479
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Trådbusslinje 41 återuppstod i helgen!

Inlägg av Odd »

Hur mycket bränsle drar dieseltsläpekipaget? Hur mycket drar en modern diesel/etanol/gasbuss i motsvarande storlek?
Genius on call
spårsnoken
Inlägg: 1645
Blev medlem: fredag 28 november 2003 8:01

Re: Trådbusslinje 41 återuppstod i helgen!

Inlägg av spårsnoken »

Odd skrev:Hur mycket bränsle drar dieseltsläpekipaget? Hur mycket drar en modern diesel/etanol/gasbuss i motsvarande storlek?
--------------------------
Det är nog ungefär detsamma eftersom här har Du ju en dieselmotor som alstrar ström. Men man skulle, i avvaktan på att man sätter upp tråd, kunna byta ut släpet mot ett rent batterisläp som man laddar upp på natten eller rentav vid ändhållplatserna ungefär som Umeå:s elbuss. Tyvärr ryker det ju lite mycket om dieselsläpet på en del bilder också så man får väl hoppas att det kommer upp lite tråd så småningom. Åtminstone på en del sträckor så kan man dessutom söka pengar från Vinnova för projektet. Eller 'delegationen för hållbara städer'.

mvh/spårsnoken
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Trådbusslinje 41 återuppstod i helgen!

Inlägg av M_M »

Jag minns inte var men nånstans läste jag att dieselaggregat ofta inte har sådär särdeles mysigt utsläpp jämfört med dieselfordon...


Men den där kombinationen är nog ändå en miljömässig dröm jämfört med att köra de gamla museidieselbussarna!
Användarens profilbild
Leif Spångberg
Inlägg: 146
Blev medlem: fredag 01 april 2011 20:48

Re: Trådbusslinje 41 återuppstod i helgen!

Inlägg av Leif Spångberg »

Snyggt ekipage, fastän en viss stank.

Jag satt med mina minsta barn på utomhusdelen vid McDonalds på Kungsgatan i strålande sol, vi fick njuta av att se ekipaget i båda riktningarna (cirka 2.35 i filmen). De vid intilliggande bord reagerade positivt på synen.

Min kamera var tyvärr hemma på Valhallavägen...

/Leif et al
Johan A
Inlägg: 462
Blev medlem: fredag 03 augusti 2007 20:10

Re: Trådbusslinje 41 återuppstod i helgen!

Inlägg av Johan A »

Bilden syns inte .
Spårvagnsintreserad från ÄLVSJÖ
Användarens profilbild
Lords_Bonifacijs
Inlägg: 100
Blev medlem: måndag 25 juli 2011 9:39
Ort: Rīga
Kontakt:

Re: Trådbusslinje 41 återuppstod i helgen!

Inlägg av Lords_Bonifacijs »

Great.. Hope to see some day it and make some shots for my collection.
Like narrow gauge railways? Than visit Gulbene - Alūksne narrow gauge railway!
http://www.banitis.lv/eng/index.htm
Söderort FTW
Inlägg: 68
Blev medlem: lördag 17 december 2011 20:10

Re: Trådbusslinje 41 återuppstod i helgen!

Inlägg av Söderort FTW »

Kan man inte köra bussen under Spårväg citys trådar?
känslan när man missar tuben med 1 sekunds marginal....
Användarens profilbild
Cyclocop
Inlägg: 295
Blev medlem: torsdag 19 juli 2007 16:24
Ort: Årsta
Kontakt:

Re: Trådbusslinje 41 återuppstod i helgen!

Inlägg av Cyclocop »

Söderort FTW skrev:Kan man inte köra bussen under Spårväg citys trådar?
Troligen, men då måste "returtråden" som saknas ersättas med en annan jordanordning. Jag vill minnas att det österöver ibland körts trådbuss med en "sådan svans" som då släpar efter i ett av spårvägsspåren. Bilder någon?
Ge spårtrafik företräde!
Harald
Inlägg: 8660
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Trådbusslinje 41 återuppstod i helgen!

Inlägg av Harald »

Spårväg Citys kontaktledning är inte byggd för strömavtagare med släpsko. Man måste ha växlar i kontaktledningen och fästena måste vara gjorda så att tråden kan glida nere i släpskons skåra. Skulle man försöka köra en trådbuss eller en spårvagn med trolleystång på Spårväg City så skulle den riva kontaktledningen. Men jag har för mig att det har visats bild på ett strömavtagarsläp till trådbussen, alltså en hög vagn med en saxbygel på toppen och spårvagnshjul. Bussen på bilden nedan hade också saxbygel och återledning genom en räl mitt under bussen. Den fanns i Belgien för runt 25 år sedan, men den är nog skrotad nu.

Bild
Användarens profilbild
643
Inlägg: 1096
Blev medlem: onsdag 11 januari 2012 10:58

Re: Trådbusslinje 41 återuppstod i helgen!

Inlägg av 643 »

Äntligen har jag lärt mig hur man gör... :D

Bild som skulle ha varit med 21/5 2012:
F3 Sth.JPG
F3 Sth.JPG (75.86 KiB) Visad 8983 gånger
SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
Marcus L
Inlägg: 199
Blev medlem: måndag 14 juli 2003 22:34
Ort: Uppsala

Re: Trådbusslinje 41 återuppstod i helgen!

Inlägg av Marcus L »

Harald skrev:Spårväg Citys kontaktledning är inte byggd för strömavtagare med släpsko. Man måste ha växlar i kontaktledningen och fästena måste vara gjorda så att tråden kan glida nere i släpskons skåra. Skulle man försöka köra en trådbuss eller en spårvagn med trolleystång på Spårväg City så skulle den riva kontaktledningen. Men jag har för mig att det har visats bild på ett strömavtagarsläp till trådbussen, alltså en hög vagn med en saxbygel på toppen och spårvagnshjul. Bussen på bilden nedan hade också saxbygel och återledning genom en räl mitt under bussen. Den fanns i Belgien för runt 25 år sedan, men den är nog skrotad nu.

Bild
Nu ska jag komma med en teknisk idé lite i M_M:s stil :)
Man kanske skulle kunna ha trådbussar med spårvagnsavtagare och ett litet stålhjul som löper i ena rälen för återledning.
På rena trådbussträckor skulle man kunna ha en enkel rännskena, borde ju då klara sig med enklare underbyggnad, då det är små belastningar.
Själva stålhjulet kan kanske ha en gummibeläggning på flänsen för att tåla att rulla på asfalt kortare sträckor vid en urspårning.
Användarens profilbild
benkar
Inlägg: 69
Blev medlem: onsdag 21 december 2005 14:11
Ort: Där T-bana och Spårvagn möts

Re: Trådbusslinje 41 återuppstod i helgen!

Inlägg av benkar »

Sitter och funderar helt fritt, kan man "hyra in denna fina trådbuss"?

Bor i Årsta, och bostadsområdet jag bor i firar om en vecka 70 år, vet inte riktigt hur planerna för firandet ser ut, men skulle ju vara underbart med en trådbuss skyltad 90 eller 91 här på gatan då :D

/B
Joakim W
Inlägg: 470
Blev medlem: tisdag 22 september 2009 23:42
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Trådbusslinje 41 återuppstod i helgen!

Inlägg av Joakim W »

benkar skrev:Sitter och funderar helt fritt, kan man "hyra in denna fina trådbuss"?

Bor i Årsta, och bostadsområdet jag bor i firar om en vecka 70 år, vet inte riktigt hur planerna för firandet ser ut, men skulle ju vara underbart med en trådbuss skyltad 90 eller 91 här på gatan då :D

/B
Såg bussen lite närmare idag, och kan väl säga att den inte är i det fina skicket som på dessa bilder längre... :-( (Finns någon tråd här på forumet om denna buss, som var inblandad i branden i Länna industriområde)
Besök gärna min hemsida http://www.jowahlen.se!
Användarens profilbild
643
Inlägg: 1096
Blev medlem: onsdag 11 januari 2012 10:58

Re: Trådbusslinje 41 återuppstod i helgen!

Inlägg av 643 »

Utsökt bra idé i och för sig - har också bott i Årsta och upplevt dessa fina, snabba, tysta bussar
- det finns två andra likadana men att organisera flyttning och visning på så kort tid är en klar
utmaning och någon måste ju f ö BETALA! Kanske något för 71-årsjubiléet, men det kräver att man börjar
lobba, förhandla och planera NU!

Lördagen den 31 augusti kl 12-17 firar även Spårvägens semesterhem Nygård i Vallentuna sitt
100-årsjubileum. Gamla bussar från Stockholmsområdet förväntas dyka upp...

Vallentuna kommun innehåller påfallande många spårvagnar med tanke på att den saknat trafik
med sådana. Känt/sannolikt antal är 3½ - varav 2 under vattenytan :)
Vallentunasjön vid lågvatten?
Vallentunasjön vid lågvatten?
1000193_10152520561309460_1082023617_n.jpg (30.18 KiB) Visad 8614 gånger
Medtag sportdykarutrustning/fiskradar! :)
Senast redigerad av 643 den torsdag 22 augusti 2013 21:42, redigerad totalt 2 gång.
SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3066
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Trådbusslinje 41 återuppstod i helgen!

Inlägg av Hechtwagen »

Angående färgerna på F3:an så ser de mer rätt ut än på Capitolen som verkar ha en alldeles för mörk nyans på det "vita" partiet. Någon annan som har några tankar kring detta?
Användarens profilbild
643
Inlägg: 1096
Blev medlem: onsdag 11 januari 2012 10:58

Re: Trådbusslinje 41 återuppstod i helgen!

Inlägg av 643 »

Tankar - kan det vara sot? :(
Annars har ju alltid förekommit vissa SMÄRRE nyansskillnader t ex beroende på den aktuella
dagsformen hos de som blandade färg hos fabrikerna och verkstäderna - men nog aldrig så
mycket som vid nutidens "musealt korrekta" i vissa fall helt barocka skillnader mot det väl
dokumenterade och allmänt kända - instämmer med "Hechtwagen": hur svårt kan det vara?
- när man ändå håller på???
:evil:
SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
Skriv svar