Om man vidareutvecklar detta så kan man slopa rännskenan i mitten och i stället låta hjulen på vardera sidan löpa på ovansidan om varsin ränna. Gummimaterialet i hjulen byts ut mot stål och görs smalare samt att en typ av stålremsa läggs till på insidan av hjulet och som styrs av rännorna. Hjulen monteras sedan fyra och fyra på lösa vagnsdelar som i sin tur bär upp resten av bussen. :-} Kanske in idé för framtiden....Marcus L skrev: Nu ska jag komma med en teknisk idé lite i M_M:s stil
Man kanske skulle kunna ha trådbussar med spårvagnsavtagare och ett litet stålhjul som löper i ena rälen för återledning.
På rena trådbussträckor skulle man kunna ha en enkel rännskena, borde ju då klara sig med enklare underbyggnad, då det är små belastningar.
Själva stålhjulet kan kanske ha en gummibeläggning på flänsen för att tåla att rulla på asfalt kortare sträckor vid en urspårning.
Trådbusslinje 41 återuppstod i helgen!
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Re: Trådbusslinje 41 återuppstod i helgen!
Genius on call
Re: Trådbusslinje 41 återuppstod i helgen!
Odd: Två själar, en tanke.Odd skrev:Om man vidareutvecklar detta så kan man slopa rännskenan i mitten och i stället låta hjulen på vardera sidan löpa på ovansidan om varsin ränna. Gummimaterialet i hjulen byts ut mot stål och görs smalare samt att en typ av stålremsa läggs till på insidan av hjulet och som styrs av rännorna. Hjulen monteras sedan fyra och fyra på lösa vagnsdelar som i sin tur bär upp resten av bussen. :-} Kanske in idé för framtiden....Marcus L skrev: Nu ska jag komma med en teknisk idé lite i M_M:s stil
Man kanske skulle kunna ha trådbussar med spårvagnsavtagare och ett litet stålhjul som löper i ena rälen för återledning.
På rena trådbussträckor skulle man kunna ha en enkel rännskena, borde ju då klara sig med enklare underbyggnad, då det är små belastningar.
Själva stålhjulet kan kanske ha en gummibeläggning på flänsen för att tåla att rulla på asfalt kortare sträckor vid en urspårning.
Professionell tyckare