Trådbusslinje 41 återuppstod i helgen!

Visa bilder på bussar i reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på bussar i reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6484
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Trådbusslinje 41 återuppstod i helgen!

Inlägg av Odd »

Marcus L skrev: Nu ska jag komma med en teknisk idé lite i M_M:s stil :)
Man kanske skulle kunna ha trådbussar med spårvagnsavtagare och ett litet stålhjul som löper i ena rälen för återledning.
På rena trådbussträckor skulle man kunna ha en enkel rännskena, borde ju då klara sig med enklare underbyggnad, då det är små belastningar.
Själva stålhjulet kan kanske ha en gummibeläggning på flänsen för att tåla att rulla på asfalt kortare sträckor vid en urspårning.
Om man vidareutvecklar detta så kan man slopa rännskenan i mitten och i stället låta hjulen på vardera sidan löpa på ovansidan om varsin ränna. Gummimaterialet i hjulen byts ut mot stål och görs smalare samt att en typ av stålremsa läggs till på insidan av hjulet och som styrs av rännorna. Hjulen monteras sedan fyra och fyra på lösa vagnsdelar som i sin tur bär upp resten av bussen. :-} Kanske in idé för framtiden....
Genius on call
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7481
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Trådbusslinje 41 återuppstod i helgen!

Inlägg av Kantorn »

Odd skrev:
Marcus L skrev: Nu ska jag komma med en teknisk idé lite i M_M:s stil :)
Man kanske skulle kunna ha trådbussar med spårvagnsavtagare och ett litet stålhjul som löper i ena rälen för återledning.
På rena trådbussträckor skulle man kunna ha en enkel rännskena, borde ju då klara sig med enklare underbyggnad, då det är små belastningar.
Själva stålhjulet kan kanske ha en gummibeläggning på flänsen för att tåla att rulla på asfalt kortare sträckor vid en urspårning.
Om man vidareutvecklar detta så kan man slopa rännskenan i mitten och i stället låta hjulen på vardera sidan löpa på ovansidan om varsin ränna. Gummimaterialet i hjulen byts ut mot stål och görs smalare samt att en typ av stålremsa läggs till på insidan av hjulet och som styrs av rännorna. Hjulen monteras sedan fyra och fyra på lösa vagnsdelar som i sin tur bär upp resten av bussen. :-} Kanske in idé för framtiden....
Odd: Två själar, en tanke.
Professionell tyckare
Skriv svar