C20 2012 byter namn...

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Caza

C20 2012 byter namn...

Inlägg av Caza »

Vagn 2012 döps till Estelle 22 maj

2012-05-18

Med anledning av HKH prinsessan Estelles dop den 22 maj, kommer SL och MTR Stockholm att döpa om vagn 2012 till Estelle. Under hela dopdagen kommer vagnen Estelle sedan att köras i trafik på grön linje, mellan vagnarna Daniel och Victoria.

Vagn 2012 heter idag Elvira, ett namn som kommer att ges till den hittills namnlösa vagn 2000, som är den första C20-vagn som köptes in och idag heter "Inkognito".

Dopceremonin äger rum i Vällingby-depån den 22 maj i närvaro av SL:s vd Anders Lindström och MTR Stockholms vd Peter Viinapuu.

Monica, Muhammed och Måns
Alla C20-vagnar har namn som föreslagna och motiverade av stockholmarna själva. Många vagnar är uppkallade efter kända personer så som Joakim Thåström, Sif Ruud och Pernilla Wiberg. Vagnen Jonas är döpt efter Jonas Hallberg och Jonas Gardell. Andra har fått sitt namn efter fiktiva personer som professor Balthazar och Skorpan Lejonhjärta. För att inte tala om Anakin, med motiveringen att ”många Star Wars-fans skulle låta bilen stå hemma". Kungliga namn är väl representerade, till exempel Carl Gustav, Silvia, Victoria, Carl Phlip och Madeleine.

Det finns också mer personliga historier bakom vissa namn: en vagn heter Frida för att någons underbara flickvän heter så och för att paret träffades på tunnelbanan. Eller Sandra, för någon tycker att den sötaste tunnelbaneföraren heter så.

Bra eller dåligt?
/ Nyfiken
Henrik Schütz

Re: C20 2012 byter namn...

Inlägg av Henrik Schütz »

Vagn 2000 är väl snarast den sista vagnen som köptes in, om den ens köptes, SL kanske bara övertog den.

HS
ragge

Inlägg av ragge »

Henrik Schütz skrev:Vagn 2000 är väl snarast den sista vagnen som köptes in, om den ens köptes, SL kanske bara övertog den.

HS
Ja visst! Det är i och för sig den första (och enda) C20F, men det var ju inte det det stod.
Ändå borde väl texten ha korrlästs av någon på SL. Är alla på informationsdetaljen nybörjare?

/ragge s
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Jag tror jag skrivit det förut. Min inställning till dessa namn är att det är fånigt att döpa vagnarna efter kända personers förnamn. OK. Kungafamiljen har inget efternamn, förutom Daniel.
Men att kalla en vagn Joakim för att hedra Joakim Thåström är helt ologiskt. Hur många Joakim finns det? Naturligtvis borde den heta Joakim Thåström Vissa namn fungerar visserligen, t.ex. Cornelis. Är nog lite typiskt Stockholm att markera så hårt på förnamn.
Handlar det om någons flickvän etc. så duger nog ett ensamt förnamnet bra.

Att man väljer just 2012 till att få heta Estelle är ju däremot lite kul. Undra vilken vagn som får nytt namn nästa gång? Kan det möjligen bli 2013? :wink:
Det kan förstås uppstå ett problem framöver. Två syskon kan födas under ett och samma år. Antingen som tvillingar eller i extremfallet som resultat av två graviditeter tätt efter varandra.
Det kan ju också vara så att nästa kungabäbis får ett namn som det redan är upptaget. T.ex. Joakim! (Det är ju kungligt namn i Danmark och bärs där av Viktorias syssling.)

Andra stycket här ovan är inte så allvarligt menat. Och kritiken i första stycket är min åsikt, men ingen stor grej! :)
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Lennart Petersen

Inlägg av Lennart Petersen »

LÅ1 skrev:Jag tror jag skrivit det förut. Min inställning till dessa namn är att det är fånigt att döpa vagnarna efter kända personers förnamn. OK. Kungafamiljen har inget efternamn, förutom Daniel.
Men att kalla en vagn Joakim för att hedra Joakim Thåström är helt ologiskt. Hur många Joakim finns det? Naturligtvis borde den heta Joakim Thåström Vissa namn fungerar visserligen, t.ex. Cornelis. Är nog lite typiskt Stockholm att markera så hårt på f :)
Men jag tycker det är kul med desa namngivna vagnar.
Och just att man hållt sig till förnamn innebär ju att man inte nödvändigt behöver förknippa namnet med någon bestämd person utan efter eget tycke kan det ju syfta på vilken Joakim som helst...
Så fortsätt med förnamn.
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

ragge skrev:Ändå borde väl texten ha korrlästs av någon på SL. Är alla på informationsdetaljen nybörjare?
Nej, några är konsulter... :roll:
JohanB

Inlägg av JohanB »

Att Elvira döps om till Estelle är väl kul. Men att Inkognito döps om till Elvira är vansinne, Inkognito är ju det enda roliga namnet. 2135 Joakim är dock faktiskt inte bara döpt efter Thåström utan även efter den mindre kände, men vid tiden för dopet mer populäre Joakim Berg.

Så, döp gärna om Elvira men låt Inkognito vara!
Användarens profilbild
Patrick

Inlägg av Patrick »

LÅ1 skrev:Jag tror jag skrivit det förut. Min inställning till dessa namn är att det är fånigt att döpa vagnarna efter kända personers förnamn. OK. Kungafamiljen har inget efternamn, förutom Daniel.
T o m Daniel har inget efternamn - när han gifte sig med Victoria fick han efternamnet Bernadotte vilket inte angers sp hans namn är m a o Prins Daniel.
Lennart Petersen

Patrick skrev:
T o m Daniel har inget efternamn - när han gifte sig med Victoria fick han efternamnet Bernadotte vilket inte angers sp hans namn är m a o Prins Daniel.
Enligt kungahuset.se officiella hemsida heter han:
Olof Daniel Westling Bernadotte, Prins av Sverige, Hertig av Västergötland, föddes den 15 september 1973 i Örebro.

Övriga medlemar av kungahuset har inga efternamn.
Och C20 heter bara "Daniel"
AdrianLangemar

Inlägg av AdrianLangemar »

Lennart Petersen skrev:
Patrick skrev:
Enligt kungahuset.se officiella hemsida heter han:
Olof Daniel Westling Bernadotte, Prins av Sverige, Hertig av Västergötland, föddes den 15 september 1973 i Örebro.

Övriga medlemar av kungahuset har inga efternamn.
Och C20 heter bara "Daniel"
C20 2229 är inte döpt efter denna Daniel.
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

AdrianLangemar skrev:C20 2229 är inte döpt efter denna Daniel.
Men används i detta fall som vore den det.

/T
Med reservation för tyckfel.
Lennart Petersen

"[/quote]
C20 2229 är inte döpt efter denna Daniel.[/quote]

Det enda jag påstod var att en C20 heter "Daniel" inget annat.
Men hur kan man veta så bestämt vilken Daniel som åsyftas när det inte står mer än Daniel på vagnen ?
Jan Molin

Inlägg av Jan Molin »

BSB101

Inlägg av BSB101 »

Såg att det fanns en vagn vid namn Ludmila, kanske en bättre vagn att döpa om än Inkognito?
Användarens profilbild
A32

Inlägg av A32 »

C20 2012 Estelle passerar just nu Alvik söderut dessvärre som V2:a... kunde man inte ha rangerat in den som V1 eller V3:a?
På fädernes grund skall det nya byggas, med trofast kärlek det gamla tryggas
Copyright A32 på mina bilder här på SSS Forum. לוהים גדול
Jan Molin

Inlägg av Jan Molin »

Den går mellan Daniel 2229 och Victoria 2010.
Lennart Petersen

Jan Molin skrev:Den går mellan Daniel 2229 och Victoria 2010.
Men nu påstås det ju här att Daniel 2229 inte är Prins Daniel utan någon helt annan person.
Så vad är det för plumpa saker som SL antyder ?
:D
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Jag tyckte jag såg den omdöpta Incognito som V1 i kväll på vändspåret i Bromma. Kan ha varit strax efter kl 21.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Skriv svar