M21/M31
Postat: torsdag 17 maj 2012 9:07
Hej,
När M21 byggdes nr 261-279 till M31?
Foto: 231 den 2. oktober 2001

När M21 byggdes nr 261-279 till M31?
Foto: 231 den 2. oktober 2001

Hela Sveriges spårvägsajt sedan 1996
https://forum.sparvagssallskapet.se/
Nä, och det kanske vore det bästa...Jens Christesen skrev:Hvis vi alle andvender Google bruger vi ingen forum .....
Allt var bättre förr! Och har alltid varit!roggek skrev:Nä, och det kanske vore det bästa...Jens Christesen skrev:Hvis vi alle andvender Google bruger vi ingen forum .....![]()
Anser att forumet numera tyvärr inte håller samma stil som förr...
Skall man göra några större förändringar i exteriören också alltså? Mig veterligen skall ingen förändring exteriört sett ske utöver de fläktar som monteras.hej skrev:Man gjorde en del olika provombyggnader av M21 i samband med ombyggnaden till M31. Både när det gällde inredningen och det yttre utseendet. Inredningen standardiserades medan man inte gjorde det med extriören. Vet inte om hur det blir efter den pågående ganska så omfattande revisionen av M31. En av anledningarna till att man ville ändra extrören var att man vill komma ifrån den extrema kantigheten i designen men också finna ett bättre, mer enhetligt system för framlyktorna. Även M28 och M29 fick ombyggda fronter med nya placeringar av framlyktorna. Dock genomfördes inte flyttningen av framlyktorna på M31 förutom på provvagnarna.
Eller om man hittar på ytterligare en variant, varför inte med fyra strålkastare i kvadrat?hej skrev:Det var tidigare man exprimenterade med extriören vilket gör att inte alla vagnar har identisk front. Frågan är om vagnarna när de nu grundligt revideras också får enhetlig front eller om man fortsätter att låta 3 vagnar se annorlunda ut.
Svar ja. M21 200 = M31 300. 2xx = 3xx förutom 206 = 360 och 260 = 380.darthjpp skrev:Passar på att slänga ut en fråga kring numreringen av M21/M31
M21 var ju numrerade 200-279 där det fanns två 206, då 206(1) totalkvaddades under leverans och en ersättningsvagn lades till beställningen.
M31 är ju numrerade 300-305, 307-380 där 306 hoppats över.
Hur stämmer numren mellan M21 och M31? Är M21 200 ombyggd till M31 300 och så vidare? Är detta skälet till att M21 206(2) numrerats om för att nummerserien skall stämma?
För att den varianten inte finns i BOStrab, som man då försökte följa. (Avdelningen tråkiga svar på roliga påståenden)daniel_s skrev:Eller om man hittar på ytterligare en variant, varför inte med fyra strålkastare i kvadrat?
Leverans? Det var väl ändå i Vasaplatsolyckan som 206(1) gick åt? Dessutom byggdes väl en vagn av resterna av de två som var inblandade?darthjpp skrev:Passar på att slänga ut en fråga kring numreringen av M21/M31
M21 var ju numrerade 200-279 där det fanns två 206, då 206(1) totalkvaddades under leverans och en ersättningsvagn lades till beställningen.
Nej. Inblandade vagnar vid Vasaplatsen var 235 och 245 som båda är i trafik idag.Martin Bernandersson skrev:Leverans? Det var väl ändå i Vasaplatsolyckan som 206(1) gick åt? Dessutom byggdes väl en vagn av resterna av de två som var inblandade?
I Vasaplatsolyckan var det vagnarna 235 och 245. Båda reparerades.Martin Bernandersson skrev:Leverans? Det var väl ändå i Vasaplatsolyckan som 206(1) gick åt? Dessutom byggdes väl en vagn av resterna av de två som var inblandade?darthjpp skrev:Passar på att slänga ut en fråga kring numreringen av M21/M31
M21 var ju numrerade 200-279 där det fanns två 206, då 206(1) totalkvaddades under leverans och en ersättningsvagn lades till beställningen.