Sida 1 av 2

M21/M31

Postat: torsdag 17 maj 2012 9:07
av Jens Christesen
Hej,

När M21 byggdes nr 261-279 till M31?

Foto: 231 den 2. oktober 2001
Bild

Re: M21/M31

Postat: torsdag 17 maj 2012 12:32
av Jens Christesen
Varför 362 har en annan front än någon annan?

Bild

Bild

Re: M21/M31

Postat: torsdag 17 maj 2012 13:40
av roggek
Uppenbarligen vill ingen svara...
Använd Google!

Här pajkastar vi på varandra och dryftar saker som t ex varför kontrollanter använder våld...
(Btw Fotot på 231 kan inte vara taget i 2010, möjligen 2001...)

Re: M21/M31

Postat: torsdag 17 maj 2012 14:16
av Jens Christesen
Hvis vi alle andvender Google bruger vi ingen forum ..... :cheesygrin:

Re: M21/M31

Postat: torsdag 17 maj 2012 16:23
av roggek
Jens Christesen skrev:Hvis vi alle andvender Google bruger vi ingen forum ..... :cheesygrin:
Nä, och det kanske vore det bästa... :wink:
Anser att forumet numera tyvärr inte håller samma stil som förr...

Re: M21/M31

Postat: torsdag 17 maj 2012 16:27
av alex87
Anledningen att 316, 362 och 363 har annan front var väl för att man hade pengar att leka med kanske :P

Det har med trepunktsbelysningen att göra, en lampa i varje hörn, och sedan en "toplanterna". Man slopade dock detta av någon anledning efter dessa testen...

Re: M21/M31

Postat: torsdag 17 maj 2012 20:22
av LÅ1
roggek skrev:
Jens Christesen skrev:Hvis vi alle andvender Google bruger vi ingen forum ..... :cheesygrin:
Nä, och det kanske vore det bästa... :wink:
Anser att forumet numera tyvärr inte håller samma stil som förr...
Allt var bättre förr! Och har alltid varit! :roll:
:cheesygrin:

Re: M21/M31

Postat: lördag 19 maj 2012 20:46
av hej
Man gjorde en del olika provombyggnader av M21 i samband med ombyggnaden till M31. Både när det gällde inredningen och det yttre utseendet. Inredningen standardiserades medan man inte gjorde det med extriören. Vet inte om hur det blir efter den pågående ganska så omfattande revisionen av M31. En av anledningarna till att man ville ändra extrören var att man vill komma ifrån den extrema kantigheten i designen men också finna ett bättre, mer enhetligt system för framlyktorna. Även M28 och M29 fick ombyggda fronter med nya placeringar av framlyktorna. Dock genomfördes inte flyttningen av framlyktorna på M31 förutom på provvagnarna.

Re: M21/M31

Postat: lördag 19 maj 2012 23:40
av M_M
En ganska god anledning till att avstå från att bygga om fler är att orginalvarianten är klart snyggare än den ombyggda varianten :wink:

Re: M21/M31

Postat: lördag 19 maj 2012 23:53
av danneh
hej skrev:Man gjorde en del olika provombyggnader av M21 i samband med ombyggnaden till M31. Både när det gällde inredningen och det yttre utseendet. Inredningen standardiserades medan man inte gjorde det med extriören. Vet inte om hur det blir efter den pågående ganska så omfattande revisionen av M31. En av anledningarna till att man ville ändra extrören var att man vill komma ifrån den extrema kantigheten i designen men också finna ett bättre, mer enhetligt system för framlyktorna. Även M28 och M29 fick ombyggda fronter med nya placeringar av framlyktorna. Dock genomfördes inte flyttningen av framlyktorna på M31 förutom på provvagnarna.
Skall man göra några större förändringar i exteriören också alltså? Mig veterligen skall ingen förändring exteriört sett ske utöver de fläktar som monteras.

Re: M21/M31

Postat: söndag 20 maj 2012 2:32
av hej
Det var tidigare man exprimenterade med extriören vilket gör att inte alla vagnar har identisk front. Frågan är om vagnarna när de nu grundligt revideras också får enhetlig front eller om man fortsätter att låta 3 vagnar se annorlunda ut.

Re: M21/M31

Postat: tisdag 22 maj 2012 0:15
av daniel_s
hej skrev:Det var tidigare man exprimenterade med extriören vilket gör att inte alla vagnar har identisk front. Frågan är om vagnarna när de nu grundligt revideras också får enhetlig front eller om man fortsätter att låta 3 vagnar se annorlunda ut.
Eller om man hittar på ytterligare en variant, varför inte med fyra strålkastare i kvadrat? :cheesygrin:

Re: M21/M31

Postat: tisdag 22 maj 2012 1:32
av darthjpp
Passar på att slänga ut en fråga kring numreringen av M21/M31

M21 var ju numrerade 200-279 där det fanns två 206, då 206(1) totalkvaddades under leverans och en ersättningsvagn lades till beställningen.
M31 är ju numrerade 300-305, 307-380 där 306 hoppats över.

Hur stämmer numren mellan M21 och M31? Är M21 200 ombyggd till M31 300 och så vidare? Är detta skälet till att M21 206(2) numrerats om för att nummerserien skall stämma?

Re: M21/M31

Postat: tisdag 22 maj 2012 5:00
av hej
darthjpp skrev:Passar på att slänga ut en fråga kring numreringen av M21/M31

M21 var ju numrerade 200-279 där det fanns två 206, då 206(1) totalkvaddades under leverans och en ersättningsvagn lades till beställningen.
M31 är ju numrerade 300-305, 307-380 där 306 hoppats över.

Hur stämmer numren mellan M21 och M31? Är M21 200 ombyggd till M31 300 och så vidare? Är detta skälet till att M21 206(2) numrerats om för att nummerserien skall stämma?
Svar ja. M21 200 = M31 300. 2xx = 3xx förutom 206 = 360 och 260 = 380.

Re: M21/M31

Postat: tisdag 22 maj 2012 7:09
av 2763
daniel_s skrev:Eller om man hittar på ytterligare en variant, varför inte med fyra strålkastare i kvadrat? :cheesygrin:
För att den varianten inte finns i BOStrab, som man då försökte följa. (Avdelningen tråkiga svar på roliga påståenden)

//T

Re: M21/M31

Postat: tisdag 22 maj 2012 9:04
av Martin Bernandersson
darthjpp skrev:Passar på att slänga ut en fråga kring numreringen av M21/M31

M21 var ju numrerade 200-279 där det fanns två 206, då 206(1) totalkvaddades under leverans och en ersättningsvagn lades till beställningen.
Leverans? Det var väl ändå i Vasaplatsolyckan som 206(1) gick åt? Dessutom byggdes väl en vagn av resterna av de två som var inblandade?

Re: M21/M31

Postat: tisdag 22 maj 2012 9:33
av 2763
Martin Bernandersson skrev:Leverans? Det var väl ändå i Vasaplatsolyckan som 206(1) gick åt? Dessutom byggdes väl en vagn av resterna av de två som var inblandade?
Nej. Inblandade vagnar vid Vasaplatsen var 235 och 245 som båda är i trafik idag.

/T

Re: M21/M31

Postat: tisdag 22 maj 2012 10:42
av Harald
Detta diskuterades senast för två och en halv månad sedan: https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... =2&t=34130

Re: M21/M31

Postat: onsdag 23 maj 2012 2:04
av darthjpp
Martin Bernandersson skrev:
darthjpp skrev:Passar på att slänga ut en fråga kring numreringen av M21/M31

M21 var ju numrerade 200-279 där det fanns två 206, då 206(1) totalkvaddades under leverans och en ersättningsvagn lades till beställningen.
Leverans? Det var väl ändå i Vasaplatsolyckan som 206(1) gick åt? Dessutom byggdes väl en vagn av resterna av de två som var inblandade?
I Vasaplatsolyckan var det vagnarna 235 och 245. Båda reparerades.

Re: M21/M31

Postat: torsdag 24 maj 2012 16:00
av hej
206(1) lever till hälften kvar. Den körde in i 203. 203B (aktern) och 206A (fören) blev så allvarligt skadade att de skrotatades. 203A och 206B monterades samman och fick nummer 203. Glapp uppkom i numerserien vilket gjorde att den 61a vagnen som skulle haft nummer 260 fick omkastade siffror och blev 206. För att lösa det nya glappet fick den sista vagnen som levererdes nummer 260 istället för 280.