Sida 1 av 1
Byte vid Dalénum/AGA och Ropsten
Postat: tisdag 08 maj 2012 18:32
av LÅ1
Reste en omväg i dag. Från Nybroplan tog jag
Sjövägen till bryggan Lidingö/Daénum, gick till hållplats AGA vid Lidingöbanan och åkte tillbaka in till stan via Ropsten.
Allt är SL-trafik, eller upplevs i alla fall som sådant då SL-kort gäller och det åtminstone vid Nybroplan finns en SL-skylt med en båt på, snarlik den som funnits på Norrmalmstorg senaste månaderna när 7:an vände där.
Men väl avstigen på Lidingö var det ingen självklarhet hur man skulle gå för att komma till spårvagnen. Man tycker att det inte skulle varit så svårt att skylta upp vägen. (Om sådant är SL:s eller Lidingö stads ansvar vet jag inte. Men den ena skulle ju kunna stöta på den andra.) Jag hade guide, så jag kom rätt utan problem.
Passerade sedan från Lidingötåget till T-banan vid Ropsten. Där såg jag en liten pelare vid sidan av rulltrappan där alla som bytte färdmedel och hade Access-biljett ombads registrera sin fortsatta resa genom att hålla fram kortet. Varför? Skulle tro att lydnaden är närmare noll än 100 procent!
Finns det någon mer sådan pelare någon annan stans i SL-trafiken?
Re: Byte vid Dalénum/AGA och Ropsten
Postat: tisdag 08 maj 2012 21:53
av roggek
LÅ1 skrev:Passerade sedan från Lidingötåget till T-banan vid Ropsten. Där såg jag en liten pelare vid sidan av rulltrappan där alla som bytte färdmedel och hade Access-biljett ombads registrera sin fortsatta resa genom att hålla fram kortet. Varför? ...
Troligen en relik från när Lidingö låg utanför zon A... Fungerade den överhuvudtaget?
Re: Byte vid Dalénum/AGA och Ropsten
Postat: tisdag 08 maj 2012 22:58
av LÅ1
roggek skrev:LÅ1 skrev:Passerade sedan från Lidingötåget till T-banan vid Ropsten. Där såg jag en liten pelare vid sidan av rulltrappan där alla som bytte färdmedel och hade Access-biljett ombads registrera sin fortsatta resa genom att hålla fram kortet. Varför? ...
Troligen en relik från när Lidingö låg utanför zon A... Fungerade den överhuvudtaget?
Ja, jag höll fram kortet och den pep som det brukar göra vid spärrar och på bussar.
Tilläggas skall att de som kommer in utifrån (gatan) måste passera en vanlig spärr för att komma in.
Re: Byte vid Dalénum/AGA och Ropsten
Postat: tisdag 08 maj 2012 23:21
av Jan_Bäckström
Det är väl för att kunna aktivera vilande månadskort om inte konduktören har hunnit att göra det på Lidingöbanan. I en snar framtid så är det nog tänkt att den även ska dra pengar från laddad reskassa i Access (även i detta fall om konduktören inte hunnit med och vicera alla).
Re: Byte vid Dalénum/AGA och Ropsten
Postat: onsdag 09 maj 2012 0:13
av spårlasse
Ett skäl är väl också att man vill få "gratis" statistik. Sådant där har det ju stått på exempelvis spårvagnarna i Göteborg i alla år, men inte har någon brytt sig där heller...
Re: Byte vid Dalénum/AGA och Ropsten
Postat: onsdag 09 maj 2012 0:30
av daniel_s
spårlasse skrev:Ett skäl är väl också att man vill få "gratis" statistik. Sådant där har det ju stått på exempelvis spårvagnarna i Göteborg i alla år, men inte har någon brytt sig där heller...
Om man vill få statistik över antalet inpasserande är det väl både billigare och mer tillförlitligt att sätta upp en optisk räknare ur nån industrikatalog, än en sån där accessläsare som ingen använder mer än nödvändigt.
Re: Byte vid Dalénum/AGA och Ropsten
Postat: onsdag 09 maj 2012 0:41
av spårlasse
daniel_s skrev:spårlasse skrev:Ett skäl är väl också att man vill få "gratis" statistik. Sådant där har det ju stått på exempelvis spårvagnarna i Göteborg i alla år, men inte har någon brytt sig där heller...
Om man vill få statistik över antalet inpasserande är det väl både billigare och mer tillförlitligt att sätta upp en optisk räknare ur nån industrikatalog, än en sån där accessläsare som ingen använder mer än nödvändigt.
Det förstås, men man vill väl ha allt i samma system, och sådana där optiska räknare brukar ju inte vara direkt pålitliga (vilket väl förvisso inte access heller är i detta fall). Däremot om man kompletterar med annan "spärrräkning" kan man ju ändå ha accesstatistiken som ett slags referens.
Re: Byte vid Dalénum/AGA och Ropsten
Postat: onsdag 09 maj 2012 12:25
av 2763
daniel_s skrev:
Om man vill få statistik över antalet inpasserande är det väl både billigare och mer tillförlitligt att sätta upp en optisk räknare ur nån industrikatalog, än en sån där accessläsare som ingen använder mer än nödvändigt.
En optisk räknare ur någon industrikatalog håller inte reda på hur många som åker på periodkort och fördelningen på periodkort samt hur många som åker på reskassa eller betalar på annat sätt (sms, enkelresa, remsa, eller låter andra betala)
/T
Re: Byte vid Dalénum/AGA och Ropsten
Postat: onsdag 09 maj 2012 17:41
av M_M
2763 skrev:daniel_s skrev:
Om man vill få statistik över antalet inpasserande är det väl både billigare och mer tillförlitligt att sätta upp en optisk räknare ur nån industrikatalog, än en sån där accessläsare som ingen använder mer än nödvändigt.
En optisk räknare ur någon industrikatalog håller inte reda på hur många som åker på periodkort och fördelningen på periodkort samt hur många som åker på reskassa eller betalar på annat sätt (sms, enkelresa, remsa, eller låter andra betala)
Dessutom kan den inte ihop med data från andra läsare ge statistik på hur folk verkligen reser (d.v.s. från A till B) utan säger bara att X personer reser på en viss plats.
Den optiska räknaren är alltså bra för att t.ex avgöra vilken turtäthet det behövs i ett befintligt nät, men är oftast rätt usel för att svara på vilka eventuella förändringar på ett linjenät som är en bra idé.
Re: Byte vid Dalénum/AGA och Ropsten
Postat: torsdag 10 maj 2012 10:48
av MWE
LÅ1 skrev:Reste en omväg i dag. Från Nybroplan tog jag
Sjövägen till bryggan Lidingö/Daénum, gick till hållplats AGA vid Lidingöbanan och åkte tillbaka in till stan via Ropsten.
Allt är SL-trafik, eller upplevs i alla fall som sådant då SL-kort gäller och det åtminstone vid Nybroplan finns en SL-skylt med en båt på, snarlik den som funnits på Norrmalmstorg senaste månaderna när 7:an vände där.
Men väl avstigen på Lidingö var det ingen självklarhet hur man skulle gå för att komma till spårvagnen. Man tycker att det inte skulle varit så svårt att skylta upp vägen. (Om sådant är SL:s eller Lidingö stads ansvar vet jag inte. Men den ena skulle ju kunna stöta på den andra.) Jag hade guide, så jag kom rätt utan problem.
Passerade sedan från Lidingötåget till T-banan vid Ropsten. Där såg jag en liten pelare vid sidan av rulltrappan där alla som bytte färdmedel och hade Access-biljett ombads registrera sin fortsatta resa genom att hålla fram kortet. Varför? Skulle tro att lydnaden är närmare noll än 100 procent!
Finns det någon mer sådan pelare någon annan stans i SL-trafiken?
För att återvända till ursprungsfrågan, innan pajkastningen började: Den där Accessläsaren fyller ingen som helst funktion. Möjligen skulle den göra det när reskassan införs, men inpasserade förutsätts ju ändå ha kommit antingen med Lidingöbanan eller genom spärren från Ropstensplan.
Re: Byte vid Dalénum/AGA och Ropsten
Postat: torsdag 10 maj 2012 20:19
av LÅ1
MWE skrev:
Jamen förlåt, givetvis, givetvis. Verfifierad Betalande Passagerare.
Tack! Inte så lätt att gissa, och inte ens en googling gav något!
Tillbaka till stolpen med Access-läsare vid Ropsten! Har den funnits länge, eller är den nyuppsatt? Den såg hyfsad blank och ren ut vill jag minnas, så det tyder väl på att den inte funnits i flera år.
Någon vettig förklaring till dess existens har inte framkommit i tråden, eller har jag missat något? För även om man skall resa med respengar på kortet så borde det kunna ordnas på spårvagnen, eller ske vid inpasseringsspärrarna för de som kommer utifrån.
Re: Byte vid Dalénum/AGA och Ropsten
Postat: torsdag 10 maj 2012 20:33
av roggek
LÅ1 skrev:Tillbaka till stolpen med Access-läsare vid Ropsten! Har den funnits länge, eller är den nyuppsatt? Den såg hyfsad blank och ren ut vill jag minnas, så det tyder väl på att den inte funnits i flera år.
Någon vettig förklaring till dess existens har inte framkommit i tråden, eller har jag missat något? För även om man skall resa med respengar på kortet så borde det kunna ordnas på spårvagnen, eller ske vid inpasseringsspärrarna för de som kommer utifrån.
Den enda vettiga förklaringen är nog att den ingår i pilotprojektet med reskassan på Lidingö:
http://sl.se/sv/Om-SL/Nyheter/Pilottest ... a-Lidingo/
Och sedan blivit kvar...
Re: Byte vid Dalénum/AGA och Ropsten
Postat: torsdag 10 maj 2012 20:58
av Jourmaster
Diskussionen om konduktörer och biljettvisering på lokalbanorna har fått en egen tråd:
https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... =2&t=34560
mvh

Jourmaster
Re: Byte vid Dalénum/AGA och Ropsten
Postat: torsdag 10 maj 2012 22:53
av LÅ1
roggek skrev:LÅ1 skrev:Tillbaka till stolpen med Access-läsare vid Ropsten! Har den funnits länge, eller är den nyuppsatt? Den såg hyfsad blank och ren ut vill jag minnas, så det tyder väl på att den inte funnits i flera år.
Någon vettig förklaring till dess existens har inte framkommit i tråden, eller har jag missat något? För även om man skall resa med respengar på kortet så borde det kunna ordnas på spårvagnen, eller ske vid inpasseringsspärrarna för de som kommer utifrån.
Den enda vettiga förklaringen är nog att den ingår i pilotprojektet med reskassan på Lidingö:
http://sl.se/sv/Om-SL/Nyheter/Pilottest ... a-Lidingo/
Och sedan blivit kvar...
Verkar rimligt!