Vardag i Göteborg

Övriga lokaltrafikbilder som exempelvis båtar här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga lokaltrafikbilder som exmpelvis båtar här!
Allmänna forumregler
Harald
Inlägg: 8660
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Vardag i Göteborg

Inlägg av Harald »

Rengöring av växlarna vid Stigbergstorget:

Bild

På väg hem från arbete och skolor:

Bild

Våren har kommit till Järntorget:

Bild

Har någon hittat en nedgrävd skatt? (Nedgrävda skattepengar är det ju i vart fall)

Bild

Ett annat mysterium. Det här är nyligen anlagt vid Johannesplatsen. Det verkar vara meningen att det ska vara en körbar yta. Till vad?

Bild
Användarens profilbild
bark
Inlägg: 1738
Blev medlem: tisdag 02 maj 2006 11:22
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Vardag i Göteborg

Inlägg av bark »

Harald skrev:Har någon hittat en nedgrävd skatt? (Nedgrävda skattepengar är det ju i vart fall)

Bild
Äntligen får jag chans att ställa den här frågan som jag funderat mycket över och försökt hitta svar på utan lycka: Vart gick de där spåren? När avvecklades de?
darthjpp
Inlägg: 591
Blev medlem: lördag 14 april 2012 23:15
Ort: Inom vallgraven

Re: Vardag i Göteborg

Inlägg av darthjpp »

bark skrev:
Harald skrev:Har någon hittat en nedgrävd skatt? (Nedgrävda skattepengar är det ju i vart fall)

Bild
Äntligen fårjag chans att ställa den här frågan som jag funderat mycket över och försökt hitta svar på utan lycka: Vart gick de där spåren? När avvecklades de?
De har aldrig avvecklats, däremot lades de in vid ombyggnationen av Järntorget (slutet 90tal början av 00talet ungefär) och är en mycket kort del av spåren i Skeppsbron. Om jag minns rätt är detaljplanen i allt väsentligt klar, och att det överklagande som finns endast gäller triangeln vid Lilla Torget, svängen mot Domkyrkan. Den svängen är tänkt att användas vid stopp i Brunnsparken, som ju är en kritisk punkt.
Markarbeten och vissa andra arbeten kan påbörjas innan detaljplanen vunnit laga kraft, då de kan kallas förstärkningsarbeten etc. Just vid Järntorget så är det tänkt att byta/renovera växlarna som inte använts sedan de lades in. Dessutom ligger delen de arbetar med inom en annan detaljplan, så där är det ok att arbeta innan allt är klart. :-)
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Vardag i Göteborg

Inlägg av M_M »

Harald skrev:Ett annat mysterium. Det här är nyligen anlagt vid Johannesplatsen. Det verkar vara meningen att det ska vara en körbar yta. Till vad?

Bild
Spekulation: Parkbänkar där, för spårvagnsdiggare? :wink:
Harald
Inlägg: 8660
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Vardag i Göteborg

Inlägg av Harald »

Verkar väl lite väl ambitiöst för några parkbänkar. Min spekulation har varit ny Styr&Ställ-station, men vi får väl se. Jag återkommer om det dyker upp någon lösning på mysteriet. :)
hej
Inlägg: 1727
Blev medlem: onsdag 12 juli 2006 19:12
Ort: Göteborg

Re: Vardag i Göteborg

Inlägg av hej »

darthjpp skrev:
bark skrev:
Harald skrev:Har någon hittat en nedgrävd skatt? (Nedgrävda skattepengar är det ju i vart fall)

Bild
Äntligen fårjag chans att ställa den här frågan som jag funderat mycket över och försökt hitta svar på utan lycka: Vart gick de där spåren? När avvecklades de?
De har aldrig avvecklats, däremot lades de in vid ombyggnationen av Järntorget (slutet 90tal början av 00talet ungefär) och är en mycket kort del av spåren i Skeppsbron. Om jag minns rätt är detaljplanen i allt väsentligt klar, och att det överklagande som finns endast gäller triangeln vid Lilla Torget, svängen mot Domkyrkan. Den svängen är tänkt att användas vid stopp i Brunnsparken, som ju är en kritisk punkt.
Markarbeten och vissa andra arbeten kan påbörjas innan detaljplanen vunnit laga kraft, då de kan kallas förstärkningsarbeten etc. Just vid Järntorget så är det tänkt att byta/renovera växlarna som inte använts sedan de lades in. Dessut ligger delen de arbetar med inom en annan detaljplan, så där är det ok att arbeta innan allt är klart. :-)
Hela detaljplanen är överklagade av ned som ligger ovanför Stora Badhusgatan.
Harald
Inlägg: 8660
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Vardag i Göteborg

Inlägg av Harald »

M_M skrev:
Harald skrev:Ett annat mysterium. Det här är nyligen anlagt vid Johannesplatsen. Det verkar vara meningen att det ska vara en körbar yta. Till vad?

Bild
Spekulation: Parkbänkar där, för spårvagnsdiggare? :wink:
Jag kom på att det kanske har något med trängselskatten att göra. Det ska ju ligga en station i närheten.
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Vardag i Göteborg

Inlägg av daniel_s »

Brunnen är kanske en avloppsbrunn till något slags avskiljare (typ dagvattenrening av något slag), och körytan är kanske till för att helt enkelt kunna slamsuga brunnen?
Harald
Inlägg: 8660
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Vardag i Göteborg

Inlägg av Harald »

daniel_s skrev:Brunnen är kanske en avloppsbrunn till något slags avskiljare (typ dagvattenrening av något slag), och körytan är kanske till för att helt enkelt kunna slamsuga brunnen?
Men det är ju en onödig kostnad när man har en så fin cykelbana att parkera slamsugningsbilen på. :roll:
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Vardag i Göteborg

Inlägg av LÅ1 »

Harald skrev:
daniel_s skrev:Brunnen är kanske en avloppsbrunn till något slags avskiljare (typ dagvattenrening av något slag), och körytan är kanske till för att helt enkelt kunna slamsuga brunnen?
Men det är ju en onödig kostnad när man har en så fin cykelbana att parkera slamsugningsbilen på. :roll:
Speciellt om avstägningsgrindarna blir kvar. För det kommer att ta för lång tid att flytta dem. I stället står man utanför dem!
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Gbgcyklaren
Inlägg: 220
Blev medlem: onsdag 09 juni 2010 23:11
Ort: Göteborg

Re: Vardag i Göteborg

Inlägg av Gbgcyklaren »

Harald skrev:
M_M skrev:
Harald skrev:Ett annat mysterium. Det här är nyligen anlagt vid Johannesplatsen. Det verkar vara meningen att det ska vara en körbar yta. Till vad?

Bild
Spekulation: Parkbänkar där, för spårvagnsdiggare? :wink:
Jag kom på att det kanske har något med trängselskatten att göra. Det ska ju ligga en station i närheten.
Jag tror också att det har med trängselskatten att göra, för en exakt samma typ av stenläggning såg jag vid Kallebäcksmotet (E6/R40) och där går också en gräns för trängselskatt.
Nånstans här: http://korta.nu/8nz2n
@gbgcyklaren
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9753
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: Vardag i Göteborg

Inlägg av 2763 »

LÅ1 skrev: Speciellt om avstägningsgrindarna blir kvar. För det kommer att ta för lång tid att flytta dem. I stället står man utanför dem!
Du bor inte i Göteborg va?

Kravallstaketen är för övrigt lösa och jag har svårt att se att de kommer stå kvar efter att entreprenaden är slutbesiktigad.

//T
Med reservation för tyckfel.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Vardag i Göteborg

Inlägg av LÅ1 »

2763 skrev:
LÅ1 skrev: Speciellt om avstägningsgrindarna blir kvar. För det kommer att ta för lång tid att flytta dem. I stället står man utanför dem!
Du bor inte i Göteborg va?

Kravallstaketen är för övrigt lösa och jag har svårt att se att de kommer stå kvar efter att entreprenaden är slutbesiktigad.

//T
Det var väl tänkt som ett skämt, för den typen av staket lämnas ju inte kvar. Men det är inte vad jag kallar kravallstaket. De skall vara svåra att välta, och kunna skruvas ihop. Tror vi diskuterat det förut på forumet?

Jag bor inte i Göteborg, utan i Stockholm. Vad hade det med saken att göra!
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9753
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: Vardag i Göteborg

Inlägg av 2763 »

LÅ1 skrev: Det var väl tänkt som ett skämt, för den typen av staket lämnas ju inte kvar. Men det är inte vad jag kallar kravallstaket. De skall vara svåra att välta, och kunna skruvas ihop. Tror vi diskuterat det förut på forumet?
Tro det eller ej, jag försökte skojja tillbaka :)

Den här typen av staket är lätt att välta när det står ensamt, men går att häkta ihopa med flera andra staket. De kallas i dagligt tal, möjligen felaktigt, för just kravallstaket.
LÅ1 skrev: Jag bor inte i Göteborg, utan i Stockholm. Vad hade det med saken att göra!
Lokalkännedom. Det beteende du skriver uppfattar jag som mycket vanligare i Stockholm än i Göteborg - man gör inte så här helt enkelt.

//T
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Vardag i Göteborg

Inlägg av M_M »

Det jag undrar gällande dessa staket är vad som händer om en sektion välts i en ihophakad längde del? Välter ett helt gäng sektioner eller hakar de isär från varandra?
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9753
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: Vardag i Göteborg

Inlägg av 2763 »

M_M skrev:Det jag undrar gällande dessa staket är vad som händer om en sektion välts i en ihophakad längde del? Välter ett helt gäng sektioner eller hakar de isär från varandra?
Jag skulle kunna svara "Ja" på den frågan, för det beror på hur staketet välter. Till att börja med blir det mer svårvält om det sitter ihop med fler sektioner, sen kommer man att välta med fler staket och till sist kommer hakarna förmodligen att lossa och staketen blir individer igen. Konstruktionen är inte så konstig, ta en titt nästa gång du ser dem ute,.

/T
Med reservation för tyckfel.
Harald
Inlägg: 8660
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Vardag i Göteborg

Inlägg av Harald »

Igår stod det en redskapscontainer på den hårdgjorda ytan. Jag antar att det är jobb med en betalstation som pågår.

Bild
Skriv svar