Sida 1 av 2

Nya vagnar för Lidingöbananan beställda av SL

Postat: onsdag 25 april 2012 15:26
av Thomas Lange
SL har bekräftat att man häromveckan har beställt 7 spårvagnar typ A36 i 40 m-utförande från CAF för Lidingöbanan att tas i bruk vid årsskiftet 2014/205 då Lidingöbanan planeras att bli återöppnad.

Vagnarna ingår i den option om 106 vagnar som SL har hos CAF sedan kontraktet om vagnar för Tvärbanan tecknades. Till Tvärbanan är tidigare beställt 15 st typ A35, vilket är 30 m-versionen.

Skillnaden mellan vagntyperna är huvudsakligen att A36 består av en extra vagnkorgmodul med löpboggie. Den är alltså inte motoriserad på samtliga axlar, vilket A35 är.

Totalt har SL nu beställt 15+7 = 22 spårvagnar från CAF.

Re: Nya vagnar för Lidingöbananan beställda av SL

Postat: onsdag 25 april 2012 15:33
av Henrik Schütz
Skandlal. man har på 30 år gått från 148 till 102 sittplatser per tåg. Detta motiverar man med att det skall bli tätare trafik. sedan beställer man inte vagnar nog för trafikökningen. Naturligtvis skall alltsedan lösas med extrabussar.

HS

Re: Nya vagnar för Lidingöbananan beställda av SL

Postat: onsdag 25 april 2012 15:50
av MWE
Jag är böjd att hålla med Henrik. Själv har jag tidigare vacklat mellan 2-vagnståg med 30 m-vagnar, som vi har på Tvärbanan, och enkelvagnstrafik med 37 - 40 m-vagnar, men kommit fram till att det förstnämnda är det enda som har kapacitet för en trafikökning. Har för mig att Lidingöbanans forne chef Kaj "Kajan" Hagström intagit samma ståndpunkt.
Den som vill se skisser på de olika vagnvarianterna kan titta på de delar av Thomas Johanssons artikel om A35 i "Modern Stadstrafik" som finns publicerade på nätet:
http://www.modernstadstrafik.se/wp-cont ... -10-12.pdf

Re: Nya vagnar för Lidingöbananan beställda av SL

Postat: onsdag 25 april 2012 16:10
av roggek
Henrik Schütz skrev:Skandlal. man har på 30 år gått från 148 till 102 sittplatser per tåg. Detta motiverar man med att det skall bli tätare trafik. sedan beställer man inte vagnar nog för trafikökningen. Naturligtvis skall alltsedan lösas med extrabussar.

HS
Du har aldrig funderat på vad de där "utskotten" längst ner på dina ben är till för?
Titta noga, de kallas fötter och är till för att stå på...
Gissar på att en A36 har fler ståplatser än nuvaradne A30B/B30B...

Re: Nya vagnar för Lidingöbananan beställda av SL

Postat: onsdag 25 april 2012 16:54
av Ivers1991
roggek skrev:
Henrik Schütz skrev:Skandlal. man har på 30 år gått från 148 till 102 sittplatser per tåg. Detta motiverar man med att det skall bli tätare trafik. sedan beställer man inte vagnar nog för trafikökningen. Naturligtvis skall alltsedan lösas med extrabussar.

HS
Du har aldrig funderat på vad de där "utskotten" längst ner på dina ben är till för?
Titta noga, de kallas fötter och är till för att stå på...
Gissar på att en A36 har fler ståplatser än nuvaradne A30B/B30B...
Fast är det att reducera sittplatsantalet och öka ståplatsantalet egentligen någonting positivt?

Re: Nya vagnar för Lidingöbananan beställda av SL

Postat: onsdag 25 april 2012 17:03
av Stefan Widén
På Gåshaga-Ropsten är mer sittplatser kanske attraktivare men så går linjen in i innerstad där många kliver av och på längsvägen och då blir det snabbare hållplatsuppehåll med fler ståplatser.

Bättre turtäthet är även det bra för att få fler resande. Man behöver inte kika i turlistan om det är 5 min trafik. Jämförelsetalen borde vara hur många sittplatser på timme det blir. Uppnår man lika många som idag så blir effketen fler ståplatser dvs mindre trängsel vilket även det är positivt.
'
Stefan

Re: Nya vagnar för Lidingöbananan beställda av SL

Postat: onsdag 25 april 2012 17:27
av Odd
Jag vet att ni vet detta fastän det ibland verkar vara så att ni inte vet det, men det finns en fundamental skillnad på hur inredningen är i gamla vagnar och nya vagnar. Man skulle säkerligen kunna knöla in minst lika många sittplatser per vagnmeter i de nya vagnarna som i de gamla men som en del som faktiskt har åkt med vagnarna vet så är det riktigt trånga platser som inte är anpassade för nutidens människor där medelsvensson är större och tyngre än förr. Dessutom så är det fler dörrar per given längd i de nyare vagnarna vilket naturligtvis ger färre sittplatser.

Med gamla vagnar avses här A30 och inget annat.

Re: Nya vagnar för Lidingöbananan beställda av SL

Postat: onsdag 25 april 2012 17:58
av AdrianLangemar
Problemet är att de nya vagnarna inte räcker till tätare trafik än 10-minuters, vilket kommer att innebära stående i morgonrusningen. En lösning skulle vara att i morgonrusningen köra 15-minuterstrafik från Gåshaga och 5/10-minuterstrafik från Brevik. Givetvis får då turerna från Brevik gå 5 minuter före turerna från Gåshaga (österut får Breviksturerna gå 4 minuter efter Gåshagaturerna, eventuellt utan att stanna i Högberga). Detta upplägg skulle kräva 6 omlopp. Bankapaciteten bör räcka med de nya dubbelspårssträckorna.

Re: Nya vagnar för Lidingöbananan beställda av SL

Postat: onsdag 25 april 2012 18:17
av leifd
AdrianLangemar skrev:Problemet är att de nya vagnarna inte räcker till tätare trafik än 10-minuters, vilket kommer att innebära stående i morgonrusningen. En lösning skulle vara att i morgonrusningen köra 15-minuterstrafik från Gåshaga och 5/10-minuterstrafik från Brevik. Givetvis får då turerna från Brevik gå 5 minuter före turerna från Gåshaga (österut får Breviksturerna gå 4 minuter efter Gåshagaturerna, eventuellt utan att stanna i Högberga). Detta upplägg skulle kräva 6 omlopp. Bankapaciteten bör räcka med de nya dubbelspårssträckorna.
Tycks ju vara en klok sammanfattning de där...
Men 7 vagnar till 6 omlopp, ja de kan ju kanske funka i teorin, men har lite svårt att se att de ska fungera i praktiken. Har man en gammal vagnpark att fylla på med, vid behov, så kanske de går, men vad ja förstår ska väl alla A/B30 försvinna.
Dessutom verkar de ju kapacitetsmässigt väl snålt med trafik enligt nämnt upplägg, även om de väl ska vara dubbelspår och möjlighet till högre fart.

Känns ju som man generellt i de här landet har en förmåga att köpa allt för få vagnar, för att sedan med ett fånigt leende, säga "Hoppsan, tänkte inte på det" när de lixom inte fungerar pga vagnfel o underhållsbehov.
Men möjligen vill man offentliggöra ett kompletteringsköp om några månader kanske... om nu behov o verklighet går upp för beställaren (SL) vill säga.

Men men, SL är ju duktiga på sånt här, de vet vi ju, efter alla nya hjul de uppfunnit genom tiderna :lol:

Re: Nya vagnar för Lidingöbananan beställda av SL

Postat: onsdag 25 april 2012 18:18
av Stefan B
Hörde av SL:s projektledare vid utfärden förra lördagen att SL har option på ett jäkla massa CAF-vagnar ytterligare. Kanske beställer man fler om den trafikökning ni diskuterar inträffar?
Stefan B

Re: Nya vagnar för Lidingöbananan beställda av SL

Postat: onsdag 25 april 2012 21:17
av Joakim W
Vad blir det för ATC på Lidingöbanan (och i dessa vagnar) i framtiden? Samma som nu, eller byter man till samma som Tvärbanan får?

Re: Nya vagnar för Lidingöbananan beställda av SL

Postat: torsdag 26 april 2012 2:22
av Hechtwagen
Dey är ju ändå för framtiden man köper vagnarna och då är det väl 60- meterståg som gäller och inget annat?!!! anledningen att inte fler åker med lidingöbanan idag torde vara att det faktiskt är för fullt som det är nu i rusningen! Nä nu har S L gjort bort sig igen! Köpt morgondagens vagnat för gårdagens trafik...

Re: Nya vagnar för Lidingöbananan beställda av SL

Postat: torsdag 26 april 2012 7:47
av twr
Hechtwagen skrev:Dey är ju ändå för framtiden man köper vagnarna och då är det väl 60- meterståg som gäller och inget annat?!!!
Är det din åsikt att det bör bli så eller menar du är det är ett faktum att det kommer att bli så? För vad jag förstår planerar man i första hand för 40 meters vagnar. Problemet om man senare vill gå över till 60 meter är vad man ska göra av 40 metersvagnarna.

Re: Nya vagnar för Lidingöbananan beställda av SL

Postat: torsdag 26 april 2012 8:07
av AGR
twr skrev:
Hechtwagen skrev:Dey är ju ändå för framtiden man köper vagnarna och då är det väl 60- meterståg som gäller och inget annat?!!!
Är det din åsikt att det bör bli så eller menar du är det är ett faktum att det kommer att bli så? För vad jag förstår planerar man i första hand för 40 meters vagnar. Problemet om man senare vill gå över till 60 meter är vad man ska göra av 40 metersvagnarna.

Köpa till en mellandel och sätta dit. Det är ju flera städer som redan gjort så.

Re: Nya vagnar för Lidingöbananan beställda av SL

Postat: torsdag 26 april 2012 8:27
av Henrik Schütz
Det är ett faktum att hela infrastrukturen på lidingö, och sträckan Ropsten-Sergels torg byggs/anpassas för 60 meter tåg.

HS

Re: Nya vagnar för Lidingöbananan beställda av SL

Postat: torsdag 26 april 2012 8:53
av twr
AGR skrev:
twr skrev:
Hechtwagen skrev:Dey är ju ändå för framtiden man köper vagnarna och då är det väl 60- meterståg som gäller och inget annat?!!!
Är det din åsikt att det bör bli så eller menar du är det är ett faktum att det kommer att bli så? För vad jag förstår planerar man i första hand för 40 meters vagnar. Problemet om man senare vill gå över till 60 meter är vad man ska göra av 40 metersvagnarna.

Köpa till en mellandel och sätta dit. Det är ju flera städer som redan gjort så.
Det är väl snarare så att man får kassera en mellandel? 40 meters har ju en specialutvecklad mellandel, medan 60 meters är två kopplade 30 meters vagnar.

Re: Nya vagnar för Lidingöbananan beställda av SL

Postat: torsdag 26 april 2012 9:16
av Kristofer
Odd skrev:Jag vet att ni vet detta fastän det ibland verkar vara så att ni inte vet det, men det finns en fundamental skillnad på hur inredningen är i gamla vagnar och nya vagnar. Man skulle säkerligen kunna knöla in minst lika många sittplatser per vagnmeter i de nya vagnarna som i de gamla men som en del som faktiskt har åkt med vagnarna vet så är det riktigt trånga platser som inte är anpassade för nutidens människor där medelsvensson är större och tyngre än förr. Dessutom så är det fler dörrar per given längd i de nyare vagnarna vilket naturligtvis ger färre sittplatser.

Med gamla vagnar avses här A30 och inget annat.
Fast inte är det så gott om plats i en A30? Sitter man 4 personer i en fyrgrupp får man fläta ihop knäna med personen mitt emot, och dessutom bör de som sitter i mitten vara något vinklade mot mittgången för att alla ska sitta någorlunda bekvämt...

Re: Nya vagnar för Lidingöbananan beställda av SL

Postat: torsdag 26 april 2012 11:05
av JohanB
Henrik Schütz skrev:Skandlal. man har på 30 år gått från 148 till 102 sittplatser per tåg. Detta motiverar man med att det skall bli tätare trafik. sedan beställer man inte vagnar nog för trafikökningen. Naturligtvis skall alltsedan lösas med extrabussar.
Det är inte 148 sittplatser i ett A30-B30-tåg. Det är så trångt att alla sittplatser i många fall inte utnyttjas.

Re: Nya vagnar för Lidingöbananan beställda av SL

Postat: torsdag 26 april 2012 12:58
av MWE
Thomas Lange skrev:SL har bekräftat att man häromveckan har beställt 7 spårvagnar typ A36 i 40 m-utförande från CAF för Lidingöbanan att tas i bruk vid årsskiftet 2014/205 då Lidingöbanan planeras att bli återöppnad.

Vagnarna ingår i den option om 106 vagnar som SL har hos CAF sedan kontraktet om vagnar för Tvärbanan tecknades. Till Tvärbanan är tidigare beställt 15 st typ A35, vilket är 30 m-versionen.

Skillnaden mellan vagntyperna är huvudsakligen att A36 består av en extra vagnkorgmodul med löpboggie. Den är alltså inte motoriserad på samtliga axlar, vilket A35 är.

Totalt har SL nu beställt 15+7 = 22 spårvagnar från CAF.
Hur stämmer det överens med det här yttrandet:
Thomas Lange skrev:Långsiktigt: 2x 30 m på Lidingöbanan via Ropsten och Värtan till Stockholm City samt 1 x 40 m mellan Djurgården och City. Så det kan komma att finnas både 30 m och 40 m långa A35 så småningom för olika trafikuppgifter.
Hur har förresten anskaffningsbeslutet fattats? Jag hittar ingen sådan beslutspunkt i årets sammanträden med trafiknämnden.

Re: Nya vagnar för Lidingöbananan beställda av SL

Postat: torsdag 26 april 2012 13:01
av MWE
Joakim W skrev:Vad blir det för ATC på Lidingöbanan (och i dessa vagnar) i framtiden? Samma som nu, eller byter man till samma som Tvärbanan får?
Samma som nu lär det knappast bli. SL har, antytt i någon handling som jag för ögonblicket inte orkar leta upp, ambitionen att byta ut signalsystemet på Lidingöbanan. Det blir naturligtvis en egen upphandling, men givet att General Electrics leverans fungerar hyfsat (eller i all fall bättre än befintligt system) verkar det rationellt att satsa på samma teknik som på Tvärbanan.