Sida 1 av 3

Malmö frågar: Har du cykelvett?

Postat: tisdag 24 april 2012 20:20
av LÅ1

Re: Malmö frågar: Har du cykelvett?

Postat: lördag 28 april 2012 1:51
av M_M

Re: Malmö frågar: Har du cykelvett?

Postat: lördag 28 april 2012 11:26
av LÅ1
M_M skrev:Cykelvett i Malmö...
Har inte detta varit upp på detta forum förut?
Problemet är att de lata cyklisterna inte använder de lediga cykelställ som finns för att de tycker att det är för långt att gå. Eller för att de inte se dem när de finns en bit bort.
De felplacerade cyklarna påstås kunna hindra utryckningsfordon om det händer något nere på stationen.

Här i Stockholm vågar ju inte kommunen flytta ens på skrotcyklar som stått på samma ställe flera månader. Men det gavs signaler häromveckan om att det är ändring på gång.
Men de mest irriterande felplacerade cyklarna är de som är felplacerade under pågående cykling, dvs. i parker, på gångbanor och på torgytor.

Re: Malmö frågar: Har du cykelvett?

Postat: lördag 28 april 2012 14:45
av M_M
Jo, det har varit uppe förut, och det framgick väl med all önskvärd tydlighet att problemet var inte lathet utan att fler cyklister vill/behöver parkera än vad cykelställen räcker till.

Jag är helt för att begränsa bilkörning genom att ha begränsat antal parkeringsplatser, men att begränsa cykelåkande genom att begränsa antalet cykelställ är i mitt tycke direkt korkat.

(För övrigt undrar jag fortfarande om räddningstjänstens fordon inte är kapabla att forcera ett antal parkerade cyklar i ett nödläge?)

Re: Malmö frågar: Har du cykelvett?

Postat: lördag 28 april 2012 17:35
av LÅ1
M_M skrev:Jo, det har varit uppe förut, och det framgick väl med all önskvärd tydlighet att problemet var inte lathet utan att fler cyklister vill/behöver parkera än vad cykelställen räcker till.
Det fanns enligt den tidigare diskussionen cykelställ med lediga platser en bit bort, men de användes inte särskilt frekvent. Möjligen p.g.a. att cyklisterna inte visste om att de fanns där. Hur stort avståndet är vet jag inte, men det skulle tydligen vara fri sikt till dem från de överfulla cykelställen. Men fler ordnade cykelställ nära stationsnedgången ser ju ut att behövas, det är helt klart.

Re: Malmö frågar: Har du cykelvett?

Postat: torsdag 10 maj 2012 22:40
av Ulrik Berggren
Kan bara komplettera diskussionen med en händelse ur verkligheten. Undertecknad fick en 3 månader gammal cykel stulen från vid nämnda stations södra uppgång belägna cykelställ, som idiotiskt nog saknar möjlighet för att låsa fast cykeln med t ex bygel eller vajer. Resultat: Folk låser fast cyklarna vid stolpar mm runt om på Bo Widerbergs plats som torget vid uppgången heter. Så blev det med den respekten för ordning... Kan bara säga att jag inte borde varit riktigt så regellydig som jag var i just detta fall...

Re: Malmö frågar: Har du cykelvett?

Postat: fredag 11 maj 2012 3:03
av M_M
En sak som talar mot cykling och för bilen är hur "samhället" ser på stölderna...

Re: Malmö frågar: Har du cykelvett?

Postat: fredag 11 maj 2012 7:45
av LÅ1
M_M skrev:En sak som talar mot cykling och för bilen är hur "samhället" ser på stölderna...
Och en sak som talar för cykling och mot bilen är hur "samhället" ser på trafikförseelser. (Köra mot enkelriktning, köra på på trottoarer, inte lämna företräde till fotgängare på övergångsställe, etc.)

Re: Malmö frågar: Har du cykelvett?

Postat: lördag 12 maj 2012 2:37
av M_M
Hur ofta torskar bilister verkligen för den typen av förseelser, speciellt de som ger intrycket att ha ett "viktigt ärende" och/eller på andra platser än kring kommunernas huvudorters raggarrunda?

Re: Malmö frågar: Har du cykelvett?

Postat: lördag 12 maj 2012 3:29
av LÅ1
M_M skrev:Hur ofta torskar bilister verkligen för den typen av förseelser, speciellt de som ger intrycket att ha ett "viktigt ärende" och/eller på andra platser än kring kommunernas huvudorters raggarrunda?
När de blir påkomna av polisen!

Jag har bevittnat när poliser helt struntar i cyklister på en torgyta, men så kom där en skåpbil som skulle leverera tunga grejer till en butik. Det blev ca 15 min. pappersexercis!
Polisen ser normalt bort från trafikbrotten när det är cyklister som utför dem. Och "samhället" i form av lagstiftare, eller vilka det är, som beslutar om bötesbelopp gör också skillnad på fordonsslagen.

Polisen rapporterar en och annan cyklist en vecka på våren och en på hösten för att ha alibi för att sedan näst intill totalt strunta i denna trafikantkategoris framfart!

Re: Malmö frågar: Har du cykelvett?

Postat: lördag 12 maj 2012 11:19
av Ulrik Berggren
Bilisterna har körkort, det har inte cyklisterna...

Re: Malmö frågar: Har du cykelvett?

Postat: lördag 12 maj 2012 11:34
av LÅ1
Ulrik Berggren skrev:Bilisterna har körkort, det har inte cyklisterna...
Många cyklister har nog körkort. Och oavsett körkort eller ej så måste cyklister följa regler och lagar. "Jag visste inte det" är aldrig en hållbar ursäkt.

Re: Malmö frågar: Har du cykelvett?

Postat: lördag 12 maj 2012 11:43
av bruse
LÅ1 skrev:
Ulrik Berggren skrev:Bilisterna har körkort, det har inte cyklisterna...
Många cyklister har nog körkort. Och oavsett körkort eller ej så måste cyklister följa regler och lagar. "Jag visste inte det" är aldrig en hållbar ursäkt.
I storstäderna är det många idag som inte har körkort, och därmed inte fått någon trafikutbildning. Bara se på alla yra höns som springer ut i trafiken.

Re: Malmö frågar: Har du cykelvett?

Postat: lördag 12 maj 2012 21:11
av M_M
LÅ1 skrev:
M_M skrev:Hur ofta torskar bilister verkligen för den typen av förseelser, speciellt de som ger intrycket att ha ett "viktigt ärende" och/eller på andra platser än kring kommunernas huvudorters raggarrunda?
När de blir påkomna av polisen!

Jag har bevittnat när poliser helt struntar i cyklister på en torgyta, men så kom där en skåpbil som skulle leverera tunga grejer till en butik. Det blev ca 15 min. pappersexercis!
Intressant. Jag känner till nåt fall där polisen lite vänligt bett en person att sluta att dagligen parkera på ett ställe med parkeringsförbud för att nån annan ska sluta störa polisen med gnäll över den där felparkerade bilen. :wink:
LÅ1 skrev:Polisen ser normalt bort från trafikbrotten när det är cyklister som utför dem. Och "samhället" i form av lagstiftare, eller vilka det är, som beslutar om bötesbelopp gör också skillnad på fordonsslagen.

Polisen rapporterar en och annan cyklist en vecka på våren och en på hösten för att ha alibi för att sedan näst intill totalt strunta i denna trafikantkategoris framfart!
Men det beror väl delvis på hur otroligt mycket lättare det lär vara för en cyklist att smita och ifall denne sen blir stoppad dessutom inte kunna fällas för att ha försökt smita, jämfört med bilister.

Hur ofta fälls fotgängare? Det torde väl vara avsevärt mer sällan än cyklister?

Behovet av att straffa folk som bryter mot trafikreglerna, och behovet av trafikregler över huvud taget, är rimligtvis kopplat till den fara som uppstår för andra vid ett visst regelbrott.

Re: Malmö frågar: Har du cykelvett?

Postat: lördag 12 maj 2012 21:40
av LÅ1
M_M skrev:Behovet av att straffa folk som bryter mot trafikreglerna, och behovet av trafikregler över huvud taget, är rimligtvis kopplat till den fara som uppstår för andra vid ett visst regelbrott.
Jag påstår att cyklister på gångytor i många fall är farligare än bilar för fotgängarna. Dels beroende på hastigheten dels på uppmärksamhetsgraden hos föraren.

Re: Malmö frågar: Har du cykelvett?

Postat: lördag 12 maj 2012 22:08
av M_M
LÅ1 skrev:
M_M skrev:Behovet av att straffa folk som bryter mot trafikreglerna, och behovet av trafikregler över huvud taget, är rimligtvis kopplat till den fara som uppstår för andra vid ett visst regelbrott.
Jag påstår att cyklister på gångytor i många fall är farligare än bilar för fotgängarna. Dels beroende på hastigheten dels på uppmärksamhetsgraden hos föraren.
Framförallt beroende på antalet... Men vad beror det på då? Månne att motorfordonstrafiken tar så mycket plats att det behövs så stora gångytor att cyklisterna inte fick plats?

Re: Malmö frågar: Har du cykelvett?

Postat: lördag 12 maj 2012 22:35
av LÅ1
M_M skrev:
LÅ1 skrev:
M_M skrev:Behovet av att straffa folk som bryter mot trafikreglerna, och behovet av trafikregler över huvud taget, är rimligtvis kopplat till den fara som uppstår för andra vid ett visst regelbrott.
Jag påstår att cyklister på gångytor i många fall är farligare än bilar för fotgängarna. Dels beroende på hastigheten dels på uppmärksamhetsgraden hos föraren.
Framförallt beroende på antalet... Men vad beror det på då? Månne att motorfordonstrafiken tar så mycket plats att det behövs så stora gångytor att cyklisterna inte fick plats?
Det beror på att cyklister vill åka rakaste vägen och därför att de inte inser att man på rena gångstråk måste leda cykeln om man nödvändigtvis skall ha den med sig. T.ex. för att parkera den inne i Kulturhuset som någon gjorde i dag. OK. Det var inte en vanlig trampcykel, utan en moped(!), som någon tyckte det var lämpligt att ställde ifrån sig i vindfånget i Kulturhusets entré.

Re: Malmö frågar: Har du cykelvett?

Postat: söndag 13 maj 2012 17:33
av Harald
Folk klarar ju inte av att skilja mellan gångbana och cykelbana när de går. Finns det något skäl att tro att de skulle få den förmågan bara för att de sätter sig på en cykel?

Bild

Bilden nedan visar infarten till en bussterminal. Vägmärken ska sitta på höger sida om vägen, banan eller körfältet de gäller för. Tolkar man skyltarna enligt reglerna så är det alltså förbjudet att gå och cykla på cykelbanan t.v. men inte in på bussterminalens område. Dock är det nog inte det som är meningen. Om inte väghållarens personal klarar av att göra saker enligt reglerna, hur kan man då begära att allmänheten ska göra det?

Bild

Re: Malmö frågar: Har du cykelvett?

Postat: söndag 13 maj 2012 17:40
av bruse
Klockrent Harald!

Re: Malmö frågar: Har du cykelvett?

Postat: söndag 13 maj 2012 17:50
av M_M
Google street view visar en klassiker från Bellevuerondellen.

Eniro visar också samma skylt. Skylten går åxå att se på hitta.se men de verkar inte vara sugna på att erbjuda en direktlänkfunktion...

Här ska alltså cyklar och fotgängare nyttja den breda tvåfiliga vägen medan motorfordonen ska trängs i den metersmala böjen som egentligen uppenbart är tänkt som cykelbana.

Inte nog med att skylten står på fel sida av cykelbanan, det är dessutom fel sorts skylt eftersom det uppenbart är helt separata vägytor för cyklister och fotgängare.

Pluspoäng dock för den näst intill antika skylten som pekar ut cykelvägar. Otur bara att det finns typ ingen anledning till att befinna sig vid skylten om man är påväg mot Kortedala :wink: