Sida 5 av 6

Re: Vagnsituation i Norrköping?

Postat: onsdag 09 mars 2022 20:10
av X12
leifd skrev: onsdag 09 mars 2022 16:38
Tveksamt att det skulle gå att klara med ett omlopp mindre faktiskt.
Man sparar väl omkring 5 minuter, enkel väg, på att köra Drottninggatan, det borde väl räcka för att spara ett omlopp vid 10-minuterstrafik?

Sen finns det väl tidsmarginal att ta av vid ändhållplatserna också. Vid Fridvalla brukar vagnarna vanligtvis stå i 10 minuter, så det går väl att ta ytterligare nån minut eller två därifrån om tidsbesparingen från Drottninggatan inte räcker.

Re: Vagnsituation i Norrköping?

Postat: torsdag 10 mars 2022 12:46
av leifd
wax skrev: tisdag 08 mars 2022 22:15 Åh, tråkigt. Jag saknar M98. Hur ser situation ut nu? Vilka är avställda?
Älskar att få rapporter! I dag så var följande vagnar i trafik med linjenummer inom parentes: M97 61 (2), 62 (2), 65 (3), 68 (2), 69 (2) och 70 (3).
M06 31 (3), 34 (3), 35 (3 men sågs bara en gång), 37 (3), 38 (2), 39 (2), 40 (3), 41 (2), 43 (2), 44 (2) och 46 (3). Alltså 17 "omlopp". Brukar det inte vara 18 st?
18:de vagnen glömde jag. Det är väl den extravagn som går en sväng på morgonen bara.

Re: Vagnsituation i Norrköping?

Postat: torsdag 17 mars 2022 22:39
av X12
Idag var det tydligen premiär för den första Stockholmsvagnen (50) i ordinarie trafik.

Re: Vagnsituation i Norrköping?

Postat: torsdag 17 mars 2022 22:55
av daniel_s
Nummer 50… håhåjaja, då blir väl nästa 51 då? Vilken av dem ska vi spara i Malmköping sedan? Eller vänta nu, vi HAR ju redan en norrköpingsvagn som heter 50 och en som heter 51. :lol:

Re: Vagnsituation i Norrköping?

Postat: fredag 18 mars 2022 11:11
av leifd
daniel_s skrev: torsdag 17 mars 2022 22:55 Nummer 50… håhåjaja, då blir väl nästa 51 då? Vilken av dem ska vi spara i Malmköping sedan? Eller vänta nu, vi HAR ju redan en norrköpingsvagn som heter 50 och en som heter 51. :lol:
Nej, 47 blir nog nästa, det är allafall den som är påbörjad. Att 50 blev först, berodde ju på att "stockholmare" lyckades kvadda vagnen och att den efter reparation på extern verkstad gick till Norrköping, där den sen blev först att få F8-underhåll.

Vad gäller att spara i Malmköping, så kanske du ska fundera på vilken M97 du vill ha dit istället.
Vill du ha mycket att göra, kan du säkert få 66 redan nu...
Väntar du några år kanske du kan få en bättre.
M06 lär väl rulla minst 20 år till här, kanske 30, så gissningsvis kanske både du och jag slipper bry oss. :?

Angående 50, så behöver den ju rustas en hel del, så man kan ju göra det till 80-talsutförande och då döpa tillbaka till 150...

Re: Vagnsituation i Norrköping?

Postat: lördag 19 mars 2022 13:13
av leifd
leifd skrev: fredag 18 mars 2022 11:11
daniel_s skrev: torsdag 17 mars 2022 22:55 Nummer 50… håhåjaja, då blir väl nästa 51 då? Vilken av dem ska vi spara i Malmköping sedan? Eller vänta nu, vi HAR ju redan en norrköpingsvagn som heter 50 och en som heter 51. :lol:
Nej, 47 blir nog nästa, det är allafall den som är påbörjad. Att 50 blev först, berodde ju på att "stockholmare" lyckades kvadda vagnen och att den efter reparation på extern verkstad gick till Norrköping, där den sen blev först att få F8-underhåll.
Tyvärr visade det sig att jag var felinformerad... Nästa vagn och nu påbörjad är 48 (dvs f.d. 2)

Re: Vagnsituation i Norrköping?

Postat: lördag 19 mars 2022 15:02
av daniel_s
Aha! Är det så enkelt att vagn 1 blev 47, 2 blev 48 osv?

Re: Vagnsituation i Norrköping?

Postat: lördag 19 mars 2022 16:35
av leifd
daniel_s skrev: lördag 19 mars 2022 15:02 Aha! Är det så enkelt att vagn 1 blev 47, 2 blev 48 osv?
Ja precis, men först vill man helt säker på att SL numrerat i rätt ordning.

Re: Vagnsituation i Norrköping?

Postat: fredag 03 juni 2022 14:09
av wax
leifd skrev: fredag 18 mars 2022 11:11
daniel_s skrev: torsdag 17 mars 2022 22:55 Nummer 50… håhåjaja, då blir väl nästa 51 då? Vilken av dem ska vi spara i Malmköping sedan? Eller vänta nu, vi HAR ju redan en norrköpingsvagn som heter 50 och en som heter 51. :lol:
Nej, 47 blir nog nästa, det är allafall den som är påbörjad. Att 50 blev först, berodde ju på att "stockholmare" lyckades kvadda vagnen och att den efter reparation på extern verkstad gick till Norrköping, där den sen blev först att få F8-underhåll.

Vad gäller att spara i Malmköping, så kanske du ska fundera på vilken M97 du vill ha dit istället.
Vill du ha mycket att göra, kan du säkert få 66 redan nu...
Väntar du några år kanske du kan få en bättre.
M06 lär väl rulla minst 20 år till här, kanske 30, så gissningsvis kanske både du och jag slipper bry oss. :?

Angående 50, så behöver den ju rustas en hel del, så man kan ju göra det till 80-talsutförande och då döpa tillbaka till 150...

63 är väl i lite bättre skick än 66?
Igår så gick M97 67 i trafik på 3:ans linje även sent på kvällen. Har nån av M06-vagnarna gått sönder?

Re: Vagnsituation i Norrköping?

Postat: fredag 03 juni 2022 14:12
av wax
Händer det ibland att en spårvagn byter linje mitt på dagen?
Har sett att förarna glömmer att veva om skyltarna där bak på M97:orna, det ser roligt ut.

Re: Vagnsituation i Norrköping?

Postat: fredag 03 juni 2022 15:48
av leifd
wax skrev: fredag 03 juni 2022 14:09 63 är väl i lite bättre skick än 66?
Igår så gick M97 67 i trafik på 3:ans linje även sent på kvällen. Har nån av M06-vagnarna gått sönder?
66 är inte i något skick alls, ej körbar och att anse som reservdel.
63 och 67 körs en dag i veckan, tisdag och torsdag, för att motionera. Vagnar mår inte bra av att stå.
Sen används de ju om det är brist såklart.
Nej ingen M06 har gått sönder, fast smått händer ju alltid. Däremot ska det ju göras underhåll.

Re: Vagnsituation i Norrköping?

Postat: fredag 03 juni 2022 15:54
av leifd
wax skrev: fredag 03 juni 2022 14:12 Händer det ibland att en spårvagn byter linje mitt på dagen?
Har sett att förarna glömmer att veva om skyltarna där bak på M97:orna, det ser roligt ut.
Nej inte normalt.
Slarv vid vid uttagning av vagnen, men vad som är roligt i det förstår jag inte.

Re: Vagnsituation i Norrköping?

Postat: tisdag 07 juni 2022 14:44
av wax
leifd skrev: fredag 03 juni 2022 15:48
wax skrev: fredag 03 juni 2022 14:09 63 är väl i lite bättre skick än 66?
Igår så gick M97 67 i trafik på 3:ans linje även sent på kvällen. Har nån av M06-vagnarna gått sönder?
66 är inte i något skick alls, ej körbar och att anse som reservdel.
63 och 67 körs en dag i veckan, tisdag och torsdag, för att motionera. Vagnar mår inte bra av att stå.
Sen används de ju om det är brist såklart.
Nej ingen M06 har gått sönder, fast smått händer ju alltid. Däremot ska det ju göras underhåll.
Aha, körs 63 på tisdagar och 67 på torsdagar eller är det blandat?

Re: Vagnsituation i Norrköping?

Postat: tisdag 07 juni 2022 14:47
av wax
leifd skrev: fredag 03 juni 2022 15:48
wax skrev: fredag 03 juni 2022 14:09 63 är väl i lite bättre skick än 66?
Igår så gick M97 67 i trafik på 3:ans linje även sent på kvällen. Har nån av M06-vagnarna gått sönder?
66 är inte i något skick alls, ej körbar och att anse som reservdel.
63 och 67 körs en dag i veckan, tisdag och torsdag, för att motionera. Vagnar mår inte bra av att stå.
Sen används de ju om det är brist såklart.
Nej ingen M06 har gått sönder, fast smått händer ju alltid. Däremot ska det ju göras underhåll.

Vilken/vilka av M06:orna och M97:orna har gått mest?

Re: Vagnsituation i Norrköping?

Postat: tisdag 07 juni 2022 15:12
av leifd
wax skrev: tisdag 07 juni 2022 14:47
leifd skrev: fredag 03 juni 2022 15:48
wax skrev: fredag 03 juni 2022 14:09 63 är väl i lite bättre skick än 66?
Igår så gick M97 67 i trafik på 3:ans linje även sent på kvällen. Har nån av M06-vagnarna gått sönder?
66 är inte i något skick alls, ej körbar och att anse som reservdel.
63 och 67 körs en dag i veckan, tisdag och torsdag, för att motionera. Vagnar mår inte bra av att stå.
Sen används de ju om det är brist såklart.
Nej ingen M06 har gått sönder, fast smått händer ju alltid. Däremot ska det ju göras underhåll.

Vilken/vilka av M06:orna och M97:orna har gått mest?
Svårt att säga, är nog en fråga du ska ställa till spårvagnsverkstaden.
Men ska man fundera lite själv, så är nog 62 en bra kandidat, som ju varit med från början och går dagligen ännu (då tänker jag från det de sattes i trafik i Norrköping, alltså tiden i Duisburg bortses ifrån).

Re: Vagnsituation i Norrköping?

Postat: tisdag 07 juni 2022 17:25
av wax
leifd skrev: tisdag 07 juni 2022 15:12
wax skrev: tisdag 07 juni 2022 14:47
leifd skrev: fredag 03 juni 2022 15:48

66 är inte i något skick alls, ej körbar och att anse som reservdel.
63 och 67 körs en dag i veckan, tisdag och torsdag, för att motionera. Vagnar mår inte bra av att stå.
Sen används de ju om det är brist såklart.
Nej ingen M06 har gått sönder, fast smått händer ju alltid. Däremot ska det ju göras underhåll.

Vilken/vilka av M06:orna och M97:orna har gått mest?
Svårt att säga, är nog en fråga du ska ställa till spårvagnsverkstaden.
Men ska man fundera lite själv, så är nog 62 en bra kandidat, som ju varit med från början och går dagligen ännu (då tänker jag från det de sattes i trafik i Norrköping, alltså tiden i Duisburg bortses ifrån).

62 och kanske 35 av M06:orna?

Re: Vagnsituation i Norrköping?

Postat: onsdag 08 juni 2022 13:51
av wax
leifd skrev: fredag 03 juni 2022 15:54
wax skrev: fredag 03 juni 2022 14:12 Händer det ibland att en spårvagn byter linje mitt på dagen?
Har sett att förarna glömmer att veva om skyltarna där bak på M97:orna, det ser roligt ut.
Nej inte normalt.
Slarv vid vid uttagning av vagnen, men vad som är roligt i det förstår jag inte.

M06 34 körde först linje 2 idag skyltad Söder tull men sen bytte den och blev linje 3. Konstigt! Just när vi skrev om det.

Re: Vagnsituation i Norrköping?

Postat: onsdag 08 juni 2022 16:48
av leifd
wax skrev: onsdag 08 juni 2022 13:51
leifd skrev: fredag 03 juni 2022 15:54
wax skrev: fredag 03 juni 2022 14:12 Händer det ibland att en spårvagn byter linje mitt på dagen?
Har sett att förarna glömmer att veva om skyltarna där bak på M97:orna, det ser roligt ut.
Nej inte normalt.
Slarv vid vid uttagning av vagnen, men vad som är roligt i det förstår jag inte.

M06 34 körde först linje 2 idag skyltad Söder tull men sen bytte den och blev linje 3. Konstigt! Just när vi skrev om det.
Idag har som du kanske hört, ÖstgötaTrafiken haft internetstrul. Vilket gjort att alla bussar kört utan fungerande skyltar. Spårvagnarna kan skyltas även offline, men gissar att någon inte klarade av detta fullt ut.

F. ö. verkar det ju inte klokt att ha ett system som kräver internetuopkoppling för att kunna skylta, utan att ha någon reservmetod.

Re: Vagnsituation i Norrköping?

Postat: onsdag 15 juni 2022 15:06
av wax
leifd skrev: onsdag 08 juni 2022 16:48
wax skrev: onsdag 08 juni 2022 13:51
leifd skrev: fredag 03 juni 2022 15:54

Nej inte normalt.
Slarv vid vid uttagning av vagnen, men vad som är roligt i det förstår jag inte.

M06 34 körde först linje 2 idag skyltad Söder tull men sen bytte den och blev linje 3. Konstigt! Just när vi skrev om det.
Idag har som du kanske hört, ÖstgötaTrafiken haft internetstrul. Vilket gjort att alla bussar kört utan fungerande skyltar. Spårvagnarna kan skyltas även offline, men gissar att någon inte klarade av detta fullt ut.

F. ö. verkar det ju inte klokt att ha ett system som kräver internetuopkoppling för att kunna skylta, utan att ha någon reservmetod.
Håller med, det krånglade aldrig med C90!

Re: Vagnsituation i Norrköping?

Postat: onsdag 15 juni 2022 18:20
av leifd
wax skrev: onsdag 15 juni 2022 15:06
leifd skrev: onsdag 08 juni 2022 16:48
wax skrev: onsdag 08 juni 2022 13:51


M06 34 körde först linje 2 idag skyltad Söder tull men sen bytte den och blev linje 3. Konstigt! Just när vi skrev om det.
Idag har som du kanske hört, ÖstgötaTrafiken haft internetstrul. Vilket gjort att alla bussar kört utan fungerande skyltar. Spårvagnarna kan skyltas även offline, men gissar att någon inte klarade av detta fullt ut.

F. ö. verkar det ju inte klokt att ha ett system som kräver internetuopkoppling för att kunna skylta, utan att ha någon reservmetod.
Håller med, det krånglade aldrig med C90!
Nåja, kan väl diskuteras. Mer användarovänligt skit får man nog leta efter. Men finns nog bra grejer idag, men man ska se till att det finns reservlösning för saknad uppkoppling och att folk klarar av att använda den.