Vagnsituation i Norrköping?
Postat: torsdag 19 april 2012 18:30
Hur är vagnsituationen i Norrköping? vad för vagnar rullar på stan?
Hela Sveriges spårvägsajt sedan 1996
https://forum.sparvagssallskapet.se/
Varför går inte M11 i trafik?leifd skrev:Hmmm...
Efter konsultation, kan ja väl konstatera att vagnsituationen inte är så bra som jag trodde...
M06 finns 8 st i drift, en står med lite skador, strömavtagare o lite annat. Nionde M06:an är fortfarande i Stockholm, över sommaren är de sagt nu. Vagn 40 beräknas komma under maj månad, i drift under juni, om allt går som de ska.
M97 finns 10 st alla i drift, någon står med fel idag dock.
M98 finns 3st ingen i drift, 22 ej driftsatt efter ombyggnad 23+24 i Tyskland för ombyggnad.
M67K, 90 går i trafik normalt, 88 i undantagsfall. Övriga 4-5 är avställda med utslitna hjul och en del andra skador.
M11, samtliga avställda.
Det går vardagar 17 omlopp i trafik.
Samma problematik som tidigare. Allt för höga spänningar i kontaktledningen, som gör att vagnsdatorena slås ut. Med bl.a. bromsbortfall som följd.alex87 skrev:Varför går inte M11 i trafik?leifd skrev:Hmmm...
Efter konsultation, kan ja väl konstatera att vagnsituationen inte är så bra som jag trodde...
M06 finns 8 st i drift, en står med lite skador, strömavtagare o lite annat. Nionde M06:an är fortfarande i Stockholm, över sommaren är de sagt nu. Vagn 40 beräknas komma under maj månad, i drift under juni, om allt går som de ska.
M97 finns 10 st alla i drift, någon står med fel idag dock.
M98 finns 3st ingen i drift, 22 ej driftsatt efter ombyggnad 23+24 i Tyskland för ombyggnad.
M67K, 90 går i trafik normalt, 88 i undantagsfall. Övriga 4-5 är avställda med utslitna hjul och en del andra skador.
M11, samtliga avställda.
Det går vardagar 17 omlopp i trafik.
Vognene skal ha fått en modernisering tidlig på 90 tallet en gang, tror det ble nevnt i en artikkel i MFSS i forbindelse med at vognene kom til Norrköping!Henrik Schütz skrev:Kom vagnsdatorerna vid moderniseringen? På 80-talet kändes vagnarna rätt analoga. Tråkigt nog verkar M11 platsa i en aktuell tråd i postvagnen, för tillfället
HS
Japp, stämmer... Dessutom vill inte Berlin släppa reservdelar och programvara till vagnarna, då de är samma som till deras KT4.Andy skrev:Vognene skal ha fått en modernisering tidlig på 90 tallet en gang, tror det ble nevnt i en artikkel i MFSS i forbindelse med at vognene kom til Norrköping!Henrik Schütz skrev:Kom vagnsdatorerna vid moderniseringen? På 80-talet kändes vagnarna rätt analoga. Tråkigt nog verkar M11 platsa i en aktuell tråd i postvagnen, för tillfället
HS
Det synes jeg høres merkelig ut, var det ikke slik at vognene ble kjøpt av Bombardier forresten?leifd skrev:Japp, stämmer... Dessutom vill inte Berlin släppa reservdelar och programvara till vagnarna, då de är samma som till deras KT4.Andy skrev:Vognene skal ha fått en modernisering tidlig på 90 tallet en gang, tror det ble nevnt i en artikkel i MFSS i forbindelse med at vognene kom til Norrköping!Henrik Schütz skrev:Kom vagnsdatorerna vid moderniseringen? På 80-talet kändes vagnarna rätt analoga. Tråkigt nog verkar M11 platsa i en aktuell tråd i postvagnen, för tillfället
HS
Jo, men de var ju tänkt på ganska kort sikt, vilket ju blev fallet. Dessutom är de ju inte tillgänglighetsanpassade precis.Andy skrev:
Det synes jeg høres merkelig ut, var det ikke slik at vognene ble kjøpt av Bombardier forresten?
Reservdelar förstår jag, men programvara?leifd skrev:Japp, stämmer... Dessutom vill inte Berlin släppa reservdelar och programvara till vagnarna, då de är samma som till deras KT4.Andy skrev:Vognene skal ha fått en modernisering tidlig på 90 tallet en gang, tror det ble nevnt i en artikkel i MFSS i forbindelse med at vognene kom til Norrköping!Henrik Schütz skrev:Kom vagnsdatorerna vid moderniseringen? På 80-talet kändes vagnarna rätt analoga. Tråkigt nog verkar M11 platsa i en aktuell tråd i postvagnen, för tillfället
HS
Men det är ju inte M67K heller...och dessutom äldre.leifd skrev:Jo, men de var ju tänkt på ganska kort sikt, vilket ju blev fallet. Dessutom är de ju inte tillgänglighetsanpassade precis.Andy skrev:
Det synes jeg høres merkelig ut, var det ikke slik at vognene ble kjøpt av Bombardier forresten?
Tror inte riktigt de finns ork att engagera sej i de där så djupt som du gör.M_M skrev: Reservdelar förstår jag, men programvara?
Det är svårt att gissa exakt hur programvaran lagras på vagnarna eftersom början av 90-talet var en övergångsperiod. 1990 var nog det flesta EPROM som programmeras i separat programmerare, 1995 var nog det mesta flash som programmeras på plats. Oavsett vilket så är EPROM nästan alltid en standardkomponent och om man letar på rätt ställe så går det att få tag på både programmerare och kretsar att lägga in programmen i (om det inte till och med är så att man kan "sola" (uv-radera) befintliga kretsar och lägga nytt program i dem - givetvis efter att man först tagit backup på vad som ligger i dem. Visst finns risken att man passerar den femtioelfte gången det går att programmera ett EPROM men å andra sidan är det väl bättre att ta den risken än att vagnarna bara står?). Det kan finnas copyrightproblem inblandat men det är väl inte värre än att låta ett målvaktföretag stå för arbetet och låta det företaget gå i konkurs om den som gjort mjukvaran bråkar
Förvisso, men M67K sitter man på mycket mer kunskap om och delar till. Dock lär de troligen inte satsas något på dessa vagnar heller.alex87 skrev:Men det är ju inte M67K heller...och dessutom äldre.leifd skrev:Jo, men de var ju tänkt på ganska kort sikt, vilket ju blev fallet. Dessutom är de ju inte tillgänglighetsanpassade precis.Andy skrev:
Det synes jeg høres merkelig ut, var det ikke slik at vognene ble kjøpt av Bombardier forresten?
Är det pågrund av för hög spänning i själva kontaktledningen eller det att M06 skickar ut överbliven el i ledningen? Hur mycket ska M11 klara av egentligen? Hur menar du med nya vagnar samt ombyggda?leifd skrev:Tror inte riktigt de finns ork att engagera sej i de där så djupt som du gör.M_M skrev: Reservdelar förstår jag, men programvara?
Det är svårt att gissa exakt hur programvaran lagras på vagnarna eftersom början av 90-talet var en övergångsperiod. 1990 var nog det flesta EPROM som programmeras i separat programmerare, 1995 var nog det mesta flash som programmeras på plats. Oavsett vilket så är EPROM nästan alltid en standardkomponent och om man letar på rätt ställe så går det att få tag på både programmerare och kretsar att lägga in programmen i (om det inte till och med är så att man kan "sola" (uv-radera) befintliga kretsar och lägga nytt program i dem - givetvis efter att man först tagit backup på vad som ligger i dem. Visst finns risken att man passerar den femtioelfte gången det går att programmera ett EPROM men å andra sidan är det väl bättre att ta den risken än att vagnarna bara står?). Det kan finnas copyrightproblem inblandat men det är väl inte värre än att låta ett målvaktföretag stå för arbetet och låta det företaget gå i konkurs om den som gjort mjukvaran bråkar
Nya vagnar är påväg, 3 ombyggda är också påväg. Att lägga tid ock kraft på de där vagnarna, känns nog inte så aktuellt, längre.
Nominell spänning Norrköping 800 VDC nu, Berlins Tatra T6A2 är byggda för 600 VDC.alex87 skrev:Är det pågrund av för hög spänning i själva kontaktledningen eller det att M06 skickar ut överbliven el i ledningen? Hur mycket ska M11 klara av egentligen? Hur menar du med nya vagnar samt ombyggda?