Sida 1 av 6

Vagnsituation i Norrköping?

Postat: torsdag 19 april 2012 18:30
av alex87
Hur är vagnsituationen i Norrköping? vad för vagnar rullar på stan?

Re: Vagnsituation i Norrköping?

Postat: torsdag 19 april 2012 22:43
av leifd
Det rullar 8 st M06 (31, 32, 33, 35, 36, 37, 38 och 39) och 10 st M97 (61-70). Någon enstaka M67K eller M67K+M67K förekommer också. Läget tycks hyfsat gott.

Re: Vagnsituation i Norrköping?

Postat: fredag 20 april 2012 4:33
av Henrik Schütz
Hur många kurser/turer/omlopp/tåg skall det räcka till?

HS

Re: Vagnsituation i Norrköping?

Postat: fredag 20 april 2012 12:07
av leifd
Hmmm...
Efter konsultation, kan ja väl konstatera att vagnsituationen inte är så bra som jag trodde...

M06 finns 8 st i drift, en står med lite skador, strömavtagare o lite annat. Nionde M06:an är fortfarande i Stockholm, över sommaren är de sagt nu. Vagn 40 beräknas komma under maj månad, i drift under juni, om allt går som de ska.
M97 finns 10 st alla i drift, någon står med fel idag dock.
M98 finns 3st ingen i drift, 22 ej driftsatt efter ombyggnad 23+24 i Tyskland för ombyggnad.
M67K, 90 går i trafik normalt, 88 i undantagsfall. Övriga 4-5 är avställda med utslitna hjul och en del andra skador.
M11, samtliga avställda.

Det går vardagar 17 omlopp i trafik.

Re: Vagnsituation i Norrköping?

Postat: fredag 20 april 2012 15:51
av Eleganten
Och för att krydda det lite extra, verkar en M06:a få tillbringa några dagar i verkstaden på grund av en urspårning vid Östra Eneby kyrka idag som medförde en skenande spårvagn i 200 meter :|

Re: Vagnsituation i Norrköping?

Postat: fredag 20 april 2012 18:30
av 20581000184197
Om urspårningen:
http://www.nt.se/nyheter/artikel.aspx?articleid=7628924

Vagnsituationen är väl inte riktigt bra så länge M67K måste gå som singelvagnar. Det blir knökfullt ombord.

Re: Vagnsituation i Norrköping?

Postat: fredag 20 april 2012 19:46
av alex87
leifd skrev:Hmmm...
Efter konsultation, kan ja väl konstatera att vagnsituationen inte är så bra som jag trodde...

M06 finns 8 st i drift, en står med lite skador, strömavtagare o lite annat. Nionde M06:an är fortfarande i Stockholm, över sommaren är de sagt nu. Vagn 40 beräknas komma under maj månad, i drift under juni, om allt går som de ska.
M97 finns 10 st alla i drift, någon står med fel idag dock.
M98 finns 3st ingen i drift, 22 ej driftsatt efter ombyggnad 23+24 i Tyskland för ombyggnad.
M67K, 90 går i trafik normalt, 88 i undantagsfall. Övriga 4-5 är avställda med utslitna hjul och en del andra skador.
M11, samtliga avställda.

Det går vardagar 17 omlopp i trafik.
Varför går inte M11 i trafik?

Re: Vagnsituation i Norrköping?

Postat: lördag 21 april 2012 2:52
av leifd
alex87 skrev:
leifd skrev:Hmmm...
Efter konsultation, kan ja väl konstatera att vagnsituationen inte är så bra som jag trodde...

M06 finns 8 st i drift, en står med lite skador, strömavtagare o lite annat. Nionde M06:an är fortfarande i Stockholm, över sommaren är de sagt nu. Vagn 40 beräknas komma under maj månad, i drift under juni, om allt går som de ska.
M97 finns 10 st alla i drift, någon står med fel idag dock.
M98 finns 3st ingen i drift, 22 ej driftsatt efter ombyggnad 23+24 i Tyskland för ombyggnad.
M67K, 90 går i trafik normalt, 88 i undantagsfall. Övriga 4-5 är avställda med utslitna hjul och en del andra skador.
M11, samtliga avställda.

Det går vardagar 17 omlopp i trafik.
Varför går inte M11 i trafik?
Samma problematik som tidigare. Allt för höga spänningar i kontaktledningen, som gör att vagnsdatorena slås ut. Med bl.a. bromsbortfall som följd.
Svårt/dyrt att komma till rätta med.

Re: Vagnsituation i Norrköping?

Postat: lördag 21 april 2012 7:36
av Henrik Schütz
Kom vagnsdatorerna vid moderniseringen? På 80-talet kändes vagnarna rätt analoga. Tråkigt nog verkar M11 platsa i en aktuell tråd i postvagnen, för tillfället :(

HS

Re: Vagnsituation i Norrköping?

Postat: lördag 21 april 2012 9:43
av Andy
Henrik Schütz skrev:Kom vagnsdatorerna vid moderniseringen? På 80-talet kändes vagnarna rätt analoga. Tråkigt nog verkar M11 platsa i en aktuell tråd i postvagnen, för tillfället :(

HS
Vognene skal ha fått en modernisering tidlig på 90 tallet en gang, tror det ble nevnt i en artikkel i MFSS i forbindelse med at vognene kom til Norrköping!

Re: Vagnsituation i Norrköping?

Postat: lördag 21 april 2012 11:30
av leifd
Andy skrev:
Henrik Schütz skrev:Kom vagnsdatorerna vid moderniseringen? På 80-talet kändes vagnarna rätt analoga. Tråkigt nog verkar M11 platsa i en aktuell tråd i postvagnen, för tillfället :(

HS
Vognene skal ha fått en modernisering tidlig på 90 tallet en gang, tror det ble nevnt i en artikkel i MFSS i forbindelse med at vognene kom til Norrköping!
Japp, stämmer... Dessutom vill inte Berlin släppa reservdelar och programvara till vagnarna, då de är samma som till deras KT4.

Re: Vagnsituation i Norrköping?

Postat: lördag 21 april 2012 12:02
av Andy
leifd skrev:
Andy skrev:
Henrik Schütz skrev:Kom vagnsdatorerna vid moderniseringen? På 80-talet kändes vagnarna rätt analoga. Tråkigt nog verkar M11 platsa i en aktuell tråd i postvagnen, för tillfället :(

HS
Vognene skal ha fått en modernisering tidlig på 90 tallet en gang, tror det ble nevnt i en artikkel i MFSS i forbindelse med at vognene kom til Norrköping!
Japp, stämmer... Dessutom vill inte Berlin släppa reservdelar och programvara till vagnarna, då de är samma som till deras KT4.
Det synes jeg høres merkelig ut, var det ikke slik at vognene ble kjøpt av Bombardier forresten?

Re: Vagnsituation i Norrköping?

Postat: lördag 21 april 2012 12:05
av leifd
Andy skrev:
Det synes jeg høres merkelig ut, var det ikke slik at vognene ble kjøpt av Bombardier forresten?
Jo, men de var ju tänkt på ganska kort sikt, vilket ju blev fallet. Dessutom är de ju inte tillgänglighetsanpassade precis.

Re: Vagnsituation i Norrköping?

Postat: lördag 21 april 2012 19:29
av M_M
Ett par frågor:

Är det tekniskt/praktiskt dyrt/komplicerat/dåligt att sänka kontaktledningsspänningen under den tid M11 skulle kunna göra ett vettigt jobb i trafiken?

Klarar likriktarstationerna den ökade ström som behövs för att få ut samma effekt, och finns det möjlighet att ändra spänningen genom att t.ex. välja andra lindningar på transformatorer o.s.v.?

Jag antar att svaret är ungefär "för dyrt / komplicerat"; men det vore ändå intressant att veta mer.


Hur matas "vagnsdatorerna" i M11? Vad styr de? Jag antar att det egentligen är kraftelektroniken som inte gillar den höga spänningen, medan själva "datorerna" matas med t.ex. 24V eller liknande, och datorerna är igång men ställer sig i ett felhanteringsläge när kraftelektroniken mår dåligt, eller?


Norrköping kan kanske få (låna) SL's Lindingöbanevagnar snart :mrgreen: :wink:

Re: Vagnsituation i Norrköping?

Postat: lördag 21 april 2012 19:34
av M_M
leifd skrev:
Andy skrev:
Henrik Schütz skrev:Kom vagnsdatorerna vid moderniseringen? På 80-talet kändes vagnarna rätt analoga. Tråkigt nog verkar M11 platsa i en aktuell tråd i postvagnen, för tillfället :(

HS
Vognene skal ha fått en modernisering tidlig på 90 tallet en gang, tror det ble nevnt i en artikkel i MFSS i forbindelse med at vognene kom til Norrköping!
Japp, stämmer... Dessutom vill inte Berlin släppa reservdelar och programvara till vagnarna, då de är samma som till deras KT4.
Reservdelar förstår jag, men programvara?

Det är svårt att gissa exakt hur programvaran lagras på vagnarna eftersom början av 90-talet var en övergångsperiod. 1990 var nog det flesta EPROM som programmeras i separat programmerare, 1995 var nog det mesta flash som programmeras på plats. Oavsett vilket så är EPROM nästan alltid en standardkomponent och om man letar på rätt ställe så går det att få tag på både programmerare och kretsar att lägga in programmen i (om det inte till och med är så att man kan "sola" (uv-radera) befintliga kretsar och lägga nytt program i dem - givetvis efter att man först tagit backup på vad som ligger i dem. Visst finns risken att man passerar den femtioelfte gången det går att programmera ett EPROM men å andra sidan är det väl bättre att ta den risken än att vagnarna bara står?). Det kan finnas copyrightproblem inblandat men det är väl inte värre än att låta ett målvaktföretag stå för arbetet och låta det företaget gå i konkurs om den som gjort mjukvaran bråkar :cheesygrin:

Re: Vagnsituation i Norrköping?

Postat: lördag 21 april 2012 22:39
av alex87
leifd skrev:
Andy skrev:
Det synes jeg høres merkelig ut, var det ikke slik at vognene ble kjøpt av Bombardier forresten?
Jo, men de var ju tänkt på ganska kort sikt, vilket ju blev fallet. Dessutom är de ju inte tillgänglighetsanpassade precis.
Men det är ju inte M67K heller...och dessutom äldre.

Re: Vagnsituation i Norrköping?

Postat: lördag 21 april 2012 23:59
av leifd
M_M skrev: Reservdelar förstår jag, men programvara?

Det är svårt att gissa exakt hur programvaran lagras på vagnarna eftersom början av 90-talet var en övergångsperiod. 1990 var nog det flesta EPROM som programmeras i separat programmerare, 1995 var nog det mesta flash som programmeras på plats. Oavsett vilket så är EPROM nästan alltid en standardkomponent och om man letar på rätt ställe så går det att få tag på både programmerare och kretsar att lägga in programmen i (om det inte till och med är så att man kan "sola" (uv-radera) befintliga kretsar och lägga nytt program i dem - givetvis efter att man först tagit backup på vad som ligger i dem. Visst finns risken att man passerar den femtioelfte gången det går att programmera ett EPROM men å andra sidan är det väl bättre att ta den risken än att vagnarna bara står?). Det kan finnas copyrightproblem inblandat men det är väl inte värre än att låta ett målvaktföretag stå för arbetet och låta det företaget gå i konkurs om den som gjort mjukvaran bråkar :cheesygrin:
Tror inte riktigt de finns ork att engagera sej i de där så djupt som du gör.
Nya vagnar är påväg, 3 ombyggda är också påväg. Att lägga tid ock kraft på de där vagnarna, känns nog inte så aktuellt, längre.

Re: Vagnsituation i Norrköping?

Postat: söndag 22 april 2012 0:01
av leifd
alex87 skrev:
leifd skrev:
Andy skrev:
Det synes jeg høres merkelig ut, var det ikke slik at vognene ble kjøpt av Bombardier forresten?
Jo, men de var ju tänkt på ganska kort sikt, vilket ju blev fallet. Dessutom är de ju inte tillgänglighetsanpassade precis.
Men det är ju inte M67K heller...och dessutom äldre.
Förvisso, men M67K sitter man på mycket mer kunskap om och delar till. Dock lär de troligen inte satsas något på dessa vagnar heller.
Bättre att spara flera M97, sen istället.

Re: Vagnsituation i Norrköping?

Postat: söndag 22 april 2012 18:44
av alex87
leifd skrev:
M_M skrev: Reservdelar förstår jag, men programvara?

Det är svårt att gissa exakt hur programvaran lagras på vagnarna eftersom början av 90-talet var en övergångsperiod. 1990 var nog det flesta EPROM som programmeras i separat programmerare, 1995 var nog det mesta flash som programmeras på plats. Oavsett vilket så är EPROM nästan alltid en standardkomponent och om man letar på rätt ställe så går det att få tag på både programmerare och kretsar att lägga in programmen i (om det inte till och med är så att man kan "sola" (uv-radera) befintliga kretsar och lägga nytt program i dem - givetvis efter att man först tagit backup på vad som ligger i dem. Visst finns risken att man passerar den femtioelfte gången det går att programmera ett EPROM men å andra sidan är det väl bättre att ta den risken än att vagnarna bara står?). Det kan finnas copyrightproblem inblandat men det är väl inte värre än att låta ett målvaktföretag stå för arbetet och låta det företaget gå i konkurs om den som gjort mjukvaran bråkar :cheesygrin:
Tror inte riktigt de finns ork att engagera sej i de där så djupt som du gör.
Nya vagnar är påväg, 3 ombyggda är också påväg. Att lägga tid ock kraft på de där vagnarna, känns nog inte så aktuellt, längre.
Är det pågrund av för hög spänning i själva kontaktledningen eller det att M06 skickar ut överbliven el i ledningen? Hur mycket ska M11 klara av egentligen? Hur menar du med nya vagnar samt ombyggda?

Re: Vagnsituation i Norrköping?

Postat: söndag 22 april 2012 21:38
av leifd
alex87 skrev:Är det pågrund av för hög spänning i själva kontaktledningen eller det att M06 skickar ut överbliven el i ledningen? Hur mycket ska M11 klara av egentligen? Hur menar du med nya vagnar samt ombyggda?
Nominell spänning Norrköping 800 VDC nu, Berlins Tatra T6A2 är byggda för 600 VDC.
När i stort sätt alla andra vagnar återmatar spänning, så blir de lätt lite mycke, sådär upp emot 1100 VDC ska ha förekommit.
Inte bara M06 återmatar ju, de gör M97 med (även M98 i äldre versionen) och M98 i ny version.

Det är alltså en kombination...