Vagnsituation i Norrköping?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Vagnsituation i Norrköping?

Inlägg av M_M »

2763 skrev:
M_M skrev:och att Ringliniens Tatravagn av en händelse verkar fungera bra efter att spänningsgränsen för M31-återmatningen sänkts...
Att vagn 100 fungerar bättre nu har förmodligen inte så mycket med M31:s återmatning att göra. Vi gjorde ett rätt ordentligt arbete med den och plockade bort många "buggar" i konstruktionen som hade införts bl.a. VBK i Horten.
Aha!
2763 skrev:Sen är det inte rättvist mot CKD att jämföra den vagnen mot M11 som fått nyare styrsystem. M30 har kvar det tjeckiska pansarorginalet.
Just ja, tänkte inte på det... :oops: :oops:
wax
Inlägg: 168
Blev medlem: måndag 19 maj 2014 19:05

Re: Vagnsituation i Norrköping?

Inlägg av wax »

leifd skrev:Hmmm...
Efter konsultation, kan ja väl konstatera att vagnsituationen inte är så bra som jag trodde...

M06 finns 8 st i drift, en står med lite skador, strömavtagare o lite annat. Nionde M06:an är fortfarande i Stockholm, över sommaren är de sagt nu. Vagn 40 beräknas komma under maj månad, i drift under juni, om allt går som de ska.
M97 finns 10 st alla i drift, någon står med fel idag dock.
M98 finns 3st ingen i drift, 22 ej driftsatt efter ombyggnad 23+24 i Tyskland för ombyggnad.
M67K, 90 går i trafik normalt, 88 i undantagsfall. Övriga 4-5 är avställda med utslitna hjul och en del andra skador.
M11, samtliga avställda.

Det går vardagar 17 omlopp i trafik.
- Hur ser vagnssituation ut i dag? Vilken står/stod med fel? (Kanske platsar bättre i ny tråd...)
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4550
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Vagnsituation i Norrköping?

Inlägg av leifd »

wax skrev:
leifd skrev:Hmmm...
Efter konsultation, kan ja väl konstatera att vagnsituationen inte är så bra som jag trodde...

M06 finns 8 st i drift, en står med lite skador, strömavtagare o lite annat. Nionde M06:an är fortfarande i Stockholm, över sommaren är de sagt nu. Vagn 40 beräknas komma under maj månad, i drift under juni, om allt går som de ska.
M97 finns 10 st alla i drift, någon står med fel idag dock.
M98 finns 3st ingen i drift, 22 ej driftsatt efter ombyggnad 23+24 i Tyskland för ombyggnad.
M67K, 90 går i trafik normalt, 88 i undantagsfall. Övriga 4-5 är avställda med utslitna hjul och en del andra skador.
M11, samtliga avställda.

Det går vardagar 17 omlopp i trafik.
- Hur ser vagnssituation ut i dag? Vilken står/stod med fel? (Kanske platsar bättre i ny tråd...)
Idag ja... fast vi kan skriva för närvarande istället tror jag. Tar med verkvagnarna men utelämnar museivagnarna.

M67B 901 och 902 finns i drift och används av Anker AB för snöröjning, lövsopning och frostbekämpning av körtråden (901).

Bild
M67B 902 vid Strömbacken. Foto 2021-01-11 Leif D.

Bild
M67B 901 vid Rådhuset. Foto 2021-02-01 Leif D.

M67K samtliga skrotade utom 90 som är museivagn.
M97 61, 62, 63, 65, 66, 67, 68, 69 och 70 i drift. 63, 66 och 67 är ej upprustade och kommer att ställas av då "Stockholmsvagnarna" har kommit i drift.
M98 alla ur drift sedan 2012. 21 finns i Bremens spårvägsmuseeum, 22 står i vagnhallen och 23 står ute, dessa båda är skrotbeslutade. 24 är skrotad.

Bild
M98 23, foto 2021-02-04 Leif D.

M06 31-46 är i drift, men någon (31 tror jag) står för hjulbyte just nu och 46 är nog kvar i Västerås, som sista vagn som får F8 där. 47-52 (fd A34) är avställda i väntan på F8 som ska ske i Norrköping.
Bild
Avställda vagnar i den tillbyggda vagnhallsdelen. Foto 2021-01-05 Leif D.

Vagn 50 är under arbete, F8, och beräknas vara klar till sommaren. Tyvärr tar det tid att bygga upp ny verksamhet med ny personal, men detta görs ju i egen regi och blir förhoppningsvis med bättre kvalité än det man fått då F8 upphandlats.
Bild
M06 50 i den nya revisionsverkstaden, straxt efter att den kom till Norrköping. Obs att vagnskorgen står på verkstadsboggier. Foto 2020-07-06 Leif D.

M11 samtliga 6 avställdes 2012 och såldes 2014. 4 av dessa ska ha skrotats och blivit reservdelar. 2 ska ha hamnat på någon fordonsutbildning i Tillberga, okänt om de finns kvar där.

Vardagstrafiken är nu 18 omlopp.
wax
Inlägg: 168
Blev medlem: måndag 19 maj 2014 19:05

Re: Vagnsituation i Norrköping?

Inlägg av wax »

Oj, förlåt att jag missar ditt svar… synd att 22 och 23 skall skrotas, kan inte 23 ställas undan? För 22 är i princip redan skrotad.

- M06 31 har inte körts på länge. Vagn 82 är inte heller skrotad utan står i garage. 90 är museivagn. 63 och 66 är avställda och kommer nog inte ut igen, stämmer detta?
wax
Inlägg: 168
Blev medlem: måndag 19 maj 2014 19:05

Re: Vagnsituation i Norrköping?

Inlägg av wax »

Förresten - varför kunde inte andra M06:or få sin F8-service i Norrköping, varför var dom tvungna att skickas iväg?
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4550
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Vagnsituation i Norrköping?

Inlägg av leifd »

wax skrev:Oj, förlåt att jag missar ditt svar… synd att 22 och 23 skall skrotas, kan inte 23 ställas undan? För 22 är i princip redan skrotad.

- M06 31 har inte körts på länge. Vagn 82 är inte heller skrotad utan står i garage. 90 är museivagn. 63 och 66 är avställda och kommer nog inte ut igen, stämmer detta?
23 är inte särskilt representativ, även om den gått en hel del. Men ska den kunna användas, behövs rätt stora insatser på datorer mm, samt att vagntypen kräver en rätt speciell spårgeometri. Detta är inget man vill kosta på en icke trafikvagn. 22 är egentligen inte mer skrotat än 23, men plockad på en del grejer är den ju, vilket även 23 är numer.
Bild
M98 22 och 23 parkerade på skrotspåret, där står de än idag. Foto 2021-05-07 15.52.20, Leif D.

31 står och väntar på nya hjul, då båda de uppsättningar extraboggier som finns (en uppsättning här från och en uppsättning från Stockholm) var oreviderade, så kunde inte dessa användas. Dessa är nu på revision i Västerås. Vagn 82 är grundmålad och står i museets tälthall. Ska kanske ställas upp som monument, men inte bestämt ännu. 90 är museivagn och används av SSS. 63 och 66 (känner bara till att en av dem är avställd) är ev tänkt för att bli slipvagn, men inget är beslutat. Såna brukar byggas av två A-delar som kopplas rygg i rygg. Men som sagt, detta är tankar som finns, återstår att se om och vad det blir.
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4550
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Vagnsituation i Norrköping?

Inlägg av leifd »

wax skrev:Förresten - varför kunde inte andra M06:or få sin F8-service i Norrköping, varför var dom tvungna att skickas iväg?
När man började köpa M06:or så var det tänkt att det "tunga underhållet" (tex F8) skulle köpas av extern verkstad, vilket också skedde. Ett kontrakt med BT i Västerås skrevs om 16 vagnar (31-46). Men då de första kom tillbaka och man hittar dåligt gjorda saker och får skador på nyreviderade grejer (går inte in på detaljer), så föddes nog tanken på att göra även tungt underhåll i egen regi, som man alltid gjort tidigare, med alla andra vagnar.
Dock fanns varken plats, utrustning eller personal till detta. Under 2018 togs beslut att efter att de kontrakterade 16 vagnarna, skulle dessa arbeten ske i egen regi, med början på de vagnar som kom hem från Stockholm (dessa köptes ju loss av Norrköping Spårvägar och hyrdes ut till SL fram till leverans av A35). Man beslutade också att bygga en ny revistionsverkstad och en tillbyggnad av uppställningshallen, samt nyanställa ett antal tekniker för detta. Lagom till att första vagnen kom från Stockholm, vagn 50 (4), så var den nya verkstaden klar, våren 2020.
Bild
Bild
Revisionsverkstaden och vagn 50. Foto 2020-07-06 16.47.29, Leif D.

Bild
Den tillbyggda delen av uppställningshallen, som härbärgerar vagnar från Stockholm i väntan få F8-underhåll. Foto 2021-01-05 14.40.49, Leif D.

Så alltså, det gick inte att gör F8 i Norrköping, innan det fanns möjligheter till det, helt enkelt. Nu skapar man istället arbete i den egna kommunen, vilket är bra.
Nu har man ett gediget arbete att göra med att revidera vagnarna 47-52, samtidigt som man lär upp ny personal till spårvagnstekniker. Med lite tur, så kommer kanske vagn 50 ut i trafiken snart, men när det gäller dessa så ska det ju även plockas i en massa utrustning som Östgötatrafiken ska ha och som inte fanns i Stockholm (SL:s skyltsystem lämnades ju i Stockholm tex).
X12
Inlägg: 338
Blev medlem: tisdag 28 oktober 2014 18:22
Ort: Norrköping

Re: Vagnsituation i Norrköping?

Inlägg av X12 »

Det verkar ju vara många M06 som inte går. Just nu är ju linjenätet avkortat pga spårarbetet och det verkar gå åt 14 vagnar att köra på vardagar. Tre av dessa är vad jag sett M97, vilket ger 11 st M06 i trafik. Vad gör de andra fem M06?
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Vagnsituation i Norrköping?

Inlägg av Odd »

Det kanske går att köpa loss 22 eller 23 för att använda som sommarstuga nånstans, så att spårvägsentusiaster kan "hitta" den i någon skogsdunge om hundra år och inleda ett renoveringsprojekt?
Genius on call
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4550
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Vagnsituation i Norrköping?

Inlägg av leifd »

X12 skrev:Det verkar ju vara många M06 som inte går. Just nu är ju linjenätet avkortat pga spårarbetet och det verkar gå åt 14 vagnar att köra på vardagar. Tre av dessa är vad jag sett M97, vilket ger 11 st M06 i trafik. Vad gör de andra fem M06?
Nu är det väl som så, att man använder den tillgängliga vagnparken. Vilket just nu är 16 st M06 och 9 st M97. Av dessa är en M06 ställd i väntan på nya hjul (31) och en eller två M97 ställda för att de inte behövs (63 och 66). detta gör 22 vagnar disponibla och behövs då endast 14 för trafiken så står 8 vagnar i vagnhallen, eller används för utbildning. Under dagtid så är det ju dessutom lämpligt att göra olika slags underhåll och/eller städinsatser.
Något slags urval av vagnar sker ju inte, mer än att M06 ska gå på heldagsomloppen och M97 på de kortare omloppen. Vagnarna 47-52 är ännu inte disponibla.
wax
Inlägg: 168
Blev medlem: måndag 19 maj 2014 19:05

Re: Vagnsituation i Norrköping?

Inlägg av wax »

leifd skrev:
wax skrev:Oj, förlåt att jag missar ditt svar… synd att 22 och 23 skall skrotas, kan inte 23 ställas undan? För 22 är i princip redan skrotad.

- M06 31 har inte körts på länge. Vagn 82 är inte heller skrotad utan står i garage. 90 är museivagn. 63 och 66 är avställda och kommer nog inte ut igen, stämmer detta?
23 är inte särskilt representativ, även om den gått en hel del. Men ska den kunna användas, behövs rätt stora insatser på datorer mm, samt att vagntypen kräver en rätt speciell spårgeometri. Detta är inget man vill kosta på en icke trafikvagn. 22 är egentligen inte mer skrotat än 23, men plockad på en del grejer är den ju, vilket även 23 är numer.
Bild
M98 22 och 23 parkerade på skrotspåret, där står de än idag. Foto 2021-05-07 15.52.20, Leif D.

31 står och väntar på nya hjul, då båda de uppsättningar extraboggier som finns (en uppsättning här från och en uppsättning från Stockholm) var oreviderade, så kunde inte dessa användas. Dessa är nu på revision i Västerås. Vagn 82 är grundmålad och står i museets tälthall. Ska kanske ställas upp som monument, men inte bestämt ännu. 90 är museivagn och används av SSS. 63 och 66 (känner bara till att en av dem är avställd) är ev tänkt för att bli slipvagn, men inget är beslutat. Såna brukar byggas av två A-delar som kopplas rygg i rygg. Men som sagt, detta är tankar som finns, återstår att se om och vad det blir.
Tack för svar ! <3 - Är inte både 63 och 66 avställda? Vilkenär i sämre skick?
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4550
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Vagnsituation i Norrköping?

Inlägg av leifd »

wax skrev:Tack för svar ! <3 - Är inte både 63 och 66 avställda? Vilkenär i sämre skick?
Jo, så är det, men just nu är alla M97 avställda över sommaren. 66 har dock något elfel och inte användbar. Skicket på de tre ej upprustade (63, 66 och 67) är nog annars relativt likvärdigt.
Hur många M97 som kommer i trafik efter sommaren, beror nog på hur mycket av spårvägsnätet som går att trafikera och hur det trafikeras, samt i vilken takt vagnarna 47-52 kommer i trafik.

Söder Tull - Klockartorpet är stängd till ca årsskiftet, spår- och VA-arbeten. Bortom Folkets park eventuellt avstängt delar av 2022 för ombyggnad av gator och spårområde.
"Över Öster" stängs kortare perioder under hösten 2021 och troligen 9 månader under 2022, då Östra Promenaden ska byggas om och 162 stycken 100 åriga lindar bytas ut. I samband med detta ändring av spår och gator samt flytt av rör och ledningar i marken.
X12
Inlägg: 338
Blev medlem: tisdag 28 oktober 2014 18:22
Ort: Norrköping

Re: Vagnsituation i Norrköping?

Inlägg av X12 »

leifd skrev:Söder Tull - Klockartorpet är stängd till ca årsskiftet, spår- och VA-arbeten. Bortom Folkets park eventuellt avstängt delar av 2022 för ombyggnad av gator och spårområde.
Kommer man verkligen kunna öppna trafiken mot Klockaretorpet eller Folkets park i december som Östgötatrafiken påstår? Det är väl ett omfattande arbete som ska göras kring Folkets park innan det går att släppa på trafiken där, ny vändslinga ska byggas m.m. Enligt kommunens hemsida ska spårarbetena i Klockaretorpet påbörjas sommaren 2021 men har ännu inte startat. Har varit förbi där i dagarna och noterat att spåret är kapat på flera ställen både innan och efter vändslingan i Folkets park. Så spåret är inte farbart i nuvarande skick.

Hur kommer förresten linje 3 vända under avstängningen av Öster. Den går ju idag motsolsvarv runt centrum. Blir det Klingsberg, eller kommer det vara framkomligt till Vikboplan?
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4550
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Vagnsituation i Norrköping?

Inlägg av leifd »

X12 skrev:
leifd skrev:Söder Tull - Klockartorpet är stängd till ca årsskiftet, spår- och VA-arbeten. Bortom Folkets park eventuellt avstängt delar av 2022 för ombyggnad av gator och spårområde.
Kommer man verkligen kunna öppna trafiken mot Klockaretorpet eller Folkets park i december som Östgötatrafiken påstår? Det är väl ett omfattande arbete som ska göras kring Folkets park innan det går att släppa på trafiken där, ny vändslinga ska byggas m.m. Enligt kommunens hemsida ska spårarbetena i Klockaretorpet påbörjas sommaren 2021 men har ännu inte startat. Har varit förbi där i dagarna och noterat att spåret är kapat på flera ställen både innan och efter vändslingan i Folkets park. Så spåret är inte farbart i nuvarande skick.

Hur kommer förresten linje 3 vända under avstängningen av Öster. Den går ju idag motsolsvarv runt centrum. Blir det Klingsberg, eller kommer det vara framkomligt till Vikboplan?
Angående ombyggnad Folkets Park - Bastuban, nytt spårläge i ny gata och sänkning och bortsprängning av backen vid SMHI, så är det tydligen problem med pengar för projektet Sandtorp, där detta ingår. Troligen skjuts detta upp, medan den nya slingan vid Folkets Park ska byggas och antagligen provisorisk anslutning till befintliga spår bortom nuvarande slingan. Sen kan det ju även bli så att man kommer köra 3:an till Folkets Park efter att Nygatan öppnats och sen buss 3E vidare mot Klockartorpet. Tror inte man vet riktigt hur detta kommer falla på plats ännu.

Klingsberg ska användas för linje 3 men det det måste ju vara framkomligt till Vikboplan, dock bara via Odalgatan, så vändning blir inte möjlig runt kvarter. Kör man M06 på 3:an så kan man ju iofs även vända vid infarten till vagnhallen, men det går ju även vända i vagnhallen, men det blir nog Klingsberg som sagt.
Det måste ju dessutom vara framkomligt till vagnhallen, annars blir det nog svårt att köra spårvagnar över huvud taget.
X12
Inlägg: 338
Blev medlem: tisdag 28 oktober 2014 18:22
Ort: Norrköping

Re: Vagnsituation i Norrköping?

Inlägg av X12 »

På tal om Östra promenaden så läste jag idag på kommunens Instagram att spårvägen åter ska få gå på egen banvall över Öster när ombyggnaden är klar. Om det stämmer så ser väl ett 19 år långt experiment med bussar i spårområdet ut att ta slut.
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4550
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Vagnsituation i Norrköping?

Inlägg av leifd »

X12 skrev:På tal om Östra promenaden så läste jag idag på kommunens Instagram att spårvägen åter ska få gå på egen banvall över Öster när ombyggnaden är klar. Om det stämmer så ser väl ett 19 år långt experiment med bussar i spårområdet ut att ta slut.
Möjligt, det framgår dock inte av något tillgängligt på kommunens hemsida. Vad som sagts tidigare är ju att det ska bli hållplatser för bussar/kollektivtrafik vid Gustava Adolfsplan och på hemsidan står det att det ska bli busskörfält till Ljurarondelen. Hur detta ska påverkat kollektivtrafiken blir för mej omöjligt att förstå, men man tänker sig väl att köra andra linjestäckningar kan jag tro.Hur det blir med buss- och spåvagnskörfälten i Östra Promenaden återstår nog att se.
X12
Inlägg: 338
Blev medlem: tisdag 28 oktober 2014 18:22
Ort: Norrköping

Re: Vagnsituation i Norrköping?

Inlägg av X12 »

Vad gäller andra linjesträckningar så har jag läst en utredning av landsbygdstrafiken i Norrköpings kommun som Östgötatrafiken gjort. Det blir rätt stora ändringar sommaren 2022 då ett nytt avtal börjar. För bussar i stråket Norrköping-Söderköping respektive Vikbolandet så är planen att låta linje 45 och 46 samt 440 gå via Söderköpingsvägen, på busskörfält mellan trafikplats Ljura (Ljurarondellen) och Gustav Adolfsplan. Gustav Adolf tar väl då över som knutpunkt från Stortorget som verkar läggas ned när allt är klart. Dagsbergsvägen förlorar all landsbygdstrafik.
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4550
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Vagnsituation i Norrköping?

Inlägg av leifd »

X12 skrev:Vad gäller andra linjesträckningar så har jag läst en utredning av landsbygdstrafiken i Norrköpings kommun som Östgötatrafiken gjort. Det blir rätt stora ändringar sommaren 2022 då ett nytt avtal börjar. För bussar i stråket Norrköping-Söderköping respektive Vikbolandet så är planen att låta linje 45 och 46 samt 440 gå via Söderköpingsvägen, på busskörfält mellan trafikplats Ljura (Ljurarondellen) och Gustav Adolfsplan. Gustav Adolf tar väl då över som knutpunkt från Stortorget som verkar läggas ned när allt är klart. Dagsbergsvägen förlorar all landsbygdstrafik.
Säkert är det så, men lite märkligt ändå att man ska göra busskörfält mellan Gustav Adolfsplan och Ljurarondellen.
Om man nu menar allvar med att stoppa genomfartstrafik i Östra Promenaden (när allt är klart), så borde det ju knappast vara behov av busskörfält, då det ju knappast varit några direkta köer där nu när trafiken får gå Östra Promenaden.
Men men, det där är säkert sånt som vi vanliga dödliga inte förstår.
wax
Inlägg: 168
Blev medlem: måndag 19 maj 2014 19:05

Re: Vagnsituation i Norrköping?

Inlägg av wax »

leifd skrev:
wax skrev:Tack för svar ! <3 - Är inte både 63 och 66 avställda? Vilkenär i sämre skick?
Jo, så är det, men just nu är alla M97 avställda över sommaren. 66 har dock något elfel och inte användbar. Skicket på de tre ej upprustade (63, 66 och 67) är nog annars relativt likvärdigt.
Hur många M97 som kommer i trafik efter sommaren, beror nog på hur mycket av spårvägsnätet som går att trafikera och hur det trafikeras, samt i vilken takt vagnarna 47-52 kommer i trafik.

Söder Tull - Klockartorpet är stängd till ca årsskiftet, spår- och VA-arbeten. Bortom Folkets park eventuellt avstängt delar av 2022 för ombyggnad av gator och spårområde.
"Över Öster" stängs kortare perioder under hösten 2021 och troligen 9 månader under 2022, då Östra Promenaden ska byggas om och 162 stycken 100 åriga lindar bytas ut. I samband med detta ändring av spår och gator samt flytt av rör och ledningar i marken.
Tråkigt med lindar…

- Vet du vilkaM06:or som har fått reklam på fönster för Östgötatrafikens applikation?
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4550
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Vagnsituation i Norrköping?

Inlägg av leifd »

wax skrev:- Vet du vilkaM06:or som har fått reklam på fönster för Östgötatrafikens applikation?
Nej
Skriv svar