Vagnsituation i Norrköping?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
- Sven Blomberg
- Inlägg: 927
- Blev medlem: fredag 19 september 2008 11:15
Re: Vagnsituation i Norrköping?
Fråga 1: Kommer det räcka med, att när de 6 vagnar som rullat i Stockholm är driftsatta, endast köra med M06 i ordinarie trafik?
Fråga 2: Min dotterdotter, som pluggar, från och med nu på LIU, och bor i studentlya i Gamla Vattentornet i Norrköping. När jag tittade på var allt ligger konstaterade jag att spårvägslinjen till Klockartorpet går precis nedanför. Jag meddelade att "Du kan ju åka spårvagn ner till Centrum". Men det går tydligen inte längre. Är det på grund av något speciellt? (Gammal karta?)
Fråga 2: Min dotterdotter, som pluggar, från och med nu på LIU, och bor i studentlya i Gamla Vattentornet i Norrköping. När jag tittade på var allt ligger konstaterade jag att spårvägslinjen till Klockartorpet går precis nedanför. Jag meddelade att "Du kan ju åka spårvagn ner till Centrum". Men det går tydligen inte längre. Är det på grund av något speciellt? (Gammal karta?)
Medlem nr 266
Re: Vagnsituation i Norrköping?
Kartan stämmer nog, men spårvagnstrafiken mellan Söder tull och Klockaretorpet är ersatt med buss mellan mars-december i år pga spårbyte på Nygatan mellan Hörngatan och hållplats Strömbacken. Ersättningsbussen trafikerar inte hållplats Strömbacken som är den som ligger närmast vattentornet.Sven Blomberg skrev:Jag meddelade att "Du kan ju åka spårvagn ner till Centrum". Men det går tydligen inte längre. Är det på grund av något speciellt? (Gammal karta?)
Re: Vagnsituation i Norrköping?
1. Nej avtalet med ÖstgötaTrafiken kräver 25 vagnar, vilket är realistisk reservhållning för 18-19 omlopp, som behövs när hela nätet trafikeras. Man måste räkna med att minst en vagn per dag får löpande underhåll, samt att en vagn är borta hela tiden för tungt underhåll. Till det kommer bortfall för vagnfel och andra skador.Sven Blomberg skrev:Fråga 1: Kommer det räcka med, att när de 6 vagnar som rullat i Stockholm är driftsatta, endast köra med M06 i ordinarie trafik?
Fråga 2: Min dotterdotter, som pluggar, från och med nu på LIU, och bor i studentlya i Gamla Vattentornet i Norrköping. När jag tittade på var allt ligger konstaterade jag att spårvägslinjen till Klockartorpet går precis nedanför. Jag meddelade att "Du kan ju åka spårvagn ner till Centrum". Men det går tydligen inte längre. Är det på grund av något speciellt? (Gammal karta?)
Så även om kontraktet säger 25, så kommer troligtvis kommunen att hålla ytterligare ett par tre vagnar i trafikskick.
2. X12 har ju berättat orsaken, men egentligen är ju inte avståndet från Gamla Vattentornet till Campus och/eller centrum särskilt stort. En ung person går den sträckan 10 resp 20 min utan större problem. Att lägga pengar på resa är nog att se som onödigt för en student.
Jag går ju själv för det mesta motsvarande sträcka från bostaden till centrum.
Ska hon tar sig till Liu i Linköping, så går ju Campusbussarna hela dagarna för studenter och har ju hållplats vid Väster Tull (just nu i Södra Promenaden).
Re: Vagnsituation i Norrköping?
På tal om Strömbacken med omnejd så har jag förstått det som att det planeras för en större ombyggnad av Linköpingsvägen inom några år. Kollektivtrafiken ska flyttas till norra sidan av vägen medan biltrafiken får gå på södra sidan. De båda körbanorna separeras då av en bred trädrad och det totala antalet körfält blir då fyra istället för sex som idag. Samtidigt byggs en del av Södra promenaden om så att biltrafiken flyttas till södra körbanan även väster om Albrektsvägen såsom det är på resten av promenaden. Hållplats Vägträffen ska flyttas ca 150 meter norr ut i samband med detta så att den ligger mitt utanför entrén till en ny grundskola som ska byggas söder om Linköpingsvägen. Jag vet inte om hållplats Strömbacken då läggs ned, men det känns väl rimligt om avståndet mellan hållplatserna då bara blir omkring 250 meter.
Re: Vagnsituation i Norrköping?
När ni åker spårvagn i Norrköping - tittar ni på vad ni åker med för vagn? Jag tittar varje gång och det känns som om jag alltid får åka med 36 eller 38. Nr 39 var också populär ett tag, och även 42. Jag skall åka i morgon och blir inte förvånad om det blir nån utav dom.
Re: Vagnsituation i Norrköping?
Nja, nu åker ju allafall jag spårvagn ytterst sällan, men klart man tittar vilken vagn de är.wax skrev:När ni åker spårvagn i Norrköping - tittar ni på vad ni åker med för vagn? Jag tittar varje gång och det känns som om jag alltid får åka med 36 eller 38. Nr 39 var också populär ett tag, och även 42. Jag skall åka i morgon och blir inte förvånad om det blir nån utav dom.
Senast jag åkte spårvagn var det f.ö. vagn 90...
M67K 90 och Anders Forsberg i Vidablick. Foto 2021-08-11 15.58.19, Leif D.
Re: Vagnsituation i Norrköping?
Självklart kollar jag om det är " ... nån utav dom ..." !wax skrev:När ni åker spårvagn i Norrköping - tittar ni på vad ni åker med för vagn? Jag tittar varje gång och det känns som om jag alltid får åka med 36 eller 38. Nr 39 var också populär ett tag, och även 42. Jag skall åka i morgon och blir inte förvånad om det blir nån utav dom.
D.v.s. min absoluta favvo; vagn 10! Meddelar / Tant Lena
-
- Inlägg: 2077
- Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50
Re: Vagnsituation i Norrköping?
När jag pluggade på en yrkesskola vi Himmelstalund 1966 samt åkte med L3 in till stan kommer jag ihåg dom spårvagnarna som gick då, man hoppades att få åka med en M58 men ibland var det dom äldre som kom, dom pinnade på rätt så bra.1 skrev:Självklart kollar jag om det är " ... nån utav dom ..." !wax skrev:När ni åker spårvagn i Norrköping - tittar ni på vad ni åker med för vagn? Jag tittar varje gång och det känns som om jag alltid får åka med 36 eller 38. Nr 39 var också populär ett tag, och även 42. Jag skall åka i morgon och blir inte förvånad om det blir nån utav dom.
D.v.s. min absoluta favvo; vagn 10! Meddelar / Tant Lena
Re: Vagnsituation i Norrköping?
Var det 10 du sa ???1 skrev:D.v.s. min absoluta favvo; vagn 10! Meddelar / Tant Lena
M11 10 + 15 vid Almstaplan. Foto 2011-04-15 14:05:32, Leif D.
Re: Vagnsituation i Norrköping?
haha... själv föredrar jag 8... kan jag få en Bild på den också Leif?
Med reservation för tyckfel.
Re: Vagnsituation i Norrköping?
Klart du kan, men det blir gånger 2...2763 skrev:haha... själv föredrar jag 8... kan jag få en Bild på den också Leif?
NKA 16 ( fd GS 8 ) och "Pösa" vid Nya Torget, på spårvägens 70-års dag. Foto 10 mars 1974, Leif D.
Re: Vagnsituation i Norrköping?
F.ö. Tant Lena, så är det ju vagn 16 du visar på bild. Vagn 10 var enligt Willy F skrotad när den där utfärden företogs i november 1962. Vagn 10 skrotades 1958, enligt samma källa.1 skrev:Självklart kollar jag om det är " ... nån utav dom ..." !wax skrev:När ni åker spårvagn i Norrköping - tittar ni på vad ni åker med för vagn? Jag tittar varje gång och det känns som om jag alltid får åka med 36 eller 38. Nr 39 var också populär ett tag, och även 42. Jag skall åka i morgon och blir inte förvånad om det blir nån utav dom.
D.v.s. min absoluta favvo; vagn 10! Meddelar / Tant Lena
/Leif D
Re: Vagnsituation i Norrköping?
Hur kunde du veta att det var exakt den jag efterlyste.... ja ja... tack - jättefin bild!leifd skrev:Klart du kan, men det blir gånger 2...2763 skrev:haha... själv föredrar jag 8... kan jag få en Bild på den också Leif?
NKA 16 ( fd GS 8 ) och "Pösa" vid Nya Torget, på spårvägens 70-års dag. Foto 10 mars 1974, Leif D.
Med reservation för tyckfel.
Re: Vagnsituation i Norrköping?
Asch, shit happens ... !leifd skrev: F.ö. Tant Lena, så är det ju vagn 16 du visar på bild. Vagn 10 var enligt Willy F skrotad när den där utfärden företogs i november 1962. Vagn 10 skrotades 1958, enligt samma källa. /Leif D
För mig utan specialkompetens på Norrköping, ser nästan alla stadens "gammelvagnar" tämligen lika ut. När man dessutom på dessa tycks använda något eget typsnitt på siffrorna för vagnsnummer blev jag tveksam.
På en delförstoring av Din bild synes det tydligt att det var vagn nr 16; Kikar vi så på den av mig använda bilden ... : ... gjorde jag en delförstoring för att vara säker på att det var vagn 10; Jomenvisst tyckte jag att "nollan" såg konstig ut. Men utgick från att "sexor" i Norrköping, om plåten är lite bucklig, på en starkt delförstorad bild kan synas som en "nolla".
Som en begynnande synsvag gammal kärring, uppskattar jag rejäla typsnitt på spårvagnar: Därutöver har jag noterat att vagnsnumren byter lite plats i fronten; Så där ja, nu har jag utnyttjat mina av Forumets direktion tilldelat utrymme för fem (5) bilder.
Hälsar / Tante Lena
Re: Vagnsituation i Norrköping?
Haha, fniss, så roligt det blev på slutet! Jag åktespårvagn ikväll, vad för vagn jag fick åka med ? … 39 förstås.
Re: Vagnsituation i Norrköping?
Synd att det inte går att ställa in 23 på museeum (stavning?)
Re: Vagnsituation i Norrköping?
Nej inte synd, för där finns ingen plats. Ska man spara så får man prioritera och då är en udda vagntyp inget man ska spara på.
M98 gick i Norrköping åren 1998-2011 och då med otroligt låg tillgänglighet. Gissningsvis under 20% över tid. Ser man istället på M94/M97 så har ju dessa hittills gått från 1994 till nu, bara i tid långt mer än dubbelt. Även antalet vagnar är mer än dubbelt så många och tillgängligheten brukar ligga runt 95% eller mer. Dessutom är ju inte M98 särskilt körbara på sprnätet längre, då de speciella geometriska krav som vagntypen ställer inte längre tillämpas. Dessutom gjorde den misslyckade ombyggnaden av elsystem vagnarna dåligt fungerande, vilket gjorde att de slopades.
Av de fyra M98 som funnits i Norrköping, finns redan en på museum i Bremen...
https://www.fdbs.net/pages/fahrzeuge/fa ... _tw801.htm
https://www.fdbs.net/pages/fahrzeuge/fa ... nsport.htm
Re: Vagnsituation i Norrköping?
Åh, tråkigt. Jag saknar M98. Hur ser situation ut nu? Vilka är avställda?
Älskar att få rapporter! I dag så var följande vagnar i trafik med linjenummer inom parentes: M97 61 (2), 62 (2), 65 (3), 68 (2), 69 (2) och 70 (3).
M06 31 (3), 34 (3), 35 (3 men sågs bara en gång), 37 (3), 38 (2), 39 (2), 40 (3), 41 (2), 43 (2), 44 (2) och 46 (3). Alltså 17 "omlopp". Brukar det inte vara 18 st?
Älskar att få rapporter! I dag så var följande vagnar i trafik med linjenummer inom parentes: M97 61 (2), 62 (2), 65 (3), 68 (2), 69 (2) och 70 (3).
M06 31 (3), 34 (3), 35 (3 men sågs bara en gång), 37 (3), 38 (2), 39 (2), 40 (3), 41 (2), 43 (2), 44 (2) och 46 (3). Alltså 17 "omlopp". Brukar det inte vara 18 st?
Re: Vagnsituation i Norrköping?
Linje 2 går på Drottninggatan nu pga ombyggnaden an Östra promenaden. Då går det väl åt ett omlopp mindre.
Re: Vagnsituation i Norrköping?
Tveksamt att det skulle gå att klara med ett omlopp mindre faktiskt.
Avställda är 66, 47, 48, 49, 50, 51, 52.wax skrev: ↑tisdag 08 mars 2022 22:15 Åh, tråkigt. Jag saknar M98. Hur ser situation ut nu? Vilka är avställda?
Älskar att få rapporter! I dag så var följande vagnar i trafik med linjenummer inom parentes: M97 61 (2), 62 (2), 65 (3), 68 (2), 69 (2) och 70 (3).
M06 31 (3), 34 (3), 35 (3 men sågs bara en gång), 37 (3), 38 (2), 39 (2), 40 (3), 41 (2), 43 (2), 44 (2) och 46 (3). Alltså 17 "omlopp". Brukar det inte vara 18 st?
50 ska besiktigas i morgon (torsdag 10 mars) sen borde den komma i trafik snart.