Vagnsituation i Norrköping?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Sven Blomberg
Inlägg: 927
Blev medlem: fredag 19 september 2008 11:15

Re: Vagnsituation i Norrköping?

Inlägg av Sven Blomberg »

alex87 skrev: Hur menar du med nya vagnar samt ombyggda?
Förmodligen nya M06 och ombyggda M98.
Medlem nr 266
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4550
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Vagnsituation i Norrköping?

Inlägg av leifd »

Sven Blomberg skrev:
alex87 skrev: Hur menar du med nya vagnar samt ombyggda?
Förmodligen nya M06 och ombyggda M98.
Just de..
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Vagnsituation i Norrköping?

Inlägg av M_M »

leifd skrev:
alex87 skrev:Är det pågrund av för hög spänning i själva kontaktledningen eller det att M06 skickar ut överbliven el i ledningen? Hur mycket ska M11 klara av egentligen? Hur menar du med nya vagnar samt ombyggda?
Nominell spänning Norrköping 800 VDC nu, Berlins Tatra T6A2 är byggda för 600 VDC.
När i stort sätt alla andra vagnar återmatar spänning, så blir de lätt lite mycke, sådär upp emot 1100 VDC ska ha förekommit.
Inte bara M06 återmatar ju, de gör M97 med (även M98 i äldre versionen) och M98 i ny version.

Det är alltså en kombination...
Men spänningsgränsen där de återmatande vagnarna börjar bränna effekt i bromsmotstånden borde vara ställbar. Finns det några egentliga problem med att ställa ner den spänningen?

Det här känns som en repris på återmatande M31 med hög spänning v.s. nya M32 som inte gillade så hög spänning, och att Ringliniens Tatravagn av en händelse verkar fungera bra efter att spänningsgränsen för M31-återmatningen sänkts... Om jag inte minns galet så var det nog 1100-1200V nånstans som M31 kom upp till före justering, och efter justering var man nere på 900V.

Bromsmotstånden på de återmatande vagnarna blir sannolikt varmare, och givetvis så går det åt lite mer energi att driva hela systemet, men om det inte utgör en fara för vagnarna kan det kanske vara idé att köra så under den tid M11 kan tänkas behövas?

Bonusfråga: hur funkade vagnarna i Berlin? Körde man dem bara på vissa områden utan att blanda in återmatande vagnar i de områdena, eller? (Nog är väl Berlins moderna vagnar av samma typ som M06, eller minns jag galet?)
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9753
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: Vagnsituation i Norrköping?

Inlägg av 2763 »

M_M skrev: Bonusfråga: hur funkade vagnarna i Berlin? Körde man dem bara på vissa områden utan att blanda in återmatande vagnar i de områdena, eller? (Nog är väl Berlins moderna vagnar av samma typ som M06, eller minns jag galet?)
Jag tror att bonussvaret är att även om M06 klarar den högre spänningen så klarar den förmodligen också något lägre. Eftersom det stora problemet inte är återmatande vagnar utan den konstant höga kontaktledningsspänningen kan man ju börja fundera på vilken kontaktledningsspänning man hade i Berlin vid den tiden i stället.

Annars blir det lite som att undra över varför fler myror dör på en trafikerad väg än på en som är helt avstängd.

/T
Med reservation för tyckfel.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Vagnsituation i Norrköping?

Inlägg av TKO »

Jag har inte orkat följa den här diskussionen ordentligt - men är slutsatsen att det trots alla hejarop på bland annat detta forum inte var en så lysande idé att köpa/hyra/låna in T6:orna?

/Thomas
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9753
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: Vagnsituation i Norrköping?

Inlägg av 2763 »

TKO skrev:Jag har inte orkat följa den här diskussionen ordentligt - men är slutsatsen att det trots alla hejarop på bland annat detta forum inte var en så lysande idé att köpa/hyra/låna in T6:orna?
Det är nog en allt för förhastad slutsats. Vi skall komma ihåg att Norrköping hade planerat ha tre M06 mer än de hade under c:a 1½ år då dessa lekte A34. Planeringen byggde på att Bombardiers fabrik i Bautzen (är det väl) inte drabbats av allt för mycket väta, vilket den gjorde.

Att då akut avhjälpa den uppkomna situationen var helt korrekt och helt nödvändigt. Man hade från början planerat för att ha M11:orna fram till dess att M06:orna återkommit från Stockholm... vilket de då i praktiken har nu.

/T
Med reservation för tyckfel.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Vagnsituation i Norrköping?

Inlägg av TKO »

2763 skrev:
TKO skrev:Jag har inte orkat följa den här diskussionen ordentligt - men är slutsatsen att det trots alla hejarop på bland annat detta forum inte var en så lysande idé att köpa/hyra/låna in T6:orna?
Det är nog en allt för förhastad slutsats. Vi skall komma ihåg att Norrköping hade planerat ha tre M06 mer än de hade under c:a 1½ år då dessa lekte A34. Planeringen byggde på att Bombardiers fabrik i Bautzen (är det väl) inte drabbats av allt för mycket väta, vilket den gjorde.

Att då akut avhjälpa den uppkomna situationen var helt korrekt och helt nödvändigt. Man hade från början planerat för att ha M11:orna fram till dess att M06:orna återkommit från Stockholm... vilket de då i praktiken har nu.

/T
Så då gör det inget att dom inte fungerar - T6:orna?

(Ja det var fabriken i Bautzen som hamnade under vatten, fast det hände ju långt innan dessa listiga utbytesaffärer gjorde upp!)

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Vagnsituation i Norrköping?

Inlägg av M_M »

2763 skrev:
M_M skrev: Bonusfråga: hur funkade vagnarna i Berlin? Körde man dem bara på vissa områden utan att blanda in återmatande vagnar i de områdena, eller? (Nog är väl Berlins moderna vagnar av samma typ som M06, eller minns jag galet?)
Jag tror att bonussvaret är att även om M06 klarar den högre spänningen så klarar den förmodligen också något lägre. Eftersom det stora problemet inte är återmatande vagnar utan den konstant höga kontaktledningsspänningen kan man ju börja fundera på vilken kontaktledningsspänning man hade i Berlin vid den tiden i stället.

Annars blir det lite som att undra över varför fler myror dör på en trafikerad väg än på en som är helt avstängd.
Vet vi att det stora problemet är konstant hög spänning och inte den ännu högre spänningen vid återmatande bromsning?
(De som jobbar med vagnarna vet säkert detta, det är ju bara att låta ett par förare köra järnet med T11:orna på natten då inga återmatande vagnar är i trafik - om man vill få med högre belastning på nätet medan man provar så kan man ju alltid också multa ihop en klase M67. Det verkar inte ha framgått av diskussionerna här vilket som exakt är den "värsta" orsaken).

Om gränsen för max återmatad spänning är satt hög även på de återmatande vagnarna i Berlin så borde det bli problem även där. Där hade man väl å andra sidan såpass många Tatravagnar att man kunnat köra KT4D över hela nätet, moderna vagnar närmast centrum och T6 längre ut.
TKO skrev:
2763 skrev:
TKO skrev:Jag har inte orkat följa den här diskussionen ordentligt - men är slutsatsen att det trots alla hejarop på bland annat detta forum inte var en så lysande idé att köpa/hyra/låna in T6:orna?
Det är nog en allt för förhastad slutsats. Vi skall komma ihåg att Norrköping hade planerat ha tre M06 mer än de hade under c:a 1½ år då dessa lekte A34. Planeringen byggde på att Bombardiers fabrik i Bautzen (är det väl) inte drabbats av allt för mycket väta, vilket den gjorde.

Att då akut avhjälpa den uppkomna situationen var helt korrekt och helt nödvändigt. Man hade från början planerat för att ha M11:orna fram till dess att M06:orna återkommit från Stockholm... vilket de då i praktiken har nu.
Så då gör det inget att dom inte fungerar - T6:orna?

(Ja det var fabriken i Bautzen som hamnade under vatten, fast det hände ju långt innan dessa listiga utbytesaffärer gjorde upp!)
Huruvida ett beslut var bra då det fattades behöver inte nödvändigtvis alltid hänga ihop med utfallet. Vad ska man egentligen räkna som förutsebart eller inte? Det man skulle kunna ha diskuterat är väl att bara ha fört över en enda vagn på prov först, men om den vagnen fungerat bra så hade det istället varit ett felbeslut att inte ta med alla vagnar i samma transportvända.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Vagnsituation i Norrköping?

Inlägg av TKO »

M_M skrev:Huruvida ett beslut var bra då det fattades behöver inte nödvändigtvis alltid hänga ihop med utfallet. Vad ska man egentligen räkna som förutsebart eller inte? Det man skulle kunna ha diskuterat är väl att bara ha fört över en enda vagn på prov först, men om den vagnen fungerat bra så hade det istället varit ett felbeslut att inte ta med alla vagnar i samma transportvända.
Med det resonemanget är ju alla beslut lika bra eller lika dåliga - nä den argumentationen håller inte!

(Låter misstänkt likt Jan Myrdals berömda "det var rätt - då")

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Användarens profilbild
alex87
Inlägg: 1208
Blev medlem: fredag 14 november 2008 11:25
Ort: Göteborg

Re: Vagnsituation i Norrköping?

Inlägg av alex87 »

M_M skrev:
leifd skrev:
alex87 skrev:Är det pågrund av för hög spänning i själva kontaktledningen eller det att M06 skickar ut överbliven el i ledningen? Hur mycket ska M11 klara av egentligen? Hur menar du med nya vagnar samt ombyggda?
Nominell spänning Norrköping 800 VDC nu, Berlins Tatra T6A2 är byggda för 600 VDC.
När i stort sätt alla andra vagnar återmatar spänning, så blir de lätt lite mycke, sådär upp emot 1100 VDC ska ha förekommit.
Inte bara M06 återmatar ju, de gör M97 med (även M98 i äldre versionen) och M98 i ny version.

Det är alltså en kombination...
Men spänningsgränsen där de återmatande vagnarna börjar bränna effekt i bromsmotstånden borde vara ställbar. Finns det några egentliga problem med att ställa ner den spänningen?

Det här känns som en repris på återmatande M31 med hög spänning v.s. nya M32 som inte gillade så hög spänning, och att Ringliniens Tatravagn av en händelse verkar fungera bra efter att spänningsgränsen för M31-återmatningen sänkts... Om jag inte minns galet så var det nog 1100-1200V nånstans som M31 kom upp till före justering, och efter justering var man nere på 900V.

Bromsmotstånden på de återmatande vagnarna blir sannolikt varmare, och givetvis så går det åt lite mer energi att driva hela systemet, men om det inte utgör en fara för vagnarna kan det kanske vara idé att köra så under den tid M11 kan tänkas behövas?

Bonusfråga: hur funkade vagnarna i Berlin? Körde man dem bara på vissa områden utan att blanda in återmatande vagnar i de områdena, eller? (Nog är väl Berlins moderna vagnar av samma typ som M06, eller minns jag galet?)

Kan väl inte påstå att varken M32 eller m28/29 gillar återmatningen från M31 stundtals :)
Spårvagnsförare i Göteborg samt aktiv i Spårvägssällskapet Ringlinien som trafikpersonal.
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9753
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: Vagnsituation i Norrköping?

Inlägg av 2763 »

M_M skrev:och att Ringliniens Tatravagn av en händelse verkar fungera bra efter att spänningsgränsen för M31-återmatningen sänkts...
Att vagn 100 fungerar bättre nu har förmodligen inte så mycket med M31:s återmatning att göra. Vi gjorde ett rätt ordentligt arbete med den och plockade bort många "buggar" i konstruktionen som hade införts bl.a. VBK i Horten.

Sen är det inte rättvist mot CKD att jämföra den vagnen mot M11 som fått nyare styrsystem. M30 har kvar det tjeckiska pansarorginalet.

//T
Med reservation för tyckfel.
Eleganten
Inlägg: 162
Blev medlem: fredag 19 november 2010 10:17
Ort: Där 2:an och 3:an mötas och skiljas

Re: Vagnsituation i Norrköping?

Inlägg av Eleganten »

20581000184197 skrev:Om urspårningen:
http://www.nt.se/nyheter/artikel.aspx?articleid=7628924

Vagnsituationen är väl inte riktigt bra så länge M67K måste gå som singelvagnar. Det blir knökfullt ombord.

Vagnsituationen är väl inte riktigt bra så länge man inte kan räkna skulle jag vilja säga. Krävs det 17 vagnar för trafiken får man räkna annorlunda. Typ 17 trafikvagnar + 2 vagnar på verkstad för vanlig översyn + 2 vagnar på verkstad p.g.a kollisioner eller andra tekniska fel som uppstår. Alltså blir det 21 vagnar.

Så ska Norrköping ha 17 trafikvagnar igång bör man nog ha en vagnpark som omfattar minst 25 vagnar. Och då är väl 15 M06:or, 3 M98:or och 7 M97:or rimligt. Och är problembarnen för jobbiga. Kanske man ska rusta upp de 10 M97:orna som tillsammans med M06:orna får sköta trafiken framöver. För jag tror knappast kommunen köper 10 nya vagnar till :?:
Eleganten från vidderna är en finare benämning på bonden från vischan.
Niklas Karlsson
Inlägg: 516
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:57
Ort: Norrköping

Re: Vagnsituation i Norrköping?

Inlägg av Niklas Karlsson »

Eleganten skrev:
20581000184197 skrev:Om urspårningen:
http://www.nt.se/nyheter/artikel.aspx?articleid=7628924

Vagnsituationen är väl inte riktigt bra så länge M67K måste gå som singelvagnar. Det blir knökfullt ombord.

Vagnsituationen är väl inte riktigt bra så länge man inte kan räkna skulle jag vilja säga. Krävs det 17 vagnar för trafiken får man räkna annorlunda. Typ 17 trafikvagnar + 2 vagnar på verkstad för vanlig översyn + 2 vagnar på verkstad p.g.a kollisioner eller andra tekniska fel som uppstår. Alltså blir det 21 vagnar.

Så ska Norrköping ha 17 trafikvagnar igång bör man nog ha en vagnpark som omfattar minst 25 vagnar. Och då är väl 15 M06:or, 3 M98:or och 7 M97:or rimligt. Och är problembarnen för jobbiga. Kanske man ska rusta upp de 10 M97:orna som tillsammans med M06:orna får sköta trafiken framöver. För jag tror knappast kommunen köper 10 nya vagnar till :?:
Dessa 10 nya vagnar lär i vart fall få anstå tills nätet byggts ut till Vrinnevi och i Kungsgatan.

/Niklas
När börjar spårvagnarna rulla på Kungsgatan igen?
Användarens profilbild
Sven Blomberg
Inlägg: 927
Blev medlem: fredag 19 september 2008 11:15

Re: Vagnsituation i Norrköping?

Inlägg av Sven Blomberg »

Har inte ni i Norrköping "paxat" för de 6 vagnarna som finns i Stockholm? För några månader sedan gick det ju så långt att ni i en diskussion om vagnsnumren i Stockholm föreslog att de skulle ha samma nummerserie som Norrköping. Nästan som affären var klar.
Medlem nr 266
Eleganten
Inlägg: 162
Blev medlem: fredag 19 november 2010 10:17
Ort: Där 2:an och 3:an mötas och skiljas

Re: Vagnsituation i Norrköping?

Inlägg av Eleganten »

Det skulle ge Norrköping sammanlagt 21 M06:or. Tanken är god, men frågan är väl om kommunen vill betala :?:
Eleganten från vidderna är en finare benämning på bonden från vischan.
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4550
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Vagnsituation i Norrköping?

Inlägg av leifd »

Sven Blomberg skrev:Har inte ni i Norrköping "paxat" för de 6 vagnarna som finns i Stockholm? För några månader sedan gick det ju så långt att ni i en diskussion om vagnsnumren i Stockholm föreslog att de skulle ha samma nummerserie som Norrköping. Nästan som affären var klar.
Den där frågan är ju fortfarande öppen. Något sånt avtal finns ju inte, de är lixom orimligt att gör i dagens läge, för många okända parametrar för det.
Dock går de ju i vanlig ordning att spekulera om saken...
Rent konkret, så är ju vagnarna 1 - 6 byggda på den spec som gäller för vagnar i Norrköping.
Att fortsätta använda vagnarna i Stockholm sedan man fått A35 och A36 är naturligtvis möjligt, frågan är väl bara om det är önskvärt.
Att sälja vagnarna till annat trafikföretag i Europa är ju också tänkbart, i vart fall Frankfurt har ju säkert behov, men de köper säkert hellre nya, som är helt enligt den egna specen (Norrköpings spec är ju en lätt variant av Frankfurts spec numera).
Att sälja vagnarna till annan ny spårväg i Sverige, är naturligtvis också möjligt, men troligen satsar man ju i t.ex. Skåne på breda vagnar (2.65) med, vilket ju ja tycker är självklart på ett nytt system. Om dessa 6 vagnar är ett alternativ då, de kan ju diskuteras.

Finns säkert fler saker som kan vägas för dessa vagnar, men SL kommer nog gärna att vilja bli av med dem. Att sälja till Norrköping, för ett bra pris, kan ju vara ett snyggt sätt att dessutom tacka för hjälpen med en massa saker, som gjort att de blev spårvagnstrafik över huvud taget, innan A35 dyker upp.
Om affären i så fall blir av och vagnarna hamnar i Norrköping, för en hyfsad penning, är väl i så fall även bra för Norrköping. Man måste kunna leva i symbios...

Wikipedia om symbios...
Symbios, "samliv" definieras som en biologisk interaktion där två olika organismer som lever tillsammans i ett nära förhållande med positiv effekt för en eller båda parter.
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4550
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Vagnsituation i Norrköping?

Inlägg av leifd »

Eleganten skrev:Det skulle ge Norrköping sammanlagt 21 M06:or. Tanken är god, men frågan är väl om kommunen vill betala :?:
Varför skulle man inte...
Tanken finns nog tänkt inom organisationen, men mer än så behöver de inte vara idag.
Eleganten
Inlägg: 162
Blev medlem: fredag 19 november 2010 10:17
Ort: Där 2:an och 3:an mötas och skiljas

Re: Vagnsituation i Norrköping?

Inlägg av Eleganten »

leifd skrev:
Eleganten skrev:Det skulle ge Norrköping sammanlagt 21 M06:or. Tanken är god, men frågan är väl om kommunen vill betala :?:
Varför skulle man inte...
Tanken finns nog tänkt inom organisationen, men mer än så behöver de inte vara idag.
Ja, varför skulle man inte? Skulle i så fall vara priset och politiska vindar. Och när det gäller det sistnämnda finns det många olika åsikter som vill göra sina röster hörda. Men förmodligen inser även en majoritet av politikerna att Stockholms A34:or kan vara ett gyllene alternativ.

Eller om det finns någon annan lösning att komma över relativt nya och moderna vagnar. Tittade för övrigt på dina bilder för en tid sedan från staden Plzen. Där fanns det låggolvade 4-axliga vagnar. Hur tänkbar kan en sådan vagntyp vara för Norrköping :?:
Eleganten från vidderna är en finare benämning på bonden från vischan.
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4550
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Vagnsituation i Norrköping?

Inlägg av leifd »

Eleganten skrev: Ja, varför skulle man inte? Skulle i så fall vara priset och politiska vindar. Och när det gäller det sistnämnda finns det många olika åsikter som vill göra sina röster hörda. Men förmodligen inser även en majoritet av politikerna att Stockholms A34:or kan vara ett gyllene alternativ.

Eller om det finns någon annan lösning att komma över relativt nya och moderna vagnar. Tittade för övrigt på dina bilder för en tid sedan (minns inte stad nu). Men det var låggolvade 4-axliga vagnar. Hur tänkbar kan en sådan vagntyp vara för Norrköping :?:
Tror inte riktigt politikerna i Sthlm räknar med att de ska kunna sälja de där vagnarna med vinst inte. Är ju som att sälja begagnad bil, kan man köpa för bra pris, finns intresse. Är priset för nära priset för nytt, så väljer man hellre nytt. Sämsta allternativet, är ju att man står där med grejer ingen vill vill köpa, o så får man till slut slumpa bort grejerna.

De vagnar du tänker på, som jag haft bilder på är nog Vario från Tjeckiska Pragoimex . Vad man ska veta om de vagnarna, är ju att de i viss mån bygger på begagnade delar från Tatra-vagnar av olika modeller. Man gör både upprustningar där gamla T3-korgar får ny teknisk utrustning och ny inredning, men man bygger även helt nya korgar, med ny teknisk utrustning och inredning, men sätter dessa på gamla renoverade boggier.

Detta är nog inget för Norrköping att satsa på, dels har vi ju inga Tatra-vagnar att bygga om (ser inte M11 som alternativ där tyvärr) , dels så ska man nog inte långsiktigt skaffa mer nya varianter. Finns ju på sikt ändå tre typer att hålla i drift (M97, M98 och M06). Vill man ha mindre eller större vagnar så går ju Bombardiers FLEXITY Classic vagn fortfarande att få i en mängd olika versioner, både större och mindre. Ett bra mycket bättre val om man så önskar.
Viktigt är ju att veta att serviceorganisationen runt en fordonstyp är nog så omfattande och kostsam, något som t.ex. fick Göteborg att skaffa fler vagnar från Ansaldo trotts att de man hade fungerade sådär...
Eleganten
Inlägg: 162
Blev medlem: fredag 19 november 2010 10:17
Ort: Där 2:an och 3:an mötas och skiljas

Re: Vagnsituation i Norrköping?

Inlägg av Eleganten »

leifd skrev:
Eleganten skrev: Ja, varför skulle man inte? Skulle i så fall vara priset och politiska vindar. Och när det gäller det sistnämnda finns det många olika åsikter som vill göra sina röster hörda. Men förmodligen inser även en majoritet av politikerna att Stockholms A34:or kan vara ett gyllene alternativ.

Eller om det finns någon annan lösning att komma över relativt nya och moderna vagnar. Tittade för övrigt på dina bilder för en tid sedan (minns inte stad nu). Men det var låggolvade 4-axliga vagnar. Hur tänkbar kan en sådan vagntyp vara för Norrköping :?:
Tror inte riktigt politikerna i Sthlm räknar med att de ska kunna sälja de där vagnarna med vinst inte. Är ju som att sälja begagnad bil, kan man köpa för bra pris, finns intresse. Är priset för nära priset för nytt, så väljer man hellre nytt. Sämsta allternativet, är ju att man står där med grejer ingen vill vill köpa, o så får man till slut slumpa bort grejerna.

De vagnar du tänker på, som jag haft bilder på är nog Vario från Tjeckiska Pragoimex . Vad man ska veta om de vagnarna, är ju att de i viss mån bygger på begagnade delar från Tatra-vagnar av olika modeller. Man gör både upprustningar där gamla T3-korgar får ny teknisk utrustning och ny inredning, men man bygger även helt nya korgar, med ny teknisk utrustning och inredning, men sätter dessa på gamla renoverade boggier.

Detta är nog inget för Norrköping att satsa på, dels har vi ju inga Tatra-vagnar att bygga om (ser inte M11 som alternativ där tyvärr) , dels så ska man nog inte långsiktigt skaffa mer nya varianter. Finns ju på sikt ändå tre typer att hålla i drift (M97, M98 och M06). Vill man ha mindre eller större vagnar så går ju Bombardiers FLEXITY Classic vagn fortfarande att få i en mängd olika versioner, både större och mindre. Ett bra mycket bättre val om man så önskar.
Viktigt är ju att veta att serviceorganisationen runt en fordonstyp är nog så omfattande och kostsam, något som t.ex. fick Göteborg att skaffa fler vagnar från Ansaldo trotts att de man hade fungerade sådär...
Det var just de vagnarna jag menade. Dock visste jag inte bakgrundshistorien bakom dom att de byggde på begagnade delar från gamla Tatravagnar.
Eleganten från vidderna är en finare benämning på bonden från vischan.
Skriv svar