Är något på tok här?

Om själva Forum. Personalen försöker svara på alla frågor.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Om själva Forum. Personalen försöker svara på alla frågor.
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Tara
Inlägg: 28
Blev medlem: torsdag 12 augusti 2010 18:56

Är något på tok här?

Inlägg av Tara »

Personligen använder jag ofta Tidigare-listan, som bildas i Internet Explorer, för att jag snabbt ska hitta tillbaka till tidigare besökta platser, men idag syns inte sparvagssallskapet.se till i listan trots att jag tittat in här flera gånger idag.
På ett helt annat forum visade det sig att det var ett symptom på att forumet var hackat på något sätt.
Användarens profilbild
webmaster
Webmaster
Webmaster
Inlägg: 365
Blev medlem: torsdag 30 maj 2002 14:01
Ort: /dev/null
Kontakt:

Re: Är något på tok här?

Inlägg av webmaster »

Tack för din omtanke. Men är din lista över senaste besökta webbplatser i din webbläsare knasig, skulle jag nog mer tro på att det är din webbläsare och därmed din dator som är hackad.

Eller så kanske du behöver tömma cachen i webbläsaren och starta om din dator. Eller prova en riktig webbläsare, annat än IE.
Läs alltid FAQ:en och Reglerna först innan du frågar om Forum.
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7478
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Är något på tok här?

Inlägg av Kantorn »

webmaster skrev:Tack för din omtanke. Men är din lista över senaste besökta webbplatser i din webbläsare knasig, skulle jag nog mer tro på att det är din webbläsare och därmed din dator som är hackad.

Eller så kanske du behöver tömma cachen i webbläsaren och starta om din dator. Eller prova en riktig webbläsare, annat än IE.
Tror inte det beror på någon hacker, men faktum är att det inte finns i min tidigarelista heller. Där resten av alla sidor jag har varit inne på syns. Tror det är en kombination IE/Forumet som krockar. Vilket inte per automatik måste vara IE-s fel. Inte ens säkert att det är någon enskilds fel.

Ungefär som att jag inte kan hämta hem bifogade filer från två av mina vänner på min mail - men det går från alla andra. Och de två kan skicka bifogade filer till andra. Jag tror inte det beror enbart på min webserver, men inte heller enbart på deras.

Och det här tjabbet om att IE inte är en riktig webläsare, det är bara för snobbar. Funkar en site inte för IE: gör om. De flesta använder IE.
Professionell tyckare
Användarens profilbild
webmaster
Webmaster
Webmaster
Inlägg: 365
Blev medlem: torsdag 30 maj 2002 14:01
Ort: /dev/null
Kontakt:

Re: Är något på tok här?

Inlägg av webmaster »

Nej, det är inte för snobbar. Inte ens IE 9 stöder webstandard som html fullt ut, kanske till ca 80%. Firefox och Chrome stöder standard till 100%. Därav att vi som håller på med utveckling rekommenderar andra webbläsare. Dock, så har IE fortfarande ca 50% av marknaden, men fördelat på tre versioner, 7, 8 och 9 som alla stöder standard olika dåligt. Så därför måste sajter fungera för IE också.

Kan vara så att din inställning av säkerhetsnivån i din webbläsare gör att den inte sparar historiken över sajter som kör på SSL, alltså https. Av säkerhetsskäl.
Läs alltid FAQ:en och Reglerna först innan du frågar om Forum.
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Är något på tok här?

Inlägg av M_M »

Kan det vara så att eftersom alla sidor inom själva forumet är dynamiskt genererade så säger forumet också att de inte ska cache'as, och då kanske de inte heller hamnar i listan över nyligen besökta platser?

Vad gäller IE så är det väl knappt ens sant att de flesta använder IE...
http://www.w3counter.com/globalstats.php

March 2012 Web Browser Market Share
Internet Explorer 30.0%
Chrome 25.3%
Firefox 24.3%
Safari 6.4%
Opera 2.1%

Om den där stämmer så är det 70% som inte använder IE (om man bortser från de som regelbundet blandar flera webbläsare, jag blandar t.ex. Chrome och Opera friskt)
Harald
Inlägg: 8660
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Är något på tok här?

Inlägg av Harald »

Hos mig finns de i alla fall i historiken både i Firefox och Chrome. Att sidorna är dynamiskt genererade är inget problem eftersom anvisningarna om hur sidan ska genereras finns i url:en. Om de inte gjorde det skulle vi inte kunna länka till andra trådar, vilket vi ju kan.
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Är något på tok här?

Inlägg av M_M »

Min teori är alltså att IE kanske inte sparar saker i historiken om det inte också lagras i cachen, kanske bara när IE drabbats av någon bugg? :wink: :roll: :shock:
Harald
Inlägg: 8660
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Är något på tok här?

Inlägg av Harald »

Men sidorna cachas väl, åtminstone i Firefox. Man kan ju backa. Det har till och med hänt när jag har glömt att skicka innan jag har lämnat förhandsgranskningen av ett inlägg, att jag har lyckats backa tillbaka till inmatningssidan med all text i inmatningsfältet kvar, så att jag har kunnat skicka inlägget.

Tillägg: Nu kom jag på att det kanske är en skillnad nu. Förr när man backade kom man tillbaka till precis samma sida. Läste man t.ex. sidan Nya inlägg , öppnade ett oläst inlägg och sedan backade tillbaka så visades det inlägget fortfarande som oläst. Efter att forumet gick över till https så visas det som läst. Det tyder ju på att sidan nu genereras om när man backar.
Användarens profilbild
Kristofer
Inlägg: 1455
Blev medlem: måndag 02 september 2002 9:11
Ort: Gotland (utvandrad stockholmare)
Kontakt:

Re: Är något på tok här?

Inlägg av Kristofer »

M_M skrev:Kan det vara så att eftersom alla sidor inom själva forumet är dynamiskt genererade så säger forumet också att de inte ska cache'as, och då kanske de inte heller hamnar i listan över nyligen besökta platser?

Vad gäller IE så är det väl knappt ens sant att de flesta använder IE...
http://www.w3counter.com/globalstats.php

March 2012 Web Browser Market Share
Internet Explorer 30.0%
Chrome 25.3%
Firefox 24.3%
Safari 6.4%
Opera 2.1%

Om den där stämmer så är det 70% som inte använder IE (om man bortser från de som regelbundet blandar flera webbläsare, jag blandar t.ex. Chrome och Opera friskt)
I Sverige är vi lite mer konservativa enligt StatCounter:

Internet Explorer 37,0%
Chrome 27,3%
Firefox 24,1%
Safari 9,9%
Opera 1,1%
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
Harald
Inlägg: 8660
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Är något på tok här?

Inlägg av Harald »

Det fattas ju 12 % i W3Counters statistik. Enligt StatCounter är de globala talen:

IE 34.8%
Chrome 30.9%
Firefox 25.0%
Safari 6.7%
Opera 1.8%
Användarens profilbild
webmaster
Webmaster
Webmaster
Inlägg: 365
Blev medlem: torsdag 30 maj 2002 14:01
Ort: /dev/null
Kontakt:

Re: Är något på tok här?

Inlägg av webmaster »

Statistik kan alltid vändas till ens egen fördel. Dock var mina siffror något förhastade. Men frågan som ska ställas är, var gäller siffrorna? Världen, Europa, Asien, Sverige?

På sparvagssallskapet.se ser det iaf ut så här de senaste 30 dagarna (19 mars-18 april 2012):
IE 41,74%
Firefox 25,64%
Chrome 14,9%
Safari 11,63%
Android Browser 3,32%
Opera 2,05%
Opera Mini 0,27%
...

Till detta kommer de som använder Tapatalk på sina smartphones. Där står iPhone för ca 58%, Android 16% osv.
Läs alltid FAQ:en och Reglerna först innan du frågar om Forum.
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Är något på tok här?

Inlägg av M_M »

Harald skrev:Men sidorna cachas väl, åtminstone i Firefox. Man kan ju backa. Det har till och med hänt när jag har glömt att skicka innan jag har lämnat förhandsgranskningen av ett inlägg, att jag har lyckats backa tillbaka till inmatningssidan med all text i inmatningsfältet kvar, så att jag har kunnat skicka inlägget.

Tillägg: Nu kom jag på att det kanske är en skillnad nu. Förr när man backade kom man tillbaka till precis samma sida. Läste man t.ex. sidan Nya inlägg , öppnade ett oläst inlägg och sedan backade tillbaka så visades det inlägget fortfarande som oläst. Efter att forumet gick över till https så visas det som läst. Det tyder ju på att sidan nu genereras om när man backar.
Skarpsynt iaktagelse!

Antagligen så vill webbläsarna inte cache'a sidor som sänts krypterat.

Frågan är om det går att ändra någon inställning för detta, om det ens är önskvärt att ändra?
daniel_s
Inlägg: 14176
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Är något på tok här?

Inlägg av daniel_s »

M_M skrev:
Harald skrev:Men sidorna cachas väl, åtminstone i Firefox. Man kan ju backa. Det har till och med hänt när jag har glömt att skicka innan jag har lämnat förhandsgranskningen av ett inlägg, att jag har lyckats backa tillbaka till inmatningssidan med all text i inmatningsfältet kvar, så att jag har kunnat skicka inlägget.

Tillägg: Nu kom jag på att det kanske är en skillnad nu. Förr när man backade kom man tillbaka till precis samma sida. Läste man t.ex. sidan Nya inlägg , öppnade ett oläst inlägg och sedan backade tillbaka så visades det inlägget fortfarande som oläst. Efter att forumet gick över till https så visas det som läst. Det tyder ju på att sidan nu genereras om när man backar.
Skarpsynt iaktagelse!

Antagligen så vill webbläsarna inte cache'a sidor som sänts krypterat.

Frågan är om det går att ändra någon inställning för detta, om det ens är önskvärt att ändra?
Det tror jag möjligen att användaren själv kan ändra i sin egen dator. Med andra webbläsare (t ex IE) har man länge fått uppdaterade sidor när man backar.
Användarens profilbild
Tara
Inlägg: 28
Blev medlem: torsdag 12 augusti 2010 18:56

Re: Är något på tok här?

Inlägg av Tara »

webmaster skrev:...
Kan vara så att din inställning av säkerhetsnivån i din webbläsare gör att den inte sparar historiken över sajter som kör på SSL, alltså https. Av säkerhetsskäl.
Kan jag isåfall ändra någon inställning i webbläsaren bara för det här forumet?
Som jag skrev använder jag ofta Tidigare-listan, som bildas i Internet Explorer, för att jag snabbt ska hitta tillbaka till tidigare besökta platser. I Tidigare-listan kan jag från många forum t.o.m. se de olika namnen på alla de resp trådar jag besökt, vilket är fantastiskt praktiskt!
Men från det här forumet syns tyvärr inte ett jota i listan.
daniel_s
Inlägg: 14176
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Är något på tok här?

Inlägg av daniel_s »

Tara skrev:
webmaster skrev:...
Kan vara så att din inställning av säkerhetsnivån i din webbläsare gör att den inte sparar historiken över sajter som kör på SSL, alltså https. Av säkerhetsskäl.
Kan jag isåfall ändra någon inställning i webbläsaren bara för det här forumet?
Som jag skrev använder jag ofta Tidigare-listan, som bildas i Internet Explorer, för att jag snabbt ska hitta tillbaka till tidigare besökta platser. I Tidigare-listan kan jag från många forum t.o.m. se de olika namnen på alla de resp trådar jag besökt, vilket är fantastiskt praktiskt!
Men från det här forumet syns tyvärr inte ett jota i listan.

Nej, det är min erfarenhet också. Men om du lägger in forumet som favorit så kan du skriva "sve" i ämnesfältet, då får du upp "Svenska Spårvägssällskapets Forum" och så är det bara att välja det. Jag har "visa nya inlägg-sidan" som favorit, url:en är https://www.sparvagssallskapet.se/forum/search. ... d=newposts
Harald
Inlägg: 8660
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Är något på tok här?

Inlägg av Harald »

Du kan ju byta till en annan webbläsare. Både i Firefox och i Chrome sparas Spårvägssällskapets forum i historiken. I Internet Explorer gör det inte det hos mig heller och jag har inte lyckats hitta någon inställning som ändrar på det.
Skriv svar