Sida 1 av 4

Trafikomläggning vid Djurgårdsbron

Postat: måndag 02 april 2012 13:12
av Thomas Lange
Stockholms stad har äntligen beslutat göra något åt den komplicerade trafiksituationen vid Djurgårdsbron. Se bifogade fil.

Re: Trafikomläggning vid Djurgårdsbron

Postat: måndag 02 april 2012 15:06
av 1
Ursäkta kusinen från skärgården - som dock som förare på befintlig spårväg studerat eländet. Den köbildning som uppstår på eftermiddagarna, när alla bilister skall återvända från attraktionerna, skapas just av högersvängande fordon som måste stanna för det frekventa rödljuset vid övergångsstället på Strandvägen vid bron.

Skall det bli något flyt i trafiken måste i så fall övergångsstället tas bort.

Dessutom uppstår köbildningen mest under de tider biltrafik till Djurgården icke är tillåten. Därav har frågan uppstått hos undertecknad om bilisterna är helt befriade från kunskaper att läsa av befintliga förbudsskyltar. Numera kompletterade med en jättestor lysdiodtavla. En permanent Poliskontroll skulle troligtvis under helgerna kunna dra in tillräckligt med klös för att avlöna Stockholms Polisdistrikt. Eller har det kanske undgått mig att i exempelvis Skansens hantverkskvarter gives en fordonsindustri som producerar alla dessa bilar under helgerna...??

Lite kul är hur marknadskrafterna styr användningen av den spärrbom som i alla fall hittills har funnits vid Hazeliusporten. Den sköts nämligen av härvarande P-bolag som först när deras inkomstbringande P-platser är fyllda sänker bommen.

Funderar / Richard

Re: Trafikomläggning vid Djurgårdsbron

Postat: måndag 02 april 2012 15:35
av M_M
En gissning är att folk inte greppar att förbudet gäller en zon omfattande hela djurgården, eller chansar på att de lyckas spela dumma?

Re: Trafikomläggning vid Djurgårdsbron

Postat: måndag 02 april 2012 15:59
av bruse
M_M skrev:En gissning är att folk inte greppar att förbudet gäller en zon omfattande hela djurgården, eller chansar på att de lyckas spela dumma?
Spela? Inför intelligenstest för bilförare, så försvinner hälften.

Re: Trafikomläggning vid Djurgårdsbron

Postat: måndag 02 april 2012 16:06
av Cyclocop
1 skrev:Ursäkta kusinen från skärgården - som dock som förare på befintlig spårväg studerat eländet. Den köbildning som uppstår på eftermiddagarna, när alla bilister skall återvända från attraktionerna, skapas just av högersvängande fordon som måste stanna för det frekventa rödljuset vid övergångsstället på Strandvägen vid bron.

Skall det bli något flyt i trafiken måste i så fall övergångsstället tas bort.

Dessutom uppstår köbildningen mest under de tider biltrafik till Djurgården icke är tillåten. Därav har frågan uppstått hos undertecknad om bilisterna är helt befriade från kunskaper att läsa av befintliga förbudsskyltar. Numera kompletterade med en jättestor lysdiodtavla. En permanent Poliskontroll skulle troligtvis under helgerna kunna dra in tillräckligt med klös för att avlöna Stockholms Polisdistrikt. Eller har det kanske undgått mig att i exempelvis Skansens hantverkskvarter gives en fordonsindustri som producerar alla dessa bilar under helgerna...??

Lite kul är hur marknadskrafterna styr användningen av den spärrbom som i alla fall hittills har funnits vid Hazeliusporten. Den sköts nämligen av härvarande P-bolag som först när deras inkomstbringande P-platser är fyllda sänker bommen.

Funderar / Richard
Bror torde känna till att polismyndigheten i Stockholms läns personal inte avlönas av möjliga böter? Bötespengarna hamnar på ett konto hos Rikspolisstyrelsen som senare passar dem till matmor Beatrice Ask.

http://www.polisen.se/sv/Lagar-och-regl ... Betalning/

"Bompengen" är fastställd av rikåklagaren och den är en lax (160A Otillåten fordonstrafik - motordrivet fordon) med stöd av Stockholms stads lokala trafikföreskrift samt Trafikförordningens 10 kap. Sedan är nr 1 rätt ute när det gäller P-bolagets sätt att reglera den fysiska bommen, men att köra förbi skylten räcker... :D

Re: Trafikomläggning vid Djurgårdsbron

Postat: måndag 02 april 2012 16:56
av 1
Jomenvisst känner Bror till att inkrävda böter hamnar i Statens Svarta Hål. Men håll med om att lämpliga lagstiftningar kanske skulle få ut poliserna ur sina sköna bilar och beivra uppenbara trafikförsyndelser.

När det gäller brott mot parkeringsbestämmelser har man ju gjort om tidigare böter till "avgifter". Skulle man inte kunna gå vidare på den vägen så att ignorans av trafikbestämmelser inom kommun och i detta fall Djurgårdens väghållare i största allmänhet blir en "trafikavgift"...? Skulle kunna bli en icke föraktlig inkomstkälla. Dessutom några procent till undertecknad som mer än gärna skulle stå med kvittoblocket utanför Nordiska Museet...!

Kanske en aning OT, men i Gamblingens huvud surrar frågorna om P-bolagets agerande. Uppenbarligen profiterar P-bolaget/bomskötaren på bilisternas lagbrott. De är ju helt medvetna om att de bilister de glatt vinkar in till sina dyra P-platser under avstängningen brutit mot gällande bestämmelser.

Uppenbarligen bereder de sig otillbörlig vinning av annans brottsliga verksamhet vilket torde medföra straffansvar enligt gällande lagstiftning.

Hälsar / Richard

Re: Trafikomläggning vid Djurgårdsbron

Postat: måndag 02 april 2012 19:09
av Hechtwagen
Nja! Herr 1. Det finns ett flertal bilar/ bilister med rätt att framföra sina bilar trots förbudet och dom får även parkera på sagda avgiftsbelagda P-plats. Men varför kontrollerar inte bompojkarna tillstånden?

Re: Trafikomläggning vid Djurgårdsbron

Postat: måndag 02 april 2012 19:48
av Leif A
och kommer alla typer av fordon att kuna göra u-sväng runt allen det smalnar av i den ändan av strandvägen
samt jag undra hur många bilar och turistbussar som kommer att följa spåren för att komma in mot staden

Re: Trafikomläggning vid Djurgårdsbron

Postat: måndag 02 april 2012 19:51
av roggek
Flytta Gröna Lun d till Botkyrka så är problemet löst:
http://www.botkyrka.se/Foretagare/botky ... iljeparken

Re: Trafikomläggning vid Djurgårdsbron

Postat: måndag 02 april 2012 22:28
av Traesk
Men varför i hela friden ska ändringen även gälla buss 44? :(

Re: Trafikomläggning vid Djurgårdsbron

Postat: måndag 02 april 2012 22:37
av daniel_s
Traesk skrev:Men varför i hela friden ska ändringen även gälla buss 44? :(
Det tycker jag är ganska uppenbart. Om man behåller något slags busskörbana som går den kortaste vägen genom korsningen så kommer även en stor mängd biltrafik att ta den vägen. Nu vet jag inte hur man har tänkt sig detaljerna här, men jag utgår från att det blir något slags fysiska hinder och det är ju svårt att passera dem med bussen.

Re: Trafikomläggning vid Djurgårdsbron

Postat: måndag 02 april 2012 22:39
av Thomas Lange
Passagen från Djurgården rakt över till Narvavägen stängs för alla motorfordon, som jag tolkar skissen.
Möjligen är detta ett led i att vänja trafikanterna vid den lösning som blir när korsningen byggs om fullständigt i samband med att spårvägen dras vidare till Värtan och Ropsten.

Re: Trafikomläggning vid Djurgårdsbron

Postat: måndag 02 april 2012 22:46
av Sven Blomberg
Jag tror att den här avstängningen kommer att innebära att en del fortsätter förbi Radiohuset och vidare Valhallavägen, och det är ju bra.

Re: Trafikomläggning vid Djurgårdsbron

Postat: måndag 02 april 2012 23:13
av Stefan Widén
1 skrev:Ursäkta kusinen från skärgården - som dock som förare på befintlig spårväg studerat eländet. Den köbildning som uppstår på eftermiddagarna, när alla bilister skall återvända från attraktionerna, skapas just av högersvängande fordon som måste stanna för det frekventa rödljuset vid övergångsstället på Strandvägen vid bron.

Skall det bli något flyt i trafiken måste i så fall övergångsstället tas bort.


Funderar / Richard
Nja det är inte det övergångsstället som kinkar utan det är det icke signalreglerade just på fastlandssidan.dvs tvärs trafiken från Djurgården. Med Zebralagen måsta alla bilister stanna där och det är rätt många gående som väljer den vägen. Med signaler blir det bättre flyt när det är grönt för bilisterna respektive gående.Vid någon Allsång provade vi att "stänga" av det med plastband och konor och se vilket bra flyt det vart på trafiken.

Mao med denna föreslagna omläggning skulle man kunna sätta trafiksignaler även på detta övergångställe och då kanske signlateknikerna kan få till det så man får bättre utsläpp från Djurgården.

Stefan

Re: Trafikomläggning vid Djurgårdsbron

Postat: måndag 02 april 2012 23:32
av M_M
daniel_s skrev:
Traesk skrev:Men varför i hela friden ska ändringen även gälla buss 44? :(
Det tycker jag är ganska uppenbart. Om man behåller något slags busskörbana som går den kortaste vägen genom korsningen så kommer även en stor mängd biltrafik att ta den vägen. Nu vet jag inte hur man har tänkt sig detaljerna här, men jag utgår från att det blir något slags fysiska hinder och det är ju svårt att passera dem med bussen.
Hur många bilar kör idag i bussfiler o.s.v.?

Re: Trafikomläggning vid Djurgårdsbron

Postat: måndag 02 april 2012 23:41
av daniel_s
M_M skrev:Hur många bilar kör idag i bussfiler o.s.v.?
Nästan rätt fråga; det du ska undra i det här sammanhanget är hur många bilar som bryter mot förbud att köra viss väg i korsningar. :cheesygrin:

Re: Trafikomläggning vid Djurgårdsbron

Postat: måndag 02 april 2012 23:48
av M_M
daniel_s skrev:
M_M skrev:Hur många bilar kör idag i bussfiler o.s.v.?
Nästan rätt fråga; det du ska undra i det här sammanhanget är hur många bilar som bryter mot förbud att köra viss väg i korsningar. :cheesygrin:
Fast här blir det ju en halvmeter bussfil :cheesygrin:

Re: Trafikomläggning vid Djurgårdsbron

Postat: tisdag 03 april 2012 8:54
av BSB101
roggek skrev:Flytta Gröna Lun d till Botkyrka så är problemet löst:
http://www.botkyrka.se/Foretagare/botky ... iljeparken
Varför i sann totälitär ära inte flytta hela Djurgården till Botkyrka? Sedan kan vi ta och riva innerstan och flytta folk till Skövde och nyuppförda miljonprogram så får vi autamtiskt minskad trängsel i Stockholm. Med lite "smarta" påtvingade folkomflyttningar kan vi nog få en bra fördelning på befolkningen över landet så nya dyra infrastrukturprojekt inte behövs på ett bra.

Re: Trafikomläggning vid Djurgårdsbron

Postat: tisdag 03 april 2012 10:25
av roggek
BSB101 skrev:
roggek skrev:Flytta Gröna Lun d till Botkyrka så är problemet löst:
http://www.botkyrka.se/Foretagare/botky ... iljeparken
Varför i sann totälitär ära inte flytta hela Djurgården till Botkyrka? Sedan kan vi ta och riva innerstan och flytta folk till Skövde och nyuppförda miljonprogram så får vi autamtiskt minskad trängsel i Stockholm. Med lite "smarta" påtvingade folkomflyttningar kan vi nog få en bra fördelning på befolkningen över landet så nya dyra infrastrukturprojekt inte behövs på ett bra.
Bra idé, jag går ut och river grannhuset med slägga nu på en gång...Och tvångsförflyttar packet i trapphuset till Kiruna...

Re: Trafikomläggning vid Djurgårdsbron

Postat: tisdag 03 april 2012 10:32
av Harald
Här har ni en man med visioner: Le Corbusier och Stockholm