Hvordan kjørte trikken i Malmö

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
996
Inlägg: 856
Blev medlem: söndag 22 juni 2008 19:36

Hvordan kjørte trikken i Malmö

Inlägg av 996 »

Jeg har nå lest "Malmö elektriska spårväg 100 år" av herrene Forsberg og Andersson og har noen spørsmål:

På sidene 54 og 55 er det en sporplan over MSS nett i 1954. Hvis dette er helt korrekt så undrer jeg på:

a)
Hvordan kjørte enretningsvognene fra linje 4 til og fra vognhallen?
For meg ser det ut som om at de kan ha kjørt slik på vei inn fra GAT: (Jeg har ingen navn dessverre så det blir litt sånn her..)
Til høyre inn på GAT, så til høyre igjen der de normalt ville ha svingt til venstre. Deretter som linje 1 til de svinger til venstre fram til vognhallen. Her ser det ut til at de via overkjøringssporet kunne kjøre direkte inn i hallen fra det høyre sporet på kartet (nordre sporet blir vel det).
Ut så kjører de ut av det venstre (sønde) sporet, til høyre som linje 1 og så til venstre osv. på GAT uten å kjøre via sløyfa der.

Er sporene til og fra vognhallen riktig tegnet? Det ene av dem, innkjøringssporet burde jo ha blitt lagt slik at man helt enkelt kjørte rett inn både fra nord og sør.

b)
Koltåget forstår jeg bakket inn til gassverksporet og kjørte deretter ut med "loket" foran. Så til høyre forbi vognhallen, til venstre ved Värnhem og til høyre inn mot havna, men hav nå?
Hvordan fikk de "loket" i rett ende.
Kjørte de kanskje via lije eller GAt slik at de også bakket inn til gassverket?

Mvh Bjørn