Trevlig järnväg!
Förra året firade järnvägen 100 år och jag råkade vara där. En av de gamla rälsbussarna från 70-talet förde mig upp på en underskön resa till Saint-André-les Alpes. Det tog c:a 2 1/2 timme och även utan jubileum kan resan varmt rekommenderas.
Nere på det maffiga torget, ungefär 1 km från stationen, fick jag mig till livs en av de mest välsmakande "dagens lunch" jag någonsin ätit (confit de canard - ankben).
Tillbaka på stationen blev det tillfälle att beskåda dagens sista ankommande ånglok med 100-åriga vagnar. Tåget hade satts i rörelse dagen till ära.
Myndigheterna i regionen bestämde sig i början av 2000-talet för att satsa på den gamla järnvägen. Man köpte till och med in hypermoderna motorvagnståg, som levererades 2005. Ett sådant åkte jag med på återvägen till Nice. Därtill pågår ännu ett omfattande upprustningsarbete av banan. Betongslipers och helsvetsad räl kunde jag se var på gång. Hur det var med signalsystemet är jag osäker på, men jag vill minnas att det glunkades om ATC.
Trafiken på järnvägen pågår året om. Vintertid finns särskilda snötåg för skidentusiaster. I Saint-André-les Alpes bara 10 mil från centrala Nice finns attraktiva skidbackar med, tro det eller ej, gott om snö.
Tåget platsar ganska bra här i forumet, eftersom den första sträckan i Nice går i gatuplan med spårvägshastighet. Banan är dock, i motsats till det gamla Djursholmståget på Engelbrektsgatan i Stockholm, klassad som järnväg hela sträckan.
Man når enkelt stationen i Nice, om man tar spårvagnen norrut längs Jean Médécin förbi huvudstationen Nice-Ville och går av vid Libération. Där ser man direkt fasaden till den gamla 100-åriga stationen, som numera är ersatt av en modernare byggnad ett par 100 meter därifrån.
Här går det att läsa mer om
Chemins de Fer de Provence, som järnvägen heter om man ska vara noga.