Söder Tull med tre linjer=förbikörningsproblem?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
20581000184197
Inlägg: 414
Blev medlem: fredag 14 september 2007 22:41
Ort: Linköping

Söder Tull med tre linjer=förbikörningsproblem?

Inlägg av 20581000184197 »

Visst har linje 2 och linje 3 i Norrköping tidigare haft gemensamt hållplatsläge vid Söder Tull, på den gemensamma sträckan? Var i så fall anledningen till att man ändrade på det att en vagn på ena linjen som måste stå och vänta in tid inte ska blockera för en vagn på andra linjen som kommer bakom och i stället har bråttom? I så fall, hur skulle det funka vid Söder Tull om en tredje linje, Klingsberg-Öster-Norr Tull, infördes och två av linjerna alltså skulle ha samma färdväg genom innerstaden? Hur funkar det i Göteborg på vänta-in-tid-hållplatser där två eller flera linjer har samma hållplats och hållplatsläge?

Någon som vet var det var för fel på Fridvallagrenen idag? Båda linjerna vände vid Vidablick och buss fick ersätta Hagaskolan-Fridvalla. Vid Resecentrum och Hageby centrum märkte jag att många spårvagnar på linje två i riktning mot Kvarnberget var försenade; däremot kom de i tid i andra riktningen. Kan det ha berott på Fridvallavändningen, att båda linjerna körde på Vidablickgrenen? Den grenen är väl kortare, men kan den ena linjens vagn komma förbi den andra vid Vidablickslingan om det behövs?