Moskva

Visa bilder på övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Olle
Inlägg: 3203
Blev medlem: söndag 01 september 2002 17:45
Ort: Stockholm
Kontakt:

Moskva

Inlägg av Olle »

Moskva är en trevlig stad, den är stor och den har en massa kulturutbud. Dessutom har den 11 tunnelbanelinjer med många vackra stationer och tåg som går med en minut intervall, det finns tre stora spårvägssystem, troligen världens största trådbuss-system, en ny snabbspårväg i de södra förorterna och en monorailbana i de norra delarna av staden, vid Cosmos hotell där jag bodde 1987. Och det finns en herrans massaa järnvägsstationer och tåg med ett snabbtåg från Cheremetjevo flygplats till stan. Får ni några dagar över så passa på och ta en tur till Moskva.


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


:Dlle.
:-)lle
Användarens profilbild
Tobba
Inlägg: 317
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 22:15
Ort: Vendelsö

Re: Moskva

Inlägg av Tobba »

Tjusiga bilder Olle. Särskilt den näst sista med den belysta Kremlmuren mot en nattsvart himmel.

När jag ser bilden från Vitryska stationen erinrar jag mig en kuriositet jag har hört någon gång. Skröna eller inte, men varför heter järnvägsstation "Vokzal" på ryska?
Under järnvägsbyggandet på 1800-talet fick man en del råd och hjälp från England som ju var pionjär på området.
Bland annat bad ryssarna om en ritning på ett stationshus. Engelsmännen skickade en ritning på stationshuset vid Vauxhall station söder om London.

/Tobba
Standarder är bra. Alla borde ha en.
Användarens profilbild
roggek
Inlägg: 2543
Blev medlem: måndag 17 maj 2010 20:05

Re: Moskva

Inlägg av roggek »

Tobba skrev:När jag ser bilden från Vitryska stationen erinrar jag mig en kuriositet jag har hört någon gång. Skröna eller inte, men varför heter järnvägsstation "Vokzal" på ryska?
Under järnvägsbyggandet på 1800-talet fick man en del råd och hjälp från England som ju var pionjär på området.
Bland annat bad ryssarna om en ritning på ett stationshus. Engelsmännen skickade en ritning på stationshuset vid Vauxhall station söder om London.

/Tobba
Nja, det var nog kineserna man vände sig till, och de skickade en bild på Der Volksaal :cheesygrin:
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Harald
Inlägg: 8660
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Moskva

Inlägg av Harald »

Både Vauxhall-förklaringen och en alternativ förklaring diskuteras här: http://forward.com/articles/144904/is-t ... n-station/
Användarens profilbild
Tobba
Inlägg: 317
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 22:15
Ort: Vendelsö

Re: Moskva

Inlägg av Tobba »

Tack Harald. Intressant läsning.
/T
Standarder är bra. Alla borde ha en.
Skriv svar