Tänk spårvagn ...

Övriga lokaltrafikbilder som exempelvis båtar här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga lokaltrafikbilder som exmpelvis båtar här!
Allmänna forumregler
Harald
Inlägg: 8660
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Tänk spårvagn ...

Inlägg av Harald »

Att spårvagnsspår skär igenom en rondell förekommer ju, en nu har man gjort likadant med bussfält i Frölunda. Från korsningen Radiovägen-Näsetvägen har man byggt en bussgata till bussterminalen vid Frölunda torg, som skär igenom två rondeller. Jag vet inte om man ska tycka att detta är bra eller dåligt. Det är förstås bra för bussarna, men platsen blir ju visuellt ganska rörig och därmed besvärlig för ovana bilister.

Bild

Bild
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Tänk spårvagn ...

Inlägg av M_M »

Intressant, tack för bevakningen!

Vilka riktningar får "busskoppling"? Rakt genomgående (=fysisk kurva) för Näsetvägen, eller?

Från Radiovägen går linjerna 83,88,95,751,771 medan "rakt genom" på Näsetvägen är det linjerna 92,93 som i princip "måste" köra denna väg.

Är det meningen att även 84,89 och Orange Express ska nyttja denna väg?
Idag lär de köra västerut via bussavfarten som ligger precis söder om Frölunda Torgs stora bussterminal/parkeringsplats. Hur kör de linjerna österut idag?

Finns det kanske nåt publikt tillgängligt dokument kring detta? (jag har för en gångs skull ägnat en stund åt att söka och misslyckats, d.v.s. jag frågar inte bara utan att försöka själv :wink: )

Det verkar som om jag borde göra ett studiebesök i området :)
Harald
Inlägg: 8660
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Tänk spårvagn ...

Inlägg av Harald »

Bussar till/från Radiovägen kör förstås rakt igenom, men hur bussar till/från Näset kör vet jag inte. Möjligen får de runda den första rondellen och köra in i bussgatan sedan när de kommer från Näset resp. lämna bussgatan före rondellen på väg mot Näset.
M_M skrev:Finns det kanske nåt publikt tillgängligt dokument kring detta? (jag har för en gångs skull ägnat en stund åt att söka och misslyckats, d.v.s. jag frågar inte bara utan att försöka själv
Jag tror dig. :wink: Göteborgs kommun måste vara Sverigetvåa på att gömma information på sin webbplats (etta är Telia). Det borde ju finnas något dokument, men var vet jag inte. Jag upptäckte saken i söndags när jag hade gått en tur i Änggårdsbergen och sedan tog bussen från Eklanda till Frölunda. Idag var det ju fint väder, så det blev en extra cykeltur på väg hem från jobbet för att fotografera.
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Tänk spårvagn ...

Inlägg av M_M »

Nu trillade nog poletten ner, första bilden är alltså rondellen där Radiovägen ansluter på Näsetvägen (eftersom man ser Frölunda Kyrka) medan andra bilden visar Marconigatans korsning med Näsetvägen, eller?

Hur ser det ut vid rondellen vid Frölunda Torg, den som enligt google maps ansluter till en "väg" som heter "Frölunda Torg"? Också bussgata rakt igenom eller?

Jag fick av nån dum anledning för mig att båda föreställde samma rondell :oops: :wink:

Värt att notera är turtätheten på sträckan. Busslinjerna är 83 (endast lågtrafik, halvtimmestrafk), 88 (halvtimmestrafik), 95 (halvtimmestrafik), 751 (halvtimmestrafik), 771 (halvtimmestrafik), och så "Näsetlinjerna" 92 (halvtimmestrafik) och 93 (halvtimmestrafik).

Det betyder att den östligaste rondellen har åtta turer per timme (ca 7½min-trafik) per riktning medan resten av sträckan har 10 turer per timme (ca 6min-trafik) och fyra turer per timme får köra runt "utanför" bussfilerna där Radiovägen ansluter på Näsetvägen.

På sträckan med hållplatserna Västra Frölunda Kyrka och hållplats Radiovägen så finns avgångar från Frölunda 00(95), 04(751), 15(88), 16(771), 30(95), 34(751), 45(88), 46(771), d.v.s. det blir ingen vidare jämn tidtabell. Jag antar att man först lägger 751 och 771 för att passa pendeltågen i Mölndal eller möjligtvis något vid Nisseterminalen (för 771) och antar att man sedan lagt 88 och 95 så att de har avgång strax före och tar det lokala resandet.

Det är för övrigt synd att det inte längre finns någon linjekarta för högtrafiklinjerna. Tanken är kanske att man ska "upptäcka" "sin" högtrafiklinje genom att se den när man väntar vid hållplatsen (eller använda reseplaneraren).
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9753
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: Tänk spårvagn ...

Inlägg av 2763 »

I min värld skiljer man inte på kollektivtrafik. Allt som gynnar den kollektiva trafiken är bra.

Nu kan man förstås som Harald påpekar hamna i situationer där det är otydligt vad som är busskörfält och vad som är allmän trafik.
Här känns skillnaden mellan busskörfält och rondell lite liten - det är kanske inte så bra.

Rondeller med busstrafik genom rondellen har funnits länge. Bussgatan på Norra Älvstranden är det rätt gott om dem. Även Korsvägen och Bellevue är rondeller där kollektivtrafiken går lite egna vägar. Undrar förresten om inte Norr Tull i Norrköping även har varit sådan, när personalbyggnaden var där...

Det känns viktigt att få tydlighet i kollektivtrafikstråk. Inte bara för att locka resenärer utan även för att få andra trafikanter att förstå hur de skall handskas med kollektivtrafiken. Så att man inte låser varandra.

//Tony
Med reservation för tyckfel.
Harald
Inlägg: 8660
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Tänk spårvagn ...

Inlägg av Harald »

Vid Korsvägen och Bellevue är det hållplatslägen i kanten av rondellen eller gemensamt med spårvagnarna. Lindholmsallén är "pretram". De här platserna i Frölunda är vad jag kan komma på de första där man har gjort genomfart genom rondellen för enbart bussar utan att någon spårvagnskonvertering är påtänkt.
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Tänk spårvagn ...

Inlägg av M_M »

Jag passade på att "okynnesåka" lite idag, och tog de här halvbra bilderna genom fönstret på bussen. Jag åkte linje 95 från Frölunda Torg till Marklandsgatan.

Såhär ser det ut där Marconigatan ansluter norrifrån (till vänster i bild) i rondellen där Lergöksgatan (västerifrån = där bussen kommer från) övergår till att heta Näsetvägen (rakt fram i bild). Det verkar som om bussar mot Näset svänger av snett åt höger här för att komma ut på "vanliga" körfältet, av kantstensrundningen att döma. Jag hoppas att bilar som kommer till höger om bussen uppfattar att bussen ska svänga snett åt höger om bussen högerblinkar.
Bild
Frölunda busway 1 by muppfoto, on Flickr

Såhär ser det ut påväg in i rondellen där Näsetvägen gör en högersväng och Radiovägen. Bussar från Näset mot Frölunda Torg verkar göra en 270graders-vänstersväng och komma in i "köra in i bussfältet"-körvägen till vänster i bild:
Bild
Frölunda busway 2 by muppfoto, on Flickr

Såhär ser utfarten ut ur rondellen påväg mot Radiovägen. Lägg märke till att bussar har väjningsplinkt mot vanlig vägtrafik av vägmarkeringen att döma. För bussar påväg mot Frölunda Torg så verkar det vara "raka vägen" framåt.
Bild
Frölunda busway 3 by muppfoto, on Flickr

Dumt nog tog jag inga bilder längre västerut, jag fick för mig att det inte gjorts någon ändring fast så är fallet (tror jag?). Kanske dags för en vända till hit.

=====================

Hållplatserna vid Bellevue har i mitt tycke en rätt stor brist, och det är att hållplatsläge G ligger väl långt bort från övriga lägen. Nu finns det vad jag förstått ändå planer på ombyggnader där, så det är väl ingen större idé att föreslå mindre ändringar, men en idé kunde vara att flytta det läget en bit bakåt så att det ligger öster om snarare än väster om det närliggande övergångsstället. Man skulle då med fördel kunna passa på att bygga en GC-väg in mot Fänriksgatan så att cyklister från t.ex. Lars Kaggsgatan slipper runda båda rondellerna på cykelbanor medurs (="mot" trafikriktningen) påväg mot Artellerigatan, och fotgängare slipper välja på att antingen gå den rätt onödiga omvägen längs trotoaren längs västra förbindelsegrenen mellan rondellerna eller gå på lerigt/geggigt gräs för att nå genvägen via Fänriksgatan...
Skriv svar